Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rajuin influenssakokemuksesi? Onko täällä joku jolla on ollut oikeasti influenssa?

Kausi lähestyy
29.07.2020 |

Listataanpa kokemuksia.

Pls ei flunssia, ei edes kovia.

Kommentit (815)

Vierailija
121/815 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluna v 2000 oli influenssa ja kamala oli. Jälkitauteineen kesti n 4 kk.

Sen jälkeen joka vuosi rokotus, eikä yhtään tautia ole ollu 20 vuoteen.

Vierailija
122/815 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin kielletään kirjoitti:

Ja tätä tautia saa sitten levitellä ihan vapaasti maailmalla?

Influenssaan on olemassa kuitenkin tehokkaasti toimiva rokote. Suomessa se on riskiryhmille ilmainen, muutkin saavat maksua vastaan. Rokote tehoaa erittäinkin hyvin, sillä Suomessa ne harvat influenssaan vakavasti sairastuneet ja siihen kuolleet ovat olleet poikkeuksetta lähes kaikki rokottamattomia. Eli toisin sanottuna, Suomessa voitaisiin lähes kaikki influenssan aiheuttamat vakavat sairastumiset ja kuolemat välttää rokotteella.

Uutinen vuodelta 2019:

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1250582

"Teho- ja valvontahoitoon on Hus-alueella joutunut vakavan influenssan vuoksi 15 ihmistä, joista lähes kaikki on rokottamattomia. Tällä kaudella vakavasti sairastuneet ovat nuorempia."

Uutinen vuodelta 2018:

https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/1512330

"Myös lievempänä pidetty B-influenssa vie potilaita tehohoitoon – valtaosa rokottamattomia"

Eli rokotteella influenssaa torjutaan parhaiten.

oletteko koskaan miettineet mitä kävisi jos riskiryhmäläisillä ei olisi rokotesuojaa influenssaa vastaan?!?!?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/815 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin n. 6v sitten. Kuumetta oli viikon, öisin hikoilin niin paljon että jouduin pitämään pyyhettä alla ja vaihtamaan sen pari kertaa yön aikana. Energiaa oli siirtyä sängyltä sohvalle. Lihaksiin särki ja kaikki hengitystiet tulehtu. Jälkitautina oli kilpirauhasen tulehdus ja imusolmukkeet olivat turvonneet vähän joka paikasta pään ja kaulan alueelta (peukalon pään kokoisiksi). Vuoden päästä ne kuvattiin ja selvisi tosiaan, että oli kilpirauhasen tulehduksen jälkitila menossa ja pari vuotta vielä kesti, ennen kun laskeutuivat ja osa ei laskeudu kai koskaan. Kipeä olin, tosi kipeä. Varmaan makasin kuoleman kielissä, siltä ainakin tuntui.

Vierailija
124/815 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastin n. 6v sitten. Kuumetta oli viikon, öisin hikoilin niin paljon että jouduin pitämään pyyhettä alla ja vaihtamaan sen pari kertaa yön aikana. Energiaa oli siirtyä sängyltä sohvalle. Lihaksiin särki ja kaikki hengitystiet tulehtu. Jälkitautina oli kilpirauhasen tulehdus ja imusolmukkeet olivat turvonneet vähän joka paikasta pään ja kaulan alueelta (peukalon pään kokoisiksi). Vuoden päästä ne kuvattiin ja selvisi tosiaan, että oli kilpirauhasen tulehduksen jälkitila menossa ja pari vuotta vielä kesti, ennen kun laskeutuivat ja osa ei laskeudu kai koskaan. Kipeä olin, tosi kipeä. Varmaan makasin kuoleman kielissä, siltä ainakin tuntui.

influenssan jälkitauti kesti kaksi vuotta?!? aika karua...

Vierailija
125/815 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kamala ajatus kirjoitti:

oletteko koskaan miettineet mitä kävisi jos riskiryhmäläisillä ei olisi rokotesuojaa influenssaa vastaan?!?!?

eläkeläisongelma helpottaisi yhdessä talvessa.

Vierailija
126/815 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle nousee harvoin kuume. En ollut vuosiin sairaana, mutta 2016 sairastuin yllättäen kesken työpäivän.

Järkyttävä päänsärky ja kuume 7 päivää. Törkeät lihaskivut reisissä.

Ei enää ikinä.

Tuon jälkeen olen lähinnä ollut flunssassa.

Vierailija
127/815 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin aikaa vuodesta influenssa yleensä nostaa päätään Suomessa? En ole seurannut asiaa.

Miten käy tänä vuonna?

Vierailija
128/815 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkkukipu, hengenadistus, lievä kuume, kuumeeton päivä ja sitten melkein pari viikkoa kovaa kuumetta. Nenä vuosi verta ja sarveiskalvossa tuntui tulehdus. Lopuksi keuhkoissa pisteli ja rinnassa painoi ja hieman kyljissä, mutta olin jo ihan ok. Poskiontelotulehdus jälkitautina, mutta voiko sitä edes sairastamiseksi sanoa.

Influenssan perussettiä oli minulla. Ei mielestäni mitenkään raju, vaikka kaikkiaan kestikin reilut viisi viikkoa koko setti.

Vierailija
129/815 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoululaisena 50-luvun puolivälissä sairastin rajun aasialaisen influenssan. Kova kuume nousi  nopeasti ja olo oli kuin jyrän alle jääneellä, sillä joka paikkaa koski. Sitkeä limainen yskä. Tuntui, että tukehtuu, kun ei jaksanut yskiä sitä limaa ylös. Jälkitautina tuli vielä imusolumukkeiden tulehdus. Koulusta pois kaksi viikkoa. Lähes kaikki oppilaat ja opettajat sairastivat taudin.

Toisen kerran iski influenssa tämän vuosituhannen alkupuolella. Taas nousi kuume äkkiä. Olin keskussairaalassa pienen leikkauksen jälkitarkastuksessa. Jouluostokset jäivät tekemättä, sillä katsoin parhaaksi lähteä ajamaan kotia kohti. Matkaa oli toista sataa kilometriä ja pakko oli pitää pari kolme taukoa. Jäseniä särki ja illemmalla yskä painui keuhkoputkiin. Oli pakko lähteä päivystykseen. Tämä influenssa meni ohi nopeammin kuin aasialainen silloin aikanaan.  

Vierailija
130/815 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kertaa olen ollut influenssassa ja raju tauti oli molemmilla kerroilla. Kaikki mahdolliset oireet oli myös ja täysin kanttuvei.

Vierailija
131/815 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka ette yleensä kuumeile koette kyllä aikamoisen järkytyksen, jos sairastutte influenssaan. Se on kuumetautien kuningas.

Toivotaan että selviätte ilman.

Vierailija
132/815 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi influenssarokotus ei kuulu ohjelmaan, vaikka lääkärit sanovat, että jokainen influenssakuolema on turha?

Influenssa tappaa työikäisiä perusterveitä, koska riskiryhmä on rokotettu.

Tautina tosi kova, ei voi mitenkään verrata flunssakuumeeseen. Ainakin minä olin vuosia sitten tosi kipeä ja monta viikkoa.

Vierailija
133/815 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen raskauteni päättyi keskenmenoon kun sairastin influenssaa. oli tosi traumaattista kokea se kun olin tosi poikki fyysisesti. en oikein tajunnut asiaa kun vasta toivuttuani... niin rokotteen olin jättänyt ottamatta.

Vierailija
134/815 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten kävi influenssa kylässä. En päässyt edes sängystä ylös, naisystävä joutui lähtemään töihin ja jätti minut sängynpohjalle katsomaan telkkaria. Kaukosäädin jäi kuitenkin jostain syystä minun ulottumattomiin. Eikö tullut Liviltä joku hääohjelmamaratooni jota hämärän rajamailla yritin ajankuluksi seurata. Joku varmaan nyrjähti aivoissa kun mentiin sitten minun ehdotuksesta naimisiin kesällä.

Vierailija
135/815 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten oli keväällä influenssa. Kaksi viikkoa kesti n. 39 asteen kuume. Olo aivan täysin voimaton, hyvä jos vessaan jaksoin. Äiti toi minulle valmista ruokaa parin viikon ajan kotiin kun en itse pystynyt kauppaan menemään (vaikka kauppa oli naapurirakennuksessa). Hengästyin kävelystä kotona ja vedin kortisoniastmalääkettä. Pari kuukautta meni kokonaisuudessaan parantumiseen, vasta sen jälkeen jaksoin taas normaalisti kävellä portaat kolmanteen kerrokseen.

Vierailija
136/815 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari vuotta sitten oli keväällä influenssa. Kaksi viikkoa kesti n. 39 asteen kuume. Olo aivan täysin voimaton, hyvä jos vessaan jaksoin. Äiti toi minulle valmista ruokaa parin viikon ajan kotiin kun en itse pystynyt kauppaan menemään (vaikka kauppa oli naapurirakennuksessa). Hengästyin kävelystä kotona ja vedin kortisoniastmalääkettä. Pari kuukautta meni kokonaisuudessaan parantumiseen, vasta sen jälkeen jaksoin taas normaalisti kävellä portaat kolmanteen kerrokseen.

toimintakyvyn menettäminen tai sen voimakas laskeminen on yllättävän yleistä influenssassa. joillakin sairastuneilla puoliso on joutunut kantamaan sairastunutta vessaan... ei mikään flunsaa tosiaankaam, ihmisten pitäisi ymmärtää tämä!!!

Vierailija
137/815 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
138/815 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistakaa että influenssaan sairastunut tarvitsee apua arkisissa asioissa.

käykää hakemassa kaupasta valmisruokia ja soneripitoisia valmisjuomia. influenssapotilas ei kykene laittamaan ruokaa eikä taudissa saa eikä voi liikkua.

myös särkylääkettä kuluu. lääkäriinkin pitää käydä.

ainoa ikävä puoli on että.auttaja voi saada tartunnan.

Vierailija
139/815 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen sairastanut ja muistan kyllä lopun ikäni. :( huonompaa oloa mulla ei ole koskaan ollut ja influenssa kestääkin niin loputtoman kauan.

miten joskus vuosisatoja sitten on pärjätty, kun ei ole ollut särkylääkkeitä??

Vierailija
140/815 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keväällä 2014 sairastin. Normaalisti olen kipeänä vain pari päivää ja kuumetta ei juuri ole, tässä jouduin olemaan viikon sairaslomalla ja kuume oli korkealla 5 päivää. Lihaksia särki ja yskitti mutta kyllä minä itsestäni kykenin huolehtimaan. Kaupassa käynnin puoliso tosin hoiti. Kun toisten kokemuksia täällä lukee vaikuttaisi että omani oli kuitenkin aika lievä. Kuntokin palautui nopeasti ennalleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä