Rajuin influenssakokemuksesi? Onko täällä joku jolla on ollut oikeasti influenssa?
Listataanpa kokemuksia.
Pls ei flunssia, ei edes kovia.
Kommentit (815)
Jos koronapotilas on saanut influenssan, kannattaa hoitaa testamentti minuuttien sisällä. Lähtee kuulemma henki todella nopeasti nuoriltakin. Tuttava kertoi, oli talven ja kevään osastolla töissä ja tuollaisia tapauksia ne olivat.
Kun influenssa loppui, loppuivat koronakuolematkin.
Alkoi kovilla vilunväristyksillä, vapisutti ja puistatti kuin horkassa. Sitten nousi hieman lämpöä ( kuume ei jostain syystä nouse, vaikka olisin miten kipeä). Poski-ja ohimo-ontelot tulehtuivat, myös angiina tuli, päätä särki useamman päivän. Lihassärkyjä vähän joka puo ella. Keuhkoputkentulehdus myös.
Luulin jo parantuneeni välillä, menin töihin, mutta tuli korvatulehdus ja valtava päänsärky, jouduin jäämään seuraavana päivänä uudelleen sairaslomalle. Lämpöily ja em. oireet palasivat kolme kertaa, ennekuin alkoi helpottaa.
Viime vuosina olen ottanut infuluenssarokotteen.
Minulla oli kolme kertaa, sen jälkeen olen ottanut rokotuksen ja viimeiseen kymmeneen vuoteen en ole sairastanut. Minulla oli 1-2 viikkoa kovaa kuumetta ja sängyssä makaamista, se ei niinkään ollut paha vaan jälkitaudit. Olen sairastanut joka influenssan jälkeen korvatulehduksen,silmätulehduksen ja poskiontelotulehduksen. Yleensä meni 2-3 kuukautta kokonaan toipumiseen. Ei ole ollut ikävä.
Kun lukee noita ihmisten kokemuksia niin kovalta taudilta kuulostaa influenssa.
Hirveä kuume, säryt, "olo kuin kuolema" ja jälkitaudit esiintyvät melkein kaikkien kokemuksissa. Ja toipuminen näköjään ottaa tosi paljon aikaa. Moni on alkanut ottamaan rokotteen ensimmäisen sairastumisen jälkeen.
Lääkärit ihmettelevät miksi ihmiset eivät halua ottaa influenssarokotetta, mutta syövät sitten ties mitä lääkkeitä ja useita antibioottikuureja sairastuttuaan vaaralliseen influenssaan ja jälkitauteihin?
Oli aikoinaan hongkongilainen. Sama homma kuin nykyisissäkin taudeissa: Toiset sai lievänä, toiset vakavampana ja osa kuoli – mulla onneksi tuo ensiksi mainittu.
Sen jälkeen onkin ollut vain sinä vuonna, kun jätin rokotuksen väliin: Kurkku oli ankaran kipeä, mutta muuten muistutti tavallista flunssaa.
On ollut, tiettävästi pari kertaa. Korkea kuume viikon verran, joka paikkaa särkee jne. Ja kun kuvittelee olevansa jo toipumassa niin kuume palaa taas, oireilee useamman viikon. Toipumiseen menee kevyesti pari kuukautta tai enemmän. Jälkitautina tullut keuhkoputkentulehdusta, korvatulehdusta yms. kivaa. Työkaverille taas tuli keuhkokuume jälkitautina.
Ei todellakaan mikään harmiton pikkunuha!
Vierailija kirjoitti:
Jos koronapotilas on saanut influenssan, kannattaa hoitaa testamentti minuuttien sisällä. Lähtee kuulemma henki todella nopeasti nuoriltakin. Tuttava kertoi, oli talven ja kevään osastolla töissä ja tuollaisia tapauksia ne olivat.
Kun influenssa loppui, loppuivat koronakuolematkin.
Hyvä kyllä varoittaa, mutta lohtukin on pahasta silloin, kun se johtaa harhaan: Covid on pirullinen tauti, joka tappaa ilman influenssaakin, mutta sen kanssa vielä tehokkaammin.
Muutama päivä sitten luki uutinen, jossa sanottiin, että joka vuosi Suomessa heitetään melko isot määrät influenssarokotteita roskiin, kun kaikki heistä ei ota rokotetta, joille se on varattu ja se olisi heille itselleen ilmainen.
Pitäisi olla niin, että jos niitä näyttää jäävän yli, niin sitten niitä voi antaa joko alennettuun hintaan tai jopa ilmaiseksi myös halukkaille riskiryhmiin kuulumattomille. Sekin nimittäin vähentäisi influenssaa sekä suoraan että välillisesti koko yhteiskunnassa.
Olin yli kuukauden kuumeessa, josta ensimmäiset kaksi viikkoa joka päivä yli 39 asteen lämmöissä. Nielu turposi melkein kiinni ja pystyin syömään tuon kuukauden aikana aika lailla nuudelipaketin per päivä. Paino tippui 12 kiloa. Mitkään tropit eivät auttaneet ja kävin kolmella eri lääkärillä, joista kukaan ei tiennyt, mikä tuo oli. Luulisin joksikin influessaksi. Olen terve nuori mies.
Tänä vuonna oli a-virus. 5 päivää 40C ja toiset 5 matalampaa. Nukkua piti istualleen, koska hengitys krakasi. Väsymys kesti monta viikkoa. Nyt tästä on 9 kuukautta, ääni rasittuu edelleen puhumisesta ja kurkku kipeytyy, hengästyminen ei tule kyseeseen, ottaa kehkoputkiin. Hengityselimet ärsyyntyvät pienestä pölyrasituksesta, toisin kuin ennen.
Toisaalta olen miettinyt olisiko influenssan perään tullut korona, koska jäi pysyviä uusi vaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna oli a-virus. 5 päivää 40C ja toiset 5 matalampaa. Nukkua piti istualleen, koska hengitys krakasi. Väsymys kesti monta viikkoa. Nyt tästä on 9 kuukautta, ääni rasittuu edelleen puhumisesta ja kurkku kipeytyy, hengästyminen ei tule kyseeseen, ottaa kehkoputkiin. Hengityselimet ärsyyntyvät pienestä pölyrasituksesta, toisin kuin ennen.
Toisaalta olen miettinyt olisiko influenssan perään tullut korona, koska jäi pysyviä uusi vaivoja.
Influenssan ja koronan yhdistelmän tappavuudesta on näyttöä, mutta paljon enemmän on näyttöä siitä että sairastettu influenssa suojaa koronalta, ainakin oireilta.
On kai niitä influenssoja ollut monestikin. Mistä sen edes erottaa flunssasta kun ei silläkään aina ole vakavia oireita.
Vierailija kirjoitti:
On kai niitä influenssoja ollut monestikin. Mistä sen edes erottaa flunssasta kun ei silläkään aina ole vakavia oireita.
Kyllä sä sen influenssan huomaat siitä, että olet sairaampi kuin koskaan ennen (paitsi jos sulla on joskus aikaisemminkin ollut influenssa). Kuume nousee kuin räjähdys jonnekin 40 asteeseen ja tuntuu että kuolee. Eikä mene ohi muutamassa päivässä vaan voi kestää viikkoja. Sitten vielä jälkitaudit päälle ja tuskallisen hidas parantuminen. Moni on ollut sairaalassakin influenssan takia. Siis ihan eri kokemus kuin flunssa. Nuhaa ei ole, mutta voi tulla järkyttävä kuiva yskä joka vaivaa parikin kuukautta.
Luepas tätä ketjua niin tiedät. Influenssa voi toki olla oireetonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sä sen influenssan huomaat siitä, että olet sairaampi kuin koskaan ennen (paitsi jos sulla on joskus aikaisemminkin ollut influenssa). Kuume nousee kuin räjähdys jonnekin 40 asteeseen ja tuntuu että kuolee. Eikä mene ohi muutamassa päivässä vaan voi kestää viikkoja. Sitten vielä jälkitaudit päälle ja tuskallisen hidas parantuminen. Moni on ollut sairaalassakin influenssan takia. Siis ihan eri kokemus kuin flunssa. Nuhaa ei ole, mutta voi tulla järkyttävä kuiva yskä joka vaivaa parikin kuukautta.
Luepas tätä ketjua niin tiedät. Influenssa voi toki olla oireetonkin.
Hyvä lisäys toi viimenen lause...😂
Eli oikeasti influenssa voi olla mitä vaan oireettomasta tai flunssan kaltaisesta lievästä taudista hyvin pahaan, jopa kuolemaan johtavaan tautiin. Mutta yleensä tyypillinen influenssa on kovempi tauti flunssaan verrattuna korkeine kuumeineen.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mtv-fi-n-lukijat-kertovat-influenss…
Siinä kokemuksia influenssan sairastaneilta....
Ylen uutisessa varoitetaan influenssasta:
https://yle.fi/uutiset/3-11610437
Voi tappaa enemmän kuin korona.
Onko muilla ollut influenssan jälkeen noin 2 kk tai pidempään sellainen "outo olo", siis että ei ole ihan oma itsensä? Mulla oli jotain neurologista juttua influenssan jälkeen koko kevät. Vaikea pukea sanoiksi, mutta voimakas oli oire, välillä sellainen sumu että törmäilin esim. kaupassa pitkin käytäviä ilman ajatusta. Olin toki influenssan jäljiltä huonossa kunnossa. Onneksi parani pois. Aikaa tästä kolme vuotta.
Varsinainen tauti oli kyllä todella ikävä kokemus. Olen miettinyt kestänkö samanlaista enää 50-vuotiaana, jos rokote ei toimisikaan... :(
Olin kotona flunssassa viikon, sitten yhtenä päivänä alkoi horkka jossa kuume nousi tunnissa yli 40 asteeseen – makasin kolmen peiton alla ja tärisin, hampaat siis kalisivat yhteen ja napsin buranaa joka ei auttanut yhtään. Onneksi tajusin mistä kyse ja puoliso kotona, päästiin autolla työterveyden päivystykseen missä otettiin influenssatesti. Epäilivät ettei se sitä ole, flunssa vaan pahentunut. En pystynyt odottamaan testitulosta istualtaan vaan jouduin petiin siellä lääkärillä. Luhistuin siihen tiskille. Sitten meni kaksi viikkoa kotona karmeissa lihassäryissä, kuumeen sain ilm särkylääkkeillä pidettyä alempana. Puoliso sai saman, ei me ekana viikkona jaksettu katsoa edes telkkaria. Maattiin vaan. Kaverit toi ruokaa ulko-ovelle, silloin ei ollut vielä kotiinkuljetuksia.
Otin rokotteen. Eipä tarvitse katua asiaa talvella, kun influenssa jyrää Suomen halki.