Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomuuden ilonaiheita (TOP 30)

Vierailija
22.07.2013 |

Olen neljääkymmentä lähestyvä akateemisesti koulutettu nainen, joka ei ole koskaan tuntenut halua lisääntyä. Minulta on nyt viikon sisään kysytty kaksi kertaa sama sinänsä vähän hassu kysymys: mitä iloa lapsettomuudesta on. Mietin asiaa ja koostin lyhyen listan itselleni oleellisista ilonaiheista. Tarkoitus ei ole haastaa kenenkään valintoja tai esittää, että oma elämäntapani olisi jotakin toista parempi. Toivottavasti tämä kuitenkin valaisee sitä, miksi yhä useampi nainen pitää lapsettomuutta itselleen hyvänä vaihtoehtona.

1. Olen onnellisempi.

2. Säilytän itsenäisyyteni, omaehtoisuuteni ja vapauteni tehdä minulle tärkeitä ja mieluisia asioita.

3. Kenenkään ei tarvitse kilpailla rakkaudestani tai läheisyydestäni lapsen kanssa.

4. Minulla on käytettävissäni enemmän rahaa itseeni ja läheisiini. Nautin paremmasta elintasosta.

5. Minulle jää töidenkin lisäksi riittävästi aikaa harrastaa, täydentää koulutustani, seurata ajankohtaisia asioita, oppia uusia taitoja, toteuttaa intohimojani ja pitää huolta kunnostani.

6. Minun ei tarvitse kantaa suunnatonta elinikäistä huolta kenenkään muun hyvinvoinnista.

7. Minun ei tarvitse tehdä kipeitä kompromisseja omien tarpeideni ja muiden tarpeiden välillä eikä tuntea riittämättömyyttä ja huonoa omatuntoa työn ja perheen ristipaineessa.

8. Pystyn etenemään urallani polkua, joka olisi vanhemmalle hyvin vaikea.

9. Pystyn helposti säätelemään kokemani stressin määrää ja elämään omaan tahtiini.

10. Ehdin tavata ystäviäni monta kertaa viikossa ja pystyn antamaan heille täyden huomioni ja olemaan kiinnostavaa seuraa.

11. Voin pitää yllä pitkäaikaista harrastustani, joka vaatii säännöllisesti lähes 20 tuntia viikossa.

12. Minun ei tarvitse olla moraalisena esimerkkinä kenellekään.

13. Päätän itse omista aikatauluistani. Pystyn tekemään asioita hetken mielijohteesta ja tarttumaan yllättäviin tilaisuuksiin.

14. Saan nukkua joka yö kahdeksan tuntia ja viikonloppuisin niin pitkään kuin haluan.

15. Saan nauttia varmasti riittävästä omasta ajasta, yksityisyydestä ja hiljaisuudesta.

16. Voin syödä ja juoda mitä haluan, milloin haluan. Kukaan ei riko ruokarauhaani.

17. Voin matkailla usein ja sellaisilla tavoilla, jotka eivät ole lapsiperheelle mahdollisia.

18. Voin mennä töiden jälkeen vaeltelemaan kaupungille koko illaksi ja poiketa vaikka elokuviin tai viinilasilliselle.

19. Saan sisustaa kotini kauniilla esineillä ilman huolta siitä, että lapset turmelevat niitä. Kotini myös pysyy helposti siistinä ja puhtaana.

20. Vältyn raskauden, synnyttämisen ja imettämisen aiheuttamilta terveysriskeiltä, epämukavuudelta ja kehon muutoksilta.

21. Voin lukea sängyssä tai kylvyssä hyvää kirjaa kenenkään häiritsemättä.

22. Voin vaihtaa työpaikkaa helpommin ja jättäytyä vaikka työttömäksi vähäksi aikaa, jos riski tuntuu sen arvoiselta.

23. Voin omistaa kaksipaikkaisen auton, jolla ei tarvitse kuskata ketään harrastuksiin.

24. Minun ei tarvitse sietää kodissani koliikkivauvan yöheräilyjä, uhmaikäisen kiukuttelua, sisarusten riitelyä tai teini-ikäisen haistatteluja.

26. Koen vähemmän kielteisiä tunteita enkä ole niin altis masennukselle.

27. Voin valita aisuinpaikkani vapaammin ja asua lähempänä keskustaa ja kivammassa asunnossa kuin mihin minulla olisi perheellisenä varaa.

28. Elämäni on joustavaa, rauhallista, mielenkiintoista, tasapainoista, rikasta ja itseni näköistä jo nyt eikä vasta parinkymmenen vuoden kuluttua tai "kun lapset ovat isompia".

29. En menetä itseäni tai minuuttani tai joudu elämään kenenkään toisen kautta.

30. Ruuhkavuosien sijaan elän itseni toteuttamisen ja koko ajan kasvavan tyytyväisyyden ja mielenrauhan vuosia.

Nuo keksi aika äkkiä, ja jos eläisin tällä hetkellä parisuhteessa, lista olisi vielä pidempi. Lapsettomuus on ehdottomasti parhaita asioita elämässäni ja avain paljoon hyvään. Suosittelen kaikkia tätä lukevia, jotka vielä arpovat omaa päätöstään, todella harkitsevan myös lapsettomaksi jäämistä. Varmasti monet vanhemmatkin ovat onnellisia, mutta en näe mitään syytä hankkia lapsia, jos ei todella sisimmässään koe niitä itselleen välttämättömiksi.

Kommentit (221)

Vierailija
81/221 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat sitten vain ap:n kohtia. Esimerkiksi vela voi olla persaukinen ja työtön, jopa vaikka olisi yliopiston käynyt. Mä niin vierastan tuota olen akateemisesti koulutettu..fiksumpaa olisi sanoa vaikka DI tai FM tai jotain, tuo olen akateemisesti koulutettu kuulostaa siltä kuin itse ei olisi tehnyt mitään vaan saanut koulutuksen valmiina. Kukaan ei sano, että olen ammatillisesti koulutettu tai että olen ammattikorkeakoulussa koulutettu. 

Vierailija
82/221 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 22:18"]

Aivan mahtava lista! Kävisi tosi paljon kateeksi, jos ei sattuisi tietämään, että lapsen saatua nuo KAIKKI muuttuvat toisarvoisiksi asioiksi. Mutta onnea sinulle, nauti elämästäsi.

[/quote]

Jotkut äidit taas väittävät kivenkovaan ettei mikään muutu kun lapsi tulee. Päättäkää jo mikä on tärkeää ja muuttuuko mikään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/221 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 22:34"]

Aivan mahtava lista! Kävisi tosi paljon kateeksi, jos ei sattuisi tietämään, että lapsen saatua nuo KAIKKI muuttuvat toisarvoisiksi asioiksi. Mutta onnea sinulle, nauti elämästäsi.

[/quote]

Jotkut äidit taas väittävät kivenkovaan ettei mikään muutu kun lapsi tulee. Päättäkää jo mikä on tärkeää ja muuttuuko mikään.

[/quote]

Mutta kysymys kuuluu, väittävätkö ne sitä etukäteen vai lapsen jo synnyttyä. En ole kyllä koskaan kuullut kenenkään sanovan lapsen saatuaan, ettei mikään ole muuttunut (ja etukäteen vannojien sanomisiakin olen nähnyt lähinnä naistenlehtiotsikoissa).

Vierailija
84/221 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 22:34"]

[/quote]

[/quote]

Ai kun saa lapsen, niin automaattisesti allekirjoittaa myös kaiken sen, mitä kukaan koskaan lapsen saanut nainen on joskus saattanut sanoa? Okei...

Vierailija
85/221 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 22:21"]

Tämä lapsiperheiden onnellisuusden mittaaminen on vähän hankala asia. Sama kuin otettaisiin kaksi ihmistä, toinen istuu sohvalla nauttimassa viiniä loppuelämänsä ja toinen lähtee valloittamaan jotain vuorenhuippua. Sohvalla istuvalta kysytään vähän väliä että miltä nyt tuntuu, ja vastaus on aina että oikein kiva, on kyllä mukavan pehmeää ja rentouttuvaa. Sitten siltä vuorta valloittavalta kysytään että mitä nyt tuntuu, ja suurimman osan ajasta se vastaa että että yhtä helvettiä. Mutta sitten kun se pääsee vuorelle, ja katsoo sitä maisemaa ja siltä kysytään että kannattiko, se vastaa että kannatti!!!! Ja  jälkeenpäin että se reissu oli elämäni hienoimpia aikoja.

[/quote]

AHAHAHAA.

Mikä on se vuorenhuippu? Se hetki kun jonne-petteri muuttaavihdoin veke? Vai se kun se saa levyseppähitsarin paperit vittuiltuaan kolme vuotta opelle ja äipälle? Oletko kuullut sellaistesta ilmiöstä, jossa ihminen vakuuttelee tekemistensä ja päätöstensä oikeellisuutta ja upeutta, oli se totuus sitten oikeasti mikä tahansa?

Vierailija
86/221 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 22:39"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 22:21"]

Tämä lapsiperheiden onnellisuusden mittaaminen on vähän hankala asia. Sama kuin otettaisiin kaksi ihmistä, toinen istuu sohvalla nauttimassa viiniä loppuelämänsä ja toinen lähtee valloittamaan jotain vuorenhuippua. Sohvalla istuvalta kysytään vähän väliä että miltä nyt tuntuu, ja vastaus on aina että oikein kiva, on kyllä mukavan pehmeää ja rentouttuvaa. Sitten siltä vuorta valloittavalta kysytään että mitä nyt tuntuu, ja suurimman osan ajasta se vastaa että että yhtä helvettiä. Mutta sitten kun se pääsee vuorelle, ja katsoo sitä maisemaa ja siltä kysytään että kannattiko, se vastaa että kannatti!!!! Ja  jälkeenpäin että se reissu oli elämäni hienoimpia aikoja.

[/quote]

AHAHAHAA.

Mikä on se vuorenhuippu? Se hetki kun jonne-petteri muuttaavihdoin veke? Vai se kun se saa levyseppähitsarin paperit vittuiltuaan kolme vuotta opelle ja äipälle? Oletko kuullut sellaistesta ilmiöstä, jossa ihminen vakuuttelee tekemistensä ja päätöstensä oikeellisuutta ja upeutta, oli se totuus sitten oikeasti mikä tahansa?

[/quote]

No mä ainakin kuvasin yhtä vuorenhuippua, se on tuossa ensimmäisenä tällä sivulla. Voit lainata sitä seuraavaksi ja sanoa AHAHAHAA, koska se on epäilemättä susta todella naurettava viesti.

Vierailija
87/221 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksun, mukavan ja tasapainoisen ihmisen kirjoittama lista. Harmi, että sait muutaman vauvapalstaöykkärin kimppuusi. Heidän alkeellisia ja röyhkeitä kommenttejaan oli ikävää lukea. Lapset ovat parhaimmillaan kiinnostavia ja suloisia, mutta rähjääviä ja kasvattamattomia lapsia näkee surullisen usein. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi naiset, jotka eivät pysty huolehtimaan edes itsestään hankkivat lapsia. Miksi alkoholistit saavat lapsia? Miksi raskauden aikana tupakoiville syntyy lapsia? Miksi narkomaanit saavat vauvoja? Maailma olisi huomattavasti parempi paikka, jos lapsia syntyisi vain ja ainoastaan kunnollisille naisille tai pariskunnille. Lasten pahoinpitely ja kaltoinkohtelu on julmaa.

Vierailija
88/221 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä lista. Tosin kukaan ei rakasta ap:tä niin paljon kuin oma lapsi olisi rakastanut.

Vierailija
89/221 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi postittaa lista vauva-palstalle? Tassa on nyt jotain taustalla, mista ei tiedeta. Ymmarrysta ja myotatuntoa ap:lle toivon. 

Vierailija
90/221 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsoo noita meidän koulun lapsia, niin on vaikea kuvitella, että osa heistä on mitään vuorenhuippuja kenellekään..... Ilkeitä ja tyhmiä koulukiusaajia suurin osa. Nekö on ne teidän elämän tarkoitukset, joiden vuoksi on kannattanut luopua esim. ap:n listasta? Osa lapsiasta on kultahippuja, osa paskaläjiä. Se että olet pukannut jonkun toukan maailmaan, ei yksin tuo sitä onnea. Mieluummin lapseton kuin paskaläjän äitinä.

-ope

Vierailija
91/221 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 22:52"]

Miksi postittaa lista vauva-palstalle? Tassa on nyt jotain taustalla, mista ei tiedeta. Ymmarrysta ja myotatuntoa ap:lle toivon. 

[/quote]

Koska tämä on yksi suomen aktiivisimmista keskustelupalstoista, ja koska nimenomaan ne äidit ovat kärkkymässä selityksiä toisen päätökseen elää ilman lapsia.

t. ei-ap

Vierailija
92/221 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 22:52"]

Miksi postittaa lista vauva-palstalle?

[/quote]

Mikä olisi parempi paikka? Vapaaehtoisesti lapsettomat kyllä tietävät jo nämä asiat. Vauva-palsta on oivallinen kanava tavoittaa paljon ihmisiä, joita tällaiset pohdinnat saattaisivat kiinnostaa. Esimerkiksi vanhempia, jotka miettivät, miksi joku on valinnut toisin, tai nuoria aikuisia, jotka vielä harkitsevat päätöstään. Vapaaehtoinen lapsettomuus on vaihtoehto, jota tunnetaan vieläkin aika huonosti, ja keskustelen siitä mieluiten muiden kuin velojen kanssa. -ap

Vierailija
93/221 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 22:49"]

Fiksun, mukavan ja tasapainoisen ihmisen kirjoittama lista. Harmi, että sait muutaman vauvapalstaöykkärin kimppuusi. Heidän alkeellisia ja röyhkeitä kommenttejaan oli ikävää lukea. 

[/quote]

Öh, joo. Sä voit kuitenkin tykönäsi miettiä, miksi lista on kirjoitettu ja miksi se on postattu juuri vauvapalstalle. 

Vierailija
94/221 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorenhuippu on sitä kun tulee sunnuntai-aamu ja miehen kanssa köllitään sängyssä. Lapsen huoneesta rupeaa kuulumaan ääniä ja kohta sieltä juostaan meidän sänkyyn, lämmin lapsonen könyää kainaloon ja rupeaa juttelemaan tohkeissaan jostain minecraft-örkeistä. Sitten sitä vaan katsoo kun se puhuu, ihailee sen täydellisiä pieniä kasvoja ja sitä elämäniloa ja intoa mitä se pursuaa, ja sitä ajattelee että tuo tuossa on pieni ihme jota mulla on etuoikeus seurata joka ikinen päivä.

Vierailija
95/221 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 22:57"]

Kun katsoo noita meidän koulun lapsia, niin on vaikea kuvitella, että osa heistä on mitään vuorenhuippuja kenellekään..... Ilkeitä ja tyhmiä koulukiusaajia suurin osa. Nekö on ne teidän elämän tarkoitukset, joiden vuoksi on kannattanut luopua esim. ap:n listasta? Osa lapsiasta on kultahippuja, osa paskaläjiä. Se että olet pukannut jonkun toukan maailmaan, ei yksin tuo sitä onnea. Mieluummin lapseton kuin paskaläjän äitinä.

-ope

[/quote]

Sähän oot sitten oikein kutsumusammatissasi... 

Vierailija
96/221 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäät paljosta paitsi mutta et onneksi edes tajua että mistä.

Vierailija
97/221 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 22:51"]

Tosin kukaan ei rakasta ap:tä niin paljon kuin oma lapsi olisi rakastanut.

[/quote]

Onkohan näin? En itse muista lapsena rakastaneeni omia vanhempiani mitenkään varauksettomasti. Pikemminkin he olivat niitä tylsimyksiä, jotka rajoittivat ja vaikeuttivat elämääni. Nykyisin meillä on toki ihan normaalit lämpimät välit, mutta ei mitään sellaista mitä ei voisi olla kahden ystävän välillä.

Omista lapsistanikin olen huomannut, miten helposti ja nopeasti he oppivat  mielistelemään halutessaan jotakin ja kieltämään hellittelyn, jos äiti on ollut tyhmäpää. :) Tokihan he pieninä osoittavat välittömällä tavalla kiintymystään, mutta mitä muutakaan he voivat, täysin minusta riippuvaiset olennot.

Varauksettominta rakkautta osoittaa kuitenkin lopulta oma koira. Sen käyttäytymisessä ei ole mitään taka-ajatuksia.

Vierailija
98/221 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 23:06"]

Vuorenhuippu on sitä kun tulee sunnuntai-aamu ja miehen kanssa köllitään sängyssä. Lapsen huoneesta rupeaa kuulumaan ääniä ja kohta sieltä juostaan meidän sänkyyn, lämmin lapsonen könyää kainaloon ja rupeaa juttelemaan tohkeissaan jostain minecraft-örkeistä. Sitten sitä vaan katsoo kun se puhuu, ihailee sen täydellisiä pieniä kasvoja ja sitä elämäniloa ja intoa mitä se pursuaa, ja sitä ajattelee että tuo tuossa on pieni ihme jota mulla on etuoikeus seurata joka ikinen päivä.

[/quote]

Mut eikö kuitenkin olis kivempaa, jos sulla olis 2-paikkainen auto ;)

Vierailija
99/221 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 23:07"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 22:51"]

Tosin kukaan ei rakasta ap:tä niin paljon kuin oma lapsi olisi rakastanut.

[/quote]

Onkohan näin? En itse muista lapsena rakastaneeni omia vanhempiani mitenkään varauksettomasti. Pikemminkin he olivat niitä tylsimyksiä, jotka rajoittivat ja vaikeuttivat elämääni. Nykyisin meillä on toki ihan normaalit lämpimät välit, mutta ei mitään sellaista mitä ei voisi olla kahden ystävän välillä.

Omista lapsistanikin olen huomannut, miten helposti ja nopeasti he oppivat  mielistelemään halutessaan jotakin ja kieltämään hellittelyn, jos äiti on ollut tyhmäpää. :) Tokihan he pieninä osoittavat välittömällä tavalla kiintymystään, mutta mitä muutakaan he voivat, täysin minusta riippuvaiset olennot.

Varauksettominta rakkautta osoittaa kuitenkin lopulta oma koira. Sen käyttäytymisessä ei ole mitään taka-ajatuksia.

[/quote]

Koira haluaa ruokaa ja hoivaa.

Vierailija
100/221 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin lista oli ihan hyvä. On kiva lukea ja kuulla, kun ihmiset ovat tyytyväisiä omiin valintoihinsa eivätkä jossittele. Vielä turhempaa on muiden jossitella toisten puolesta! Jokainenhan voi mennä kirjoittamaan oman 30 kohdan listansa, miksi oman elämän valinnat ovat olleet hyviä. Minäkin voisin näin lapsellisena sen tehdä.

Olen ap puolestasi iloinen listastasi. Olen myös omasta puolestani iloinen, että päädyin hankkimaan maailman ihanimmat lapseni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme