Rajuin influenssakokemuksesi? Onko täällä joku jolla on ollut oikeasti influenssa?
Listataanpa kokemuksia.
Pls ei flunssia, ei edes kovia.
Kommentit (815)
Mitä jälkitauteja teille on tullut influenssasta?
Liki 10 vuotta aikaa, en halua kokea toiste. Kova kuume, järkyttävä yskä, kolmeen tai neljään päivään en kyennyt edes keittiöön syömään vaan puoliso toi ruoan sänkyyn. Tosin en jaksanut syödä ja henki loppui siinä puuhassa. Muutaman päivän ja yön olin varma, että kuolen, mutta onneksi tässä vielä ollaan.
Näitäkin kokemuksia voisi lehdissä julkaista.
Ai niin, mutta sittenhän korona menettää media-seksikkyyttään.
Tuttava joutui muutama vuosi sitten sairaalaan influenssan takia. Nelikymppinen paljon urheileva mies kyseessä.
Taas tämä influenssa rummutus alkaa. Just oli ylellä uutinen kuinka 300000 influenssarokotetta jää vuosittain käyttämättä ja että kuinka nyt koronan takia kaikkien taas pitäisi se ottaa.
Mitä luulette kumpi on halvempaa? Hävittää 300000 käyttämätöntä rokotetta ongelmajätteenä vai tökkiä ne ihmisiin?
Minulla yleensä flunssat kestää pari päivää 37.5 lämmöllä. Keväällä 2018 olin 39 asteen kuumeessa 5 päivää. Yskitti.
En ole aiemmin ollut noin kipeä. Siis ei tuo mikään maailmanloppu mulle ollut mutta toipuminen kesti jonkin aikaa että sai voimat takaisin.
Lukekaa lancetista tutkimus:
Comparative community burden and severity of seasonal and pandemic influenza: results of the Flu Watch cohort study
Suurin osa influenssoista oireettomia tai lieväoireisia.
Onhan noita joka vuosi, mutta pahin tuli sikainfluenssapiikistä. Alkoi heti pistokohdan turpoamisesta ja koko käsi tuntui 3pv siltä, että se olisi tehnyt mieli leikata irti. Kuume tuli pienellä viiveellä ja kesti melkein 2 viikkoa. Aivan järkyttävät kivut, hengitys ei toiminut kunnolla, ripuli ym.
Kohta saakin koronapiikin. Arvaa otanko?
Vierailija kirjoitti:
1997: influenssa A sai sunnuntain perinteiset 5-10 kuolinilmoitusta muuttumaan kahdeksi aukeamaksi.
Olin lukiossa, hyväkuntoinen, hoikka, savuton, 4 viikkoa sairaslomalla, joista 2 sairaalassa, molemminpuolinen keuhkokuume. Viikon kuume 40 asteessa, toisen viikon olinkin armeliaasti tajuton.
Kuulostaa silta, etta saattoi olla pikkuisen huumoriksi tarkoitettu.....Mutta tuo 5-10 kuolinilmoituksen muuttuminen lehdissa melkein kokonaiseksi sivuksi ei ole vitsi, vaan tosiasia.
1951 Influenza Britain:
"Its toll is hard to assess, but the obituary columns of the Liverpool papers are twice their usual length, and many old people are thought to have died from complications originating in influenza." (Kuolinilmoitussarakkeet ovat kaksinkertaiset pituudeltaan)
"All visits to hospital maternity homes and old people's homes in the town have been cancelled indefinitely."
"Doctors are not immune from the epidemic........"
https://www.theguardian.com/theguardian/2011/jan/06/flu-epidemic-hits-s…
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa lancetista tutkimus:
Comparative community burden and severity of seasonal and pandemic influenza: results of the Flu Watch cohort study
Suurin osa influenssoista oireettomia tai lieväoireisia.
On mutta aiheuttaa myos sydänlihastulehduksia, ja veritulppia, sekä laskimoihin että valtimoihin. Ja niin edelleen.
Toki voi ihan hyvin parantua....mutta ihan kaikille niin ei käy.
Jos haluat, niin loydät vinon pinonkin aiheesta.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1997: influenssa A sai sunnuntain perinteiset 5-10 kuolinilmoitusta muuttumaan kahdeksi aukeamaksi.
Olin lukiossa, hyväkuntoinen, hoikka, savuton, 4 viikkoa sairaslomalla, joista 2 sairaalassa, molemminpuolinen keuhkokuume. Viikon kuume 40 asteessa, toisen viikon olinkin armeliaasti tajuton.
Kuulostaa silta, etta saattoi olla pikkuisen huumoriksi tarkoitettu.....Mutta tuo 5-10 kuolinilmoituksen muuttuminen lehdissa melkein kokonaiseksi sivuksi ei ole vitsi, vaan tosiasia.
1951 Influenza Britain:
"Its toll is hard to assess, but the obituary columns of the Liverpool papers are twice their usual length, and many old people are thought to have died from complications originating in influenza." (Kuolinilmoitussarakkeet ovat kaksinkertaiset pituudeltaan)
"All visits to hospital maternity homes and old people's homes in the town have been cancelled indefinitely."
"Doctors are not immune from the epidemic........"
https://www.theguardian.com/theguardian/2011/jan/06/flu-epidemic-hits-s…
Toki en irvistele alkuperäistä kirjoittajaa, niin hauskaksikin kuin myös kokonaisuutena varmaan tarkoitettu, sillä sairaalakuvauskin aiheesta on ihan täysin mahdollinen, eikä edes mikään kovin iso ihme...(josko tuon tajuton vain muuttaa vaikkapa muotoon: "käytännössä tajuton") yli 40 asteen kuume tekee sitä kyllä lopulta, siinä rupeaa olemaan aika tillin tallin. Tosin tietysti niinkin, että ei se kovin kauaa kuitenkaan (kovin montaa paivää) kestä. Ja tietysti sitä pyritään laskemaankin, jos nousee kovin ylös.
joka talvi yliopistollisissa on nuoriakin tehohoidossa influenssan takia. en halua pelotella, mutta influenssassa todella on riskejä. se ei ole mikään flunssa.
Vierailija kirjoitti:
joka talvi yliopistollisissa on nuoriakin tehohoidossa influenssan takia. en halua pelotella, mutta influenssassa todella on riskejä. se ei ole mikään flunssa.
Nyt siis joka vuosi karanteenit ja kulkurajoitukset päälle heti kun influenssa uhkaa tulla! Eikös influenssa kadonnut kokonaan nyt keväällä?
1998 talven A-influenssa, joka jyräsi varuskunnissa. Meiltä kaatui puolet porukasta ja itse olin varuskuntasairaalassa 5 päivää, niistä 3 käytännössä taju kankaalla. Helvetin kipeä olin, samoin ne huonekaverit, joita oli tungettu 4 hengen huoneeseen tuplamäärä. Senkin jälkeen on ollut pari influenssaa, mutta ei kyllä noin kovia. En kyllä yhtään ihmettele jos vanhempia kuolee tuohon, kun normaalikuntoinen parikymppinenkin oli ihan lopussa. Saa nähdä minkälainen tuo korona on, jos tulee.
Vierailija kirjoitti:
1998 talven A-influenssa, joka jyräsi varuskunnissa. Meiltä kaatui puolet porukasta ja itse olin varuskuntasairaalassa 5 päivää, niistä 3 käytännössä taju kankaalla. Helvetin kipeä olin, samoin ne huonekaverit, joita oli tungettu 4 hengen huoneeseen tuplamäärä. Senkin jälkeen on ollut pari influenssaa, mutta ei kyllä noin kovia. En kyllä yhtään ihmettele jos vanhempia kuolee tuohon, kun normaalikuntoinen parikymppinenkin oli ihan lopussa. Saa nähdä minkälainen tuo korona on, jos tulee.
Oliko teihin törkätty influenssarokote?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt siis joka vuosi karanteenit ja kulkurajoitukset päälle heti kun influenssa uhkaa tulla! Eikös influenssa kadonnut kokonaan nyt keväällä?
Jännästi tää käsien pesu ynnä muut hävitti influenssan kokonaan. Tehos siis paremmin kun rokote.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut.
Itsellä ollut 3-4 influenssaa, pari niistä todella paskoja. Saapa nähdä saako niistä suojaa koronaa vastaan, niin kuin jossain on lukenut.
4 kertaa influenssa A sairastettu. Lapsena, armeijassa, sikaflunssa ja pari vuotta sen jälkeen yksi vielä. Joka kerralla tuntui että nyt tuli noutaja. Sairaalareissu kahdesta noista koitti. Vkon suunnilleen kestivät ja sitten helpotti. Influessa A:t eivät ole mitään leikin asioita. Ne B muodot on kevyempää tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut.
Montako rokotetta sait kun aloitit armeijan?
oliko testillä todettu, että sulla oli influenssa?? nimittäin harvemmin siitä selviää viikon kuumeella...