Rajuin influenssakokemuksesi? Onko täällä joku jolla on ollut oikeasti influenssa?
Listataanpa kokemuksia.
Pls ei flunssia, ei edes kovia.
Kommentit (815)
Oli kyl hirveä tauti. Valvoin yli viikon. Kun sitten nukahdin, heräsin 20 min päästä litimärkänä hiestä ja paleli. olin ottanut särkylääkepommin. Vaihdoin kuivaa päälle ja mittasin että kuume oli laskenut 38,5 asteeseen mutta sitten alkoi tärinä ja palelu ja kuume nousi taas. mut oli ihana saada olla pois siitä he...istä kokonaiset 20 min.
sitten menikin monta päivää ennen kuin sain nukuttua.pikku hetken.
Varmaan toi valvominen osaltaan hidasti palautumista.
Olin suunnitellut että katson katsomatta jääneet leffat ja tv-sarjat seuraavalla sairauslomalla. Mut enpä arvanut että tuli influenssa ja jäi kaikki katsomatta. Ei siinä kunnossa pysty tekemään mitään.
On ollut 17-vuotiaana. Viikko aivan taju pois, kuume sahasi edestakaisin. Koko kroppaa särki, tuntui kuin joku olisi pistellyt lihaksia kuumalla haarukalla.
Kamala, kamala kokemus. Ja itse olin perusterve nuori ihminen, miten vanhukset tuosta selviää (tai noh, ilmeisen huonosti).
Vierailija kirjoitti:
On ollut 17-vuotiaana. Viikko aivan taju pois, kuume sahasi edestakaisin. Koko kroppaa särki, tuntui kuin joku olisi pistellyt lihaksia kuumalla haarukalla.
Kamala, kamala kokemus. Ja itse olin perusterve nuori ihminen, miten vanhukset tuosta selviää (tai noh, ilmeisen huonosti).
Osa vanhuksista selviää lyhyellä influenssalla. Ja omaiset pitkällä surulla.
Yle kertoi että rokotteet on jo loppumassa. Ja ollaan vasta marraskuun alussa. Kannattaa olla ajoissa liikkeellä, että saa influenssarokotteen. Influenssa on kuulemma todella vaikea, jos se iskee koronatartunnan saaneeseen. Tämä nähtiin viime keväänä (kuoli paljon ihmisiä).
Viikko flunssamaista kuumetta, sellaiset +38°C. Olo ok, erityisesti särkylääkkeellä. Uni maistui normaalia paremmin.
Sitten kuume pois ja ihan ok päivä.
MUTTA SITTEN HELV...ETTI raäjähti ja kuume ampui hetkessä 39,8 asteeseen. Alkoi viikon kärsimysnäytelmä. Lopulta mua janotti ihan vietävösti, mutta myös oksetti. Olin todella huonossa kunnossa.
Meni kuukausi että paranin, vaikka selvisin ilman jälkitautia.
Pelottava kokemus. Rokotteen olen ottanut srn jälkeen joka syksy.
Influenssaan kuolee työikäisiä, joilta puuttuu rokote ja jotka eivät ole koskaan tai pitkään aikaan sairastaneet oikeaa influenssaa. Immuniteetti siis puuttuu ja siksi tauti on luja.
Multa oli mitattu sairaalassa 40,6 kuumetta. Luonnollisesti muistikuvaa ei ole. A-virus löytyi ja tiputukseen. Vajaa kaksi viikkoa sairaalassa ja sitten kotiin.
Omakannasta huomasin myöhemmin, että mulle oli annettu seitsemää eri lääkettä. Kuulemma kuolema oli käynyt lähellä. Olis pitänyt tuoda sairaalaan aikaisemmin.
Toipuminen kesti syksyyn asti. Siis kokonaan palautuminen.
Mulla on ollut influenssa parikymppisenä ja nyt neljäkymppisenä epäilen et selviäisinkö enää siitä. Muistan et tauti alkoi ykskaks bussissa, tuli täysin voimaton olo ja kun kotiin pääsin, kuumetta oli jo reilusti. En ole ikinä ollut niin sairas, joka paikkaa särki niin että peittokin sattui ihoon. Lopulta kun tuntui että hiljakseen alkoi toipua, tuli jäkitautina korvatulehdus. Monella perusterveellä jälkitauti on ollut keuhkokuume.
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa moni tätäkin ketjua lukea tulee kuolemaan influenssaan. Se on yleistä vanhoilla.
Ei ole yleistä, vaan harvinaista heilläkin. USA:ssa influenssakuolleisuus on alle 1% yli 65-vuotiailla sairastuneilla.
https://en.wikipedia.org/wiki/Influenza#/media/File:InfluenzaCaseMortal…
Nuoremmilla tuo on vielä paljon, paljon vähemmän. Kaikilla heillä reilusti alle 0,1%, lapsilla jopa alle 0,01%
Kävin hakemassa rokotteen influenssaan, iltapäivällä terveysasemalta, 27.11.2019. Seuraavana aamuna heräsin, elämäni karmeimpaan tautiin. Paksua räkää nenästä, keuhkot tukossa.Heräsin öisin, keuhkojen krohinaan. Oli noustava yöllä kävelemään, kun en saanut happea kunnolla.. Tätä kesti 2 viikkoa , limaa yskin 2kk. taudin jälkeen.
Lääkärit ihmettelevät miksi ihmisiä kiinnostaa koronarokote, vaikka sitä ei ole vielä saatavilla. Influenssarokotetta kaikki eivät ota, vaikka se on saatavilla. Kuitenkin samat henkilöt pitävät tärkeänä, että hoitohenkilöstö on rokotettu, ettei influenssaa voi saada vastaanotolla.
Ja sairaalahoito lukuisine piikityksineen ja valtavine lääkemäärineen kyllä sitten kelpaa, kun influenssa on iskenyt....
hoitaja neuvoi ottamaan sörkylääketta ohjeen mukaisesti. ei vaikutusta ja menin huonoon kuntoon ja ambulanssilla sairaalaan. oliskin pitänyt ottaa influenssaan hevosen annoksia eikä yksittäisiä tabletteja. siis grammakaupalla useita kertoja päivässä. paketin ohjeet ovat flunssaan, ei influenssaan!!!! sairaalassa mut pelastettiin kuolemalta, oli kuulemma lähellä viikon verran.
Korona on puolella tartunnan saaneista oireellinen ja heistäkin lähes kaikki selviävät muutaman päivän flunssaoireilla. Kuten tiedämme, moni koronaa sairastava on käynyt urheilemassa, juhlimassa ja töissä.
Influenssan kohdalla on odotettavissa kunnon sairastuminen pariksi viikoksi. Sen jälkeen tulevat vielä jälkitaudit ja sairastaminen jatkuu vielä viikkoja. Sen jälkeen alkaa hidas toipuminen. Influenssaa sairastavia ei ole näkynyt jääkiekkotreeneissä...
Uskotteko että se uusi sikainfluenssa tulee Etelä-Amerikasta Suomeen? Rokote ei tehoa siihen... :(
Tiedän erään reilu 5-kymppisen naisen joka kuoli influenssaan. Perusterve ja hyväkuntoinen. Oli koomassa viimeiset kuukaudet. En tiedä mistä heidän perhe sai tartunnan.
Influenssa on sitä kovempi mitä pidempi aika on edellisestä rokotuksesta tai sairastamisesta.
Tuttavalla oli ensimmäinen influenssa vasta 37-vuotiaana. Oli sairaalassa kolme viikkoa, mutta ei tehohoidossa. Jotain vaivoja jäi, ainakin lopetti liikuntaharrastuksen.
Silloin maaliskuussa kun korona alkoi, oli suomessa 16 henkilöä teholla Influenssa vuoksi (data THL sivuilta), siihen loppui sitten influenssakausikin kun tuli rajoitteet. Mutta tauti on todellinen, ja lapsille 100% vakavampi kuin korona. Suomessa on influenssa rokotteet loppu yksityisiltä, joten riskiryhmäläiset, yrittäkää saada ajoissa julkiselta se rokote, nekin tulee loppumaan.
Momi tulee vielä sairastumaan influenssaan. Rokote loppui tänä syksynä kesken.
Ajatelkaa moni tätäkin ketjua lukea tulee kuolemaan influenssaan. Se on yleistä vanhoilla.