Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rajuin influenssakokemuksesi? Onko täällä joku jolla on ollut oikeasti influenssa?

Kausi lähestyy
29.07.2020 |

Listataanpa kokemuksia.

Pls ei flunssia, ei edes kovia.

Kommentit (815)

Vierailija
101/815 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että kyseessä oli sikainfluenssa 10 vuotta sitten. Hytistiin miehen kanssa vuoron perään takan edessä. Kuume laski lääkkeellä vain hetkeksi ja taas mentiin 39 asteeseen. Yöllä ei saanut nukuttua, koska yskä oli ihan hirveä. Yskä lähti vasta antibioottikuurilla. Herpes puhkesi vielä ainakin kahtena vuotena samassa paikassa, ja samaan aikaan, kuin tauti oli ollut. Eli immuunipuolustus oli heikko niin pitkään. Sen jälkeen ei ole influenssaa ollut.

Vierailija
102/815 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin lappeenrannassa ja olin lähdössä bussilla mikkeliin vanhempieni luo. Aamukahvia keitellessä ihmettelin miten paleltaa näin vaikka on pitkähihainen pyjama. Muuten oli hyvä olo mutta palelsi. Bussissa palelu yltyi ja nyt  sitten olo muuttui kamalan kuumeiseksi, laitoin äidille viestiä että taidan olla kipeä kun tuli äkkiä niin  hirveä olo. Tärisin siellä takapenkillä takkiini kietoutuneena ja koetin helpottaa oloani buranalla, joita minulla oli käsilaukussa. Mikkelissä äiti oli asemalla vastassa ja sanoi kauhistui että mitä sinä tuossa kunnossa läksit! Mittasin vanhempiani luona kuumeen ja se oli 40. Vanhemmat muuttivat sohvalle jotta minä pääsin makuuhuoneeseen lepäämään.  Tässä vaiheessa kuvioon oli tullut mukaan repivä päänsärky ja hillitön sydämen jyskytys levossakin.En voinut muuta kuin maata ja pidellä päätäni, äiti toi mehua ja buranaa jonka murskasi lusikkaan kuten ollessani pieni.

Vietin siellä makuuhuoneessa 9 päivää  joista en muista kunnolla mitään muuta kuin sen, että joka paikkaa särki ja päätä oli räjähtää.  Jälkitautina sain molemminpuolisen poskiontelo-tulehduksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/815 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin lappeenrannassa ja olin lähdössä bussilla mikkeliin vanhempieni luo. Aamukahvia keitellessä ihmettelin miten paleltaa näin vaikka on pitkähihainen pyjama. Muuten oli hyvä olo mutta palelsi. Bussissa palelu yltyi ja nyt  sitten olo muuttui kamalan kuumeiseksi, laitoin äidille viestiä että taidan olla kipeä kun tuli äkkiä niin  hirveä olo. Tärisin siellä takapenkillä takkiini kietoutuneena ja koetin helpottaa oloani buranalla, joita minulla oli käsilaukussa. Mikkelissä äiti oli asemalla vastassa ja sanoi kauhistui että mitä sinä tuossa kunnossa läksit! Mittasin vanhempiani luona kuumeen ja se oli 40. Vanhemmat muuttivat sohvalle jotta minä pääsin makuuhuoneeseen lepäämään.  Tässä vaiheessa kuvioon oli tullut mukaan repivä päänsärky ja hillitön sydämen jyskytys levossakin.En voinut muuta kuin maata ja pidellä päätäni, äiti toi mehua ja buranaa jonka murskasi lusikkaan kuten ollessani pieni.

Vietin siellä makuuhuoneessa 9 päivää  joista en muista kunnolla mitään muuta kuin sen, että joka paikkaa särki ja päätä oli räjähtää.  Jälkitautina sain molemminpuolisen poskiontelo-tulehduksen.

toi sydämen jyskytys ja kauhea kuume influenssassa on tosi ikävä kokemus. ei siinä paljoa nukuta yli viikkoon. influenssa iskee arvaamatta. nopeasti ja lujaa. ihan erityislaatuinen tauti.

Vierailija
104/815 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla korona ei ollut mitään verrattuna influenssaan.

Miksi influenssa tekee niin älyttömän sairaaksi ja pitkäksi ajaksi, eikös se ole pöpö muiden joukossa? Jotain erityistä siinä on.

Kiva kuulla, että se on ollut raskas ja mieleen jäänyt kokemus muillakin.

Vierailija
105/815 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut, toista kertaa en toivo itselleni, enkä kenellekkään. Kokonaan toipuminen kesti lähes kolme kuukautta.

influenssasyndrooma aiheuttaa sairaana olemisen tunteen joka kestää kuukausia. johtuu myrkyistä jota jää vereen. netissä on juttu vuodelta 1998.

Vierailija
106/815 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssa iskee äkisti ja sitä saattaa olla junassa tai pitkänmatkan bussissa kun olo menee äkkiä ihan kauheaksi, flunssa taas tulee hiipien ja ilmoittelee tulostaan eikä vie täysin toimintakyvyttömäksi.

Vierailija
107/815 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Influenssa iskee äkisti ja sitä saattaa olla junassa tai pitkänmatkan bussissa kun olo menee äkkiä ihan kauheaksi, flunssa taas tulee hiipien ja ilmoittelee tulostaan eikä vie täysin toimintakyvyttömäksi.

jep, sitä voi vain miettiä miten käy jos on esim. erävaelluksella ja influenssa iskee...?

Vierailija
108/815 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 vk kipeänä

Vierailija
109/815 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon verran 40 asteen kuume ym. oireet, ja ulkona saman verran pakkasta. Taloyhtiön putket jäässä. Ei voinut juoda, ei käydä suihkussa, eikä vetää vessan pönttöä. Olin juuri muuttanut uudelle paikkakunnalle, jossa en vielä tuntenut ketään.

110/815 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

” 65 vuotta täyttäneiden rokotuskattavuus vaihteli noin 30 prosentista reiluun 65 prosenttiin. Paras kattavuus, 66 prosenttia, oli Siilinjärvellä. Lähes yhtä hyvään kattavuuteen ylsivät Puolanka (60 %), Miehikkälä (60 %) ja Hamina (62 %).”

Maalaispitäjien mummot ja papat hakee pää märkänä rokotetta...noissa kylissä ole edes julkista liikennettä saati muuta paikkaa, jossa joutuu edes teoriassa kohtaamaan toista ihmistä. Käyköhän näin koronarokotteenkin kanssa aikanaan.

Fiksuja ihmisiä, jotka ymmärtävät suojata terveyttään.

Pikku vinkki: jos et tiedä jostain asiasta yhtään mitään, niin ei kannata kirjoittaa aiheesta.

Vierailija
111/815 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sen tietää oliko influenssa? Rajuja kuumejaksoja yhdessä muiden flunssaoireiden kanssa kyllä ollut muutama. Kerran vain olen mennyt lääkäriin ja sillloin todettiin bakteeriperäiseksi flunssaksi. Ei mitään hajua mistä ne muut on aiheutuneet. Tuossa bakteeriperäisessä oli ainakin voimat täysin poissa, olo kuin 80 vuotiaalla vaikka olin alle 30.

Vierailija
112/815 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten oli tosi paha. Meinasin tippua suorilta jaloilta, kun tunsin miten kuume kipesi todella rivakasti yli 39 asteen ja minuutteja aiemmin olin täysin ok. Sitten myöhemmin tuli aivan järkky kurkku kipu, joka kesti muutaman päivän. Sit se meni keuhkoihin ja hengitys meni todella vaikeaksi ties kuinka pitkäksi aikaa. Kuume väisty hitaasti, mutta jäljelle jäi lihassärkyjä ja heikkoutta kuukaudeksi, tasapainohäiriö ja hengitysvaikeudet puoltoista - kaksi kuukautta. Yskä kesti varmaan yli puolvuotta. Pahin oli tasapainohäiriö, joka jäi päälle. Kävelin lievää sik-sakkia ja välillä piti pysähtyä huilimaan. Kauempaa katsottuna näytin varmaan känniseltä. Ja migreeni siihen päälle sekoittamaan puhekykyä, niin ois kyllä lapset hakenut jokin viranomainen päiväkodista, jos olisin sinne joutunut menemään. :D

Vierailija
113/815 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari viikkoa 40 asteen kuumeessa. Siinäpä se.

Vierailija
114/815 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolme kertaa sairastanut influenssan, v.1995, 2001 ja 2016. Pahin oli v. 1995 ja silloin olin todella kipeä ja kovassa kuumeessa melkein kaksi viikkoa. Kova lihas- ja luusärky, päänsärky, oksentelu, ripulointi, yskä, nuha. Pahinta oli se jatkuva särky ja heikotus.

Vierailija
115/815 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla. Toipumiseen meni lopulta kuukausi, viitisen päivää kuumeessa, sitten tulivat jälkitaudit, muutama silmätulehdus jne. Astma meni huonoon kuosiin mikä kehitti jumalattoman yskän aina kun meni vaakatasoon, nukuin monta yötä istualtani.

Vierailija
116/815 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut influenssan kahdesti. Toinen 2000-luvun alussa. Iski todella nopeasti, ireettomuudesta sängynpohjalla 3 tunnissa.  Kuume oli 40 asteen tienoilla, nivel ja lihaskipu oli kova, oli hyvin väsynyt. Selkeä ero flunssaan. Sairastin viikon, sitten raahauduin töihin koska oli yrittäjä.

Muutamaa vuotta myöhemmin sairastuin sikainfluenssaan. Siinä kuume oli lievä eikä lihaskivutkaan olleet mitenkään hirvittävät, mutta täydellinen voimattomuus oli hurja kokemus. Sain ystävältä kyydin terveyskeskukseen, mutta lääkärin huoneesta minut vietiin sairaalaan sairaankuljetuksen toimesta. Makasin sängyssä täysin apaattisena enkä jaksanut oikein käsiäkään liikuttaa. Oli sairaalassa viikon, toisen viikon toivuin kotona. Sitten raahauduin taas töihin. Kaksi kuukautta kesti toipua voimattomuudesta. 

Vierailija
117/815 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin on sanottava, että en ole varma, oliko kyse influenssasta, mutta kyllähän se tauti täysin poikkeuksellinen oli normiflunssaan verrattuna. Olin 10-vuotias ja sama tauti veti lakoon koko meidän luokan, jokaisen kerrallaan. Luokkakuvassa oli noin puolet porukasta. Korkea sahaava kuume ja vaakatasoon kaatava väsymys ja ruokahaluttomuus olivat tyyppioireet, nuhaa tai kurkkukipua ei ollut. Yskästä en ole varma. Muistan, että sairastamispäivinä raahautuessani huoneestani vessaan vilkaisin usein eteisen peiliin, ja siinä näkyvä hahmoni yöpaidan sisällä kapeni päivä päivältä. Mulla meni reilu kuukausi palautua elävien kirjoihin ja se taisi olla aika lailla se, mikä keskimäärin meni muillakin. Yksi tyttö ei parantunut vaan oireet jatkuivat ja mutkistuivat. Hän sairastui leukemiaan :( Vaikea tietysti sanoa, olisiko sairastunut muutenkin.

Vierailija
118/815 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin olla yhdeksän vanha kun influenssan sairastin. Olin kovassa kuumeessa 11 päivää enkä muista niistä päivistä melkein mitään. Sen muistan että lopulta äiti syötti mulle lusikalla vaniljajäätelöä, kun mikään ei meinannut mennä alas ja jotain oli pakko saada syötyä. Muistan myös nähneeni ja kuulleeni harhoja pahimpien kuumeiden aikana.

Vierailija
119/815 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä oli yhtenä vuonna, sairastettiin koko perhe 4 viikkoa, jokaisella oli useita päiviä jolloin oli kuumetta, varsinkin mulla erittäin harvinaista. Yskä oli aivan kauhea. Mutta meidän tauti ei ollut pahin mahdollinen, varmaan siksi että otamme rokotteen joka vuosi, myös sinä vuonna olimme sen ottaneet.

Tuttavaperhe jotka eivät ole rokotuksia ottaneet olivat myös viikkoja sairaana mutta lisäksi lapset myös oksentelivat päiväkausia, kova kuume ja yskä.. pahin tauti ikinä.

Vierailija
120/815 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin kielletään kirjoitti:

Ja tätä tautia saa sitten levitellä ihan vapaasti maailmalla?

Influenssaan on olemassa kuitenkin tehokkaasti toimiva rokote. Suomessa se on riskiryhmille ilmainen, muutkin saavat maksua vastaan. Rokote tehoaa erittäinkin hyvin, sillä Suomessa ne harvat influenssaan vakavasti sairastuneet ja siihen kuolleet ovat olleet poikkeuksetta lähes kaikki rokottamattomia. Eli toisin sanottuna, Suomessa voitaisiin lähes kaikki influenssan aiheuttamat vakavat sairastumiset ja kuolemat välttää rokotteella.

Uutinen vuodelta 2019:

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1250582

"Teho- ja valvontahoitoon on Hus-alueella joutunut vakavan influenssan vuoksi 15 ihmistä, joista lähes kaikki on rokottamattomia. Tällä kaudella vakavasti sairastuneet ovat nuorempia."

Uutinen vuodelta 2018:

https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/1512330

"Myös lievempänä pidetty B-influenssa vie potilaita tehohoitoon – valtaosa rokottamattomia"

Eli rokotteella influenssaa torjutaan parhaiten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä