Rajuin influenssakokemuksesi? Onko täällä joku jolla on ollut oikeasti influenssa?
Listataanpa kokemuksia.
Pls ei flunssia, ei edes kovia.
Kommentit (815)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla rokote ei auttanut viime talvena. Oon ottanut sen joka vuosi opiskeluajan jälkeen. Otin silti myös tänä vuonna. Ehkä uskon turhaan, mutta kai se jotenkin voi auttaa. Tuskin ainakaan pahentaa.
-270
Influenssa voi aiheuttaa oireita myös rokotetulle, mutta silloin selviää viikon kuumeella jota voi verrata erittäin kovaan kuumeflunssaan. Voit vain miettiä minkälainen tauti olisi ollut, jos olisit ollut rokottamaton.
Höpönhöpön. Ihan rokottamaton voi sairastua viikon kuumetautiin, joka on influenssa. Itse olin influenssassa 5 päivää kuumeessa. Flunssassa en ole kuumeessa juuri koskaan.
Noin 10 prosenttia aikuisista sairastuu influenssaan vuodessa. Lopettakaa liioittelu, tauti ei ole flunssa, mutta ei se useimpia pidä viikkotolkulla kuumeessa. Vakavia sairastumisia on joka vuosi myös nuorten keskuudessa, mutta selvästi suurin osa ei joudu sairaalaan.
Rokotteen teho taas riippuu siitä, onko ihmisen saama tartunta samaa virustyyppiä, mitä vastaan rokote on kehitetty. Rokote päätetään aina ennen kuin on varmuutta, mitkä virustyypit aiheuttavat tulevan talven influenssat. Jos tauti on eri, rokote ei suojaa. Vaihtelee vuodesta toiseen, kuinka hyvä rokotteen teho on.
Vierailija kirjoitti:
Noin 10 prosenttia aikuisista sairastuu influenssaan vuodessa. Lopettakaa liioittelu, tauti ei ole flunssa, mutta ei se useimpia pidä viikkotolkulla kuumeessa. Vakavia sairastumisia on joka vuosi myös nuorten keskuudessa, mutta selvästi suurin osa ei joudu sairaalaan.
Rokotteen teho taas riippuu siitä, onko ihmisen saama tartunta samaa virustyyppiä, mitä vastaan rokote on kehitetty. Rokote päätetään aina ennen kuin on varmuutta, mitkä virustyypit aiheuttavat tulevan talven influenssat. Jos tauti on eri, rokote ei suojaa. Vaihtelee vuodesta toiseen, kuinka hyvä rokotteen teho on.
täällä on jo mainittu että influenssa katsotaan lieväksi, jos sairastunut pärjää ilman sairaalahoitoa. lieväkin influenssa voi olla järisyttävä kokemus.
se että jollakin on ollut viikon "influenssa" ei hirveästi helpota niitä joilla on oikeasti influenssa.
minäkin luulin että mulla on ollut ennenkin influenssoja (ollu kovia kuumeita) mutta sitten toissa talvena muhun iski oikeasti (testissä löytyi) influenssa ja se oli sitten sellainen löylytys että en enää IKINÄ halua kokea kun kerran selvisin. osastolla olin viikon, ikää siis 27 v silloin. vaikka olen hyvä kuntoinen niin tauti painoi mua pitkälle kevääseen.
Olen kaksi kertaa sairastanut influenssan, molemmilla kerroilla luulin että noutaja tulee. Ja muutaman päivän kuluttua sitä jo toivoo kuolevansa, kun joka paikkaan sattuu kuin olisi autolla ajettu yli. Tämä neljänkympin kuumeessa. Konttaat vessaan ja hiki valuu kun kuume sahaa ylös alas.
Ala-asteella koulukaveri oli melkein koko kevään sairaalassa influenssan takia. Heidän perheessä oli influenssa ja oli sitä muillakin koulussa. Meillä oli sijainen muutaman viikon, kun opettajakin sairastui.
Muistan että vähintään kaksi viikkoa oli jokainen pois, osa paljo pidempäänkin. Mä en saanut tautia, olin sairastanut aikaisemmin,
Armeijassa kaverilla nousi kuume " kesken lauseen." Siis tosi nopeasti kesken hiihtämisen. Ei voinut enää jatkaa ja tärisi horkassa lumihangessa. Siinä ihmeteltiin hetki. Nasu haki pois. Se kaveri piti auttaa kyytiin, koska kuume oli niin kova.
Hetkeä aikaisemmin ei tietoakaan influenssasta. Tuon jälkeen sairastui muitakin ja veksin osasto oli täynnä monta viikkoa.
Onneksi nykyään varusmiehet rokotetaan.
Mulla on ollut kaksi kertaa ja oireet meni eri tavalla. Kuume oli kummassakin kova, mutta ensimmäisellä kerralla ensimmäinen viikko oli lievempää ja toisella viikolla pääsi h...i irti. :( mietittiin jo sairaalaan (tiputukseen) lähtemistä.
Toisella kerralla tiesin mitä oli tulossa kun tuli tieto positiivisesta influenssatestistä... osasin juoda enemmän että en kuivuisi. ja tulikin rankka tauti melkein kahdeksi viikoksi. Palautuessa meni vielä viikkoja senkin päälle, mutta paranin hyvin.
THL:n ylilääkäri varoittaa ihmisiä influenssan ja koronan saman aikaisesta sairastamisesta. Keväällä nähtiin, että se johtaa erittäin vaikeaan tautimuotoon.
Onneksi otin infuenssarokotteen. :)
Influenssa on kuin vakava äkillinen myrkytystila. Koko elimistö on tulessa, sydän jyskyttää päiväkausia kuin viimeistä päivää ja sairauden tunne on äärimmäisen kokonaisvaltainen. Voimat pois, olo kuin oksennnus tulisi ja tasapaino heittää. Sen oikein tuntee kuinka elimistö yrittää selvitä hengissä. Ja tuo kaikki alkaa aivan yllättäen todella lyhyessä ajassa, mutta kestää loputtoman pitkään.
Parissa viikossa hellittää ja sitten on jälkitautien vuoro. Mutta tuo kaksi viikkoa on erittäin pitkä aika, kun joutuu kärsimään valveilla kellon ympäri.
Sairaalassa minäkin olin, mutta jouduin vasta kolmannella viikolla keuhkokuumeen takia. Olin lopulta niin poikki, että kuumeen loputtua halusin vain nukkua, nukkua ja nukkua. No kunto meni kyllä tosi huonoksi. Täysin kunnossa olin vasta puolentoista vuoden päästä kesällä.
Rokotteen ottamisen jälkeen ei ole enää iskenyt.
Mutta se on jokaisen oma valinta ottaako rokotteen vai sairastumisriskin.
https://www.aamulehti.fi/a/200810564
Aamulehden toimittaja sai influenssatartunnan ja kertoo miltä tauti tuntui.
Influenssa eroaa flunssasta kuin yö päivästä. Siinä missä flunssakuumeessa olon saa ihan siedettäväksi särkylääkkeillä, influenssassa kuumetta ei saa alas juuri yhtään tai se pysyy vain hetken alhaalla ja nousee taas. Influenssassa hikoilu on valtavaa, sänky kastuu eikä pissalla tarvitse käydä.
Flunssassa pystyy nauttimaan tv:stä ja netistä ja tekemään ehkä etätöitäkin, mutta influenssassa ei juuri sängystä pysty nousemaan.
Flunssakuume alkaa hiljalleen, influenssa tulee täysin puskista ja ihan älyttömän nopeasti (20 - 30 min ja olet elämäsi kuumeessa). Flunssakuume kestää muutaman päivän, influenssakuume 2 viikkoa ja lapsilla jopa 3 viikkoa.
Flunssakuume on n. 38 astetta eli yksi aste lämpöä, influenssassa 40 astetta eli kolminkertaisesti lämpöä.
Flunssassa harvemmin on särkyjä, influenssassa tuntuu että jokainen luu ja lihas ja koko pää on räjähtämäisillään sillä sekunnilla.
Flunssasta harvemmin seuraa mitään, influenssan jälkeen alkaa jälkitaudit eli sairastaminen jatkuu.
Influenssan sairastaminen on melko harvinaista flunssaan verrattuna.
Tällainen kokemus lienee ollut raju:
"Väyrynen lähti 11-vuotiaana oppikouluun Kemiin. Turvana koulumatkalla oli 15-vuotias isoveli Kauko. Paavo oli päässyt Kemin yhteiskouluun ja isoveli Kauko kävi Kemin lyseota. Veljekset matkustivat kouluun yhdessä junalla.
Yhteistä koulumatkaa kesti kuitenkin vain parin kuukauden ajan, sillä Kauko kuoli syksyllä 1957, juuri 15 vuotta täytettyään, aasialaiseen influenssaan.
– Vanhemman veljen menettäminen oli järkyttävä kokemus 11-vuotiaalle pojalle, Väyrynen kertoo kirjassa."
(Iltalehti 13.12.2011)
https://www.iltalehti.fi/presidentinvaalit/a/2011121314937837
Kaksi viikkoa kuumeen alkamisesta lääkäri mittas multa vielä 39,2 astetta, vaikka olin ottanut Buranaa ja Panadolia. Näin lukee omakannassa. Muistikuvat vähän huonot... Olin huonossa kunnossa.
Paranin reilussa kuukaudessa tai siis tauti loppui, mutta kunto oli niin huono, että vasta parin kk:n päästä tunsin jakssvsni normaalisti.
Elämäni ensimmäinen influenssa. Ja toivottavasti viimeinen.
Ystävät hyvät. Nyt on ikäviä uutisia maailmalta eli sikainfluenssasta on uusi muunnos johon influenssarokote ei tehoa.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006698117.html
Jokainen sikainfluenssan sairastanut tietää mitä on edessä... Toivotaan että uusi virus ei iske Suomeen.
tiedän influenssaa kuolleita. vauva, 2 v, 15 v ja 30 v. Kaikki terveitä ennem sairastumista.... toi 30 v oli tutta va joka tuli töistä kesken päivän ja kuoli parin päivän päästä teholla...
Useamman influenssan sairastaneena voin sanoa että herkkua ei ole.40+ lämmöt yli 2 viikkoa joka kerta.Kuukausien palautuminen normaaliksi. Erityisesti keuhkojen toimivuus ja kropan lämmönsäätely kärsinyt. Vaikea saada happea kun arpikudosta kehittynyt keuhkoihin ja lämpö sahaa vuorokaudessa aamun 36 ja illan 37.5. Tämä jo ennen koronaa. Ikää 27v.
Sairastin lapsena 80-luvun lopulla influenssan, jota muistaakseni kutsuttiin aasialaiseksi. Koulussamme monilla oli se.
Siihen kuului sekä korkea kuume että mahatautioireita. Yhtenä iltana minulla oli niskajäykkyyttä, jota en osannut selittää vanhemmilleni. Aina kun yritin kääntää päätäni, se alkoi täristä eikä kääntäminen onnistunut. Influenssan aikana näin outoja, voimakkaita unia ja yhtenä yönä hourin eli puhuin unissani sekavia.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Mulla meni influenssassa keuhkot "kasaan" hirveön yskän takia. Tuntu että ei saa happea kuin ihan vähän kerrallaan. ripeä kävely sai puuskuttamaan kuin kova juoksu, vaikka olin ollut ennen sairastumista 3300 metrin Cooper-kunnossa. Kävellä kyllä jaksoin yli tunninkin, mutta kun en saanut happea.
Siinä oli palautumista, mutta jouduin vaihtamaan lajia, kun täysin en palautunut edes kesän aikana.
Kuulostaa kauhealta suoraan sanottuna. Kannattaako ottaa rokote, suojaako se?
Influenssa voi aiheuttaa oireita myös rokotetulle, mutta silloin selviää viikon kuumeella jota voi verrata erittäin kovaan kuumeflunssaan. Voit vain miettiä minkälainen tauti olisi ollut, jos olisit ollut rokottamaton.