Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En jaksa käsittää miten 25-vuotias asuu vanhempiensa kanssa

Vierailija
21.07.2013 |

25-vuotias opiskelukaverini asuu edelleen vanhempiensa kanssa ja en ymmärrä miksei ole jo itsenäistynyt. Ja joo, asutaan Helsingissä ja täällä on kallista, mutta kyllä me muutkin opiskelijat omillamme ollaan ja ihan hyvin pärjätään rahallisestikin. Itselleni riittää vanhempieni seura muutamaksi päiväksi, sitten haluan jo kotiin. Mielenkiintoista nähdä muuttaako hän valmistuessaan puolen vuoden päästä. Onko tämä teidän mielestä ihan normaalia? 

Kommentit (172)

Vierailija
61/172 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se kuuluu kellekään kenen luona asuu? Ap on oikeasti kade kun joutuu syömään näkkileipää, käymään leipäjonossa ja nostelee lainoja. Kaveri porskuttaa rahat tilillä (on viisas) ja täällä urputtaa. Selkee kade. Et taida olla ystävä vaan "ystävä"

Vierailija
62/172 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asuin 28 vuotiaaksi asti vanhempien luona. Olin vain aikaansaamaton ja kun ei ollut tyttöystävästä tietoakaan niin ei oikein edes tarvinnut omaa paikkaa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/172 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveeseen nuoruuteen kuuluu halu itsenäistyä. 

Tässä tapauksessa ei niin ole. 

En täällä stadissa tiedä ketään, joka ei lapsuuden kodistaan olisi lähtenyt n. 20-vuotiaana, jos täysipäinen. 

Kallista on, mutta elämä on... Ei myöskään täysipäiset vanhemmat katso tuon ikäistä kotonaan. 

Win-win..

Vierailija
64/172 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin minäkin 3-kymppiseksi asti kotona, maksoin vuokraa ja samoin ruuista myöskin. En ollut mikään kotipummi. En seurustellutkaan ja kotona oli vanhemmistani seuraa minulle ja minä heille. Pärjäsimme ihan hyvin varmaan siitä syystä että vanhempani pitivät minua aikuisena eikä "lapsena". Kunnioitusta oli molemmin puolin siis.

Vierailija
65/172 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri asui todella pitkään vanhempiensa luona. Asui hetken jopa aviopuolisonsa kanssa siellä kunnes muuttivat toiselle paikkakunnalle. Taisi muuttaa vasta 28-vuotiaana pois. Kyllähän se hieman ihmetytti kun itse odotin sitä että pääsee pois vanhempiensa nurkista ja olemaan itsensä herra.

Minäkin odotin omilleen muuttoa, mutta kun se sitten lopulta tapahtui, huomasin kaipaavani takaisin kotiin. Syy on varmaan lähinnä se, että huomasin yksin asumisen olevan melko tylsää. Olen siis asunut muuallakin kuin "kotona", asuntoloissa ja kumppanien kanssa epävirallisesti, mutta "kotona" on aina ollut yksi selvä etu: siellä sai myös olla rauhassa ihan eri tavalla kuin muualla. Vanhempien luo sai mennä juttelemaan jos halusi, mutta toisaalta sai olla puhumattakin.

Ei täysin itsenäisenä asumisessa muuten ole ongelmaa, mutta koen sen jotenkin masentavaksi.

Vierailija
66/172 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavia nämä katelusepäilyt. 

Kuka olisi kateellinen syrjäytyneelle reppanalle, joka loisii vanhempiensa nurkissa. 

Ihan varmasti terveet nuoret syövät vaikka sitä hernekeittoa omillaan mieluummin. 

Vierailija
67/172 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveeseen nuoruuteen kuuluu halu itsenäistyä. 

Tässä tapauksessa ei niin ole. 

En täällä stadissa tiedä ketään, joka ei lapsuuden kodistaan olisi lähtenyt n. 20-vuotiaana, jos täysipäinen. 

Kallista on, mutta elämä on... Ei myöskään täysipäiset vanhemmat katso tuon ikäistä kotonaan. 

Win-win..

Jos tuo olisi joku yleinen totuus, aika moni maa ei olisi "täysipäinen". Suomi on jopa poikkeus siinä, että täällä kotoa muutetaan pois niin aikaisin. Useissa tapauksissa siinä ei oikeasti ole edes järkeä, yhteiskunta maksaa asumistukea kun ei nuorella olisi varaa itse maksaa vuokraa.

Vierailija
68/172 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa syy muuttooni oli se, ettei paikkakunnallani ollut koulutusmahdollisuuksia. Ei muuten olisi ollut järkeä muuttaa, jouduin ottamaan opintolainaa jota ilman olisin pärjännyt kotona asumalla.

Vierailija
69/172 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kaverini on yli 30v ja asuu vieläkin kotona. Samassa huoneessa, jossa on asunut koko ikänsä. Kerran taisi kokeilla omillaan asumista, asui ehkä 4kk ja muutti takaisin kotiin.

Käy kyllä töissä eikä pitäisi olla mitään mt-omaishoitaja-tms. juttua taustalla.

Hän vain tykkää kun äiti ja isä passaa.

Vierailija
70/172 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän käy töissäkin ja viimeisen puolen vuoden aikana saanut palkkaa jopa 1500e/kk, mielestäni siitä summasta olisi säästänyt aika monen kuukauden vuokrarahat kun vanhemmillaan asuu. Tämä on kyllä porukassamme tabu, monen tekisi selkeästi mieli kysellä asiasta mutta jotenkin ei kehtaa...

Ap

Fiksu kun ei käytä 1500 euron minipalkkaa vuokraan vaan on varmaankin asuntosäästäjä ja kenties osakesijoittaja, joka muuttaa omistusasuntoon sitten valmistumisen jälkeen. Tekisin itse saman jos olisin tuossa tilanteessa että opiskelisin kotipaikkakunnallani. Ihan normaalia jopa palata välillä takaisin vanhempien luokse etenkin jos on jonkin näköistä varallisuutta, teillä varattomillahan sillä ei ole niin väliä kun saatte toimeentulotukeakin. Meillä jotka ollaan saatu jo jotain kasaan ei ole varaa ryhtyä toimeentulotukiasiakkaiksi.

Vierailija
71/172 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me potkittiin oma poika omilleen ku täytti 18v, ettei siitä tuu mitään peräkammari loisijaa.

Vierailija
72/172 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuka oikeasti haluaisi tutustua 25-vuotiaseen mieheen/naiseen, joka asuu lapsuuden kodissaan? 

Että pointti sinänsä. Tietysti, jos on erityinen selitys esim. omaishoito.. 

Mutta muuten se kertoo täydestä luuseriudesta. En tiedä ketään täältä pk-seudulta muuta kuin tosi ankeista piireistä. 

Ja maalla varmaa asiat vielä pahemmin. Jos ei sieltä peräkammarista ole ulkoutunut tähän mennessä, niin paha juttu. 

Vierailija
73/172 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo... Kreikan malli tännekin, jos niin suopeita ollaan aikuisten ihmisten lapsuuden kodissa asumiselle. 

Kreikalla meneekin hyvin :D

Vierailija
74/172 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä on niin fiksu että säästää vaikka oman asuntoon?Jos tekee töitä ja opiskelee niin ei paljoa kotona homehdu joten turha siihen on melkein tonnia kuussa tuhlata.

Vierailija
75/172 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä menee palstan mielipiteen ja kulttuurissamme yleisen käsityksen mukaan "ikäraja", jonka jälkeen ei enää ole oletusarvoisesti normaalina pidettävää, että täysi-ikäinen (vaikka olisi opiskelijakin tai esim. työtön; näitä molempiahan voi olla missä iässä vain nykyään, vaikka 5-kymppisenä) asuu lapsuudenkodissaan eli vanhempiensa luona?

Vierailija
76/172 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa syy muuttooni oli se, ettei paikkakunnallani ollut koulutusmahdollisuuksia. Ei muuten olisi ollut järkeä muuttaa, jouduin ottamaan opintolainaa jota ilman olisin pärjännyt kotona asumalla.

Voi, voi. 

Ihan sadat tuhannet nyt tässä ovat ottaneet opintolainaa ja oikein on. 

Ihan ilmaiseksi olet ajatellut koulutuksesi tulevan ja vanhempiesi elättävän?

Vierailija
77/172 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ynmärrä kuka ottaa miehen nimen ja alistaa itsensä tavaraksi.

Vierailija
78/172 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olettekokateellisia kun sillä on 1500eur/kk säästössä? Jospa hän ei halua maksaa vuokraa, vaan ostaa päräyttää oman asunnon kunhan valmistuu tai sitten kun saa toitä.

Itse tein juuri näin. Asuin vanhemmillani ja ostin oman asunnon 26-vuotiaana.

Vierailija
79/172 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella järkevää asua kotona opiskeluiden ajan varsinkin Helsingissä. Tuosta on hyvä muuttaa omilleen, kun on valmistunut. Pointsis pojalle. 

Vierailija
80/172 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä 30-35 jos ei ole akkaa tai ukkoa ja asuu vanhempien luona on outo, se että jos on 30 tai vähän päälle, mutta yrittää ees lähtöä niin ei oo paha. Monet kasvavat myöhempää ja silti niistä tulee normeja. Me oltiin veljen kaa kumpikin 32 ku muutettii pois. Toinen ollu naimisissa, toinen seurustelee vieläkin atm. Molemmat erillään meistä nyt. Rahaa on, eikä tarvitse heti 18 v. olla yhteiskunnan elättinä. Mulla oli vielä sairaus niin se rajotti aika pitkälti eloa, veljellä taas oli säästösuunnitelmat meneillää.

Niin kuten sanoin ni normeja meistä tuli. Muuta ku että rahaa on jonkin verran tilillä plusmerkkisenä.