Työssäkäyvä, onko mielestäsi ok raha työttömälle 450€/kk netto?
Siitä maksetaan omavastuuosuus vuokrasta ja kaikki eläminen, ruoka, matkat, kengät, vaatteet, puhelin, netti.... ym.
Olisitko itse valmis elämään tuolla summalla esim. vuoden tai useamman?
Jos sinulla on esim. kaksi huollettavaa lasta, saat käteen n. 200€ enemmän + lapsilisät, asumiskulut varmasti nousisi jonkun verran myös.
Kommentit (89)
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 20:02"]
Normaali elämä on sellaista että ei tarvi ruuasta tinkiä, voi ostaa uusia vaatteita eikä vaan euron kirppisvaatteia, voi ostaa uuden pesukoneen kun entinen hajoaa ilman että pitää syödä kaksi kuukautta kaurapuuroa. Kyllä on hyvin jos olette saaneet vähintään 200000€ pankkilainaa taloa varten. Me ei uskallettaisi niin paljon ottaa vaikka saisikin. ap
[/quote]
Mistä repäisit tuon vähintään 200000 euroa? :D Ihmisillä voi ja pitääkin olla säästöjä nykypäivänä. Lainaa on helvetisti muttei ihan sentään 200000 euroa.
Mihin asti ajattelit meitä täältä hillastamaan viedä? Oletko varma että kaikille riittäisi siellä marjapaikassasi poimittavaa? Vai ajattelitko nakata lähimpään ryteikköön ja jättää porukat vieraille maille etsimään? Ja siksi toisekseen, niistä kauheista rahakasoista jotka marjanpoiminnasta kaikki helposti saa, ei käsittääkseni makseta veroa, eikä niitä niinollen lasketa työksi, kaupunki maksaa valtiolle sakot kuitenkin. Vähän pidempiaikaisempaa ratkaisua etsitään.
Kyllä sinne silti vois ne vanhempi porukka lähteä joilla ei tosiaan olen pikkulapsia vaivoina. Mutta kuten niin monella työelämässä olevallakin, selkävaivoja varmaan on.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 20:02"]
Normaali elämä on sellaista että ei tarvi ruuasta tinkiä, voi ostaa uusia vaatteita eikä vaan euron kirppisvaatteia, voi ostaa uuden pesukoneen kun entinen hajoaa ilman että pitää syödä kaksi kuukautta kaurapuuroa. Kyllä on hyvin jos olette saaneet vähintään 200000€ pankkilainaa taloa varten. Me ei uskallettaisi niin paljon ottaa vaikka saisikin. ap
[/quote]
Mistä repäisit tuon vähintään 200000 euroa? :D Ihmisillä voi ja pitääkin olla säästöjä nykypäivänä. Lainaa on helvetisti muttei ihan sentään 200000 euroa.
[/quote]
Hyvin harvalla noin pienipalkkaisella nyt talon hintaa on säästössä, edes osaa. Ja kyllä mun käsittääkseni talon rakentaminen vähintään tuon verran maksaa, kaveri rakensi talon, ja tontti oli jo ostettuna valmiiksi, itse tekivät töitä kun mies on rakennusalan ihminen, ja silti kaikesta nuukailusta huolimatta taisi se pari sataatuhatta mennä, piha on vielä laittamatta kun siihen ei enää riittänyt rahat.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 21:36"]
Mihin asti ajattelit meitä täältä hillastamaan viedä? Oletko varma että kaikille riittäisi siellä marjapaikassasi poimittavaa? Vai ajattelitko nakata lähimpään ryteikköön ja jättää porukat vieraille maille etsimään? Ja siksi toisekseen, niistä kauheista rahakasoista jotka marjanpoiminnasta kaikki helposti saa, ei käsittääkseni makseta veroa, eikä niitä niinollen lasketa työksi, kaupunki maksaa valtiolle sakot kuitenkin. Vähän pidempiaikaisempaa ratkaisua etsitään.
Kyllä sinne silti vois ne vanhempi porukka lähteä joilla ei tosiaan olen pikkulapsia vaivoina. Mutta kuten niin monella työelämässä olevallakin, selkävaivoja varmaan on.
[/quote]
kas näin. Puhe oli mistä tahansa työstä, mutta ihan ensi alkuun löytyi jo kuusi syytä, miksei rehti työ kelpaa, vaikka siihen pääsisi käsiksi ilman kannustinloukkuja, omia investointeja ja työmatkaongelmia. ansiokasta. :)
Olin työtön 90-luvulla. Silloin vuokrani oli 1300 markkaa kuukaudessa.
Sain asumistukea siitä lähes puolet. Sitten oli työttömyyskorvaus. Lisäksi sain toimeentulotukea. En muista tarkkoja summia, mutta se käteen jäävä osuus (työttömyyskorvaus, tt-tuki + vuokratuki) eli koko tulot huitelivat siellä kolmen tonnin hujakoilla. Siitä kun vähensi vuokran, jäi elämiseen noin hieman alle 2000 markkaa. Ihan hyvin jäi rahaa, kun ei autoakaan ollut.
Useemmin mulla on nyt rahat loppu, kun perheen tulot on 4500 euroa netto / kk!
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 21:36"]
[/quote]
kas näin. Puhe oli mistä tahansa työstä, mutta ihan ensi alkuun löytyi jo kuusi syytä, miksei rehti työ kelpaa, vaikka siihen pääsisi käsiksi ilman kannustinloukkuja, omia investointeja ja työmatkaongelmia. ansiokasta. :)
[/quote]
Se on niin helppo aina huudella. Kaikki näyttää yksinkertaisella jos ei tarvi itse niiden asioiden kanssa painiskella. Marjojen poiminta ei ole mitään ympärivuotista työtä kenellekään, lähinnä harrastusta. Miksi ihmeessä aina se marjastus otetaan esille jos jotain töitä pitäisi ihmisille löytää? Onko se joku ratkaisu, että kaikki 300 000 työtöntä laitetaan kökkimään metsään muutamaksi viikoksi, sitten kaikki pärjäisi taas ihan kivasti vuoden vai?
Sitä ihmettelen, että mikä mahtaisi sitten olla ihan rehellinen, rehti ja työssäkäyvälle kelpaava oikea syy työttömällä olla lähtemättä satojen kilometrien päähän hillastamaan? Nyt vähän realiteetteja peliin, ei mennä ihan yksioikoisesti ja mustavalkoisesti näissä asioissa, kun työttömätkin ovat yksilöitä, eivät samaa massaa, osa varmasti ahkerasti marjastaakin ihan omasta halustaan, siinä kuin työssäkäyvät ja eläkeläisetkin.
ap
Joo niin se oli vähän alle 2000mk mitä jäi käteen kun oli sinkku. Maitopurkki maksoi 3,90mk ja jälkiuunileipä 7,90mk.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 21:39"]
Hyvin harvalla noin pienipalkkaisella nyt talon hintaa on säästössä, edes osaa. Ja kyllä mun käsittääkseni talon rakentaminen vähintään tuon verran maksaa, kaveri rakensi talon, ja tontti oli jo ostettuna valmiiksi, itse tekivät töitä kun mies on rakennusalan ihminen, ja silti kaikesta nuukailusta huolimatta taisi se pari sataatuhatta mennä, piha on vielä laittamatta kun siihen ei enää riittänyt rahat.
[/quote]
Niin kuin sanoin, pankin vaatima 10 % ja vähän ylikin oli säästössä. Ihan omasta selkänahasta revittyä. Lainaa ei ole silti (ihan) 200000 euroa.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 19:46"]
Meillä on tässä kaupungissa reilusti yli 2000 työtöntä, en nyt tiedä uusia lukuja paljonko on pitkäaikaistyöttömiä, mutta satoja niitä on. Kaupunki on joutunut aloittamaan yt neuvottelut, ja kaupunki on lähellä joutua kriisikunnaksi. Kuitenkin, meillä on onnistuttu hoitamaan muuta maata paremmin pitkäaikaistyöttömyyttä, kaupunkihan joutuu maksamaan sakkomaksua valtiolle kaikista pitkäaikaistyöttömistä jotka eivät "tee mitään". Meidän kaupunki maksaa tänä vuonna luultavasti jo yli miljoonan näitä sakkoja, ja silti ollaan vielä varmasti parhaimpien kuntien joukossa, monilla tämän läänin samankokoisilla kaupungeilla on huomattavasti isommat laskut maksettavana. Eilen katsoin työkkärin sivuilta, että siellä oli 50 avointa työpaikkaa.
Nyt sinä joka olet sitä mieltä, että töitä on jos vaan viitsii tehdä, tule tänne ja laita edes puolet pitkäaikaistyöttömistä töihin, mihin tahansa, niin lupaan että kaupunki maksaa vaikka 200 000€ palkkion, ja voit mennä sitten seuraavaan kaupunkiin, kaupunkeja ja kuntia Suomessa riittää, ja olet hetkessä miljonääri. Jos et halua matkustaa tänne asti sieltä Helsingistä, kerro keinosi minulle, niin työllistän tässä samalla itsenikin ja etsin kaikille töitä, vaikka nyt parille sadalle ensin. Kiitos.
ap
[/quote]
Itsehän juuri kirjoitit, etteivät työttömät kamusi jaksa olla kahta tuntia kokouksessa. :) Kyllähän he töissä kävisivät, jos vain haluaisivat. :) Velttoilu ja mt-ongelmiin pakeneminen vain on helpompi ja mukavampi valinta. Tänäänkin sinä ja frendisi olisitte voineet jokainen tienata 200 € käteen pitkällä marjanpoimintapäivällä. Voisitte vielä jakaa kuluja ja vaivoja yhteistyöllänne.
Jos tulisin viikon päästä maanantaina aamulla hakemaan bussilastillisen pitkäaikaistyöttömiä hillanpoimintaan, niin keräisitkö vaikka 50 osallistujaa valmiiksi? Kyyti keskustasta ja poimintavälineet tarjottaisiin poimijoille valmiiksi?
Vai iskikö juuri selkäkipu ja reuma, käsi-ihottuma ja marja-allergia? Avaran paikan kammo estää metsään menemisen ja ahtaanpaikankammo bussikyydin? Matkapahoinvointia ja paniikkihäiriö? Ei ole kumisaappaita eikä rahaa ostaa niitä? Lapsia ei voi jättää ja herkkä maha menee eväistä sekaisin? Muuta, mitä?