Mieheni sanoi minun olevan narsisti.
Jos yhtään olen kartalla siitä, millainen ihminen on narsisti, niin en tunnista itseäni sellaisista luonteenpiirteistä.
Kommentit (49)
Narsisti ei itse tunnista käytöshäiriötään. Usko miestäsi.
Sen ymmärrän kyllä etteivät narsistit tunnista. Olen käsittänyt, että narsistit ovat minä-minä-minä -tyyppejä, tuovat itseään esille joka paikassa, ovat aina oikeassa ja kaikki keskittyy heihin. Itse olen täysin päinvastainen. Hyvin usein tunnen itseni mitättömäksi ja turhaksi. En käy juuri missään tai jos käyn, niin pienessä porukassa ja olen usein se hiljainen tyyppi. Onko nämä jutut ominaisia narsistille? AP
Vierailija kirjoitti:
Narsisti pihtaa.
Minä en.
Kysy mieheltä tarkennusta, että millä tavalla narsisti, pohdi ja reflektoi omaa sisäistä maailmaasi. Tunnetko empatiaa jos toiseen sattuu niin sinuunkin sattuu ja joes näet jonkun kärsivän niin alkaa itkettää ym. Narsisti joutuu teeskentelmään noita tunteita, ei tunne empatiaa. Naisilla narsismi voi olla erilaista kuin miehillä, mutta samat perusasiat siinäkin on, että täytyy kriteerit eli empatiakyvyn puute on suurin siinä. Itse olen törmännyt narsistiseen naiseen, joka oli jäänyt henkisesti noin 10-12 vuotiaan tasolle, hän koki tyhyyttä, tunteettomuutta ja oli petollinen. Sekin taitaa olla heille ominaista, kyky tehdä petoksia ja valehdella sujuvasti. Narsisti yrittää täyttää sitä tyhjyyden tunnettaan käyttämällä muita hyväkseen. Ei opi normaalisti teini iässä ja siitä eteenpäin täyttämään omaa kuppiaan kuten normaalit ihmiset oppii vaan tarvii muita siihen. Ei osaa olla yksin vaan narsisti tarvii koko ajan jonkun siihen ja narsisti naisellakin voi olla aika vilkas kaksoiselämä, paljon miehiä ympärillä, paljon syrjähyppyjä ja rakastajia koska hän ei saa sitä tyhyyttään täyteen millään muulla kuin muiden ihmisten kautta. Narsisti voi tarvia myös jonkun ns. kiltin tasaisemman ihmisen hoitamaan muuta arkea ja sen ihmisen hän pyrkii eristämään muista ja jättämään ulkopuolelle samalla hakien aina omaa hyötyään, esim. taloudellista jne.
Narsisteja on myös piilonarsisteja ja vähemmän tunnettu (vaikkakin todella yleinen) muoto on yhteisöllinen narsismi.
Vierailija kirjoitti:
Kysy mieheltä tarkennusta, että millä tavalla narsisti, pohdi ja reflektoi omaa sisäistä maailmaasi. Tunnetko empatiaa jos toiseen sattuu niin sinuunkin sattuu ja joes näet jonkun kärsivän niin alkaa itkettää ym. Narsisti joutuu teeskentelmään noita tunteita, ei tunne empatiaa. Naisilla narsismi voi olla erilaista kuin miehillä, mutta samat perusasiat siinäkin on, että täytyy kriteerit eli empatiakyvyn puute on suurin siinä. Itse olen törmännyt narsistiseen naiseen, joka oli jäänyt henkisesti noin 10-12 vuotiaan tasolle, hän koki tyhyyttä, tunteettomuutta ja oli petollinen. Sekin taitaa olla heille ominaista, kyky tehdä petoksia ja valehdella sujuvasti. Narsisti yrittää täyttää sitä tyhjyyden tunnettaan käyttämällä muita hyväkseen. Ei opi normaalisti teini iässä ja siitä eteenpäin täyttämään omaa kuppiaan kuten normaalit ihmiset oppii vaan tarvii muita siihen. Ei osaa olla yksin vaan narsisti tarvii koko ajan jonkun siihen ja narsisti naisellakin voi olla aika vilkas kaksoiselämä, paljon miehiä ympärillä, paljon syrjähyppyjä ja rakastajia koska hän ei saa sitä tyhyyttään täyteen millään muulla kuin muiden ihmisten kautta. Narsisti voi tarvia myös jonkun ns. kiltin tasaisemman ihmisen hoitamaan muuta arkea ja sen ihmisen hän pyrkii eristämään muista ja jättämään ulkopuolelle samalla hakien aina omaa hyötyään, esim. taloudellista jne.
Tuohon ylös jo hieman kirjoitinkin millainen olen. Sinun kuvaukseen nähden aivan täysin päinvastainen.
Vierailija kirjoitti:
Sen ymmärrän kyllä etteivät narsistit tunnista. Olen käsittänyt, että narsistit ovat minä-minä-minä -tyyppejä, tuovat itseään esille joka paikassa, ovat aina oikeassa ja kaikki keskittyy heihin. Itse olen täysin päinvastainen. Hyvin usein tunnen itseni mitättömäksi ja turhaksi. En käy juuri missään tai jos käyn, niin pienessä porukassa ja olen usein se hiljainen tyyppi. Onko nämä jutut ominaisia narsistille? AP
Itseasiassa narsisteilla ei ole minuutta, he eivät käytä minä sanaa eivätkä harrasta minä puhetta, koska he eivät tunne itseään, eivät ota vastuuta eivätkä reflektoi. Kokemusta on narsistista, joka ei ymmärtänyt yhtään jos joku sanoi vaikka "minä onnistuin tässä työssä" tai "minä en tykkää punaisesta", narsisti ei hyväksy eikä kunnoita toisen ihmisen minuutta, mutta saattaa samalla kuitenkin matkia ja kopioida uhriaan esim. alkaa puhua samalla tavalla kuin uhri, koska narsistilla ei oikeasti ole sitä omaa minuutta. Jos yrität narsistiin tutustua syvemmin niin hän saatta vastata jotakin, että ei jaksa tunteilla ym. Sanot narsistille, että en tykkää punaisista vaatteista, hän kääntää sen niin, että sinä minäminättelet ja ostaa sinulle väkisin punaisia vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin näin päin. Psyk.sh.
Tarkoitatko yhteisöllistä narsismia?
Käännä selkä ja pyllistä paljas perse
Eräs narsisti haukkuu selän takana toista narsistiksi jatkuvalla syötöllä. Tämä haukkumisen kohde voi hyvin ollakin narsisti, mutta tämä haukkuja ainakin on. Ja puhuu itsestään täydellisyytenä ja maailman pelastajana. En jaksaisi kuunnella, mutta hän ei lopeta vaikka sanon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon ylös jo hieman kirjoitinkin millainen olen. Sinun kuvaukseen nähden aivan täysin päinvastainen.
Voi olla, että miehesi on itse narsisti ja projisoi omaa narsismiaan sinuun. Nyt kannattaa olla tarkkana, hänellä saattaa olla myös toinen nainen ja he saattavat yrittää vedättää sinua jos ero tulee. Hän saattaa alkaa uskotella muille, että olet hullu ja mielisairas ym.
Olet tai et, niin tavallisten ihmisten tulisi lopettaa psykiatrisen sanaston käyttö ja jättää se ammattilaisille. Jos esim. kumppanini käyttäytyisi minun mielestäni itsekkäästi, niin sitten voin sanoa, että tuo toimintasi tuntuu itsekkäältä. Minulla ei ole mitään syytä tai kompetenssia antaa "diagnoosia" hänen mahdollisesta narsismistaan.
Kaikki naiset on narsisteja, kun puhuvat aina vaan itsestään, ja omista kokemuksista.
Ota ero. Jatkuva riitely ei ole yhteisen elämän kannalta hyvä asia. On raskasta varmasti, pahimmillaan ottaa seuraavan uhrin vierelleen.
Vierailija kirjoitti:
Olet tai et, niin tavallisten ihmisten tulisi lopettaa psykiatrisen sanaston käyttö ja jättää se ammattilaisille. Jos esim. kumppanini käyttäytyisi minun mielestäni itsekkäästi, niin sitten voin sanoa, että tuo toimintasi tuntuu itsekkäältä. Minulla ei ole mitään syytä tai kompetenssia antaa "diagnoosia" hänen mahdollisesta narsismistaan.
Eipä näytä aina asiantuntijoillakaan olla tietoa narsismista ja nykyisin kaikki asiat ovat mukamas narsimia. Et voi sanoa edes että "minä en tykkää punaisista vaatteista" tai "mulla onnistui työt tänään hyvin" kun sinua jos syytetään minäminättelystä, itsesi esiin tuomisesta ym. vaikka todellisuudessa et ole narsisti, olet hyvin empaattinen ja hyvin itsesi tunteva ja siksi käytät minä sanaa. Sama oli kaiken huippu kun yksi asiantuntija alkoi höpöttää, että introvertit ovat narsisteja ja itsekkäitä niin en elää luota asiantuntijoihin tässäkään asiassa. Pidän narsismin isoimpana mittarina juurikin sitä heidän tunteettomuuttaan, empatiakyvyttömyyttään ym. Mikään muu introverttius tms. ei ole itsekkyyttä vaan ominaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ei itse tunnista käytöshäiriötään. Usko miestäsi.
Gaslightinkiä ap:n mies vaan harjottaa rikkoakseen kohteensa itseluottamuksen. Ap vaikuttaa ihan mukavalta.
Ei narsistit tunnista.