Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työssäkäyvä, onko mielestäsi ok raha työttömälle 450€/kk netto?

Vierailija
10.08.2013 |

Siitä maksetaan omavastuuosuus vuokrasta ja kaikki eläminen, ruoka, matkat, kengät, vaatteet, puhelin, netti.... ym.

Olisitko itse valmis elämään tuolla summalla esim. vuoden tai useamman?

Jos sinulla on esim. kaksi huollettavaa lasta, saat käteen n. 200€ enemmän + lapsilisät, asumiskulut varmasti nousisi jonkun verran myös.

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:28"]

Mä olen sitä mieltä että työttömille tulisi maksaa vähintään 1000€/kk ilman mitään veroja. Typerää muutenkin että valtiolta maksettavasta rahasta otetaan valtiolle veroja. Jos ei töitä ole, niin niitä ei ole, kenenkään ei tulisi pärjätä muutamalla satasella kuukaudessa vaan siksi, että ei ole töitä. Täällä hassataan rahaa miljoonia euroja paljon turhempaankin kuin ihmisten toimeentuloon.

[/quote]

Provohan tämä :D Mulla ei jää osa-aikatyöstäkään tonnia käteen. 

Vierailija
22/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:29"]

Kyllä on ok. Ei työttömän tarvitse samoja "ylellisyyksiä" saada kuin työssäkäyvän. Tuohon tulee vielä päälle lapsilisät, asumistuet sun muut.

[/quote]

Kuten sanoin, omavastuu vuokrasta pitää maksaa kuitenkin, ei asumistuki kata koko vuokraa. Ja ei niitä tule sun muita mistään, sossusta voi joku saada jotain jos sitä hakee, mutta kyse on nyt työttömyyskorvauksesta. Eikä kaikilla ole lapsia, ainakaan alaikäisiä kotona asuvia.

Minä saan tuon 650€/kk siihen asti kun tulee 500 päivää täyteen, sitten tuki pienenee, kaksi alle kouluikäistä lasta, eli lapsilisiä tulee vähän yli 200€ yhteensä, toimeentulotukea ei saa koska mies on töissä, minun ei onneksi tarvi asumisesta maksaa, mies maksaa asuntolainaa yksin.

Miehen veli joka on kuusikymppinen sinkkumies saa tuon 450€/k ja maksaa vuokraa siitä 140€/kk, sossusta on joskus saanut lisää rahaa, ei jatkuvasti. Onneksi hänellä on pienet menot, tupakkaa ostaa ja käy syömässä työttömien ruokalassa, mitään muuta ei ostele, esim. vaatteita tai kodin tavaroita, pärjää niillä mitä me ollaan annettu käytettynä, ja mitä osti kirppikseltä kun erosi vaimostaan, mitään ei saanut mukaan erossa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:lla ei taida olla käsitystä siitä millaista on olla työssäkäyvä perheenäiti?

Vierailija
24/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:32"]

Mä olen sitä mieltä että työttömille tulisi maksaa vähintään 1000€/kk ilman mitään veroja. Typerää muutenkin että valtiolta maksettavasta rahasta otetaan valtiolle veroja. Jos ei töitä ole, niin niitä ei ole, kenenkään ei tulisi pärjätä muutamalla satasella kuukaudessa vaan siksi, että ei ole töitä. Täällä hassataan rahaa miljoonia euroja paljon turhempaankin kuin ihmisten toimeentuloon.

[/quote]

[/quote]

Ei, vaan mun mielipide asiasta.

Vierailija
25/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:32"]

[/quote]

[/quote]

Ei osa-aikaisella työllä olekaan tarkoitus elää, siksi sitä sanotaan osa-aikaiseksi, eli siitä maksetaan osa täydestä palkasta, täydellä palkalla pitäisi elää.

Vierailija
26/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:40"]

Ei osa-aikaisella työllä olekaan tarkoitus elää, siksi sitä sanotaan osa-aikaiseksi, eli siitä maksetaan osa täydestä palkasta, täydellä palkalla pitäisi elää.

[/quote]

Ei ole tarkoituskaan elää? :D Nälkäänkö mun pitäisi kuolla? Jos työttömyyspäivärahaa maksettaisiin 1000 euroa niin mitä osa-aikaiselle maksettaisiin lisäksi? Kokopäivätyöstä mun palkka olisi 1300-1500 euroa. 1500 euroa jos tekisin viikonloppuja ja pyhiä ja samaan aikaan työtön saisi tonnin käteen :D

Vierailija
27/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kyllä minä olen ollut työssäkäyvä äiti silloin kun oli vasta yksi lapsi, vuosia yh:na. Olen ollut myös työtön yh, ja siihen aikaan oli työttömyyskorvaus 2000mk/kk, ja kun jäin äityslomalle, tulot tippui 1700mk/kk, silloin oli pakko mennä sossuun.

Nyt ei ole varaa mennä osa-aikaiseen työhön, lapsista menisi 500€/kk päiväkotimaksua, mies tienaa vuodessa 40 000€/brutto. ap

Vierailija
28/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän vuosittain muutaman kuukauden ajan noilla tuloilla, vaikka olen töissä ja palkkani on 3 500 e/kk. Normaailaikanakin käytössäni on asumiskulujen jälkeen vain 640 e/kk. Elämä on täynnä valintoja ;)

Vierailija
29/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:30"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:27"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:25"]

Kyllä eläisin tt-tuella. Olen JÄRKYTTYNYT. Meidän kokoiselle perheelle pitäisi jäädä asumismenojen, terveydenhuoltomenojen jne JÄLKEEN 1440 EUROA!!! Ei todellakaan jää nyt tuota vaikka toinen töissä ja toinen osa-aikainen eikä ole mitään ns. turhia laskuja. Jos tuon verran jäisi laskujen jälkeen elämiseen niin meillä menisi säästöön n. 500 euroa kuussa. 

[/quote]No sittenhän te saatte sitä, eiks vaan. Säkki mukaan ja menkää hakemaan.

[/quote]

Eipä saataisi, kun asumme omistusasunnossa. Vuokralla asuminen olisi yhtä kallista. Mutta itkettää ja naurattaa samaan aikaan, kun toimeentulotuen pienuudesta itketään. 

[/quote]No asun minäkin, silti ajoittain olen joutunut tt-tukeen turvautumaan, lainojahan ei lasketa menoksi, mutta silti joskus tiukassa tilanteessa menee rajan alle laskelmat.

Vierailija
30/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:44"]

[/quote]

Ei ole tarkoituskaan elää? :D Nälkäänkö mun pitäisi kuolla? Jos työttömyyspäivärahaa maksettaisiin 1000 euroa niin mitä osa-aikaiselle maksettaisiin lisäksi? Kokopäivätyöstä mun palkka olisi 1300-1500 euroa. 1500 euroa jos tekisin viikonloppuja ja pyhiä ja samaan aikaan työtön saisi tonnin käteen :D

[/quote]

Tuo onkin aivan surkea palkka! Kyllä kokopäiväisestä työstä, johon kuuluu vielä viikonlopputöitäkin, pitäisi maksaa edes 2000€/kk. Täällä monet puhuu että saavat 4000-6000€/kk tekemättä töissä juuri mitään. ap

Vierailija
31/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:45"]

[/quote]

Kyllä minä olen ollut työssäkäyvä äiti silloin kun oli vasta yksi lapsi, vuosia yh:na. Olen ollut myös työtön yh, ja siihen aikaan oli työttömyyskorvaus 2000mk/kk, ja kun jäin äityslomalle, tulot tippui 1700mk/kk, silloin oli pakko mennä sossuun.

Nyt ei ole varaa mennä osa-aikaiseen työhön, lapsista menisi 500€/kk päiväkotimaksua, mies tienaa vuodessa 40 000€/brutto. ap

[/quote]

Ja taas kerran paskapuhetta. Osa-aikahoidossa ei todellakaan mene 500 euroa kahdesta muksusta kunnallisessa hoidossa. Miksi helvetissä kitiset työttömyysrahasta kun et töihinkään mene?

Vierailija
32/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:47"]

Tuo onkin aivan surkea palkka! Kyllä kokopäiväisestä työstä, johon kuuluu vielä viikonlopputöitäkin, pitäisi maksaa edes 2000€/kk. Täällä monet puhuu että saavat 4000-6000€/kk tekemättä töissä juuri mitään. ap

[/quote]

Ihan normaali alan palkka. Ja tiedätkö mitä? Aika hemmetin moni suomalainen tekee matalapalkkatyötä. Sinä olet tavallisesta elämästä vieraantunut loinen. 

Vierailija
33/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mielestäni hyvin ok. Hienoa mielestäni, että on tällainen perusturva, jonka saa tekemättä mitään. Kenenkään ei tarvi olla nälässä eikä myydä pyllyään tai munuaistaan, minusta se on hienoa. 

En todellakaan ymmärrä, miksi yhteiskunnan pitäisi järjestää ihmisille vaikkapa matkoja tai uusia vaatteita. Euron maksavat kirpparivaatteet ovat perustarve, fiinimmät voi jokainen kustantaa itse itselleen. 

Perusturvan määrän täytyykin kattaa vain välttämättömin eikä olla mitenkään houkutteleva vaihtoehto. Kannattaisin myös sitä, että puolet perusturvasta maksettaisiin "ruokaseteleinä", joilla voisi ostaa ruokaa (mutta ei olutta tai tupakkaa) kaupasta. Tämä voisi parantaa monen lapsen ravitsemusta. Ruokasetelit voisivat myös olla saatavissa vaikkapa viikoksi kerrallaan, niin kenenkään ei tarvitsisi olla syömättä. Kuukaudeksi budjetointi kun on monelle huono-osaiselle vaikeaa. Lisäksi myös jokamaanantainen ruokasetelin nouto olisi aktivoiva ja rytmiä tuova rutiini, mikä edistäisi työelämään kuntoutumista. 

En itse nostaisi tuota tukea vaan menisin töihin. Tokihan tuolla pärjää jos on pakko, mutta sen on tarkoituskin olla viimesijaisin ja vastenmielisin vaihtoehto.

Vierailija
34/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehesi tienaa 40 000 euroa kuukaudessa ja sinä vikiset 450 euron vastikkeettomasta tulosta?

anteeksi, mutta vaikutat hemmotellulta ja keskenkasvuiselta lapsoselta. ei elämässä aina saa kaikkee mitä tekis iha sikkenä mieli.

Vierailija
35/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:49"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:45"]

[/quote]

[/quote]

Ja taas kerran paskapuhetta. Osa-aikahoidossa ei todellakaan mene 500 euroa kahdesta muksusta kunnallisessa hoidossa. Miksi helvetissä kitiset työttömyysrahasta kun et töihinkään mene?

[/quote]

No, ei se maksu paljon pienenpi ole vaikka olisi osa-aikaisenakin päiväkodissa, en minä kitisekään työttömyysrahasta itseni kohdalla. Minä voin vielä jonain kauniina päivänä päästä töihin, ja kun lapset menee kouluun voin mennä osa-aikaiseksikin. Kyseenalaistan lähinnä sen, että työssäkäyvät kuvittelevat usein että pitkäaikaistyöttömät elelevät herroiksi kun joka paikasta saa rahaa vaikka kuinka paljon, ja etuudet pitäisi poistaa. Meidän kaupungissa on reilusti yli 2000 työtöntä, ja työkkärin listoilla on 50 avointa työpaikkaa, joihin suurimpaan osaan pitää olla joku alan koulutus. Kysyin eilen yhtä työpaikkaa joka oli ilmoitettu työkkäriin edellisenä päivänä, ja hakemuksia oli tullut jo kuulemma ihan älyttömät määrät. ap

Vierailija
36/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:50"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:47"]

[/quote]

Ihan normaali alan palkka. Ja tiedätkö mitä? Aika hemmetin moni suomalainen tekee matalapalkkatyötä. Sinä olet tavallisesta elämästä vieraantunut loinen. 

[/quote]

Kyllä minä sen tiedän, mutta en hyväksy sitä että se on oikein. Ihmisiä riistetään. ap

Vierailija
37/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:55"]

miehesi tienaa 40 000 euroa kuukaudessa ja sinä vikiset 450 euron vastikkeettomasta tulosta?

anteeksi, mutta vaikutat hemmotellulta ja keskenkasvuiselta lapsoselta. ei elämässä aina saa kaikkee mitä tekis iha sikkenä mieli.

[/quote]

Kuule, kun kaikilla ei ole sitä hyvin tienaavaa miestä. Sulla on nyt mennyt vähän tämä idea ohi. Tottakai mulla olisi erilaiset tulot jos olisin sinkku, tai yh vielä. ap

Vierailija
38/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on sosiaaliturva, joka takaa kaikille minimitoimeentulon. Niin työttömille, pienipalkkaisille, sairaille kuin jopa ihan syrjäytyneillekin.

Mutta. Siihen kuuluu myös tiettyjä sääntöjä. On haettava sitä tukea ihan itse. Asumiskulujen on oltava normien mukaisia. Ja yhteiskunta ei maksa kenenkään lainoja ja velkoja.

Tässäkin ketjussa on monia, jotka eivät tunnu hyväksyvän näitä asioita.

Vierailija
39/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkös sinä ap juuri vastannut että miehesi tienaa 40 000 euroa vuodessa? mun mieheni ei tienaa, mutta hän ei saakaan työttömyyskorvausta koti-isä kun on. minun 38000 euron palkalla tässä huristellaan.

Vierailija
40/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:38"]

Miehen veli joka on kuusikymppinen sinkkumies saa tuon 450€/k ja maksaa vuokraa siitä 140€/kk, sossusta on joskus saanut lisää rahaa, ei jatkuvasti.

ap

[/quote]

Sossusta pitäisi saada jatkuvasti sen verran rahaa, että käteen jää vuokran jälkeen 477 €/kk, eli yht tuloa 617 €/kk nykyisen 450 €/kk sijaan. Sossusta saa rahaa vain jos sitä tajuaa hakea, ja yleensä uusi hakemus pitää jättää joka kuukausi. Onkohan miehesi veli ymmärtänyt hakea?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi