Lapsettomuuden ilonaiheita (TOP 30)
Olen neljääkymmentä lähestyvä akateemisesti koulutettu nainen, joka ei ole koskaan tuntenut halua lisääntyä. Minulta on nyt viikon sisään kysytty kaksi kertaa sama sinänsä vähän hassu kysymys: mitä iloa lapsettomuudesta on. Mietin asiaa ja koostin lyhyen listan itselleni oleellisista ilonaiheista. Tarkoitus ei ole haastaa kenenkään valintoja tai esittää, että oma elämäntapani olisi jotakin toista parempi. Toivottavasti tämä kuitenkin valaisee sitä, miksi yhä useampi nainen pitää lapsettomuutta itselleen hyvänä vaihtoehtona.
1. Olen onnellisempi.
2. Säilytän itsenäisyyteni, omaehtoisuuteni ja vapauteni tehdä minulle tärkeitä ja mieluisia asioita.
3. Kenenkään ei tarvitse kilpailla rakkaudestani tai läheisyydestäni lapsen kanssa.
4. Minulla on käytettävissäni enemmän rahaa itseeni ja läheisiini. Nautin paremmasta elintasosta.
5. Minulle jää töidenkin lisäksi riittävästi aikaa harrastaa, täydentää koulutustani, seurata ajankohtaisia asioita, oppia uusia taitoja, toteuttaa intohimojani ja pitää huolta kunnostani.
6. Minun ei tarvitse kantaa suunnatonta elinikäistä huolta kenenkään muun hyvinvoinnista.
7. Minun ei tarvitse tehdä kipeitä kompromisseja omien tarpeideni ja muiden tarpeiden välillä eikä tuntea riittämättömyyttä ja huonoa omatuntoa työn ja perheen ristipaineessa.
8. Pystyn etenemään urallani polkua, joka olisi vanhemmalle hyvin vaikea.
9. Pystyn helposti säätelemään kokemani stressin määrää ja elämään omaan tahtiini.
10. Ehdin tavata ystäviäni monta kertaa viikossa ja pystyn antamaan heille täyden huomioni ja olemaan kiinnostavaa seuraa.
11. Voin pitää yllä pitkäaikaista harrastustani, joka vaatii säännöllisesti lähes 20 tuntia viikossa.
12. Minun ei tarvitse olla moraalisena esimerkkinä kenellekään.
13. Päätän itse omista aikatauluistani. Pystyn tekemään asioita hetken mielijohteesta ja tarttumaan yllättäviin tilaisuuksiin.
14. Saan nukkua joka yö kahdeksan tuntia ja viikonloppuisin niin pitkään kuin haluan.
15. Saan nauttia varmasti riittävästä omasta ajasta, yksityisyydestä ja hiljaisuudesta.
16. Voin syödä ja juoda mitä haluan, milloin haluan. Kukaan ei riko ruokarauhaani.
17. Voin matkailla usein ja sellaisilla tavoilla, jotka eivät ole lapsiperheelle mahdollisia.
18. Voin mennä töiden jälkeen vaeltelemaan kaupungille koko illaksi ja poiketa vaikka elokuviin tai viinilasilliselle.
19. Saan sisustaa kotini kauniilla esineillä ilman huolta siitä, että lapset turmelevat niitä. Kotini myös pysyy helposti siistinä ja puhtaana.
20. Vältyn raskauden, synnyttämisen ja imettämisen aiheuttamilta terveysriskeiltä, epämukavuudelta ja kehon muutoksilta.
21. Voin lukea sängyssä tai kylvyssä hyvää kirjaa kenenkään häiritsemättä.
22. Voin vaihtaa työpaikkaa helpommin ja jättäytyä vaikka työttömäksi vähäksi aikaa, jos riski tuntuu sen arvoiselta.
23. Voin omistaa kaksipaikkaisen auton, jolla ei tarvitse kuskata ketään harrastuksiin.
24. Minun ei tarvitse sietää kodissani koliikkivauvan yöheräilyjä, uhmaikäisen kiukuttelua, sisarusten riitelyä tai teini-ikäisen haistatteluja.
26. Koen vähemmän kielteisiä tunteita enkä ole niin altis masennukselle.
27. Voin valita aisuinpaikkani vapaammin ja asua lähempänä keskustaa ja kivammassa asunnossa kuin mihin minulla olisi perheellisenä varaa.
28. Elämäni on joustavaa, rauhallista, mielenkiintoista, tasapainoista, rikasta ja itseni näköistä jo nyt eikä vasta parinkymmenen vuoden kuluttua tai "kun lapset ovat isompia".
29. En menetä itseäni tai minuuttani tai joudu elämään kenenkään toisen kautta.
30. Ruuhkavuosien sijaan elän itseni toteuttamisen ja koko ajan kasvavan tyytyväisyyden ja mielenrauhan vuosia.
Nuo keksi aika äkkiä, ja jos eläisin tällä hetkellä parisuhteessa, lista olisi vielä pidempi. Lapsettomuus on ehdottomasti parhaita asioita elämässäni ja avain paljoon hyvään. Suosittelen kaikkia tätä lukevia, jotka vielä arpovat omaa päätöstään, todella harkitsevan myös lapsettomaksi jäämistä. Varmasti monet vanhemmatkin ovat onnellisia, mutta en näe mitään syytä hankkia lapsia, jos ei todella sisimmässään koe niitä itselleen välttämättömiksi.
Kommentit (221)
Ihan hyvä lista sinulla, ap :) Ja on minusta aivan täysi oikeus naisella (miehellä) olla "tekemättä" lapsia tai "tehdä" lapsia.
Kyllä muakin kiinnostaa tietysti, jos joku tuttavapiirissa ei halua lapsia, että miksi ei. On se kuitenkin sen verran harvinaista. Itselläni on iso suku ja iso kaveripiiri, ja lapsentekoikäisistä tai sen iän ylittäneistä vapaaehtoisesti lapsettomia on vain 1 nainen.
Itse olin joskus parikymppisenä sitä mieltä, että en halua koskaan lapsia. Olen omaa rauhaa rakastava, itsekseenviihtyvä tyyppi. Kuitenkin, vaikka lapsia teinkin, ei se poissulkenut tuota mutta edelleen pystyn viettämään aikaa itseksenikin. Ja lapsistani en luopuisi, on ihanaa kun ympärillä/omassa kodissa on läheisiä ihmisiä, joita rakastaa :) Toki lapsista on huolta ja murhetta, mutta kyllä mä olen tullut _omalta osaltani_ siihen tulokseen, että se lasten tuoma ilo ja rakkaus heihin ja heiltä saatava vastarakkaus on kaiken sen väärti ja ylikin! :)
Hienoa että ihmiset osaavat tehdä omat ratkaisunsa, ja ovat tyytyväisiä niihin, eikö? :)
AP ei tule koskaan tietämään mistä jäi paitsi. :D
Tuohon vertaamisasiasn kun se on niin vaikea käsittää...
Kuvittele itsellesi erittäin epämiellyttävä ammatti. Siis ammatti, jossa et ikipäivänä haluaisi toimia. Kouluttautuisitko siihen ja tekisit sitä työtä koko loppuelämäsi?
Niinpä niin.
Juuri siten vapaaehtoisesti lapsettomat ajattelevat lapsen saamisesta. Kyllä me tiedämme miltä meistä tuntuisi äiteinä, sillä me tunnemme itsemme.
no jotain se ehka ap:sta kertoo, etta on tarve kirjoittaa tallaisia listoja vauva.fi palstalle. hyva tietenkin jos kokee itsensa onnelliseksi!!
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 21:59"]
Ihan mielenkiinnosta, miten sinä tiedät olevasi onnellisempi ilman lapsia/lasta? Eihän sinulla ole henkilökohtaista vertailupohjaa asiaan, etkä tiedä millaista on olla äiti? Sinulla on varmasti asiasta mielikuvia ja olet seurannut asiaa ulkopuolisen silmin muttet silti voi tietää miltä tuntuu olla äiti. Äidit kun ovat kokeneet myös elämän ilman lapsia, joten he pystyvät oikeasti vertaamaan onnellisuutta ennen/jälkeen lapsien.
[/quote]Jestas mitä skeidaa.
[/quote]
No ihan yhtä skeidaa tai asiaa kuin ap:nkin teksti.
[/quote]
Tai sinun kommentointisi.
Jos ap heti ekassa kohdassa kertoo olevansa onnelliSEMPI ilman lapsia niin on skeidaa keskustella aiheesta? Täällä ilmeisesti riittää se, että jauhetaan paskaa panemisesta ja pettämisestä ja kynsien viilaamisesta, kaikki muu on "skeidaa"....
Äidit kun ovat kokeneet myös elämän ilman lapsia, joten he pystyvät oikeasti vertaamaan onnellisuutta ennen/jälkeen lapsien.
[/quote]
Tästä olen muuten eri mieltä. Onnellisuus tunnetusti lisääntyy iän myötä riippumatta siitä, hankkiiko lapsia vai ei. Kyllä minunkin elämäni oli pitkälle parikymppiseksi huomattavasti onnettomampaa kuin se nykyisin on. Äiti ei voi tietää, miten hänen onnellisuutensa olisi kehittynyt, jos hän olisi jättänyt lapset tekemättä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana olen elänyt huikeaa aikaa ja ollut paljon tyytyväisempi elämääni kuin olisin osannut kuvitellakaan. Tästä on pitkälti kiittäminen sitä, että minulla on ollut aikaa, energiaa ja vapautta omistautua asioille, joita pidän tärkeinä. -ap
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 21:53"]
1. Olen onnellisempi.
[/quote]
Miten voit tietää tämän, kun sinulle ei kerran ole koskaan ollut lapsia? Mielestäni olet jäävi vertailemaan kahta asiaa, kun olet kokenut vain toista.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 22:12"]
no jotain se ehka ap:sta kertoo, etta on tarve kirjoittaa tallaisia listoja vauva.fi palstalle. hyva tietenkin jos kokee itsensa onnelliseksi!!
[/quote]
Niin minustakin. Lisäksi musta tuntuu, että tämän ketjun aloittaja on suhteellisen aktiivinen keskustelija tämän lapsettomuusasian suhteen, ainakin minusta tuntuu, että olen ennenkin lukenut täältä ihan samoja juttuja.
Ihan kuin hän haluaisi jonkun vakuuttelemaan, että hän on tehnyt hirveän onnistuneen valinnan, josta kaikki lapsia hankkineet ovat jotenkin kateellisia.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 21:53"]
Olen neljääkymmentä lähestyvä akateemisesti koulutettu nainen, joka ei ole koskaan tuntenut halua lisääntyä. Minulta on nyt viikon sisään kysytty kaksi kertaa sama sinänsä vähän hassu kysymys: mitä iloa lapsettomuudesta on. Mietin asiaa ja koostin lyhyen listan itselleni oleellisista ilonaiheista. Tarkoitus ei ole haastaa kenenkään valintoja tai esittää, että oma elämäntapani olisi jotakin toista parempi. Toivottavasti tämä kuitenkin valaisee sitä, miksi yhä useampi nainen pitää lapsettomuutta itselleen hyvänä vaihtoehtona.
1. Olen onnellisempi.
2. Säilytän itsenäisyyteni, omaehtoisuuteni ja vapauteni tehdä minulle tärkeitä ja mieluisia asioita.
3. Kenenkään ei tarvitse kilpailla rakkaudestani tai läheisyydestäni lapsen kanssa.
4. Minulla on käytettävissäni enemmän rahaa itseeni ja läheisiini. Nautin paremmasta elintasosta.
5. Minulle jää töidenkin lisäksi riittävästi aikaa harrastaa, täydentää koulutustani, seurata ajankohtaisia asioita, oppia uusia taitoja, toteuttaa intohimojani ja pitää huolta kunnostani.
6. Minun ei tarvitse kantaa suunnatonta elinikäistä huolta kenenkään muun hyvinvoinnista.
7. Minun ei tarvitse tehdä kipeitä kompromisseja omien tarpeideni ja muiden tarpeiden välillä eikä tuntea riittämättömyyttä ja huonoa omatuntoa työn ja perheen ristipaineessa.
8. Pystyn etenemään urallani polkua, joka olisi vanhemmalle hyvin vaikea.
9. Pystyn helposti säätelemään kokemani stressin määrää ja elämään omaan tahtiini.
10. Ehdin tavata ystäviäni monta kertaa viikossa ja pystyn antamaan heille täyden huomioni ja olemaan kiinnostavaa seuraa.
11. Voin pitää yllä pitkäaikaista harrastustani, joka vaatii säännöllisesti lähes 20 tuntia viikossa.
12. Minun ei tarvitse olla moraalisena esimerkkinä kenellekään.
13. Päätän itse omista aikatauluistani. Pystyn tekemään asioita hetken mielijohteesta ja tarttumaan yllättäviin tilaisuuksiin.
14. Saan nukkua joka yö kahdeksan tuntia ja viikonloppuisin niin pitkään kuin haluan.
15. Saan nauttia varmasti riittävästä omasta ajasta, yksityisyydestä ja hiljaisuudesta.
16. Voin syödä ja juoda mitä haluan, milloin haluan. Kukaan ei riko ruokarauhaani.
17. Voin matkailla usein ja sellaisilla tavoilla, jotka eivät ole lapsiperheelle mahdollisia.
18. Voin mennä töiden jälkeen vaeltelemaan kaupungille koko illaksi ja poiketa vaikka elokuviin tai viinilasilliselle.
19. Saan sisustaa kotini kauniilla esineillä ilman huolta siitä, että lapset turmelevat niitä. Kotini myös pysyy helposti siistinä ja puhtaana.
20. Vältyn raskauden, synnyttämisen ja imettämisen aiheuttamilta terveysriskeiltä, epämukavuudelta ja kehon muutoksilta.
21. Voin lukea sängyssä tai kylvyssä hyvää kirjaa kenenkään häiritsemättä.
22. Voin vaihtaa työpaikkaa helpommin ja jättäytyä vaikka työttömäksi vähäksi aikaa, jos riski tuntuu sen arvoiselta.
23. Voin omistaa kaksipaikkaisen auton, jolla ei tarvitse kuskata ketään harrastuksiin.
24. Minun ei tarvitse sietää kodissani koliikkivauvan yöheräilyjä, uhmaikäisen kiukuttelua, sisarusten riitelyä tai teini-ikäisen haistatteluja.
26. Koen vähemmän kielteisiä tunteita enkä ole niin altis masennukselle.
27. Voin valita aisuinpaikkani vapaammin ja asua lähempänä keskustaa ja kivammassa asunnossa kuin mihin minulla olisi perheellisenä varaa.
28. Elämäni on joustavaa, rauhallista, mielenkiintoista, tasapainoista, rikasta ja itseni näköistä jo nyt eikä vasta parinkymmenen vuoden kuluttua tai "kun lapset ovat isompia".
29. En menetä itseäni tai minuuttani tai joudu elämään kenenkään toisen kautta.
30. Ruuhkavuosien sijaan elän itseni toteuttamisen ja koko ajan kasvavan tyytyväisyyden ja mielenrauhan vuosia.
Nuo keksi aika äkkiä, ja jos eläisin tällä hetkellä parisuhteessa, lista olisi vielä pidempi. Lapsettomuus on ehdottomasti parhaita asioita elämässäni ja avain paljoon hyvään. Suosittelen kaikkia tätä lukevia, jotka vielä arpovat omaa päätöstään, todella harkitsevan myös lapsettomaksi jäämistä. Varmasti monet vanhemmatkin ovat onnellisia, mutta en näe mitään syytä hankkia lapsia, jos ei todella sisimmässään koe niitä itselleen välttämättömiksi.
[/quote]Itse olen taas sitä mieltä että jos suinkin mahdollista niin lapsi ehdottomasti jos Luoja suo. On esimerkkejä naisista paljonkin joilla on ura ja perhe ja montakin lasta.
Aivan mahtava lista! Kävisi tosi paljon kateeksi, jos ei sattuisi tietämään, että lapsen saatua nuo KAIKKI muuttuvat toisarvoisiksi asioiksi. Mutta onnea sinulle, nauti elämästäsi.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 22:09"]
Ihan perusteltu kysymys tuo onnellisuusasia. Mitään varmaa tietoa minulla ei tietenkään voi olla asiasta. Kyse on pikemminkin havainnoinnin, itsetutkiskelun ja arvopohdintojen myötä syntyvä sisäinen varmuus siitä, että minulle on parasta juuri tällainen elämä. Toisaalta tiedän myös, että lapsettomat pariskunnat ovat tutkimusten mukaan lapsiperheellisiä onnellisempia monella eri mittarilla mitattuna, joten jotain dataakin aiheesta on.
Lopulta en ole yhtään kiinnostunut itse kokemaan, millaista on olla äiti. Tästä voi varmaan jo päätellä jotakin. -ap
[/quote]
Kiitos vastauksesta, kiva että ap sentään osasi keskustella fiksusti! Kysyin siksi että olin itse hyvin pitkään sitä mieltä etten koskaan halua lapsia mutta mieli muuttui tuossa kolmenkympin tienoilla. Nämä pohdinnat ja perustelut suuntaan ja toiseen ovat siis olleet itsellekin tuttuja. En siis ole koskaan itsekään ollut mikään synnynnäinen äiti-ihminen eikä minulla ole minkään valtakunnan ongelmaa sen kanssa että joku ei lapsia halua. Mukavaa kesänjatkoa sinulle ap!
Tämä lapsiperheiden onnellisuusden mittaaminen on vähän hankala asia. Sama kuin otettaisiin kaksi ihmistä, toinen istuu sohvalla nauttimassa viiniä loppuelämänsä ja toinen lähtee valloittamaan jotain vuorenhuippua. Sohvalla istuvalta kysytään vähän väliä että miltä nyt tuntuu, ja vastaus on aina että oikein kiva, on kyllä mukavan pehmeää ja rentouttuvaa. Sitten siltä vuorta valloittavalta kysytään että mitä nyt tuntuu, ja suurimman osan ajasta se vastaa että että yhtä helvettiä. Mutta sitten kun se pääsee vuorelle, ja katsoo sitä maisemaa ja siltä kysytään että kannattiko, se vastaa että kannatti!!!! Ja jälkeenpäin että se reissu oli elämäni hienoimpia aikoja.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 22:12"]
AP ei tule koskaan tietämään mistä jäi paitsi.
[/quote]
Voi kuule, ei haittaa yhtään. :) Elämä on tosi lyhyt, ja siinä jää väkisinkin paitsi kaikenlaisista kokemuksista. Kun ei meinaa aika riittää edes niihin, jotka kokee kaikkein tärkeimmiksi, jätän mielelläni väliin ne, joista en arvele ollenkaan nauttivani. Pääasia, etten jää paitsi niistä asioista, joita minulla on nyt elämässäni. -ap
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 22:18"]
Aivan mahtava lista! Kävisi tosi paljon kateeksi, jos ei sattuisi tietämään, että lapsen saatua nuo KAIKKI muuttuvat toisarvoisiksi asioiksi. [/quote]
Näin se menee.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 22:18"]
Aivan mahtava lista! Kävisi tosi paljon kateeksi, jos ei sattuisi tietämään, että lapsen saatua nuo KAIKKI muuttuvat toisarvoisiksi asioiksi. Mutta onnea sinulle, nauti elämästäsi.
[/quote]
Amen tälle! Tämän paremmin sitä ei voi sanoa!
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 22:21"]
Tämä lapsiperheiden onnellisuusden mittaaminen on vähän hankala asia. Sama kuin otettaisiin kaksi ihmistä, toinen istuu sohvalla nauttimassa viiniä loppuelämänsä ja toinen lähtee valloittamaan jotain vuorenhuippua. Sohvalla istuvalta kysytään vähän väliä että miltä nyt tuntuu, ja vastaus on aina että oikein kiva, on kyllä mukavan pehmeää ja rentouttuvaa. Sitten siltä vuorta valloittavalta kysytään että mitä nyt tuntuu, ja suurimman osan ajasta se vastaa että että yhtä helvettiä. Mutta sitten kun se pääsee vuorelle, ja katsoo sitä maisemaa ja siltä kysytään että kannattiko, se vastaa että kannatti!!!! Ja jälkeenpäin että se reissu oli elämäni hienoimpia aikoja.
[/quote]
Joo, kyllä lapsen kanssa voi näin kahden vuoden lapsiperhekokemuksella olla elämä aikamoista vuoristorataa. Tänään roikuin epätoivon partaalla kuilun reunalla, kun lapsi vain oli NIIN hankala jokaisessa asiassa, kaikessa piti panna vastaan ja mulla tietenkin kauhea PMS. Sitten tultiin sisälle, äiti vähän rauhoittui ja alettiin vitsailla jostain. Katsoimme lapsen kanssa toisiamme silmiin ja siinä se taas oli - se vanhemmuuden autuus niissä lapsen tähtisilmissä.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 22:19"]
Mukavaa kesänjatkoa sinulle ap!
[/quote]
Kiitos samoin! -ap
Ihanaa että lista on noin pitkä! Hassua on ainoastaan se että lapsettomuutta pitää perustella. Itse en meinannut saada lapsia vaikka halusin. Hirveää jos näitä asioita ei saa valita kuten sydän sanoo. Jokainen ihminen on ainutlaatuinen ja elää ainutlaatuisen elämän. Äitiys ei ole lisäarvo jos sydämessä ei sitä halua. Ehkä parhainta mitä voi olla että elää elämää josta voi listata monen monta asiaa joista on onnellinen! Hyvä ap. Minäkin olen onnellinen, olen tehnyt isoja valintoja, mutta kaikki ovat johtaneet siihen mikä on minulle parasta. Kunpa kaikki uskaltavaisivat.
Olen ihan järjettömän kade sulle ap. Itse tiesin myös etten ikinä halua lapsia, nyt mulla on niitä kaksi ja valehtelematta joka ikinen päivä on yhtä helvettiä. Ainoat hetket kun nautin elämästä on ne, kun lapset on viikonloput ja lomat poissa.
Ymmärrän kaikki nuo luettelemasi kohdat ja ihmettelen myös näitä jotka väen väkisin haluavat kaikki lapsettomat lisääntymään kun se on loppujen lopuksi niin ihanaa vaikka onkin raskasta. Ei se ole ihanaa, se on vaan raskasta. Ne pienet ilonhetket mitä joskus äitinä kokee, on kärpäsen shittiä valtameressä. Äitiys vie kaiken oman elämästä ja varmasti se sellaisille sopii jotka nauttivat hoivaamisesta ja tuntevat äitiyden olevan se tärkein juttu elämässä. Mua inhottaa suunnattomasti tämä lapsien tuputus lapsettomille.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 22:02"]
Ihan mielenkiinnosta, miten sinä tiedät olevasi onnellisempi ilman lapsia/lasta? Eihän sinulla ole henkilökohtaista vertailupohjaa asiaan, etkä tiedä millaista on olla äiti? Sinulla on varmasti asiasta mielikuvia ja olet seurannut asiaa ulkopuolisen silmin muttet silti voi tietää miltä tuntuu olla äiti. Äidit kun ovat kokeneet myös elämän ilman lapsia, joten he pystyvät oikeasti vertaamaan onnellisuutta ennen/jälkeen lapsien.
[/quote]Jestas mitä skeidaa.
[/quote]
No ihan yhtä skeidaa tai asiaa kuin ap:nkin teksti.