Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rajuin influenssakokemuksesi? Onko täällä joku jolla on ollut oikeasti influenssa?

Kausi lähestyy
29.07.2020 |

Listataanpa kokemuksia.

Pls ei flunssia, ei edes kovia.

Kommentit (815)

Vierailija
201/815 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi influenssa iskee niin nopeasti?!?! Ensinnäkin miten kuume voi nousta niin nopeasti ja niin korkealle??

Ei mikään muu tauti tule kuin räjähdys. Ihan kuin jäisi rekan alle. Tajuu kyllä heti et nyt ollaan tosi kipeitä eikä mikään tavallinen flunssa.

Vierailija
202/815 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi influenssa iskee niin nopeasti?!?! Ensinnäkin miten kuume voi nousta niin nopeasti ja niin korkealle??

Ei mikään muu tauti tule kuin räjähdys. Ihan kuin jäisi rekan alle. Tajuu kyllä heti et nyt ollaan tosi kipeitä eikä mikään tavallinen flunssa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Influenssa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/815 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä muistan kun olin tk:n päivystyksessä ja sinne talutettiin tosi heikon näköinen nuorukainen. oli vissiin iffluenssaa koska ohjattiin heti eristyspuolelle jonne influenssaa epäileviä ohjeistettiin isoilla lapuilla viipymättä menemään. aika karussa kunnossa oli. kaveri :( jäi mieleen siitä reissusta. toivottavasti selvisi, ei nimittäin ollut ihan vähän kipeä..

Vierailija
204/815 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikainfluenssa 2009, konfirmaatiopäivänä. Koko juhlat olin aivan kunnossa, noin vartissa kunto romahti ja olin 39 asteen kuumeessa. Muutaman viikon makasin sängynpohjalla, pissasin housuun koska en tein tietoisen päätöksen että se on pienempi paha kuin vessaan kävely. Näin yöllä hallusinaatioita yli 40 asteen kuumeen takia. Seuraavana aamuna olo oli "tosi hyvä jo!" koska kuumetta oli vaan 38 astetta. Tuns kyllä elävänsä, ai jumankauta

Vierailija
205/815 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssan erottaa flunssasta helposti: Influenssa alkaa rajusti ja sen kuume on ihan eri kova.

Flunssakuume on sellainen pehmeä ja voi nukkua. Särkylääke auttaaa hyvin. Kestää muutaman päivän ja sen jälkeen olo on heti ok.

Influenssa on ihan eri planeetalta. Se iskee kuin rekka ajaisi yli, ihan älytön horkka ja kuume täysin eri lukemissa kuin flunssassa. Koko olotila on todella sairas ja huono. Särky ihan sietämätön, tulehduksia vähän joka paikassa. Ja kestäääää niin loputtoman pitkään, jopa kaksi viikkoa ja lapsilla kolmekin. Influenssaan liittyy jälkitauteja mikä pidentää sairauden kestoa. Palautuminen kestää viikkoja.

Ihan täysin eri taudeista on kyse.

Vierailija
206/815 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti olen. Sen verran kerron, että en toivo influenssaa kenellekään. Melkein kuolin.

Vierailija
207/815 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sikainfluenssa 2009, konfirmaatiopäivänä. Koko juhlat olin aivan kunnossa, noin vartissa kunto romahti ja olin 39 asteen kuumeessa. Muutaman viikon makasin sängynpohjalla, pissasin housuun koska en tein tietoisen päätöksen että se on pienempi paha kuin vessaan kävely. Näin yöllä hallusinaatioita yli 40 asteen kuumeen takia. Seuraavana aamuna olo oli "tosi hyvä jo!" koska kuumetta oli vaan 38 astetta. Tuns kyllä elävänsä, ai jumankauta

Influenssapotilailla on melko yleistä, että influenssakuumeen jälkeen 38 astetta saa tuntemaan olon kuumeettomaksi ja terveeksi. Kannattaa siis mittailla kuumetta influenssan jälkeen ja uskoa mittaria.

Vierailija
208/815 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään ollu influenssan jälkeen monta kuukautta sellainen kipeä olo? Ettei ole ihan kunnossa? Tunnistavatko lääkärit, saako sairaslomaa?

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/influenssasta-toipuminen-voi-vieda-…

Vierailija
209/815 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle influenssasta jäi mieleen tolkuton kuume, sietämätön kokonaisvaltainen sairaudentunne ja loputtoman pitkä kesto. Näiden kaikkien yhdistelmä vei parissa viikossa tosi heikoksi. Tosi paha kokemus, mutta paraninpa parissa kuukaudessa.

Vierailija
210/815 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sikainfluenssa 2009, en ole ikinä ollut niin kipeä, mies oli työmatkalla ja mä olin yksin kotona. En syönyt viikkoon, makasin vain sängyssä horkassa, joka paikkaa särki ja kuume huiteli ties missä neljässäkympissä. Välillä sain pakon edessä tsempattua itseni hakemaan vettä tai käymään vessassa mutta se olikin sitten ihan valtava ponnistus jonka jälkeen meni suunnilleen loppupäivä toipumiseen.

Olin sairaslomalla vajaa kolme viikkoa ja ihan täysin vuodepotilaana viitisen päivää.

Mulla on ollut influenssa kahdesti aiemminkin ikävä tauti mutta tuo sikainfluenssa vei kyllä voiton.

Vierailija
211/815 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli sikainfluenssa 2009, en ole ikinä ollut niin kipeä, mies oli työmatkalla ja mä olin yksin kotona. En syönyt viikkoon, makasin vain sängyssä horkassa, joka paikkaa särki ja kuume huiteli ties missä neljässäkympissä. Välillä sain pakon edessä tsempattua itseni hakemaan vettä tai käymään vessassa mutta se olikin sitten ihan valtava ponnistus jonka jälkeen meni suunnilleen loppupäivä toipumiseen.

Olin sairaslomalla vajaa kolme viikkoa ja ihan täysin vuodepotilaana viitisen päivää.

Mulla on ollut influenssa kahdesti aiemminkin ikävä tauti mutta tuo sikainfluenssa vei kyllä voiton.

muistakaa syödä ja juoda influenssassa, vaikka vaikeaa onkin. tauti on niin pitkä että syöminen ei voi odottaa paranemista. makeaa mehua edes!

Vierailija
212/815 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia neuvoja, te influenssan kokeneet, annatte niille jotka tulevat vielä joutumaan influenssan väkivahvoihin kouriin?

Tässä minun ohjeita:

1. Influenssa nostaa kuumeen nopeasti korkealle. Jo taudin alku tuntuu täysin erilaiselle kuin flunssa ja suurin osa koronataudeista. Hakeudu mahdollisimman pian levolle - voimat katoavat hetkessä. Olo on erittäin kipeä. Tauti on erittäin monimuotoinen, tulehduksia voi syntyä useisiin paikkoihin.

2. Muista että särkylääkkeet eivät välttämättä tehoa influenssan kuumeeseen. Mittaa kuumetta säännöllisesti, vaikka raskasta onkin. Yli 40 asteen lukemat ovat tyypillisiä influenssassa ja yli 42 astetta on hengenvaarallinen. Ota peitto poisja vähennä vaatetusta, vaikka sinulla olisi horkka.

3. Käy lääkärissä muutaman 2 - 3 kertaa viikossa jälkitautien havaitsemiseksi varhaisessa vaiheessa.

4. Yritä syödä ja nauttia nesteitä. Influenssapotilas on vaarassa kuivua. Juo makeita mehuja saadaksesi energiaa. Todennäköisesti menetät painoa.

5. Varaudu liikuntakyvyn menettämiseen. Jos asut ilman auttajaa, hakeudu sairaalahoitoon. Noudata eristysohjeita.

6. Varo tartuttamasta tautia muihin. Toisin kuin korona influenssa on vaarallinen myös vauvoille, lapsille ja raskaana oleville.

7. Influenssan jälkeen sairastut todennäköisesti jälkitautiin, joiden vakavuus ja laatu vaihtelevat. Hakeudu lääkäriin, jos oireet palaavat. Keuhkokuume ja verenmyrkytys ovat hengenvaarallisia.

8. Jälkioireet ovat tavallisia influenssan toipumisvaiheessa. Vältä liikkumista 2 viikkoa taudin loppumisen jälkeen. Influenssasta ei palaudu niin kuin flunssasta, koska se on ollut elimistölle pitkä kova rääkki.

9. Influenssa voi jättää elimistöön myrkkyjä. Tällöin tunnet olevasi edelleen kipeä ja tila voi kestää kuukausia. Vaivaan ei ole lääkettä.

10. Ota seuraavana syksynä rokote.

Vierailija
213/815 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osastonhoitaja kirjoitti:

Minkälaisia neuvoja, te influenssan kokeneet, annatte niille jotka tulevat vielä joutumaan influenssan väkivahvoihin kouriin?

Tässä minun ohjeita:

1. Influenssa nostaa kuumeen nopeasti korkealle. Jo taudin alku tuntuu täysin erilaiselle kuin flunssa ja suurin osa koronataudeista. Hakeudu mahdollisimman pian levolle - voimat katoavat hetkessä. Olo on erittäin kipeä. Tauti on erittäin monimuotoinen, tulehduksia voi syntyä useisiin paikkoihin.

2. Muista että särkylääkkeet eivät välttämättä tehoa influenssan kuumeeseen. Mittaa kuumetta säännöllisesti, vaikka raskasta onkin. Yli 40 asteen lukemat ovat tyypillisiä influenssassa ja yli 42 astetta on hengenvaarallinen. Ota peitto poisja vähennä vaatetusta, vaikka sinulla olisi horkka.

3. Käy lääkärissä muutaman 2 - 3 kertaa viikossa jälkitautien havaitsemiseksi varhaisessa vaiheessa.

4. Yritä syödä ja nauttia nesteitä. Influenssapotilas on vaarassa kuivua. Juo makeita mehuja saadaksesi energiaa. Todennäköisesti menetät painoa.

5. Varaudu liikuntakyvyn menettämiseen. Jos asut ilman auttajaa, hakeudu sairaalahoitoon. Noudata eristysohjeita.

6. Varo tartuttamasta tautia muihin. Toisin kuin korona influenssa on vaarallinen myös vauvoille, lapsille ja raskaana oleville.

7. Influenssan jälkeen sairastut todennäköisesti jälkitautiin, joiden vakavuus ja laatu vaihtelevat. Hakeudu lääkäriin, jos oireet palaavat. Keuhkokuume ja verenmyrkytys ovat hengenvaarallisia.

8. Jälkioireet ovat tavallisia influenssan toipumisvaiheessa. Vältä liikkumista 2 viikkoa taudin loppumisen jälkeen. Influenssasta ei palaudu niin kuin flunssasta, koska se on ollut elimistölle pitkä kova rääkki.

9. Influenssa voi jättää elimistöön myrkkyjä. Tällöin tunnet olevasi edelleen kipeä ja tila voi kestää kuukausia. Vaivaan ei ole lääkettä.

kannattaa seurata myös tuntemuksia rinnassa. sydänlihas voi tulehtua. pääseekö korona aikana heti lääkäriin jos influenssa iskee??

Vierailija
214/815 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osastonhoitaja kirjoitti:

Tässä minun ohjeita:

11. Jos asut yksin, pyydä jotain hakemaan sinulle kaupasta valmisruokia. Influenssassa ei paljoa kokkailla (eikä kyllä syödäkään vaikka on erittäin tärkeää). Muutakin mitä tarvitset, koska kauppareissuun et kykene.

Vierailija
215/815 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella oli influenssa. Oli totaalisen poikki, makasi vain sohvalla hiljaa. Ihan eri tauti kuin flunssakuume, ei onnistunut läksyjen teko eikä mikään. Ai että kun mä pelkäsin!! Ja kesti mokoma kolme viikkoa. Kärsi vösymyksestä vielä reilun viikon. Kövi sääliksi pientä taistelijaa.

Toivon että kenenkään ei tarvitse kärsiä samaa.

Vierailija
216/815 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin sairastaneeni influenssan jo useita kertoja, mutta kerran sitten sairastuin oikeasti influenssaan ja sehän oli ihan järkyttävö kokemus. Melkein itku tulee vieläkin. Ensimmäinen kerta kun oikeasti pelkäsin että kuolen. Onneksi olin niin kipeä että en hirveästi jaksanut ajatella mitään. Surullisinta että raskauteni meni kesken. Henkinen toipuminen kesti vuoden.

Vierailija
217/815 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on traumaattinen kokemus influenssasta (kerroin siitä jo toisessa ketjussa). Nimittäin sairastuin influenssaan ja kohta se oli veljen vauvalla. Olin vieraillut heillä juuri ennen kuin tauti iski minuun. Vauva valitettavasti ei selvinnyt siitä. Kuulin tapahtuneesta  sairauteni toisella viikolla, mutta en oikein kyennyt miettimään koko asiaa, sen verran oli filmi poikki oman taudin takia. Suru ja järkytys tuli vasta parannuttuani, kun tajusin että siellä on hautajaisvalmistelut menossa. Ymmärrettävästi veljeni ei halunnut minua lapsensa hautajaisiin, vanhempani kylläkin. Se nyt sattui heidän kohdalleen, sille ei mitään voinut.

Vierailija
218/815 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoi 39, 5 asteen kuumeella ja kovilla lihassäryillä. Illalla klo 20.00 terve ja tunnin päästä tosi kipeä.

Yskä ja nuha kaupan päälle.

Se pitää mainita, että diagnoosia ei tehty, koska mulla ei ole ollut ikinä työterveyttä. Tajusin tuon itsekin. Esimies antoi viikon sairaslomaa.

Jokaisella työntekijällä tulee olla työterveyshuolto. Kaikkiin työterveyssopimuksiin sairaanhoito ei kuulu, silloin otetaan yhteyttä terveyskeskukseen.

Vierailija
219/815 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssa on täysin eri kokemus kuin kovinkaan flunssa. Se tulee tosi nopeasti päälle ja olo on aivan äärettömän kamala. Jotain oksentamisen ja pyörtymisen välillä. Ja kestää ja kestää eikä enää meinaa jaksaa.

Jos influenssa kuumeen saa lääkkeellä laskemaan 39 asteeseen, olo on kuitenkin paljon sairaaampi kuin jonkun muun taudin 39 asteen kuumeessa. Voi että kun olin totaalisesti poikki jo toisella viikolla.

Sitten ne jälkitaudit vielä päälle.

Kannattaa oikeasti välttää tämä tauti!!!!! Mulle riitti kerta ja sen jälkeen olen ottanut rokotteen ja kokenut vain flunssia eli naurettavan pieniä tauteja.

Vierailija
220/815 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme kertaa ollut.

Lapsena oli ensimmäisen kerran. Kuume huiteli neljänkympin kieppeillä toista viikkoa. Makuullakin tuntui, että olisi pääalaspäin ja tuli niitä sellaisia putoan tyhjyyteen fiiliksiä. Muutamaan kertaan käytettiin lääkärissä tyyliin: "tämä lapsihan kuolee käsiin". Ei muuta hoitoa kuin oireenmukainen hoito ja kuumetta aletavaa lääkettä. Pystyssä oli vaikea pysyä ja toista viikkoa lähinnä makoilua. Sitten kun kuume laski, niin pyörtyilyä jne. Tästä kuitenkin lapsena melko nopeasti tuli toivuttua.

Toisen kerran kahden pienen lapsen vanhempana. Päivän olin töissä ollut ja illalla kun kotia tulin, niin kuume nousi puolessa tunnissa 40 asteeseen. Aika jalattattomaksi vei. Jokaista niveltä ja lihasta särki ja päänsärky oli todella kova. Ensimmäinen viikko meni aika tiedottomassa tilassa ja lapset oli lähes heitteillä.  Pyörtyilyä ja konttailua. Hikoilin niin paljon ettei vessassa tarvinnut käydä. Tästä toipuminen kesti 2,5 kuukautta täysin jälkitauteineen.

3 kerran jokunen vuosi sitten. Kuume nousi nopeasti ja nivel ja lihaskivut kovat. Pari viikkoa kovassa kuumeessa. Jälkitauteineen kuukausi meni tästä toipumiseen.

Sen jälkeen olen ottanut rokotuksen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan