Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työssäkäyvä, onko mielestäsi ok raha työttömälle 450€/kk netto?

Vierailija
10.08.2013 |

Siitä maksetaan omavastuuosuus vuokrasta ja kaikki eläminen, ruoka, matkat, kengät, vaatteet, puhelin, netti.... ym.

Olisitko itse valmis elämään tuolla summalla esim. vuoden tai useamman?

Jos sinulla on esim. kaksi huollettavaa lasta, saat käteen n. 200€ enemmän + lapsilisät, asumiskulut varmasti nousisi jonkun verran myös.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 16:53"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 16:20"]

Kaikille työttömille ei ole töitä, ei edes suurimmalle osalle, tietyllä koulutuksella saa töitä, muut jää nuolemaan näppejään, ja mitä pidemmän aikaa on ollut työttömänä, sitä huonommalta työnantajien silmissä näyttää. Ja on myös paljon ihmisiä joilla ei oikeasti ole nykypäivän työelämän vaatimusten mukaisia rahkeita tehdä töitä tai edes opiskella. Ja kuka on sanonut että työtön on yhteiskunnalle täysin hyödytön? Kyllä työttömät tekevät paljon töitä tässä yhteiskunnassa, heitä vaan halveksitaan ja pidetään laiskoina kun heidän tekemästään työstä ei kukaan maksa palkkaa.

Kyllä työstä kuuluisi saada se vastike, eli palkka jolla pystyy normaalisti elämään. ap

[/quote]

tää teksti on kuin suoraajossakin oppikirjasta, jossa puhutaan henkisestä köyhyydestä. Syrjäytynyt kokee opittua avuttomuutta ja kokee olevansa täysi uhri ja vailla minkäänlaista kykyä muuttaa itse elämänsä suuntaa tai vaikuttaa asioihinsa ja tulevaisuuteensa. Töitä ei ole koska ei ole töitä, ei ole sopivaa koulutusta, koska on ollut pitkään työttömänä, koska ei ole rahkeita. Ihan turhaa on ehdottaa, että mitä jos olisit itsellesi työtä ja ryhtyisit yrittäjäksi, opiskelisi uuteen ammattiin tai jatkokouluttautuisi, päivittäisit tietoja ja taitoja, menisit harjoitteluun, muuttaisit työn perässä, kehittäisit itseäsi ja sukisit ulkonäöstäsi edustavimman. Koska mitään näistähän ei voi tehdä, koska siihen on jokin täysin itsestä riippumaton este.

henkisesti köyhän mielestä tilanne ratkeaisi sillä, että jostain joku antaisi hänelle helpon työpaikan, josta saa melkein tekemättä mitään neljä tonnia kuussa. Työssä ei myöskään saa olla viikonlopputöitä, vaativia tehtäviä eikä mielellään aikaisia aamuherätyksiä.

Kaikki me ihmiset olemme arvokkaita, ja toki jokainen työtön tekee paljon hyödyllisiä asioita. Se, minkä perusteella ihmiset voidaan jakaa yhteiskuntahyödyllisiin, -hyödyttömiin ja -haitallisiin perustuu kuitenkin vähän muihin juttuihin. 

[/quote]

Jaa-a. Kyllä sitä toki on henkistä köyhyyttä kieltämättä olemassa, ja ennenvanhaan sellaiset ihmisetkin pärjäsivät kun oli töitä joita heikommillakin henkisillä ja fyysisillä lahjoilla pystyi tekemään. Olen työttömien ryhmässä jossa on aika suuri osa porukasta viisi-kuusikymppisiä, ja osa on kyllä se näköisiä, varsinkin miehet että ovat aika paljon viinaa juoneet elämänsä aikana, en usko että heitä ottaa kukaan töihin, vaikka ovat raitistuneetkin, enkä usko että heistä on koulunpenkille, heidän nuoruudessaan koulunkäyntikin oli ihan erilaista kuin nykyään. Minulle oli yllätys, kun nämä ihmiset sanoivat, että puolentoistatunnin kokoukset on siinä rajoilla mitä he pystyvät osallistumaan, ja siinä välissä pidetään vielä tupakkatauko. Täytyy myöntää, että en kovin helpolla ottaisi heitä itsekään töihin, vaikka ihan mukavia ukkoja ovat.

