Lapsettomuuden ilonaiheita (TOP 30)
Olen neljääkymmentä lähestyvä akateemisesti koulutettu nainen, joka ei ole koskaan tuntenut halua lisääntyä. Minulta on nyt viikon sisään kysytty kaksi kertaa sama sinänsä vähän hassu kysymys: mitä iloa lapsettomuudesta on. Mietin asiaa ja koostin lyhyen listan itselleni oleellisista ilonaiheista. Tarkoitus ei ole haastaa kenenkään valintoja tai esittää, että oma elämäntapani olisi jotakin toista parempi. Toivottavasti tämä kuitenkin valaisee sitä, miksi yhä useampi nainen pitää lapsettomuutta itselleen hyvänä vaihtoehtona.
1. Olen onnellisempi.
2. Säilytän itsenäisyyteni, omaehtoisuuteni ja vapauteni tehdä minulle tärkeitä ja mieluisia asioita.
3. Kenenkään ei tarvitse kilpailla rakkaudestani tai läheisyydestäni lapsen kanssa.
4. Minulla on käytettävissäni enemmän rahaa itseeni ja läheisiini. Nautin paremmasta elintasosta.
5. Minulle jää töidenkin lisäksi riittävästi aikaa harrastaa, täydentää koulutustani, seurata ajankohtaisia asioita, oppia uusia taitoja, toteuttaa intohimojani ja pitää huolta kunnostani.
6. Minun ei tarvitse kantaa suunnatonta elinikäistä huolta kenenkään muun hyvinvoinnista.
7. Minun ei tarvitse tehdä kipeitä kompromisseja omien tarpeideni ja muiden tarpeiden välillä eikä tuntea riittämättömyyttä ja huonoa omatuntoa työn ja perheen ristipaineessa.
8. Pystyn etenemään urallani polkua, joka olisi vanhemmalle hyvin vaikea.
9. Pystyn helposti säätelemään kokemani stressin määrää ja elämään omaan tahtiini.
10. Ehdin tavata ystäviäni monta kertaa viikossa ja pystyn antamaan heille täyden huomioni ja olemaan kiinnostavaa seuraa.
11. Voin pitää yllä pitkäaikaista harrastustani, joka vaatii säännöllisesti lähes 20 tuntia viikossa.
12. Minun ei tarvitse olla moraalisena esimerkkinä kenellekään.
13. Päätän itse omista aikatauluistani. Pystyn tekemään asioita hetken mielijohteesta ja tarttumaan yllättäviin tilaisuuksiin.
14. Saan nukkua joka yö kahdeksan tuntia ja viikonloppuisin niin pitkään kuin haluan.
15. Saan nauttia varmasti riittävästä omasta ajasta, yksityisyydestä ja hiljaisuudesta.
16. Voin syödä ja juoda mitä haluan, milloin haluan. Kukaan ei riko ruokarauhaani.
17. Voin matkailla usein ja sellaisilla tavoilla, jotka eivät ole lapsiperheelle mahdollisia.
18. Voin mennä töiden jälkeen vaeltelemaan kaupungille koko illaksi ja poiketa vaikka elokuviin tai viinilasilliselle.
19. Saan sisustaa kotini kauniilla esineillä ilman huolta siitä, että lapset turmelevat niitä. Kotini myös pysyy helposti siistinä ja puhtaana.
20. Vältyn raskauden, synnyttämisen ja imettämisen aiheuttamilta terveysriskeiltä, epämukavuudelta ja kehon muutoksilta.
21. Voin lukea sängyssä tai kylvyssä hyvää kirjaa kenenkään häiritsemättä.
22. Voin vaihtaa työpaikkaa helpommin ja jättäytyä vaikka työttömäksi vähäksi aikaa, jos riski tuntuu sen arvoiselta.
23. Voin omistaa kaksipaikkaisen auton, jolla ei tarvitse kuskata ketään harrastuksiin.
24. Minun ei tarvitse sietää kodissani koliikkivauvan yöheräilyjä, uhmaikäisen kiukuttelua, sisarusten riitelyä tai teini-ikäisen haistatteluja.
26. Koen vähemmän kielteisiä tunteita enkä ole niin altis masennukselle.
27. Voin valita aisuinpaikkani vapaammin ja asua lähempänä keskustaa ja kivammassa asunnossa kuin mihin minulla olisi perheellisenä varaa.
28. Elämäni on joustavaa, rauhallista, mielenkiintoista, tasapainoista, rikasta ja itseni näköistä jo nyt eikä vasta parinkymmenen vuoden kuluttua tai "kun lapset ovat isompia".
29. En menetä itseäni tai minuuttani tai joudu elämään kenenkään toisen kautta.
30. Ruuhkavuosien sijaan elän itseni toteuttamisen ja koko ajan kasvavan tyytyväisyyden ja mielenrauhan vuosia.
Nuo keksi aika äkkiä, ja jos eläisin tällä hetkellä parisuhteessa, lista olisi vielä pidempi. Lapsettomuus on ehdottomasti parhaita asioita elämässäni ja avain paljoon hyvään. Suosittelen kaikkia tätä lukevia, jotka vielä arpovat omaa päätöstään, todella harkitsevan myös lapsettomaksi jäämistä. Varmasti monet vanhemmatkin ovat onnellisia, mutta en näe mitään syytä hankkia lapsia, jos ei todella sisimmässään koe niitä itselleen välttämättömiksi.
Kommentit (221)
En jaksa lukea ketjua. Mutta tosi on, että kaikista ei ole äideksi ja on hyvä, kun nämä ihmiset ymmärtävät sen ja eivät tee lapsia.
Moni, kenellä on lapsia, olisi pitänyt ymmärtää tämä sama juttu.
Hienoa ap, että olet pitänyt pääsi ja tiedät, että sinusta ei ole äidiksi.
Lapsia pitäisi syntyä vain niille, jotka niitä oikeasti haluaa.
Niin ja en ymmärrä, miksi tästäkin pitää tapella. Elämä on valintoja. Jos ei halua lapsia, ei tee ja ei vingu perheellisten elämästä ja valinnoista.
Jos on halunnut lapsia, ei vingu velojen elämästä. Mitä se toisille kuuluu, miten toiset haluaa elää.
edellinen
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 08:23"]
Materia - kuten 2 paikkainen auto ei ole mun juttu. Joskus haaveilen moottoripyörästä, mutta sen hankkimisen estää rahatilanne ei lapset.
[/quote]
Tiedätkö, montako moottoripyörää voisit ostaa niillä rahoilla, jotka kuluvat esimerkiksi kolmen lapsen asuttamiseen, ruokkimiseen, päivähoitomaksuihin, vaatettamiseen, harrastuksiin, kulutukseen...? Vähän älytöntä sanoa, että vain raha estää hankinnat, kun lapset ovat kuitenkin perheelle merkittävä kuluerä.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 08:23"]
Materia - kuten 2 paikkainen auto ei ole mun juttu. Joskus haaveilen moottoripyörästä, mutta sen hankkimisen estää rahatilanne ei lapset.
[/quote]
Tiedätkö, montako moottoripyörää voisit ostaa niillä rahoilla, jotka kuluvat esimerkiksi kolmen lapsen asuttamiseen, ruokkimiseen, päivähoitomaksuihin, vaatettamiseen, harrastuksiin, kulutukseen...? Vähän älytöntä sanoa, että vain raha estää hankinnat, kun lapset ovat kuitenkin perheelle merkittävä kuluerä.
[/quote]
Nyt kotona on enää yksi lapsi joka ei mansikoita maksa. Jos kaikki lapset olisi jääneet tekemättä - sitten toki olisi ollut varaa siihen pyöräänkin ts rahaa jäänyt käteen niin että sen olisi huomannut. Mutta jos yhden jättää tekemättä se satanen tai kaksi kuussa menee varmasti johonkin muuhun turhaan...
Mutta jos pitää valita 4 ihanaa lastani tai pyörä - kestän varmasti odotella vielä muutaman vuoden:) Tai lainaan poikani pyörää....
Jokaisella on valinnanvapaus, ja se on hyvä asia. Minulla on lapsia, ja aika moni noista kohdista toteutuu siitä huolimatta. Sen lisäksi on vielä paljon muita pluspuolia. Kaikista ei ole perheellisiksi, eikä tarvi ollakaan.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 21:53"]
Nuo keksi aika äkkiä, ja jos eläisin tällä hetkellä parisuhteessa, lista olisi vielä pidempi. Lapsettomuus on ehdottomasti parhaita asioita elämässäni ja avain paljoon hyvään. Suosittelen kaikkia tätä lukevia, jotka vielä arpovat omaa päätöstään, todella harkitsevan myös lapsettomaksi jäämistä. Varmasti monet vanhemmatkin ovat onnellisia, mutta en näe mitään syytä hankkia lapsia, jos ei todella sisimmässään koe niitä itselleen välttämättömiksi.
[/quote]
Olen muuten samanlainen kuin ap, mutta elän avioliitossa, mistä syystä listasta täytyy poistaa monta kohtaa (en nytkään tee mitään täysin omaehtoisesti ja muista välittämättä).
Toki tilalle tulee sitten "voi tehdä puolison kanssa mitä vaan lasten häiritsemättä". Tosin mun miehellä on aikuiset lapset, joilla on avaimet kotiimme, joten hiukkasen oon varuillani joskus (vaikka eivät kyllä yleensä ikinä tule varoittamatta).
Lisäksi mä koen "äidin tuskaa" ja huolta paitsi puolisostani niin sisaruksistani, vanhemmistani, puolison lapsista ja muista läheisistäni.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 11:13"]
Kaikista ei ole perheellisiksi, eikä tarvi ollakaan.
[/quote]
Kaikista ei myöskään ole elämään vapaaehtoisesti lapsettoman vapaata ja omaehtoista elämää. Anteeksi vain, mutta tuo kuulosti vähän alentuvalta.
Olen neljääkymmentä lähestyvä akateemisesti koulutettu nainen, joka ei ole koskaan tuntenut halua lisääntyä. Minulta on nyt viikon sisään kysytty kaksi kertaa sama sinänsä vähän hassu kysymys: mitä iloa lapsettomuudesta on. Mietin asiaa ja koostin lyhyen listan itselleni oleellisista ilonaiheista. Tarkoitus ei ole haastaa kenenkään valintoja tai esittää, että oma elämäntapani olisi jotakin toista parempi. Toivottavasti tämä kuitenkin valaisee sitä, miksi yhä useampi nainen pitää lapsettomuutta itselleen hyvänä vaihtoehtona.
1. Olen onnellisempi.
2. Säilytän itsenäisyyteni, omaehtoisuuteni ja vapauteni tehdä minulle tärkeitä ja mieluisia asioita.
3. Kenenkään ei tarvitse kilpailla rakkaudestani tai läheisyydestäni lapsen kanssa.
4. Minulla on käytettävissäni enemmän rahaa itseeni ja läheisiini. Nautin paremmasta elintasosta.
5. Minulle jää töidenkin lisäksi riittävästi aikaa harrastaa, täydentää koulutustani, seurata ajankohtaisia asioita, oppia uusia taitoja, toteuttaa intohimojani ja pitää huolta kunnostani.
6. Minun ei tarvitse kantaa suunnatonta elinikäistä huolta kenenkään muun hyvinvoinnista.
7. Minun ei tarvitse tehdä kipeitä kompromisseja omien tarpeideni ja muiden tarpeiden välillä eikä tuntea riittämättömyyttä ja huonoa omatuntoa työn ja perheen ristipaineessa.
9. Pystyn helposti säätelemään kokemani stressin määrää ja elämään omaan tahtiini.
10. Ehdin tavata ystäviäni monta kertaa viikossa ja pystyn antamaan heille täyden huomioni ja olemaan kiinnostavaa seuraa.
11. Voin pitää yllä pitkäaikaista harrastustani, joka vaatii säännöllisesti lähes 20 tuntia viikossa.
13. Päätän itse omista aikatauluistani. Pystyn tekemään asioita hetken mielijohteesta ja tarttumaan yllättäviin tilaisuuksiin.
14. Saan nukkua joka yö kahdeksan tuntia ja viikonloppuisin niin pitkään kuin haluan.
15. Saan nauttia varmasti riittävästä omasta ajasta, yksityisyydestä ja hiljaisuudesta.
16. Voin syödä ja juoda mitä haluan, milloin haluan. Kukaan ei riko ruokarauhaani.
17. Voin matkailla usein ja sellaisilla tavoilla, jotka eivät ole lapsiperheelle mahdollisia.
18. Voin mennä töiden jälkeen vaeltelemaan kaupungille koko illaksi ja poiketa vaikka elokuviin tai viinilasilliselle.
19. Saan sisustaa kotini kauniilla esineillä ilman huolta siitä, että lapset turmelevat niitä. Kotini myös pysyy helposti siistinä ja puhtaana.
20. Vältyn raskauden, synnyttämisen ja imettämisen aiheuttamilta terveysriskeiltä, epämukavuudelta ja kehon muutoksilta.
22. Voin vaihtaa työpaikkaa helpommin ja jättäytyä vaikka työttömäksi vähäksi aikaa, jos riski tuntuu sen arvoiselta.
23. Voin omistaa kaksipaikkaisen auton, jolla ei tarvitse kuskata ketään harrastuksiin.
24. Minun ei tarvitse sietää kodissani koliikkivauvan yöheräilyjä, uhmaikäisen kiukuttelua, sisarusten riitelyä tai teini-ikäisen haistatteluja.
27. Voin valita aisuinpaikkani vapaammin ja asua lähempänä keskustaa ja kivammassa asunnossa kuin mihin minulla olisi perheellisenä varaa.
28. Elämäni on joustavaa, rauhallista, mielenkiintoista, tasapainoista, rikasta ja itseni näköistä jo nyt eikä vasta parinkymmenen vuoden kuluttua tai "kun lapset ovat isompia".
30. Ruuhkavuosien sijaan elän itseni toteuttamisen ja koko ajan kasvavan tyytyväisyyden ja mielenrauhan vuosia.
[/quote]miten niin kivammassa asunnossa? Kai nyt kaikki helsinkilaiset tietavat etta mita lahempana keskustaa, sita kalliimpi.....jos puhut KIVAMMASTA asunnosta niin mita se tarkoittaa?? Isompi? Kylla sinne vaavikin mahtuu....huono vaitos mielestani. Jos haluat olla lapseton niin asunnon kivuus taikka siisteys ovat huonoja vaitoksia . Meilla nelja, ja omakotitalomme on mielestani tosi kiva ja siisti. En kasvata apinoita.
Riittävä uni.
Aikaa olla kuten itse haluaa.
Puistattava lista kaikessa kylmyydessään ja materiaalisuudessaan.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 07:11"]
Puistattava lista kaikessa kylmyydessään ja materiaalisuudessaan.
[/quote]
Itse en osaa nähdä tuossa listassa mitään kylmää ja materialistista. Nyttemmin voisin täydentää sitä myös parisuhteeseen liittyvillä ilonaiheilla, mutta useimmat varmaan pystyvät keksimään sellaisia muutenkin. -ap
Minulla pelko oli aika suuri syy taustalla kun ajattelin etten halua lapsia. En tietenkään itse nähnyt asiaa niin. Mutta vuosien mittaan myönsin itselleni että hahmottumaton pelko ohjaa valintojani, myös lapsiasian suhteen.
Kiva jos olet onnellinen, ja ehdottomasti jätä lapset tekemättä jos et niitä halua.
Mutta mä en aivan ymmärrä Vela-ihmisiä, jotka hengaa vauvapalstalla ja tekee tällaisia listoja tänne. En edes jaksanut lukea koko listaa, oli niin tylsää luettavaa. Kaikki täällä ovat olleet lapsettomia ennen ekan lapsen syntymää, joten jotain kokemusta asiasta on. Jos lapsia et halua niin älä niitä tee, ei siinä sen kummempaa ole.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:53"]
Mutta mä en aivan ymmärrä Vela-ihmisiä, jotka hengaa vauvapalstalla ja tekee tällaisia listoja tänne.
[/quote]
Kirjoitin nuo ylös, kun minulle ihmeteltiin, mitä ilonaiheita lapsettomassa elämässä voi olla. Minusta on hyvä, että kaikki lasten hankintaa harkitsevat tietävät, että lapsettomuus on erittäin hyvä vaihtoehto. Selvästikään kaikki eivät tätä asiaa tiedä, vaikka heillä olisi kuinka paljon kokemusta "toistaiseksi lapsettomuudesta". -ap
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:11"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:53"]
Mutta mä en aivan ymmärrä Vela-ihmisiä, jotka hengaa vauvapalstalla ja tekee tällaisia listoja tänne.
[/quote]
Kirjoitin nuo ylös, kun minulle ihmeteltiin, mitä ilonaiheita lapsettomassa elämässä voi olla. Minusta on hyvä, että kaikki lasten hankintaa harkitsevat tietävät, että lapsettomuus on erittäin hyvä vaihtoehto. Selvästikään kaikki eivät tätä asiaa tiedä, vaikka heillä olisi kuinka paljon kokemusta "toistaiseksi lapsettomuudesta". -ap
[/quote]Lapsettomuus on hyvä valinta niille jotka eivät lapsia halua. Jos lapsia haluaa, kannattaa vielä miettiä lapsen kannalta, onko mahdollista tarjota lapselle hyvä elämä (esim. jos vanhempi on masentunut tai päihdeongelmainen kannattaa miettiä tarkkaan) Jos ei, on lapsettomuus edelleen hyvä valinta.
Jos lapsen/lapsia oikeasti haluaa ja kykenee hyvä vanhempi olemaan, ei lapsettomaksi kannata jäädä.. mitäs siellä listalla nyt oli, siksi että saa kivemman asunnon ja ehtii harrastaa 20 h/viikko, syödä sipsejä sohvalla eikä tarvitse synnyttää jne.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:23"]
Jos lapsen/lapsia oikeasti haluaa ja kykenee hyvä vanhempi olemaan, ei lapsettomaksi kannata jäädä..
[/quote]
Kyllä lapsettomuus voi silti olla ihan hyvä valinta. Maailmahan ei varsinaisesti kaipaa enempää ihmisiä, eikä onnellisuus edellytä sitä, että itse lisääntyy. -ap
50-vuotiaana on varmasti tosi laadukasta se elämä kun on sipsiä saanut kerrakseen.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:55"]
50-vuotiaana on varmasti tosi laadukasta se elämä kun on sipsiä saanut kerrakseen.
[/quote]
Miksi jankkaat sipseistä? :D Mutta joo, eiköhän se elämä ole kymmenen vuoden päästä vähintään yhtä laadukasta kuin nytkin. En näe mitään syytä, miksi se ei olisi. -ap
Olen nuorempi ja ehkä joskus hankin lapsia, mutta tänään aamulla mietin, että onneksi minulla ei ole niitä. Onneksi olen vastuussa vain itsestäni, eikä tarvitse huolehtia jonkun toisenkin pärjäämisestä. Lisäksi jos olisin esim. yh, niin elämäni olisi paljon vähemmän vapaata ja olisi vaikea saada miesseuraa, jos haluaa.
1. Olen onnellisempi.
[/quote]
HIenoa että sinulle riittää 1 elämäsi tärkein ihminen "minä, minä, minä":) Moni noista asioista kyllä säilyy lastenkin kanssa ja ne mitkä ei säily ei ole sen arvoisiakaan:D Niin paljon saa tilalle lasten kanssa ja kautta.
Aika vähän on esim sellaisia matkoja joihin emme olisi/ole lasten kanssa lähteneet - joku etelä amerikan viidakko ei edes kiinnosta vaikka olisi tilaisuus mennä. Ravintoloissa ja matkoilla lapset on olleet 3kk lähtien mukana ja tottuneet, ei aiheuta häiriötä meille eikä muille.
Tuo vapaus lähteä "heti" on ainoa asia mitä kaipaan tällähetkellä - sekin riippuu enemmän työstä ja raha-asioista kuin lapsista.
En ole menettänyt mitään, mutta saanut paljon 4 lapsen kautta:D