Rajuin influenssakokemuksesi? Onko täällä joku jolla on ollut oikeasti influenssa?
Listataanpa kokemuksia.
Pls ei flunssia, ei edes kovia.
Kommentit (815)
Vähän yli 10 vuotta sitten taisi olla, olin 17v. Viikon verran kova kuume, en jaksanut kuin olla sängyssä ja lukea vanhoja Pirkka-lehtiä. Öisin hikoilin niin että piti vaihtaa yöpaitaa. Muuta en muista.
Mutta muistan ettei ollut kivaa.
Tämän vuoden helmikuussa oli myös aika kova tauti muttei noin paha. Poskiontelontulehdus taisi tulla ja yskä kesti viikkoja/kuukausia. En muista oliko lukiolaisena mitään jälkitauteja.
toi on aika ikävää että ihmiset ajattelee että viikon kova flunssa oli influenssaa ja jättää sitten rokotteen ottamatta. kun toi influenssa sitten tarttuu joku vuosi niin se ei ole todellakaan hyvä juttu. mut tuleepahan selväksi minkälainen tauti se on ja miksi siihen on kehitetty rokote. todella ikävä kokemus jonka mielellään jättäisi kokematta.
reilu kaksi viikkoa elämäni rajuinta kuumetta ja kolmas viikko sairaalassa (ei teholla kuitenkaan). keuhkokuume nousi mutta podin sitä vielä kotona muutaman viikon. muistan että olin töistä niin kauan pois että jännitti palata takaisin ja en vielä silloinkaan ollut ihan täysin kunnossa mutta toivuin kesään mennessä.
Wikipedian mukaan vain kolmasosa influenssatartunnoista on oireettomia (rokotetuilla ja influenssan edellisenä talvena sairastaneilla). Korona on oireeton peräti puolella, vaikka sitä ei ole ennen sairastettu eikä rokotettakaan ole.
jouduin sairaalaan elämäni ensimmäisen kerran ja oli myös ensimmäinen influenssani. kuume yli 40, täysin voimaton olo ja puoliso (sairastui itsekin) soitti ambulanssin mulle. myös lapset sairastuivat ja melkein sairaalaan hekin. onneksi saatiin apua. olin melkein kolme viikkoa järkkykipee josta kaksi viikkoa sairaalassa. kotona toivuin vielä yli viikon. kunnolla jaksoin vasta kesällä, sellainen väsymys jöi ja luulin että johtuu töistä.
harrastusporukassa sairastui.muitakin ja olivat tosi kipeitä ja pitkään. tästä on aikaa useampi vuosi mutta muistan hyvin siltä osin kuin filmi ei pätkinyt.
MUlla on ollut parikymppisenä. Olin viikon kuumeessa (38-39 astetta). Söin särkylääkkeitä lihaskipuun ja päänsärkyyn. Nukuin sohvalla ja sängyllä vuoronperään. Raahauduin välillä vessaan. taas makasin sohvalla. Mitään en jaksanut tehdä, en edes juuri katsoa telkkaria. Nukuin ja makasin vain. Kuume sahasi.
Vierailija kirjoitti:
MUlla on ollut parikymppisenä. Olin viikon kuumeessa (38-39 astetta). Söin särkylääkkeitä lihaskipuun ja päänsärkyyn. Nukuin sohvalla ja sängyllä vuoronperään. Raahauduin välillä vessaan. taas makasin sohvalla. Mitään en jaksanut tehdä, en edes juuri katsoa telkkaria. Nukuin ja makasin vain. Kuume sahasi.
Aika lievä ja lyhytkestoinen kuume influenssaksi. Liekö joku muu virustauti? Sen verran olen ollut influenssapotilaiden kanssa tekemisissä että tiedän mitä tauti tekee.
t. sh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika lievä ja lyhytkestoinen kuume influenssaksi. Liekö joku muu virustauti? Sen verran olen ollut influenssapotilaiden kanssa tekemisissä että tiedän mitä tauti tekee.
t. sh
Että sellanen valehoitaja siellä. Oikea tietäisi, että influenssoja on laidasta laitaan.
Yläkouluikäisenä. Koko perhe sairastui ja oltiin kaikki kovassa kuumeessa. Muistan olleeni todella kipeä ja kaikkialle särki, noin viikon kesti. Minä sairastuin jälkitautina vielä keuhkokuumeeseen, jota sitten hoidettiinkin pidempään.
Lääkärissä käytiin, kun joku meistä lapsista sairastui ensimmäisenä. Influenssatestit positiiviset.
On ollu 3x. Opiskeluaikoina kahdesti. Oli kova kuume, melkein 40 pari päivää. Tuntui, että on jäänyt jyrän alle. Kaikkialle koski, en päässyt yksin vessasta pois. Oireet tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta.
Kolmas kerta oli nyt melkein nelikymppisenä tammikuussa. Oireet alkoi perjantaina ja aamuyöllä päivystykseen kun henki ei kulkenut. Testattiin ja influenssatesti oli positiivinen. Olin happiviiksissä ja aloitettiin Tamiflu, myös koko perheelle määrättiin. Iltapäivällä jo pääsin kotiin, kun kuume alkoi laskea ja hapetusarvot parani. Toinen lapsista sairastui, mutta parani nopeasti.
Pahin vaihe oli ohi viikossa, toipuminen kesti yli 2kk (leposyke, yleinen jaksaminen). Kesällä todettiin astma. Ilmeisesti tuo influenssa oli lopullinen laukaiseva tekijä.
Pari viikkoa elämäni pahinta kuumetta. Sellainen tosi kova ja olo kuin kuollut. Oksetti, sydän hakkasi, pyörrytti ja tasapaino heitti. Mietin jo että eikö tämä lopu koskaan. Olin niin sekaisin/poikki, että näin telkkarin olevan päällä mutta en voinut käsittää mitä siellä pyöri. Lääkärin puheestakin puolet meni ohi. Toisaalta petikunnossa olin sen pari viikkoa, ei siinä tv tullut edes mieleen. Muistikuvat pätkii, muistan vain jotain hetki noilta viikoilta.
Muistakaa käydä lääkärissä, että mitataan tulehdusarvot. Jos kuume johtuukin bakteeritulehduksesta niin siitä pääsee antibiootilla. Itse influenssan lisäksi myös jälkitaudit ovat vaarallisia.
Mutta influenssasta ei pääse kuin sairastamalla (tai kuolemalla).
Kävin eilen influenssarokotuksessa ja rokottaja sanoi että riskiryhmäläiset ja influenssan viime talvena sairastaneet käyvät rokotuksessa. Eli se tauti todella opettaa. Mä kävin muusta syystä.
viikon jaksoin kotona ja sitten mun isä kantoi mut auroon ja yöpäivystykseen. en muista sitä mut sairaalaan jäin ja jossain vaiheessa olin paareillakin.
sairaalassa taistelin vajaa paro viikkoa ja sitten taksilla kotiin. olin edelleen TODELLA sairas. kotoma parantelin monta viikkoa.
täyson kunnossa olin joskus kesällä..tauti alkoi siis tammikuussa...
Nauran flunssille, mutta influenssa oli kuolemanvakavaa kamppailua kolmatta viikkoa. Sen jälkeen keuhkoluumetta. Koko körsimys alkoi minuuteissa ja kuume nousi 41 asteeseen. En höuaisi muistella, mutta ei koskaan unohdu.
Ilman rokotetta oleminen on sama kuin ajaisi autoa ilman turvavyötä.
Sen tiedän että lääkäreitä harmitta se, että ihmiset eivät ota muutaman kympin hintaista tai jopa ilmaista influenssarokotetta ja sitten kuluttavat sairaaloiden resursseja sairastuttuaan influenssaan.
Sais kyllä yhteiskunta järkätä kaikille rokotteet ja jos jättää ottamatta, sairautta ei hoideta yhteiskunnan rahoilla.
Muistakaa että tää influenssa tarttuu kaikkiin rokottamattomiin ikään katsomatta. Myös vauvoihin.
Kuvitelkaapaas täällä kerrotut oireet vauvalla... :(
Mulla rokote ei auttanut viime talvena. Oon ottanut sen joka vuosi opiskeluajan jälkeen. Otin silti myös tänä vuonna. Ehkä uskon turhaan, mutta kai se jotenkin voi auttaa. Tuskin ainakaan pahentaa.
-270
27.11.2019 otin influenssarokotteen, terveysasemalla iltapäivällä.
Seuraavana aamuna heräsin elämäni hirveimpään tautiin. 2viikkoa
räin paksua räkää nenästä, sitten keuhkoissa sitkeätä limaa, joka herätti öisin krohinalla. Kävelin ympäri asuntoani, kun makuulla ei voinut olla. 2kk. parantumisen jälkeen räin limaa keuhkoista.
Ainahan kaikki kehuskelevat flunssaansa influenssaksi, mutta ne tietävät eron jotka joskus oikeasti sairastavat influenssan.
THL_n tartuntatautitilaston (12.10.2020) mukaan talvella 2019 - 2020 influenssaan sairastui Suomessa 12 489 ihmistä.
THL:n ilmoituksen mukaan huhtikuun 2020 alkuun mennessä sairastuneista ainakin 500 ihmistä oli kuollut influenssaan.
Faktojen valossa influenssa tappoi 4% sairastuneista.