Minä itse olen vielä vähän alle nelikymppinen, ja olen yrittänyt itseni elättää yrittäjänä viiden vuoden ajan, siitä jäi sitten velkoja joita maksan lopun ikääni, olen myös työttömyysaikoina omalla kustannuksellani hankkinut kaksi koulutusta, näistä viimeisin oli isännöitsijän ammattitutkinto, sillä alalla on kuulemma paljon jäämässä porukkaa eläkkeelle. No, on vissiin, mutta jostain syystä ei meidän maakunnassa. Pitäisi laittaa oma firma, mutta mies ei anna, hän sanoo että meillä ei ole varaa pieneenkään riskiin, että rahaa ei tulisikaan edes niin paljon kuin nykyään, miehellä on asuntolainaa vielä paljon jäljellä, ja tietysti ne mun omat velat. Ja ennenkuin joku neropatti käskee meidän muuttaa, ei muuteta koska miehellä on varma työpaikka valtion virkamiehenä eläkkeeseen asti. ap

Vierailija
62/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että työttömät voivat tehdä jotain yhteiskunnan hyväksi, vapaaehtoisesti, mutta ei niin että valtion tai kunnan palkallisia työpaikkoja korvataan ilmaistyöntekijöillä. Olen myös sitä mieltä, että jos työtön ottaa päivän tai parin työkeikan vastaan, siitä pitäisi jäädä se palkka itselle, eikä työttömyyskorvauksen maksua saisi katkaista, niiltä työpäiviltä ei vain maksettaisi korvausta. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 17:17"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 16:53"]

Kaikille työttömille ei ole töitä, ei edes suurimmalle osalle, tietyllä koulutuksella saa töitä, muut jää nuolemaan näppejään, ja mitä pidemmän aikaa on ollut työttömänä, sitä huonommalta työnantajien silmissä näyttää. Ja on myös paljon ihmisiä joilla ei oikeasti ole nykypäivän työelämän vaatimusten mukaisia rahkeita tehdä töitä tai edes opiskella. Ja kuka on sanonut että työtön on yhteiskunnalle täysin hyödytön? Kyllä työttömät tekevät paljon töitä tässä yhteiskunnassa, heitä vaan halveksitaan ja pidetään laiskoina kun heidän tekemästään työstä ei kukaan maksa palkkaa.

Kyllä työstä kuuluisi saada se vastike, eli palkka jolla pystyy normaalisti elämään. ap

[/quote]

tää teksti on kuin suoraajossakin oppikirjasta, jossa puhutaan henkisestä köyhyydestä. Syrjäytynyt kokee opittua avuttomuutta ja kokee olevansa täysi uhri ja vailla minkäänlaista kykyä muuttaa itse elämänsä suuntaa tai vaikuttaa asioihinsa ja tulevaisuuteensa. Töitä ei ole koska ei ole töitä, ei ole sopivaa koulutusta, koska on ollut pitkään työttömänä, koska ei ole rahkeita. Ihan turhaa on ehdottaa, että mitä jos olisit itsellesi työtä ja ryhtyisit yrittäjäksi, opiskelisi uuteen ammattiin tai jatkokouluttautuisi, päivittäisit tietoja ja taitoja, menisit harjoitteluun, muuttaisit työn perässä, kehittäisit itseäsi ja sukisit ulkonäöstäsi edustavimman. Koska mitään näistähän ei voi tehdä, koska siihen on jokin täysin itsestä riippumaton este.

henkisesti köyhän mielestä tilanne ratkeaisi sillä, että jostain joku antaisi hänelle helpon työpaikan, josta saa melkein tekemättä mitään neljä tonnia kuussa. Työssä ei myöskään saa olla viikonlopputöitä, vaativia tehtäviä eikä mielellään aikaisia aamuherätyksiä.

Kaikki me ihmiset olemme arvokkaita, ja toki jokainen työtön tekee paljon hyödyllisiä asioita. Se, minkä perusteella ihmiset voidaan jakaa yhteiskuntahyödyllisiin, -hyödyttömiin ja -haitallisiin perustuu kuitenkin vähän muihin juttuihin. 

[/quote]

Jaa-a. Kyllä sitä toki on henkistä köyhyyttä kieltämättä olemassa, ja ennenvanhaan sellaiset ihmisetkin pärjäsivät kun oli töitä joita heikommillakin henkisillä ja fyysisillä lahjoilla pystyi tekemään. Olen työttömien ryhmässä jossa on aika suuri osa porukasta viisi-kuusikymppisiä, ja osa on kyllä se näköisiä, varsinkin miehet että ovat aika paljon viinaa juoneet elämänsä aikana, en usko että heitä ottaa kukaan töihin, vaikka ovat raitistuneetkin, enkä usko että heistä on koulunpenkille, heidän nuoruudessaan koulunkäyntikin oli ihan erilaista kuin nykyään. Minulle oli yllätys, kun nämä ihmiset sanoivat, että puolentoistatunnin kokoukset on siinä rajoilla mitä he pystyvät osallistumaan, ja siinä välissä pidetään vielä tupakkatauko. Täytyy myöntää, että en kovin helpolla ottaisi heitä itsekään töihin, vaikka ihan mukavia ukkoja ovat.

Minä itse olen vielä vähän alle nelikymppinen, ja olen yrittänyt itseni elättää yrittäjänä viiden vuoden ajan, siitä jäi sitten velkoja joita maksan lopun ikääni, olen myös työttömyysaikoina omalla kustannuksellani hankkinut kaksi koulutusta, näistä viimeisin oli isännöitsijän ammattitutkinto, sillä alalla on kuulemma paljon jäämässä porukkaa eläkkeelle. No, on vissiin, mutta jostain syystä ei meidän maakunnassa. Pitäisi laittaa oma firma, mutta mies ei anna, hän sanoo että meillä ei ole varaa pieneenkään riskiin, että rahaa ei tulisikaan edes niin paljon kuin nykyään, miehellä on asuntolainaa vielä paljon jäljellä, ja tietysti ne mun omat velat. Ja ennenkuin joku neropatti käskee meidän muuttaa, ei muuteta koska miehellä on varma työpaikka valtion virkamiehenä eläkkeeseen asti. ap

[/quote]

Eli olettekin meidän muiden elättäminä koko sakki.

Vierailija
64/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 17:03"]

Siis miten esim. toimeentulotuki 477 e kuussa on liian korkea toimeentulo?? Oon melko varma, että useimmat menisi mieluummin esim. siivoamaan sillä 1500 e kuussa kuin kituuttaisivat tuolla toimeentulotuella- mutta kun ei nykyään saa niitä siivouspaikkojakaan noin vain! Ei ole järkeä väitellä aiheesta, jos kieltäytyy näkemästä todellisuutta.

[/quote]

Kerro mulle heti missä siivoustyössä saa käteen 1500 euroa niin vaihdan ilomielin! Minä kun saan reilut 10 euroa per tunti siivoustyöstä sekä keittiötyöstä ja tuosta kun miinustetaan verot niin ei jää 1500 käteen. 

Vierailija
65/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 16:40"]

Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni. Olisiko sinulle ihan ok elellä työttömyyspäivärahalla 500 päivää ja sitten vielä pienemmällä työmarkkinatuella siitä eteenpäin? Tulisiko ikävä nykyistä tilipussia, siinä sohvalla maatessa? ap

[/quote]

Ei olisi ok maata, koska menisi mielenterveys. Rahallisesti sen sijaan olisi vallan ok! Teen nyt osa-aikatöitä, 50 km työpäivinä matkaa+päivähoitomaksu joten kotona jäisi nuo kulut pois+voisi marjastaa, kalastaa, leipoa, tehdä itse kaikki ruoat jne. 

Vierailija
66/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ok raha. jos haluaa enemmän niin on mentävä töihin. 

Vierailija
67/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Määrittele normaali elämä. Minä olen se, joka saa surkean osa-aikatyöpalkan (mielestäsi) ja minulla on suht pienipalkkainen mies ja mielestämme elämme normaalia elämää, johon kuuluu mm. viime vuonna valmistunut omakotitalo. 

Vierailija
68/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 17:03"]

Siis miten esim. toimeentulotuki 477 e kuussa on liian korkea toimeentulo?? Oon melko varma, että useimmat menisi mieluummin esim. siivoamaan sillä 1500 e kuussa kuin kituuttaisivat tuolla toimeentulotuella- mutta kun ei nykyään saa niitä siivouspaikkojakaan noin vain! Ei ole järkeä väitellä aiheesta, jos kieltäytyy näkemästä todellisuutta.

[/quote]

Nimenomaan näin, kannattaa suostua näkemään totuus. Suurissa kaupungeissa on huutava pula siivoojista, eikä hakijalta todellakaan vaadita alan koulutusta, korkeintaan päivän kurssin vaativa työturvallisuuskortti. Siivoojalle järjestyy niin kokopäiväistä kuin osa-aikaistakin työtä, joten vajaakuntoisuuskaan ei ole este. Järjestyy myös niin päivä-, ilta- kuin aamutöitäkin, joten ei jää lastenhoidoN järjestämisestäkään kiinni. Mutta siltikään ei ole tekijöitä kantaväestön keskuudesta. :(

Vierailija
69/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Eihän tuolla elämillään jos on yksin.

Vierailija
70/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 16:33"]

Menkää töihin, laiskurit. Suomessa on töitä kyllä. Vai luuletteko että sol:illa tai hkl:llä tieten tahtoen ottavat töihin somaleita ja ählämejä. Kyllä niitä töitä suomalaisillekin on, jos vain kelpaisi. Työttömyystuet kokonaan pois niin alkaa kelpaamaan.

[/quote]

Kuules, töihin ei noin vain mennä jos ei niitä töitä yksinkertaisesti saa.

Vierailija
71/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, työpaikkoja ei tällä hetkellä ole "pursuavan paljon", Asiaa voi myös ajatella myös mielenterveyden kannalta (tärkeätä), töissä olo vaikka pienellä palkalla voi hyvinkin nostaa ko.henkilön itsetuntoa.

Vierailija
72/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 19:25"]

Totta, työpaikkoja ei tällä hetkellä ole "pursuavan paljon", Asiaa voi myös ajatella myös mielenterveyden kannalta (tärkeätä), töissä olo vaikka pienellä palkalla voi hyvinkin nostaa ko.henkilön itsetuntoa.

[/quote]

Pienellä palkalla ei kannata olla töissä koska silloin työssä käyminen vie kohtuuttomasti rahaa hyötyyn nähden. Itse olen joutunut skippaamaan monta tällaista työpaikkaa juuri sen takia. Viimeisin pieni työpaikkani oli ihan jees mutta saamani palkka oli niin pieni, etten olisi saanut edes bensamaksujen jälkeen käteen mitään. Uskomatonta mutta totta.

Vierailija
73/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tässä kaupungissa reilusti yli 2000 työtöntä, en nyt tiedä uusia lukuja paljonko on pitkäaikaistyöttömiä, mutta satoja niitä on. Kaupunki on joutunut aloittamaan yt neuvottelut, ja kaupunki on lähellä joutua kriisikunnaksi. Kuitenkin, meillä on onnistuttu hoitamaan muuta maata paremmin pitkäaikaistyöttömyyttä, kaupunkihan joutuu maksamaan sakkomaksua valtiolle kaikista pitkäaikaistyöttömistä jotka eivät "tee mitään". Meidän kaupunki maksaa tänä vuonna luultavasti jo yli miljoonan näitä sakkoja, ja silti ollaan vielä varmasti parhaimpien kuntien joukossa, monilla tämän läänin samankokoisilla kaupungeilla on huomattavasti isommat laskut maksettavana. Eilen katsoin työkkärin sivuilta, että siellä oli 50 avointa työpaikkaa.

Nyt sinä joka olet sitä mieltä, että töitä on jos vaan viitsii tehdä, tule tänne ja laita edes puolet pitkäaikaistyöttömistä töihin, mihin tahansa, niin lupaan että kaupunki maksaa vaikka 200 000€ palkkion, ja voit mennä sitten seuraavaan kaupunkiin, kaupunkeja ja kuntia Suomessa riittää, ja olet hetkessä miljonääri. Jos et halua matkustaa tänne asti sieltä Helsingistä, kerro keinosi minulle, niin työllistän tässä samalla itsenikin ja etsin kaikille töitä, vaikka nyt parille sadalle ensin. Kiitos.

ap

Vierailija
74/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 16:46"]

no pakko vastata tähän provoon. itsellä ei ole työttömyydestä henk. koht. kokemusta koska aina on löytynyt jotain hommaa. olen ollut kaupassa, siivoojana, varastomiehenä, kuskina, rahtimiehenä, keräilijänä jne jne mutta aina tehnyt. joskus kahta osa-aikatyötä yhtä aikaa. en ole korkeasti koulutettu mutta motivaatio ja kunnianhimo sekä ylpeys omasta tekemisestä on vienyt eteen päin. nykyään olen toiminut viimeisten 10 vuotta myyntipäällikkönä ja siinä sivussa oma yritys jonka lukuun teen ns paska hommia. yhteen lasketut tulot näistä töistä oli viime vuonna liki 100 000 eur mutta teen 6 päiväistä viikkoa ja noi 70h töitä viikossa. veroja maksan tuosta summasta reilu puolet. meillä on kaksi lasta myös ja olisi tosi upeaa jäädä kotiin lasten kanssa viettämään aikaa mutta kun elämä on sellaista että jos ei ole rahaa niin ei voi jäädä, eli suomennettuna jos haluat elämän tasoasi nostaa niin mene ihmeessä töihin. niin muutkin menee. pitäisi jokaisen miettiä että mistä tulee se raha josta yhteiskunta tuet maksaa. mulla on sulle uutinen, joku sun kaveris, naapuri, tai ehkä minä maksan sun kotona makaamisestas ja suoraan sanottuna se ei ole minun tai muiden velvollisuus. muutama vuosi menee niin suomi kun joutuu konkkaan tulet yllättymään tuestasi silloin. auta siis itseäsi ja mene töihin. mihin vain töihin. niitä löytyy kun ei ole ronkeli ja on aktiivinen.

[/quote]

Miksi ihmeessä ahnehdit töitä kahden ihmisen edestä? 70 tuntia on aivan liikaa yhdelle ihmiselle. Rahaakin sulla on varmaan jo kertynyt ihan tarpeeksi. Miksi et antaisi vaikka edes kolmannesta työtunneistasi sille naapurin Erkille joka työttömänä on kotona maannut sohvalla jo pari vuotta? Erkki tekisi työt reippaasti ja arvostaisi rahaa varmasti. Sulla vähän tulot tippuisi, mutta maksaisit vähemmän veroja, Erkki maksaisi omat veronsa, ja sinä saisit paljon tunteja viikkoon jotka voisit viettää lastesi kanssa. Lyön vetoa että lapsesi arvostaisivat aikuisena sitä että vietit heidän kanssaan aikaa kun he olivat lapsia, vaikka joku Bahaman reissu jäi tekemättä.

Ja pieni huomio vielä, sinä et ole koskaan ollut työttömänä, joten sinä olet ollut haluttu työntekijä joka paikassa johon olet hakenut, sinä olet ollut aina se tyyppi joka on vienyt jonkun työttömän nenän edestä sen työpaikan. Oletko itse koskaan palkannut ketään töihin? Kysypä joltain (varmasti työssäsi tapaat työhönottajia) ottavatko he mielummin työnhakijoista sen joka on paraikaa töissä jossain muualla, sen joka on viikko sitten jäänyt työttömäksi vai sen joka on ollut vuoden työttömänä, jos muuten on koulutukset ja työkokemukset saman tasoiset.

ap

Vierailija
75/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 18:17"]

[/quote]

Määrittele normaali elämä. Minä olen se, joka saa surkean osa-aikatyöpalkan (mielestäsi) ja minulla on suht pienipalkkainen mies ja mielestämme elämme normaalia elämää, johon kuuluu mm. viime vuonna valmistunut omakotitalo. 

[/quote]

Normaali elämä on sellaista että ei tarvi ruuasta tinkiä, voi ostaa uusia vaatteita eikä vaan euron kirppisvaatteia, voi ostaa uuden pesukoneen kun entinen hajoaa ilman että pitää syödä kaksi kuukautta kaurapuuroa. Kyllä on hyvin jos olette saaneet vähintään 200000€ pankkilainaa taloa varten. Me ei uskallettaisi niin paljon ottaa vaikka saisikin. ap

Vierailija
76/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ihan ok tuki, olen joutunut välillä pari kuukautta elämään sillä, ja välillä on tullut tilanteita että tt-tukeakin olen joutunut hakemaan. Näitä tukia voisi jopa korottaa jahka taloustilanne vain paranisi. Nyt ei ehkä ole aika siihen.

Jännä että ihmiset ajattelee että sossuun voi vaan mennä ja sieltä kyllä saa samantien ilman tinkausta itselle kuuluvat tuet. Ei todellakaan mene niin. Olen itse tehnyt kaikenkaikkiaan 3 oikaisuvaatimusta elämäni aikana toimeentulotuesta, mikä on hyvin suuri prosenttiluku hakemiini tukikuukausiin nähden. Kaikki menivät läpi, eli olivat ihan selkeästi vääriä päätöksiä, osaan liittyi jopa törkeää käytöstä. Minulle on muunmuassa sossutäti sanonut nuorempana että "minunlaisten" (mitä ikinä tarkoittikaan) ihmisten ei pitäisi hakea heiltä rahaa, vaan pyytää vanhemmilta. Olin täysi-ikäinen, aikuinen ihminen. Minulta myös pyydettiin kirjallinen lisäselvitys miten käytän rahaani, joka heitettiin sen palautettuani silmieni edessä roskiin, sitä lukematta.

Ongelmahan on se että kaikki eivät osaa/tajua tehdä oikaisua saamaansa päätökseen, ja nekin jotka sen tekevät, joutuvat odottamaan ratkaisua ja rahoja useamman kuukauden, eläen kirjaimellisesti nollatuella. Tässä vaiheessa ei enää mikään muu auta kuin sukulaiset tai kirkon apu. Ja ylläripylläri, jos sukulaisilta saat rahallista tukea, niin seuraavan hakemuksen yhteydessä ilmoitetaan ettei  asiakas sitä tarvi, kun näköjään saa rahaa muualtakin.

Tiedän myös yhden tapauksen joka oli täysin tuloton (asui sukulaisten nurkissa) ja ei saanut toimeentulohakemusta edes paikan päällä tehtyä, koska sosiaaliviranomaisen mielestä kukaan ei voi olla tuloton, pakostakin jostakin on saanut rahaa kun elossa on. Tilitiedoissa ei siis ollut mitään merkintöjä parilta vuodelta. 

Kyllä se sosiaalitoimi on yks nykyajan kyykytyslaitos, ja se joka onnistuu sieltä rahaa saamaan, ansaitsee sen mun mielestä jo ihan sen takia että osaa sieltä hakea rahaa. Helppoa se rahan saaminen ei todellakaan ole.

Vierailija
77/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo 450e/kk on suunnilleen ok, jos se jäisi asumiskulujen jälkeen. Mutta näin ei ilmeisesti ole.

Vierailija
78/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä saan työttömänä yhteensä 1300 euroa (netto). Tällä elänyt jo 7 vuotta

Vierailija
79/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 19:55"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 16:46"]

no pakko vastata tähän provoon. itsellä ei ole työttömyydestä henk. koht. kokemusta koska aina on löytynyt jotain hommaa. olen ollut kaupassa, siivoojana, varastomiehenä, kuskina, rahtimiehenä, keräilijänä jne jne mutta aina tehnyt. joskus kahta osa-aikatyötä yhtä aikaa. en ole korkeasti koulutettu mutta motivaatio ja kunnianhimo sekä ylpeys omasta tekemisestä on vienyt eteen päin. nykyään olen toiminut viimeisten 10 vuotta myyntipäällikkönä ja siinä sivussa oma yritys jonka lukuun teen ns paska hommia. yhteen lasketut tulot näistä töistä oli viime vuonna liki 100 000 eur mutta teen 6 päiväistä viikkoa ja noi 70h töitä viikossa. veroja maksan tuosta summasta reilu puolet. meillä on kaksi lasta myös ja olisi tosi upeaa jäädä kotiin lasten kanssa viettämään aikaa mutta kun elämä on sellaista että jos ei ole rahaa niin ei voi jäädä, eli suomennettuna jos haluat elämän tasoasi nostaa niin mene ihmeessä töihin. niin muutkin menee. pitäisi jokaisen miettiä että mistä tulee se raha josta yhteiskunta tuet maksaa. mulla on sulle uutinen, joku sun kaveris, naapuri, tai ehkä minä maksan sun kotona makaamisestas ja suoraan sanottuna se ei ole minun tai muiden velvollisuus. muutama vuosi menee niin suomi kun joutuu konkkaan tulet yllättymään tuestasi silloin. auta siis itseäsi ja mene töihin. mihin vain töihin. niitä löytyy kun ei ole ronkeli ja on aktiivinen.

[/quote]

Miksi ihmeessä ahnehdit töitä kahden ihmisen edestä? 70 tuntia on aivan liikaa yhdelle ihmiselle. Rahaakin sulla on varmaan jo kertynyt ihan tarpeeksi. Miksi et antaisi vaikka edes kolmannesta työtunneistasi sille naapurin Erkille joka työttömänä on kotona maannut sohvalla jo pari vuotta? Erkki tekisi työt reippaasti ja arvostaisi rahaa varmasti. Sulla vähän tulot tippuisi, mutta maksaisit vähemmän veroja, Erkki maksaisi omat veronsa, ja sinä saisit paljon tunteja viikkoon jotka voisit viettää lastesi kanssa. Lyön vetoa että lapsesi arvostaisivat aikuisena sitä että vietit heidän kanssaan aikaa kun he olivat lapsia, vaikka joku Bahaman reissu jäi tekemättä.

Ja pieni huomio vielä, sinä et ole koskaan ollut työttömänä, joten sinä olet ollut haluttu työntekijä joka paikassa johon olet hakenut, sinä olet ollut aina se tyyppi joka on vienyt jonkun työttömän nenän edestä sen työpaikan. Oletko itse koskaan palkannut ketään töihin? Kysypä joltain (varmasti työssäsi tapaat työhönottajia) ottavatko he mielummin työnhakijoista sen joka on paraikaa töissä jossain muualla, sen joka on viikko sitten jäänyt työttömäksi vai sen joka on ollut vuoden työttömänä, jos muuten on koulutukset ja työkokemukset saman tasoiset.

ap

[/quote]

ehkäpä jostain niistä luettelemistasi syistä? Naapurin Erkki, joka on ryypännyt itsensä mörön näköiseksi. Erkki jaksaa tehdä ehkä puolentoista tunnin päivää, jos saa välillä käydä tupakalla. Tätä varten yrittäjän olisi rakennettava tupakkatila. Erkin työmatkakulut olisivat kuitenkin niin isot, että Erkin ei kannattaisi lähteä töihin alle satasen tunti. Homma kaatui tähän, ja nyt Erkki kirjoittaa paikallislehden yleisönosastoon, kuinka riistäjä ei edes edestakaista taksikyytiä maksanut jokaiselle työpäivälle, näin köyhää taas sorretaan. 

Vierailija
80/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 20:28"]

minä saan työttömänä yhteensä 1300 euroa (netto). Tällä elänyt jo 7 vuotta

[/quote]

Jaa, no avaa vähän tuota summaa mistä se koostuu, niin kaikki saavat tietää, eikä tarvi arvuutella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi