Määrääkö kela asumistuen vuositarkistuksen päivämäärän?
Vai voiko sen päättää itse, kunhan väliä tarkistuksilla on suunnilleen vuosi?
Kommentit (19)
Kela sen päättää, mutta jos sun tulot nousee tai laskee tietyn verran (näkyy Kelan sivuilla mitkä rajat) tai vuokra nousee tai laskee niin sillon haet itse vuositarkastusta samantien.
Vierailija kirjoitti:
Kela sen päättää, mutta jos sun tulot nousee tai laskee tietyn verran (näkyy Kelan sivuilla mitkä rajat) tai vuokra nousee tai laskee niin sillon haet itse vuositarkastusta samantien.
Ymmärrän tämän, että jos tulee tuloissa muutoksia niin pitää hakea tarkistusta. Mutta se on eri asia kuin vuositarkistus. Nyt oli kyse vuositarkistuksesta. Että voiko sen päivän päättää itse, esim aikaistaa. Jos tulot ei ole muuttuneet. Ap
No, öh höh, jos esim olet alkanut saada as.tukea huhtikuussa 2023, tuen jatko tatkistetaan huhtikuuksl 2024. Jos välitarkistuksia on vuoden kuluessa taroeen tehdä, niin se seuraavan vuositarkistuksen ajankohta määräytyy niiden mukaan.
Ei voi itse päättää. Kela lähettää sulle kirjeen vuositarkastuksesta, johon on merkitty päivä, mihin mennessä hakemus pitää tehdä.
Eikö se ole aina vuosi siitä kun olet sitä hakenut tai sitten jos tulot muuttuu niin sitten pitää tehdä itse uusi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tämän, että jos tulee tuloissa muutoksia niin pitää hakea tarkistusta. Mutta se on eri asia kuin vuositarkistus. Nyt oli kyse vuositarkistuksesta. Että voiko sen päivän päättää itse, esim aikaistaa. Jos tulot ei ole muuttuneet. Ap
No,mikä tarve sulla olis siirtää jos sun tilanteessa ei mikään ole muuttunut. Kela määrittää ajankohdan. Yrittäisitkö venyttää nykyisen tuen kestoa ei siirtää lakimuutosten tuomia vähennyksiä? Et sinä mitään tarkistusta saa, jos mikään seikka ei ole muuttunut.
Valitettavasti se määrää. Minulle tuli juuri päätös. 57 euroa vähemmän kuussa. Eli tuon verran pitäisi nyt säästää. Leipäjonoon.
Vierailija kirjoitti:
No, öh höh, jos esim olet alkanut saada as.tukea huhtikuussa 2023, tuen jatko tatkistetaan huhtikuuksl 2024. Jos välitarkistuksia on vuoden kuluessa taroeen tehdä, niin se seuraavan vuositarkistuksen ajankohta määräytyy niiden mukaan.
Tai ehkei se välitarkistus sittenkään muuta viosotarkistuksen ajankohtaa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No,mikä tarve sulla olis siirtää jos sun tilanteessa ei mikään ole muuttunut. Kela määrittää ajankohdan. Yrittäisitkö venyttää nykyisen tuen kestoa ei siirtää lakimuutosten tuomia vähennyksiä? Et sinä mitään tarkistusta saa, jos mikään seikka ei ole muuttunut.
Ap:lla on varmaan tulossa tarkastus huhtikuun jälkeen, jolloin asumistukihan tippuu hallituksen takia. Yrittää varmaan vitkutella tarkistuksen ensi kuulle.
No et kai sinä nyt niitä päätä, kun et itse vuokriasikaan maksa. Jumakauta, joku roti nyt on oltava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, et voi huijata Kelaa sillä että aikaistat tarkastusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei voi. Vuositarkastus on........ yllättävää kyllä, VUOSITARKASTUS!!!!
Ja ilmeisesti AP:lla on tämän kysymiseen syykin? Ne leikkaukset kun astuvat voimaan huhtikuun alussa. Taitaisi olla AP:lla vuositarkistus huhtikuussa tai sen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et kai sinä nyt niitä päätä, kun et itse vuokriasikaan maksa. Jumakauta, joku roti nyt on oltava.
Onhan kodin turvajärjestelmät kunnossa, tullaan kohta sulta hakemaan vuokrarahoja.
Niinhän te nyt jo teette, ei sitä vaan kotoa tarvitse hakea vaan ihan työnantaja hoitaa jo sen puolen. -Eri
Sattuipa kerrankin sopivasti vuositarkistus maaliskuulle. Päätös tuli, ja tuki pysyi samana kuin 2023 seuraavaan tarkastukseen asti.
Mutta eipä tästä voi hirveästi juhlia, kun vuokra nousi 10%.
Ja monihan saa leikkaukseen paikkausta TT-tuesta.
Ja eihän tässä kukaan tiedä, mitä Marttisen työryhmä saa vielä aikaan.
Tuskin ne köyhien asemaa ainakaan parantaa?
Tietäisikö joku?
ap