Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomuuden ilonaiheita (TOP 30)

Vierailija
22.07.2013 |

Olen neljääkymmentä lähestyvä akateemisesti koulutettu nainen, joka ei ole koskaan tuntenut halua lisääntyä. Minulta on nyt viikon sisään kysytty kaksi kertaa sama sinänsä vähän hassu kysymys: mitä iloa lapsettomuudesta on. Mietin asiaa ja koostin lyhyen listan itselleni oleellisista ilonaiheista. Tarkoitus ei ole haastaa kenenkään valintoja tai esittää, että oma elämäntapani olisi jotakin toista parempi. Toivottavasti tämä kuitenkin valaisee sitä, miksi yhä useampi nainen pitää lapsettomuutta itselleen hyvänä vaihtoehtona.

1. Olen onnellisempi.

2. Säilytän itsenäisyyteni, omaehtoisuuteni ja vapauteni tehdä minulle tärkeitä ja mieluisia asioita.

3. Kenenkään ei tarvitse kilpailla rakkaudestani tai läheisyydestäni lapsen kanssa.

4. Minulla on käytettävissäni enemmän rahaa itseeni ja läheisiini. Nautin paremmasta elintasosta.

5. Minulle jää töidenkin lisäksi riittävästi aikaa harrastaa, täydentää koulutustani, seurata ajankohtaisia asioita, oppia uusia taitoja, toteuttaa intohimojani ja pitää huolta kunnostani.

6. Minun ei tarvitse kantaa suunnatonta elinikäistä huolta kenenkään muun hyvinvoinnista.

7. Minun ei tarvitse tehdä kipeitä kompromisseja omien tarpeideni ja muiden tarpeiden välillä eikä tuntea riittämättömyyttä ja huonoa omatuntoa työn ja perheen ristipaineessa.

8. Pystyn etenemään urallani polkua, joka olisi vanhemmalle hyvin vaikea.

9. Pystyn helposti säätelemään kokemani stressin määrää ja elämään omaan tahtiini.

10. Ehdin tavata ystäviäni monta kertaa viikossa ja pystyn antamaan heille täyden huomioni ja olemaan kiinnostavaa seuraa.

11. Voin pitää yllä pitkäaikaista harrastustani, joka vaatii säännöllisesti lähes 20 tuntia viikossa.

12. Minun ei tarvitse olla moraalisena esimerkkinä kenellekään.

13. Päätän itse omista aikatauluistani. Pystyn tekemään asioita hetken mielijohteesta ja tarttumaan yllättäviin tilaisuuksiin.

14. Saan nukkua joka yö kahdeksan tuntia ja viikonloppuisin niin pitkään kuin haluan.

15. Saan nauttia varmasti riittävästä omasta ajasta, yksityisyydestä ja hiljaisuudesta.

16. Voin syödä ja juoda mitä haluan, milloin haluan. Kukaan ei riko ruokarauhaani.

17. Voin matkailla usein ja sellaisilla tavoilla, jotka eivät ole lapsiperheelle mahdollisia.

18. Voin mennä töiden jälkeen vaeltelemaan kaupungille koko illaksi ja poiketa vaikka elokuviin tai viinilasilliselle.

19. Saan sisustaa kotini kauniilla esineillä ilman huolta siitä, että lapset turmelevat niitä. Kotini myös pysyy helposti siistinä ja puhtaana.

20. Vältyn raskauden, synnyttämisen ja imettämisen aiheuttamilta terveysriskeiltä, epämukavuudelta ja kehon muutoksilta.

21. Voin lukea sängyssä tai kylvyssä hyvää kirjaa kenenkään häiritsemättä.

22. Voin vaihtaa työpaikkaa helpommin ja jättäytyä vaikka työttömäksi vähäksi aikaa, jos riski tuntuu sen arvoiselta.

23. Voin omistaa kaksipaikkaisen auton, jolla ei tarvitse kuskata ketään harrastuksiin.

24. Minun ei tarvitse sietää kodissani koliikkivauvan yöheräilyjä, uhmaikäisen kiukuttelua, sisarusten riitelyä tai teini-ikäisen haistatteluja.

26. Koen vähemmän kielteisiä tunteita enkä ole niin altis masennukselle.

27. Voin valita aisuinpaikkani vapaammin ja asua lähempänä keskustaa ja kivammassa asunnossa kuin mihin minulla olisi perheellisenä varaa.

28. Elämäni on joustavaa, rauhallista, mielenkiintoista, tasapainoista, rikasta ja itseni näköistä jo nyt eikä vasta parinkymmenen vuoden kuluttua tai "kun lapset ovat isompia".

29. En menetä itseäni tai minuuttani tai joudu elämään kenenkään toisen kautta.

30. Ruuhkavuosien sijaan elän itseni toteuttamisen ja koko ajan kasvavan tyytyväisyyden ja mielenrauhan vuosia.

Nuo keksi aika äkkiä, ja jos eläisin tällä hetkellä parisuhteessa, lista olisi vielä pidempi. Lapsettomuus on ehdottomasti parhaita asioita elämässäni ja avain paljoon hyvään. Suosittelen kaikkia tätä lukevia, jotka vielä arpovat omaa päätöstään, todella harkitsevan myös lapsettomaksi jäämistä. Varmasti monet vanhemmatkin ovat onnellisia, mutta en näe mitään syytä hankkia lapsia, jos ei todella sisimmässään koe niitä itselleen välttämättömiksi.

Kommentit (221)

Vierailija
41/221 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysykääpä niiltä nelikymppisiltä miehiltä, mitä mieltä he ovat lapsiperhejutuista. Voi olla että tulee vaivaantunutta seinillekatselua "nomeneehänsesiinä" vaikka oikeasti kirotaan elämänsä mokaa...

Vierailija
42/221 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon ollut lapseton tähän asti, oikeastaan vapaaehtoisesti. Mutta sen jälkeen kun tuli tuo lista rupesin jo ihan panikoimaan; tuleeko minustakin noin itsekäs lopulta :0

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/221 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosikymmeniä kun elää vain itseään varten, alkaa yhä enemmän näkyä tietty tyhmeneminen monissa.

Vierailija
44/221 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on että monilla "vapaaehtoisesti" lapsettomilla ei ole järkevää parisuhdetta, potentiaalista kumppania jonka kanssa edes saada lapsi. Minimiedellytyskin siis jää puuttumaan.

Vierailija
45/221 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:15"]

Minä oon ollut lapseton tähän asti, oikeastaan vapaaehtoisesti. Mutta sen jälkeen kun tuli tuo lista rupesin jo ihan panikoimaan; tuleeko minustakin noin itsekäs lopulta :0

[/quote]

Itsekkyys tarkoittaa sitä, että haalii itselleen kohtuuttomasti hyvää muiden kustannuksella. Kenen kustannuksella minä mielestäsi hyödyn? -ap

Vierailija
46/221 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas ei ole lapsia, enkä tiedä, saanko koskaan ja koen nämä kaikki samat asiat toisin:

1. Olen onnellisempi. - en ole onnellisempi eikä se ainakaan liity lapsettomuuteen. Haluaisin perheen.
2. Säilytän itsenäisyyteni, omaehtoisuuteni ja vapauteni tehdä minulle tärkeitä ja mieluisia asioita. On totta, että vanhemmuus rajoittaisi vapautta mutta ajattelen, että se antaisi sitten jotain muuta tilalle.
3. Kenenkään ei tarvitse kilpailla rakkaudestani tai läheisyydestäni lapsen kanssa.

Sellaista ei ole nytkään, kun olen sinkku ja toisekseen miehen ja naisen välinen suhde on eri asia kuin vanhemman ja lapsen suhde.
4. Minulla on käytettävissäni enemmän rahaa itseeni ja läheisiini. Nautin paremmasta elintasosta.

Rahat menisivät eri asioihin kuin nyt, se on totta.
5. Minulle jää töidenkin lisäksi riittävästi aikaa harrastaa, täydentää koulutustani, seurata ajankohtaisia asioita, oppia uusia taitoja, toteuttaa intohimojani ja pitää huolta kunnostani.

En ajattele, että vanhempana kiinnostukseni muita asioita kohtaan häviää kokonaan, vaikka aikaa on ainakin tietyn ajan vähemmän.
6. Minun ei tarvitse kantaa suunnatonta elinikäistä huolta kenenkään muun hyvinvoinnista.

Ajattelen, että se ottaa, mutta myös antaa. Ja huolenkanto tuntuu myös naisilla biologiselta.
7. Minun ei tarvitse tehdä kipeitä kompromisseja omien tarpeideni ja muiden tarpeiden välillä eikä tuntea riittämättömyyttä ja huonoa omatuntoa työn ja perheen ristipaineessa.

Kaikissa asioissa on puolensa ja puolensa. Nykyään kaiken pitäisi olla niin täydellistä, sekin luo paineita.
8. Pystyn etenemään urallani polkua, joka olisi vanhemmalle hyvin vaikea.

Itselläni ei ole edes tällaista positiivista ongelmaa.
9. Pystyn helposti säätelemään kokemani stressin määrää ja elämään omaan tahtiini.

Senkin olen ymmärtänyt, että vanhempana ei voi kontrolloida kaikkea. Ja kyllä, jos vanhemmuus olisi minulle mahdollista, toki toivoisin, että se koostuisi muustakin kuin pakoista ja tunteesta, että ei voi hallita asioita.
10. Ehdin tavata ystäviäni monta kertaa viikossa ja pystyn antamaan heille täyden huomioni ja olemaan kiinnostavaa seuraa.

En tapaa ystäviäni tälläkään hetkellä näin usein. Toki itse toivoisin, että mahdollinen vanhemmuus ei lopettaisi mielenkiintoani muita asioita kohtaan.
11. Voin pitää yllä pitkäaikaista harrastustani, joka vaatii säännöllisesti lähes 20 tuntia viikossa.

Minulla ei ole sellaista harrastusta, joka vaatisi näin paljon ja olisin valmis tekemään kompromisseja siinä, kuinka paljon voin harrastaa, vaikka harrastukset ovatkin minulle tärkeitä.
12. Minun ei tarvitse olla moraalisena esimerkkinä kenellekään.

Itse uskoisin, että "tavallisena" ihmisenä moraalinen esimerkkini olisi ihan riittävää.
13. Päätän itse omista aikatauluistani. Pystyn tekemään asioita hetken mielijohteesta ja tarttumaan yllättäviin tilaisuuksiin.

Toivoisinkin itse, että jos minusta tulisi vanhempi, voisin vielä vaikuttaa näihin asioihin vaikka joutuisinkin hyväksymään sen, että asioita ei voi välttämättä tehdä hetken mielijohteesta. Tämä olisi kyllä haasteeni.
14. Saan nukkua joka yö kahdeksan tuntia ja viikonloppuisin niin pitkään kuin haluan.

Kyllä, mutta viime kädessä olen kuitenkin yksin ja yksinäinen.
15. Saan nauttia varmasti riittävästä omasta ajasta, yksityisyydestä ja hiljaisuudesta.

Sama vastaus kuin edelliseen.
16. Voin syödä ja juoda mitä haluan, milloin haluan. Kukaan ei riko ruokarauhaani.

Sama vastaus kuin edelliseen.
17. Voin matkailla usein ja sellaisilla tavoilla, jotka eivät ole lapsiperheelle mahdollisia.

Uskon, että on se tietty aika, jolloin matkailu on hankalampaa mutta ettei vanhemmuus tarkoita sitä, että ikuisesti ei voi matkustaa haluamallaan tavalla.
18. Voin mennä töiden jälkeen vaeltelemaan kaupungille koko illaksi ja poiketa vaikka elokuviin tai viinilasilliselle.

Joo, mutta koska tällaisiin spontaaneihin juttuihin on vaikea saada kavereita, tällaista tekee yksin, mikä ei ole enää itselleni niin merkityksellistä.
19. Saan sisustaa kotini kauniilla esineillä ilman huolta siitä, että lapset turmelevat niitä. Kotini myös pysyy helposti siistinä ja puhtaana.

Tämä ei ole minulle tärkeää. Toisekseen uskon, että lapsiperheessäkin voi olla riittävän kaunis koti, vaikka jotkut sisustusesineet pitäisikin jättää pois.
20. Vältyn raskauden, synnyttämisen ja imettämisen aiheuttamilta terveysriskeiltä, epämukavuudelta ja kehon muutoksilta.

En näe arvoa siinä, että olen kaunis ja timmi, jos olen kuitenkin yksin ja haluan perheen.
21. Voin lukea sängyssä tai kylvyssä hyvää kirjaa kenenkään häiritsemättä.

En usko, että ajattelisin, että lapsi häiritsee minua, jos hänellä on asiaa.
22. Voin vaihtaa työpaikkaa helpommin ja jättäytyä vaikka työttömäksi vähäksi aikaa, jos riski tuntuu sen arvoiselta.

Omalla alallani työtilanne on epävarma joka tapauksessa, joten ei ole isoa eroa epävarmuustekijöissä.
23. Voin omistaa kaksipaikkaisen auton, jolla ei tarvitse kuskata ketään harrastuksiin.

Minulla ei ole ajokorttia. Varmaan selvittelisin, voisiko mahdollinen lapseni kulkea pyörällä.
24. Minun ei tarvitse sietää kodissani koliikkivauvan yöheräilyjä, uhmaikäisen kiukuttelua, sisarusten riitelyä tai teini-ikäisen haistatteluja.

Nämä minusta ovat vain elämää.
26. Koen vähemmän kielteisiä tunteita enkä ole niin altis masennukselle.

En itse ymmärrä sitä, miksi vanhemmuudessa olisi enemmän kielteisiä tunteita tai miksi se olisi lähtökohtaisesti masentavaa.
27. Voin valita aisuinpaikkani vapaammin ja asua lähempänä keskustaa ja kivammassa asunnossa kuin mihin minulla olisi perheellisenä varaa.

Asun itse nyt lähellä keskustaa, mutta huomaan, että kaipaan ympäristöltäni eri asioita.
28. Elämäni on joustavaa, rauhallista, mielenkiintoista, tasapainoista, rikasta ja itseni näköistä jo nyt eikä vasta parinkymmenen vuoden kuluttua tai "kun lapset ovat isompia".

Ajattelen, että lapsienkin kanssa vietetty aika on rikasta ja ettei se elämä ole sitä, että odottaa elämän alkavan. Koen itseni nyt yksinäiseksi, enkä ajattele, että elämäni olisi siten "itseni näköistä".
29. En menetä itseäni tai minuuttani tai joudu elämään kenenkään toisen kautta.

Olen riittävän vanha tietääkseni kuka olen enkä voi menettää minuuttani. Enkä myöskään alkaa elämään jonkun toisen kautta.
30. Ruuhkavuosien sijaan elän itseni toteuttamisen ja koko ajan kasvavan tyytyväisyyden ja mielenrauhan vuosia.

Kun omaan tilanteeseeni ei liity noita kokemuksia, toivoisin ennemmin, että minulla olisi perhe.

Vierailija
47/221 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yhdeksääkymmentä lähestyvä vanhus. Kakkaa meinaa tulla punttiin ihan itsestään ja dementiaakin pukkaa. Yksityinen hoivayritys Mummox kääntää kyljeltä toiselle, suihkuun pääsen kerran viikossa ja ulos en koskaan. Hirveä ajatuskin, että joku lapsista tai lapsenlapsista kävisi joskus katsomassa. Onneksi en niitä riiviöitä tehnyt. Ei saisi ikinä levätä.

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 21:53"]

Olen neljääkymmentä lähestyvä akateemisesti koulutettu nainen, joka ei ole koskaan tuntenut halua lisääntyä. [/quote]

Vierailija
48/221 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempiesi. He laittoivat luultavasti kaiken likoon saadaksesi sinut. Kiität heitä jättämällä "hatun kannon nokkaan", kuten mummollani oli tapana sanoa.

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:26"]Itsekkyys tarkoittaa sitä, että haalii itselleen kohtuuttomasti hyvää muiden kustannuksella. Kenen kustannuksella minä mielestäsi hyödyn? -ap

[/quote]

Vierailija
49/221 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:42"]

Olen yhdeksääkymmentä lähestyvä vanhus. Kakkaa meinaa tulla punttiin ihan itsestään ja dementiaakin pukkaa. Yksityinen hoivayritys Mummox kääntää kyljeltä toiselle, suihkuun pääsen kerran viikossa ja ulos en koskaan. Hirveä ajatuskin, että joku lapsista tai lapsenlapsista kävisi joskus katsomassa. Onneksi en niitä riiviöitä tehnyt. Ei saisi ikinä levätä.

[/quote]

Niin. Siskoni oli sairaanhoitsu vanhainkodissa ja turhan monesti kävi niin, että ne lapset ilmestyivät vasta siihen sängyn vierelle kun äippä ei enää tunnistanut jälkikasvua ja perintö oli melkein kosketeltavissa...

Ette usko vai? KVG "Vanhusten yksinäisyys"...

Vierailija
50/221 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:31"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:23"]

Jos lapsen/lapsia oikeasti haluaa ja kykenee hyvä vanhempi olemaan, ei lapsettomaksi kannata jäädä..

[/quote]

Kyllä lapsettomuus voi silti olla ihan hyvä valinta. Maailmahan ei varsinaisesti kaipaa enempää ihmisiä, eikä onnellisuus edellytä sitä, että itse lisääntyy. -ap

[/quote]Olen eri mieltä. Jos ei halua olla lapseton ja voi lapselle hyvän elämän tarjota, mielestäsi on hyvä valinta jäädä velaksi? Siis vapaaehtoisesti lapseton, joka ei halua olla lapseton? Missä ristiriita? 

Voihan sitä ekologisista ja eettisistä syistä jäädä lapsettomaksi jos haluaa. Näitä tosin ei omallakaan listallasi tainnut olla, tosin en lukenut kovin tarkkaan, koska oli tylsä. 

Edelleen, älkää tehkö lapsia jos ette halua. Nykyään löytyy ehkäisyvälineitä jokaiselle, pitäisi olla helppoa.

Vierailija
51/221 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oooooooh kylläpä oli valaiseva lista, muutinkin HETI mieltäni ja jätän lapset tekemättä! On niin selvästi asiaan paneutuneen, älykkään ja lapsettoman mielen tuotos! Itsehän en tajuakaan mitään elämästäni, on se hyvä että teit listan, tosiaan lapsihaaveet vaihtui nyt 2-paikkaiseen autoon ja kaupoissa kiertelyyn!

t. ei-vapaaehtoisesti lapseton, jonka mielestä on hienoa että ap on tyytyväinen elämäänsä lapsettomana, mutta listan tänne postaaminen on naurettavaa. Ja juu kokemusta on lapsettomasta elämästä. On se niin hienoa että saan aamulla nukkua kunnes herätyskello soi, ja töiden jälkeen pääsee tyhjään, hiljaiseen ja tylsään kotiin, päivästä toiseen. Siellä sitten saa syödä karkkia vaikka kirjahyllyssä istuen, kun ei ole lapsia näkemässä.  

Vierailija
52/221 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihan hyvä lista. En jaksanut ihan kaikkia ajatuksella lukea mutta varmaan monikin noista noussut mieleen tässä viittä lastani kasvattaessa. Minusta on hyvä tiedostaa haluaako oikeasti vanhemmaksi ja tehdä elämän valinnat sen mukaisesti. Monesti kai halu saada lapsia on sellainen biologinen vietti, jota on vaikea vastustaa kaikista kolmestakymmenestä hyvästä syystä huolimatta : )

Vierailija
53/221 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä lista! Minusta se valinta, ettei lapsia tee, on ihan yhtä arvokas kuin se, että niitä tekee. 

Vierailija
54/221 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta, miten sinä tiedät olevasi onnellisempi ilman lapsia/lasta? Eihän sinulla ole henkilökohtaista vertailupohjaa asiaan, etkä tiedä millaista on olla äiti? Sinulla on varmasti asiasta mielikuvia ja olet seurannut asiaa ulkopuolisen silmin muttet silti voi tietää miltä tuntuu olla äiti. Äidit kun ovat kokeneet myös elämän ilman lapsia, joten he pystyvät oikeasti vertaamaan onnellisuutta ennen/jälkeen lapsien.

Vierailija
55/221 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 21:59"]

Ihan mielenkiinnosta, miten sinä tiedät olevasi onnellisempi ilman lapsia/lasta? Eihän sinulla ole henkilökohtaista vertailupohjaa asiaan, etkä tiedä millaista on olla äiti? Sinulla on varmasti asiasta mielikuvia ja olet seurannut asiaa ulkopuolisen silmin muttet silti voi tietää miltä tuntuu olla äiti. Äidit kun ovat kokeneet myös elämän ilman lapsia, joten he pystyvät oikeasti vertaamaan onnellisuutta ennen/jälkeen lapsien.

[/quote]Jestas mitä skeidaa.

Vierailija
56/221 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vähän sama kuin kysyttäisiin, mistä tiedät ettet olisi onnellinen ilman jalkoja, kun et ole koskaan sellaista kokenut.

Vierailija
57/221 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 22:03"]

[/quote]

Vähän sama kuin kysyttäisiin, mistä tiedät ettet olisi onnellinen ilman jalkoja, kun et ole koskaan sellaista kokenut.

[/quote]

no ap:han sanoi olevansa onnellisempi ilman lapsia...mites hän tosiaan osaa verrata?

Vierailija
58/221 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 22:02"]

[/quote]Jestas mitä skeidaa.

[/quote]

Siinäpä älyllistä osallistumista asialliseen keskusteluun! :D

Vierailija
59/221 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tiedät olevasi onnellisempi ilman lapsia kun et ole sitä kokenut? ja monet noista voi olla perheelliselläkin.

Vierailija
60/221 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perusteltu kysymys tuo onnellisuusasia. Mitään varmaa tietoa minulla ei tietenkään voi olla asiasta. Kyse on pikemminkin havainnoinnin, itsetutkiskelun ja arvopohdintojen myötä syntyvä sisäinen varmuus siitä, että minulle on parasta juuri tällainen elämä. Toisaalta tiedän myös, että lapsettomat pariskunnat ovat tutkimusten mukaan lapsiperheellisiä onnellisempia monella eri mittarilla mitattuna, joten jotain dataakin aiheesta on.

Lopulta en ole yhtään kiinnostunut itse kokemaan, millaista on olla äiti. Tästä voi varmaan jo päätellä jotakin. -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän