En jaksa käsittää miten 25-vuotias asuu vanhempiensa kanssa
25-vuotias opiskelukaverini asuu edelleen vanhempiensa kanssa ja en ymmärrä miksei ole jo itsenäistynyt. Ja joo, asutaan Helsingissä ja täällä on kallista, mutta kyllä me muutkin opiskelijat omillamme ollaan ja ihan hyvin pärjätään rahallisestikin. Itselleni riittää vanhempieni seura muutamaksi päiväksi, sitten haluan jo kotiin. Mielenkiintoista nähdä muuttaako hän valmistuessaan puolen vuoden päästä. Onko tämä teidän mielestä ihan normaalia?
Kommentit (172)
Jos haluaa asua kotona? Mikä siinä on vaikeaa tajuta. Jos tykkää siellä asua ja säästää sillä vaikka omaan kämppään, minkä voi sitten ostaa. Miksi pitäisi vuokraan tuhlata rahaa mistä ei itselleen saa mitään?
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa asua kotona? Mikä siinä on vaikeaa tajuta. Jos tykkää siellä asua ja säästää sillä vaikka omaan kämppään, minkä voi sitten ostaa. Miksi pitäisi vuokraan tuhlata rahaa mistä ei itselleen saa mitään?
Miksi vanhempasi pitäisi tuhlata sinuun?
Minä itse ihan ite kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se asunto on joka tapauksessa. Ja moni vanhempi haluaa käyttää rahaa lapsiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta eikö sinulle tule sitä tunnetta että sinunkin olisi hyvä maksaa jostain? Tässä on kyse aikuistumisesta ja kortensa kekoon laittamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä on niin fiksu että säästää vaikka oman asuntoon?Jos tekee töitä ja opiskelee niin ei paljoa kotona homehdu joten turha siihen on melkein tonnia kuussa tuhlata.
Säästää?
Siis aikuisena asuu elättinä? Sitten toki jää kaikki säästöön.
Omituinen ajatusmaailma täällä monilla. Totta kai voi säästää, jos joku elättää.
Ja tämä on sitten jotain fiksuutta nuorelta? Lähinnä se on riippuvaisuutta ja tietysti vanhempien varakkuutta ja halua tehdä näin.
Asumisesta maksaminen omille vanhemmille on outoa. Harva täysjärkinen vanhempaa kokee varttunutta lastaan "elättinä", vaan aikuisenakin voi tilapäisesti asua lapsuuden kodissa, jos tuommoinen järjestely tuntuu järkevältä.
Ihminen joka itse asuu vanhempien luona aikuisena ja vielä työssäkäyvänä tuntuisi minustä elätiltä, ei vanhempien mielestä välttämättä. En pidä vanhempiani itsestään selvyytenä. Maksaminen omille vanhemmille outoa??? Mielelläni maksan vanhemmilleni kuin tuntemattomille vuokranantajille.
Sun logiikalla jos pitää vuokrata, niin mieluummin vanhemmilta.mitään "vuokraa"
Tarkoitin että outoa maksaa vanhemmille??? En ymmärrä? Ja maksaminen vanhemmille tottakait parempi vaihtoehto oli vain esimerkkinä yleisesti rahasta. Oletko itse vanhempi, kun ajattelet noin, pidät siis vanhempiasi itsestäänselvyytenä?
Olen vanhempi, joka ei tule perimään vuokraa omilta lapsilta tilapäisestä kotona asumisesta, vaikka he olisivat tarjonneet sen. Ja tämä asia on minulle itsestäänselvyys, kyllä
Oikeesti pliis :DDD Kaikki vanhemmat eivät HALUA periä rahaa lapsiltaan. Ei vittu mitä arvostelevaa paskaa koko keskustelu täynnä :-D Ihmiset on erilaisia.
Oma tarinani.
Asuin 27v asti vanhempieni kanssa. Kävin töissä, maksoin vuokraa 400€/kk, säästin muuttopäivään mennessä +120 000, asuttiin isossa omakotitalossa jossa oli omaa tilaa. En ymmärrä ihmisiä jotka ei hyödynnä elämänsä parasta aikaa säästää sitä rahaa vaan muuttavat heti pois ja tietenkin asumaan muiden verorahoilla ja ylpeilee sitä "aikuistumista" ja kuittailee viisaammille siitä. Hauskinta oli nähdä sama ihminen edelleen jumittuneena toisen ihmisen omistamassa yksiössä samalla kun itse ostin omakotitalon.
Elämä on valintoja täynnä. Kannattaa valita se vanhempien kanssa asuminen mikäli on tilaa eikä välit ole kireät, koska se auttaa juuri sinua huomattavasti tulevaisuudessa.
En häpeä omaa tilannettani mitenkään, päinvastoin olen ylpeä itsestäni, että hoidin oman talouden näin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä on niin fiksu että säästää vaikka oman asuntoon?Jos tekee töitä ja opiskelee niin ei paljoa kotona homehdu joten turha siihen on melkein tonnia kuussa tuhlata.
Säästää?
Omituinen ajatusmaailma täällä monilla. Totta kai voi säästää, jos joku elättää.
Ja tämä on sitten jotain fiksuutta nuorelta? Lähinnä se on riippuvaisuutta ja tietysti vanhempien varakkuutta ja halua tehdä näin.
Asumisesta maksaminen omille vanhemmille on outoa. Harva täysjärkinen vanhempaa kokee varttunutta lastaan "elättinä", vaan aikuisenakin voi tilapäisesti asua lapsuuden kodissa, jos tuommoinen järjestely tuntuu järkevältä.
Ihminen joka itse asuu vanhempien luona aikuisena ja vielä työssäkäyvänä tuntuisi minustä elätiltä, ei vanhempien mielestä välttämättä. En pidä vanhempiani itsestään selvyytenä. Maksaminen omille vanhemmille outoa??? Mielelläni maksan vanhemmilleni kuin tuntemattomille vuokranantajille.
Tarkoitin että outoa maksaa vanhemmille??? En ymmärrä? Ja maksaminen vanhemmille tottakait parempi vaihtoehto oli vain esimerkkinä yleisesti rahasta. Oletko itse vanhempi, kun ajattelet noin, pidät siis vanhempiasi itsestäänselvyytenä?
Olen vanhempi, joka ei tule perimään vuokraa omilta lapsilta tilapäisestä kotona asumisesta, vaikka he olisivat tarjonneet sen. Ja tämä asia on minulle itsestäänselvyys, kyllä
Miksi sitten vastasit tuohon edelliseen kysymykseen jos olet kerta vanhempi? Tilapäisyys tietty eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta eikö sinulle tule sitä tunnetta että sinunkin olisi hyvä maksaa jostain? Tässä on kyse aikuistumisesta ja kortensa kekoon laittamisesta.
Minä olen maksanut elämäni 14-vuotiaasta ja koko aikuisikäni sekä äitini että appivanhempani ovat kerjänneet rahaa.
Minä kohtelem omia lapsiani toisin. Meillä on menty niin pitkälle, että talosta on erotettu molemmille omat asunnot jo lukiovaiheessa. Eivätkä maksa tod vuokraa niin kauan kuin opiskelevat.
Ihmettelen hyväksyviä kommentteja ja vielä niin että ei osallistu kuluihin. Mitä ihmettä? Eihän tossa mitään, kunhan tajuaa, että sen mahdollisen kumppanin kanssa ei voi sitten jatkaa samalla tyylillä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti pliis :DDD Kaikki vanhemmat eivät HALUA periä rahaa lapsiltaan. Ei vittu mitä arvostelevaa paskaa koko keskustelu täynnä :-D Ihmiset on erilaisia.
Sä et tajuu koko pointtia! Pointti on siinä että sinä itse haluat maksaa ja näin arvostaa vanhempiasi. Eri asia on ottaako vanhempasi rahaa vastaan.
Joko täällä jengillä on vanhemmat rikkaita tai sitten heidät on lellitty piloille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen maksanut elämäni 14-vuotiaasta ja koko aikuisikäni sekä äitini että appivanhempani ovat kerjänneet rahaa.
Minä kohtelem omia lapsiani toisin. Meillä on menty niin pitkälle, että talosta on erotettu molemmille omat asunnot jo lukiovaiheessa. Eivätkä maksa tod vuokraa niin kauan kuin opiskelevat.
Eräs tuttu asui lähes kolmikymppiseksi vanhempiensa nurkissa, eikä maksanut heille edes vuokraa vaikka kävi töissä ja äiskä siivosi, pyykkäsi ja ruokki. Toivottavasti sun lapsista ei tule tollasia pullamössöjä ja vanhempiensa riistäjiä, etkä itse edes tajua sitä palvellessasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttu asui lähes kolmikymppiseksi vanhempiensa nurkissa, eikä maksanut heille edes vuokraa vaikka kävi töissä ja äiskä siivosi, pyykkäsi ja ruokki. Toivottavasti sun lapsista ei tule tollasia pullamössöjä ja vanhempiensa riistäjiä, etkä itse edes tajua sitä palvellessasi.
Parempi sekin kuin minun saamani kohtelu.
Mutta ei, en siivoa tai palvele. Jos tulevat meidän puoelle syömään, silloin tietenkin ruokin. Muuten elävät elämäänsä, emmekä välttämättä edes näe kovin usein. Molemmat ahkeria ja kunnianhimoisia ja keskittyvät opintoihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästää?
Miksi sitten vastasit tuohon edelliseen kysymykseen jos olet kerta vanhempi? Tilapäisyys tietty eri juttu.
Tilapäisyys voi hyvinkin kestää muutaman vuoden, esim. opiskelu-ajan tai asp-tilille säästämisen ajan
Mun 20v ja 23v pojat asuvat kotona, käyvät töissä,säästävät aspia ja maksavat autolainaa. Asutaan Espoossa, vuokrat on niin törkeitä, että järkevämpää säästää omaa asuntoa kun ei meitä nyt se kotona asuminen paljon vaivaa. Tehdään kaikki vuorotyötä ja on omia menoja , voi mennä viikko ettei edes nähdä. Itse kyllä muutin kotoa pois jo 17 vuotiaana
Vierailija kirjoitti:
Mitä se kuuluu kellekään kenen luona asuu? Ap on oikeasti kade kun joutuu syömään näkkileipää, käymään leipäjonossa ja nostelee lainoja. Kaveri porskuttaa rahat tilillä (on viisas) ja täällä urputtaa. Selkee kade. Et taida olla ystävä vaan "ystävä"
Samaa mieltä. Ap on kade kun kaveri on hyväosainen, on hyvät välit perheessä, vanhemmilla on rahaa ja tilaa, että voivat tukea opiskelevaa lastaan. Kaverin ei tarvitse pihistellä eikä stressata, elämä on mukavaa ja helppoa. Ap ei edes tajua olevansa vain kateellinen.
Mun on pakko lähtee tästä ketjusta pois, menee muuten yöunet tulevien kermaperseaikuisten ajattelumallista.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen hyväksyviä kommentteja ja vielä niin että ei osallistu kuluihin. Mitä ihmettä? Eihän tossa mitään, kunhan tajuaa, että sen mahdollisen kumppanin kanssa ei voi sitten jatkaa samalla tyylillä.
Mä olen vanhempi ja mun lapsen ei tarvitse maksaa paljon mitään. Mun mielestä olen onnistunut jos lapseni ei tarvitse isoa opintolainaa, ja voi säästää ja ostaa oman asunnon nuorena.
Mun rahojen kuuluukin hyödyttää meidän perheen sisällä, mun tavoite olikin helpompi elämä lapselle kuin mitä oli mulla. Ei köyhyys tee yhtään parempaa ihmistä, se on ihan turhaa jos muukin vaihtoehto on.