Voiko ulkona olla ilman aurinkorasvaa?
Kommentit (19)
Jos poltat ihosi toistuvasti, saat syövän esiasteita, ja sitten jos ei niihin kiinnitä huomiota ja poistata, vaan antaa niiden vaan olla ja kasvaa, voi tulla syöpä.
Kannattaa laittaa se rasva.
Niin, saman asian ajavat suojaavat vaatteet, leveälierinen päähine, pitkät hihat, pitkät lahkeet...
Vierailija kirjoitti:
Jos poltat ihosi toistuvasti, saat syövän esiasteita, ja sitten jos ei niihin kiinnitä huomiota ja poistata, vaan antaa niiden vaan olla ja kasvaa, voi tulla syöpä.
Ja miksiköhän tähän tuli alapeukku... Joku ihotautien erikoislääkärikö siinä rupes peukuttelemaan..,.
Laittaisin haalarit ja margariinia kasvoille.
Suomen kesässä en käytä aurinkorasvaa perus ulkoilussa jos ei ole tyyliin 30 asteen helle. Jos menen ulkotapahtumaan koko päiväksi niin se on asia erikseen.
Luultavasti saat siitä rasvasta varmemmin syövän kuin itse auringosta.
Aurinkorasvat tuhoavat luontoa, aiheuttavat hormonaalisia vaikutuksia, estävät D-vitamiinin tuotannon iholla ja kehoon imeytyy kemikaaleja joiden vaikutuksia ei vielä edes ole tutkittu. En todellakaan käytä. Iho on kauniin ruskea, en pala.
Hyvin vaaleaihoisen kannattaa suojautua ilmavilla vaatteilla 👍
No voi todellakin olla. Suomen aurinko on niin heikko ja vilahtaa vain muutaman kerran vuodessa. Ei tarvitse mitään rasvoja.
Vierailija kirjoitti:
Pieni korjaus:
Jos henkilöllä on sanontaasi käyttäen syövän "esiaste", niin hänellä on jo syöpä. Ei se ole mikään syövätön esiaste. Syöpä on vain niin alkuvaiheessa löydettäessä, ettei ole ehtinyt/päässyt leviämään pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni korjaus:
Jos henkilöllä on sanontaasi käyttäen syövän "esiaste", niin hänellä on jo syöpä. Ei se ole mikään syövätön esiaste. Syöpä on vain niin alkuvaiheessa löydettäessä, ettei ole ehtinyt/päässyt leviämään pidemmälle.
Mutta, yhtä kaikki, siinä joutuu syövän seuranta-ajalle leikkauksen jälkeen viideksi vuodeksi ja saa diagnoosin - itsellä se oli melanooma.
En tiedä. Mä inhoan aurinkorasvaa. Viime kesänä yritin taas käyttää aurinkorasvaa naamassa, kun olin työssä, jossa ollaan vielä enemmän ulkona kuin mun nykyisessä työssä, mutta en vain pysty siihen. Aurinkorasva menee silmiin ja kirvelee ja tuntuu iholla ällöttävältä. En ole montaa kertaa elämässäni palanut ja olen nyt 46. En myöskään rusketu näyttävästi, ennemmin ihooni tulee keltaisen sävyä. Olen iholtani tosi vaalea. Monesti joudun aurinkoihottuman takia pitämään koko kesän pitkähihaista aurinkoihottuman takia, mutta tänä kesänä aurinkoihottuma on ollut hyvin vähäistä. Nyt olen töissäkin ollut t-paidoilla ja jopa hihattomalla paidalla. Mulla on aina lippis päässä töissä ja muulloin iso hattu.
Ei voi. Ihminen KUOLEE välittömästi, jos yksikin kohta ihosta on rasvaamatta. Siksi luolamiehilläkin oli aina SK50 rasvat messissä mammuttimetsällä.
Olen kesät talvet ulkona satoi tai paistoi, rasvoja en omista enkä ole koskaan palanut, joten miksi en voisi olla? Ei ole kukaan tullut yli 50 vuoteen estämäänkään, enkö ole törmännyt lakiin joka kieltäisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata olla. Iho vanhenee ennen aikojaan ja tosiaankin syöpäriski kasvaa.
Totta. Marraskuussa on tosiaan vaarallista ulkoilla juuri siksi, että syöpäriski kasvaa auringon vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Suomen kesässä en käytä aurinkorasvaa perus ulkoilussa jos ei ole tyyliin 30 asteen helle. Jos menen ulkotapahtumaan koko päiväksi niin se on asia erikseen.
Lämpötila ei suoraan vaikuta auringon uv-säteilyn voimakkuuteen. 15-asteisena ja tuulisena mutta aurinkoisena päivänä juhannuksen aikaan uv-säteily on viileyden tunnusta huolimatta yleensä voimakkaampi kuin 30-asteisena läkähdyttävän tuntuisena hellepäivänä elokuun puolivälissä. Uv-säteilyn voimakkuuden kannalta ratkaisevaa on, kuinka korkealta aurinko paistaa, ja pilvisyyden määrä. Ihon palamisriskiin tietysti vaikuttaa myös vaatetuksen peittävyys, joka on monella 30 asteessa vähäisempi kuin 15 asteessa, mutta ainakin kasvot pitäisi muistaa suojata aurinkovoiteella myös viileämpänä aurinkoisena kesäpäivänä.
Voit ottaa 10-15 tai 20 min alkuillasta. Mutta sitten sisään. Ja aurinkolasit. Mutta jos pyöräilee se vaatii voiteita tai suojavaatteet.
Ei joka päivä aurinkoa iholle. Voi polttaa. Mutta joinakin päivinä hiukan.
Ei kannata olla. Iho vanhenee ennen aikojaan ja tosiaankin syöpäriski kasvaa.