Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kaikki on itsestä kiinni. Kun minäkin pärjäsin, muidenkin pitää pärjätä" -ihmiset, tässä vähän pohdittavaa

Vierailija
28.07.2020 |

"Omalla työllä ja ahkeruudella ansaittu" on toki osin totta, MUTTA sulla on pitänyt olla voimavaroja, jaksamista, älyä, terveyttä ja suht hyvät olosuhteet ollaksesi ahkera. Entä jos työyhteisö kiusaa sua? Entä jos joudut onnettomuuteen kesken kaiken? Entä jos asunnostasi löytyy hometta, menetät sen tai/ja sairastut sen takia? Entä jos kohtaat ison tragedian kesken opintojen tai uraetenemisen? Entä yliopistojen uupumiset tai masennustilastot? Kaikki EI KYKENE olemaan ahkeria, vaikka kuinka haluaisivat. Moni masentunut ja uupunut on ollut ahkera ja tunnollinen, mutta tie on voinut tyssätä jo lukioon tai korkeakouluun. Masentuneen ajattelulla ei uskota usein edes siihen, että pääsee vaikka lähikaupan hyllyttäjäksi. Ja sinnekin todennäköisesti valitaan joku kokeneempi tai kauppiaan tuttu.

Osa nousee tuolta ja se on oikeasti hienoa. Mutta juuri näiltä ihmisiltä tuntuu löytyvän todella vähän sitä empatiaa heitä kohtaan, jotka eivät samaan kykene. He eivät ehkä parane, he kohtaavat ehkä lisää isoja vaikeuksia, heidät on ehkä lannistettu jo lapsena. Kyllä tuolta nouseminen vaatii ihan eri tavalla voimia. Ja tutkitustikin vähäosaisuus on vahvasti periytyvää. Tämä ei tarkoita, että kaikille käy niin, mutta se vaatii tietynlaisia ominaisuuksia, voimavaroja ja ennen kaikkea terveyttä.

Entäs tämä "mene töihin, etene uralla ja tienaa paljon" No, ensinnäkin sun täytyy päästä kouluun, suoriutua siitä terveenä ja suht vähillä kolhuilla. Jos tässä onnistut, sitten alkaa työpaikkojen metsästys. Onko nyt sellainen aika, että kyseinen ala työllistää? Tuliko lama, korona tai muuten vain ei ole paikkoja? Jos työllistää, hyväksytäänkö sut satojen hakijoiden joukosta haastatteluun? Jos hyväksytään, pääsetkö töihin? Jos pääset, onko työyhteisö miellyttävä, onko työympäristö terve, pysytkö terveenä, tuleeko elämässä isoja vastoinkäymisiä? Jos on, saatat saada ylennyksen tai edetä muualle. Siihenkin vaaditaan se, että joku
muu sen ensin tekee, et joudu yt-neuvotteluiden kohteeksi ja yrityksen talous on hyvässä kunnossa. Jos yritys tekee vaikka konkurssin, miten sä siinä etenet? Tai jos pomosi kiusaa tai hyväksikäyttää sua? Jos joudut työttömäksi, niin eikun uutta työtä hakemaan.

Ja sama rumba uudestaan. Monen hylyn jälkeen saatat alkaa lannistua, mutta yrität kuitenkin. On tutkittu, että työttömyys vaikuttaa terveyteen negatiivisesti ja kokonaisvaltaisella tavalla, kun se pitkittyy. . Mitä pidempään työttömyys pitkittyy, sitä vaikeampi sieltä on päästä pois, koska CV:ssä on tyhjää tilaa. Töihin ei enää vain kävellä, vaan monesti kaupan kassallekin vaaditaan kokemusta. Kyllä, olen hakenut enkä saanut edes vastausta. Pääsin sitten onneksi muualle. Valitettava fakta on, että työttömiä on enemmän kuin työpaikkoja. Kaikille ei vaan riitä työtä ja niistäkin, mitä on jäljellä, kisataan paljon.

Kommentit (717)

Vierailija
401/717 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä kiinnostaa? Et sä ole mikään uniikki tapaus. Ei mua kukaan koskaan auttanut, välillä ei ollut edes asuntoa, ei ruokaa, ei rahaa. Itse mä olen asiani selvittänyt silti ja asioideni eteen tehnyt, välillä pohjamutia uiden. Ei mulla ole sääliä tollasille, jotka vain ulkoistaa ongelmansa muualle ja syyttää ikänsä muita ja ihan kaikesta. Kyllä se vain on karu fakta, että itsestä kaikki lähtee eikä kukaan tule kotoa hakemaan. Ei se katkeruus mitään jalosta, päinvastoin. Vain sä voit tehdä elämälläsi jotain.

Niin, onhan se täällä jo todettu, että ne, jotka ovat ns. nousseet pohjalta, ovat monesti kaikista epäempaattisempia heitä kohtaan, jotka eivät samaan pysty. Harmi, koska olisin halunnut oikeasti purkaa tätä luuloa, mutta se on vain vahvistunut tämmöisten kommenttien takia. Toki muutama raikas poikkeus on seassa.

-ap-

Itsesähän se nimenomaan on kiinni "kykeneekö" vaiko eikö. Se ei ole minkään ulkoisen tekijän syytä... eli ovat ihan oikeassa.

Vaikuttaa että olet jäänyt jollain tasolla pikkuvauvan tasolle. Pieni vauva uskoo olevansa omnipotentti maailmankaikkeus, mutta kehittyy kyllä yleensä tasolle, jossa ymmärtää olevansa yksilö tässä maailmassa.

Sinä olet ehkä jollain tavalla (sori nyt vaan) jäänyt kehittymättä tuolla tasolla. Ja se on aika erikoista.

No kenestä se on kiinni että kirjoittaa työpaikkahakemuksen päivässä työttömänä ollessaan. Kun kirjoittaa sen hakemuksen (tai useamman päivässä)  on äärettömän paljon todennäköisempää tulla valituksi kuin sillä että toteaa että "ei mua valita kuitenkaan, en hae". Ne kaikki työpaikat vain ei ole 30 metrin päässä kotiovelta, eikä kaikissa ole hyvä palkka. Jälleen ITSESTÄ on sitten kiinni sekin ottaako työpaikkaa kun tämä joskus kohdille sattuu kun se työpaikka on 100 km päässä ja palkka on pieni. JNE. kyllä nämä kaikki ovat nimenomaan yksilön omia päätöksiä. ja oma päätös se on "heittää pyyhe kehään" ja passivoitua. Silloin on itse valinnut oman kurjuutensa. Tämä siis pätee (suht)normaalioloissa, kuten Suomessa sodan jälkeen on ollut.

Eli kyllä se on nimenomaan itsestä lähtöisin. Kukaan ei tule kotoa esim töihin hakemaan.

Joo, mutta kun sä et tunnu ymmärtävän, ettei sinne töihin sua välttämättä valita, vaikka kuinka yrittäisit! Moni nuori menetti tänä kesänä kesätyönsä koronan takia. Oma vika eikös niin, olisi pitänyt vaan yrittää enemmän ja mennä sinne töihin, vaikka palkkaa ei tule? Moni korkeakoulutetuista hakee ns. p*skaduunejakin ja heitä harvoin otetaan sinne, koska ovat "ylikoulutettuja' ja menevät heti omaa alaa vastaaviin hommiin, kun vaan pääsevät. Ja ehkä yksin asuvan sinkun on helppo muuttaa vieraalle paikkakunnalle työn perässä, mutta jos sulla on perhe, puolisolla työpaikka nykyisellä paikkakunnalla ja lapsilla kaikki tukiverkot siellä, niin ne kaikki pitäisi vaan jättää, oli se työ sitten mitä vaan? Mites sen puolison työ? Mitä jos hän ei saa töitä toiselta paikkakunnalta tai ei ole mahdollista siirtää töitä sinne?

Olipa taas laukka.

Sitähän täällä on sanuttu että "jos ei ekalla kertaa tärppää niin yritetään uusiksi" Kyllä minäkin olen ollut opiskelijana kesätyöttä, juurikin laman vuoksi, ja ei sille voi mitään vaan mietitään muita keinoja. Jos on korkeakoulututettu, niin voi hankkia ammattitutkinnonkin, muokkaa cv:n sen haettavan tehtävän mukaan. Minulla on ammattitutkinto, opistoasteen tutkinto, amk- ja yamk-tutkinto ja maisterin tutkinto. Ja jos on perhe ja saa työpaikan vieraalta paikkakuntalta vaihtoehtoja on monia 1. pendelöi tai ajaa päivittäin, 2. muuttaa työpaikkakunnalle vuokra-asuntoon/ huoneeseen viikoiksi 3 koko perhe muuttaa työpaikkojen puoleen väliin jne. Suomessa "tukiverkot" ovat ihan joka kunnassa ihan yhteiskunnan puolesta.

Joten taas niitä tekosyitä kyllä löytyi. Juuri se menestyminen ja pärjääminen nimenomaan vaatii niitä 1) valintoja ja  päätöksiä, 2) kovaa työtä ja 3) uhrauksia ja tinkimistä jostain toisesta "mukavuudesta".

Sinulla on sen verran tutkintoja ettet ole hirveästi tainnut töitä tehdä vaan viihdyt siellä koulunpenkillä toisten verovaroilla..

On ironista että olet opiskellut noin monta vuotta, mutta et prkl ymmärrä lukemaasi ollenkaan. Sisälukutaito olematon.

Vaikutat sellaiselta paikasta toiseen lentelevältä huithapelilta.

On täällä muitakin ihmisiä jotka opiskelee, muuttaa, hakee, tekee ja yrittää, mutta AINA SE EI TAKAA ONNISTUMISTA!

KAIKKI OMASTA ITSESTÄ RIIPU SILTI!

MITEN LUINEN PÄÄ SULLA ON?

Vierailija
402/717 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sinäänsä samaa mieltä sinun kanssasi, mutta toisaalta toi polku on myös vähän vaarallinen, koska se helposti johtaa uhriutumiseen ja siihen, ettei halua edes yrittää, koska ei se kuitenkaan onnistu. Minullakin on ongelmia, mutta en halua nähdä itseäni vain olosuhteiden uhrina, koska se ottaa kaiken voiman pois minulta. Fakta nyt kuitenkin on se, etteivät muut voi tehdä asioita puolestani kuin tiettyyn pisteeseen saakka. Ihmisillä on erilaisia voimavaroja ja toisilla on vähemmän, mutta heidänkään ei pitäisi vain luovuttaa kaiken suhteen vaan käyttää niitä voimavaroja, jotka heillä on.

Amen. Itse arvoin pitkään minkälaisen peukun annan aloitukselle, ja päädyin alapeukkuun. Kaikki, mitä ap kirjoitti, on totta, kyllä. Mutta silti on ihan äärettömän epätervettä listata syitä "näistä kaikista syistä minä/naapurin pera ei pärjää elämässä". Sitäpaitsi se ei auta yhtään mitään.

Aikuisten ihmisten täytyy ymmärtää ja hyväksyä se, että vaikka olisi maailman paskimmat geenit ja huonoin tuuri ja tunkio tuulimyllyssä kaiken aikaa, aikuinen on silti vastuussa itsestään ja valinnoistaan ja itsesääliin vajoaminen on aivan harvinaisen huono valinta. Aina.

Terveisin mielenterveysongelmainen koulu- ja työpaikkakiusattu autisti, työmarkkinatuella vakuutuslääkärin armosta ja somaattisia perussairauksiakin löytyy kolme. Enkä minä silti ole mikään v.itun uhri, jota pitää ymmärtää ja silittää päätä, että voivoi kun ei siitä muuhun ole. Ihan h.elvetin varmasti on. En vain ole vielä keksinyt miten.

Oikeasti, kun mä en ole sanonut, että täytyy vajota itsesääliin, uhriutua ja toisten pitää sääliä sua! Vaan että YMMÄRRETTÄISIIN ja annettaisiin EMPATIAA teille, jotka ette samaan pysty. En minäkään koe olevani uhri, vaikka olen kokenut paljon raskaita asioita, mutta se, että mä oon päässyt eteenpäin, ei oo täysin mun omaa ansiota, vaan onnella, geeneillä ja lapsuudella on ollut siihen myös vaikutusta. Kaikkea ei voi itse aina valita, Toki monia asioita voi, muttei kaikkea. Ja tän toteaminen on nyt sitten itsesääliin vajoamista ja jatkuvaa uhriutumista? Missä niin on väitetty ja sanottu?

Taidan lähteä kohta ulos huoh.

-ap-

Ja lisään vielä, että listasin noita syitä sen takia, että ymmärrettäis niitä syitä, mitä siellä voi olla taustalla. Moni mainitsemistani asioista TUTKITUSTI altistaa syrjäyrymiselle, työkyvyttömyyseläkkeelle, mielenterveysongelmille ja fyysisille sairauksille. Se ei tarkoita, että KAIKILLE niin käy ja pitää jäädä märisemään sängyn pohjalle ja vinkua olevansa uhri 24/7. Vaan että osattaisiin nähdä, että elämässä on asioita, joihin ei voi aina itse vaikuttaa ja osoittaa empatiaa heitäkin kohtaa. Empatia on eri asia kuin sääli. Tämä ei tarkoita, etteikö elämästä voisi tehdä itse mielekästä ja mukavaa niissä olosuhteissa, mitä on, mutta kun sekään ei kaikille riitä, vaan sitä uupumunutta saatetaan syyllistää, kun ei kykene enempään.

Kerro konkreettisia esimerkkejä tästä empatiasta - miten toivoisit sen ilmenevän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/717 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä myös hyvää luettavaa pitkittyneen ja liiallisen stressin vaikutuksesta elimistöön. Mut yrittäkää vaan enemmän, niin kyllä se siitä!

"Stressiä voi kokea lukemattomista eri syistä. Yleisimmin sitä aiheuttavat työasiat, parisuhdeongelmat, kuormittava perhearki tai taloudelliset huolet.

Jatkuva stressi pitää hypotalamus-aivolisäke-lisämunuaiskuori-akselin aktiivisena. Se toimii kuin moottori, joka pumppaa elimistöön stressihormoneja, erityisesti kortisolia.

Kortisolia luonnehditaan taistele tai pakene -hormoniksi, joka auttaa ihmistä kohtaamaan vaaran ja tehostaa elimistön toimintaa pelottavassa tai stressaavassa tilanteessa. Samalla se vaimentaa immuunijärjestelmän, koska sille ei vaaratilanteessa ole välttämätöntä tarvetta.

– Jatkuvassa ylikuormitustilassa olevan ihmisen immuunipuolustus heikkenee, mikä voi johtaa infektiokierteeseen. Stressihormonit on yhdistetty myös lukemattomien vakavien sairauksien, kuten sydän- ja verisuonitaudin, autoimmuunisairauksien ja tiettyjen syöpätautien, syntyyn. Niiden muodostumisessa elintavat ovat kuitenkin vähintäänkin yhtä merkittävässä roolissa.

Partinen muistuttaa myös siitä, ettei kaikki stressi ole pahasta. Esimerkiksi huippu-urheilusuoritus tai haastava työtehtävä vaatii onnistuakseen pienen määrän stressiä, joka virittää ja aktivoi koko elimistön toimintaa.

– Tietty määrä stressiä on hyväksi kaikille ihmisille, sillä se on toiminnan moottori. Lyhytaikainen stressi on usein tehtäväkohtaista ja poistuu, kun asia on hoidettu."

https://www.iltalehti.fi/mieli/a/7b16c912-50e6-474d-aed6-d025771c5972

Vierailija
404/717 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonnonsuojelujärjestöissä on paljon vapaaehtoisia, jotka tekevät aktiivisesti töitä lähiympäristönsä eteen. Tiedän tälläisiä ihmisiä ja teen itsekin esim. tiedusteluja viranomaisille, valituksia yms. Ei makseta kaikille palkkaa enkä minä sitä pyydääkäänn (missä ihmedssä mä niin väitän, pidä omat rahasi hyvänen aika) koska mulle luonto on niin tärkeä asia. Me ei ymmärretä tarpeeksi hyvin, että luonto on kaiken elämän lähde. Tiesitkö, että sun verorahoilla on tuettu muun muassa Talvivaaran kaltaisia ympäristösyöpiä?

-ap-

Kiitos, että et heti tylyttänyt tämän ketjun aloitusviestistä eriävää mielipidettä, vaan jaksoit kirjoittaa perustellun vastauksen. Ja erinomaisen vastauksen.

Minulla ei ole mitään sellaisia ihmisiä vastaan, jotka haluavat tehdä maailmasta parempaa paikkaa valitsemallaan tavalla. Kukin tehkööt töitä (palkallisia tai ei) tavalla, joka tuottaa eniten tarkoitusta elämään.

Minulla on antipatioita sitä (alati yleistyvää) ihmistyyppiä kohtaan, joka vaatii muita ihmisiä kustantamaan oman maailmanparannus-hankkeensa ja osallistumaan siihen.

Minä en vaan ole pyytänyt missään rahaa siihen enkö ole pyytänyt sun tai kenenkään veroja siihen. Älä huoli. Sanoin, vaan että osa luonnonsuojelijoista tekee paljon näkymätöntä työtä sen eteen, että teilläkin on ne lähimetsäpolut ja järvet vielä puhtaana ja pystyssä. En tiedä, miten sait tästä käännettyä jonkun "maailmanparannushankkeen"

-ap-

No osa "oman onnen sepistä" ei tule koskaan arvostamaan tuollaista näkymätöntä, pyyteetöntä ja kaikkia hyödyttävää ilmaistyötä, koska se on heille itselleen jotain niin mahdotonta ja kaukaista. Miksi tehdä mitään, mistä ei saa rahaa ja statusta itselleen? Ei tule kuuloonkaan, että uhrauduttaisiin, ei kiinnosta. Ei se työ näy cv:ssä eikä sillä saa maksettua omaa luxustaan.

Vierailija
405/717 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entinen masentunut, työtön ja köyhä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menestymiseen on vain yksi sääntö:

Jos haluaa pärjätä paremmin kuin muut, on yritettävä kovemmin kuin muut.

Menikö sosiaalidemokraatilla herne nenään?

Okei. Entäs se, joka on yrittänyt vuosia eikä vaan pääse töihin, vaikka kuinka hakee ja hakee? Entä se, joka uupui kesken työputken tai sairastui kovan stressin takia? Entä se, joka työskenteli ennen hyvin päriäävässä firmassa ja se meni konkkaan laman tai koronan takia? Entä se, joka on käynyt vuosia terapiassa masennuksen takia ja yrittänyt jaksaa, muttei vaan yrittämisestä huolimatta kykene kokoaikatöihin? Että pitäisi vaan yrittää enemmän, kyllä se siitä, kun vaan puren hammasta! Juuri tällä ajatusmallilla mä uuvuin pahasti.

Niin uuvuin minäkin, mutta en koskaan lakannut yrittämästä. Vaikka menetinkin jopa terveyteni hetkeksi, en silti lopettanut töiden hakemista ja tekemistä saadakeni tilanteeni  paremmaksi.

Jos on hakenut töitä vuosia eikä silti ole saanut yhtään mitään, kyllä vika on silloin valitettavasti itsessä. Suomessa kun yrittäjyys on tehty tosi helpoksi etenkin kevytyrittäjäpalveluiden kautta, täällä on useita vuokratyöfirmoja ja esim.Puhelinmyyjäksi pääsee käytännössä kuka vain taustasta riippumatta. Jos ei pääse puhelinmyyjäksi tai vuokrafirmat nauravat pihalle, vika on tällöin valitettavasti itsessä. Useimmiten joko sosiaaliset taidot ovat ruosteessa, tai sitten on liian nirso esimerkiksi palkkauksen tai työpaikan sijainnin suhteen. Olen itsekin kärsinyt kaikista edellämainituista, ja vasta myöhemmin ymmärtänyt, että vika olikin itsessäni. Sosiaalisia taitoja tarvitaan elämässä ihan yleisestikin, ja ilman riittäviä merittejä nirsoiluun ei ole varaa.

Jos uupuu tai sairastuu työputken tai stressin takia, ei ollut itselleen oikeassa työssä alunperinkään -> oma vika. Toki useimmiten joutuu tekemään töitä, jotka eivät pitkällä tähtäimellä sovellu itselle, mutta jos toteaa ettei se nykyinen työ ole se itselle pitkällä tähtäimellä sopiva sitten pitää vain samaan aikaan hakeutua sopivampaan työhön.

Se, joka menetti työnsä menestyneessä firmassa konkurssin takia pystyisi kyllä löytämään uuden työn aika nopeasti näin korona-aikanakin, olettaen että hän on hoitanut työnsä hyvin. Jos ei löydä, on joko liian nirso tai ollut huono työntekijä -> oma vika. Uuden työn ei tarvitse olla samantasoinen kuin edellinen.

Sitten tuo viimeinen terapiassa käynyt, muttei silti kykenevä kokoaikatöihin - joko terapeutti, oma asenne, ammatinvalinta tai kaikki ovat pielessä. Ja jos ei kerran millään kykene kokoaikatyöhön, ihan hyvin voi niitä töitä tehdä osa-aikaisenakin ja silti tienata tarpeeksi elämiseen. Etenkin, jos kyse on korkeakoulutusta vastaavista töistä.

Mitä yritän sanoa: ei pidä koskaan lopettaa yrittämistä, vaikka uupuisi. Uupumus on vain hidaste, ei este.

Mutta onko mielekästä myydä ihmisille puhelimessa lehtiä, arpoja, hivenaine-ja vitamiinivalmisteita, joita he eivät halua?

Voitaisiin ajatella myös työn eettistä puolta.

Pitääkö mennä tekemään tuollaista turhaa duunia siksi, että se on ainoa työ, johon pääsee?

Onko siinä kuviossa järkeä?

Elämässä pitää lähtökohtaisestikin vaan yksinkertaisesti tehdä asioita, joita ei haluaisi. Eihän se puhelinmyynti sinänsä mitään kovin mielekästä ole, mutta se on silti rehellistä työtä, jolla ihminen voi elättää itsensä. Jos ei muuta saa, sitten on vain tehtävä just sitä, tai ryhdyttävä yrittäjäksi. Jos haluaa pois ahdingosta, on unohdettava kaikki eettiset ajattelut ainakin aluksi. Surullista, mutta totta.

Vierailija
406/717 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sinäänsä samaa mieltä sinun kanssasi, mutta toisaalta toi polku on myös vähän vaarallinen, koska se helposti johtaa uhriutumiseen ja siihen, ettei halua edes yrittää, koska ei se kuitenkaan onnistu. Minullakin on ongelmia, mutta en halua nähdä itseäni vain olosuhteiden uhrina, koska se ottaa kaiken voiman pois minulta. Fakta nyt kuitenkin on se, etteivät muut voi tehdä asioita puolestani kuin tiettyyn pisteeseen saakka. Ihmisillä on erilaisia voimavaroja ja toisilla on vähemmän, mutta heidänkään ei pitäisi vain luovuttaa kaiken suhteen vaan käyttää niitä voimavaroja, jotka heillä on.

Amen. Itse arvoin pitkään minkälaisen peukun annan aloitukselle, ja päädyin alapeukkuun. Kaikki, mitä ap kirjoitti, on totta, kyllä. Mutta silti on ihan äärettömän epätervettä listata syitä "näistä kaikista syistä minä/naapurin pera ei pärjää elämässä". Sitäpaitsi se ei auta yhtään mitään.

Aikuisten ihmisten täytyy ymmärtää ja hyväksyä se, että vaikka olisi maailman paskimmat geenit ja huonoin tuuri ja tunkio tuulimyllyssä kaiken aikaa, aikuinen on silti vastuussa itsestään ja valinnoistaan ja itsesääliin vajoaminen on aivan harvinaisen huono valinta. Aina.

Terveisin mielenterveysongelmainen koulu- ja työpaikkakiusattu autisti, työmarkkinatuella vakuutuslääkärin armosta ja somaattisia perussairauksiakin löytyy kolme. Enkä minä silti ole mikään v.itun uhri, jota pitää ymmärtää ja silittää päätä, että voivoi kun ei siitä muuhun ole. Ihan h.elvetin varmasti on. En vain ole vielä keksinyt miten.

Oikeasti, kun mä en ole sanonut, että täytyy vajota itsesääliin, uhriutua ja toisten pitää sääliä sua! Vaan että YMMÄRRETTÄISIIN ja annettaisiin EMPATIAA teille, jotka ette samaan pysty. En minäkään koe olevani uhri, vaikka olen kokenut paljon raskaita asioita, mutta se, että mä oon päässyt eteenpäin, ei oo täysin mun omaa ansiota, vaan onnella, geeneillä ja lapsuudella on ollut siihen myös vaikutusta. Kaikkea ei voi itse aina valita, Toki monia asioita voi, muttei kaikkea. Ja tän toteaminen on nyt sitten itsesääliin vajoamista ja jatkuvaa uhriutumista? Missä niin on väitetty ja sanottu?

-ap-

Ja lisään vielä, että listasin noita syitä sen takia, että ymmärrettäis niitä syitä, mitä siellä voi olla taustalla. Moni mainitsemistani asioista TUTKITUSTI altistaa syrjäyrymiselle, työkyvyttömyyseläkkeelle, mielenterveysongelmille ja fyysisille sairauksille. Se ei tarkoita, että KAIKILLE niin käy ja pitää jäädä märisemään sängyn pohjalle ja vinkua olevansa uhri 24/7. Vaan että osattaisiin nähdä, että elämässä on asioita, joihin ei voi aina itse vaikuttaa ja osoittaa empatiaa heitäkin kohtaa. Empatia on eri asia kuin sääli. Tämä ei tarkoita, etteikö elämästä voisi tehdä itse mielekästä ja mukavaa niissä olosuhteissa, mitä on, mutta kun sekään ei kaikille riitä, vaan sitä uupumunutta saatetaan syyllistää, kun ei kykene enempään.

Kerro konkreettisia esimerkkejä tästä empatiasta - miten toivoisit sen ilmenevän?

No tässä muutama vinkki

-jätetään ne "muuta asennettasi ja yritä enemmän" -kommentit pois ellei henkilöllä ole selvästi asennevamma

-jos kohtaat masentuneen tai muuten vaikeuksia kokeneen ihmisen tai työtön kertoo sulle, ettei vieläkään ole tärpännyt työnhaussa, älä mene huutelemaan, kuinka "no mutta sen kuin menet sinne töihin ja ota lisää vastuuta itsestäsi, niin kyllä se siitä"

-jos sulla on läheinen, joka on kokenut jonkun ison vastoinkäymisen, pyydä häntä kahville, ilahduta pienellä yllätyksellä ja käykää kävelyllä. Kuuntele äläkä päsmäröi.

-yritä ymmärtää ja laajentaa omaa ajatusmaailmaa omasta navasta. Sen usein huomaa, jos ihmisellä on kykyä asettua toisen asemaan ja ymmärtää toisen vaikeuksia.

Suomalaiset ovat tutkimustenkin mukaan todella epäempaattista kansaa ja sen huomaa, kun näitä pitää ihan kädestä pitäen opetta....

Vierailija
407/717 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei. Entäs se, joka on yrittänyt vuosia eikä vaan pääse töihin, vaikka kuinka hakee ja hakee? Entä se, joka uupui kesken työputken tai sairastui kovan stressin takia? Entä se, joka työskenteli ennen hyvin päriäävässä firmassa ja se meni konkkaan laman tai koronan takia? Entä se, joka on käynyt vuosia terapiassa masennuksen takia ja yrittänyt jaksaa, muttei vaan yrittämisestä huolimatta kykene kokoaikatöihin? Että pitäisi vaan yrittää enemmän, kyllä se siitä, kun vaan puren hammasta! Juuri tällä ajatusmallilla mä uuvuin pahasti.

Niin uuvuin minäkin, mutta en koskaan lakannut yrittämästä. Vaikka menetinkin jopa terveyteni hetkeksi, en silti lopettanut töiden hakemista ja tekemistä saadakeni tilanteeni  paremmaksi.

Jos on hakenut töitä vuosia eikä silti ole saanut yhtään mitään, kyllä vika on silloin valitettavasti itsessä. Suomessa kun yrittäjyys on tehty tosi helpoksi etenkin kevytyrittäjäpalveluiden kautta, täällä on useita vuokratyöfirmoja ja esim.Puhelinmyyjäksi pääsee käytännössä kuka vain taustasta riippumatta. Jos ei pääse puhelinmyyjäksi tai vuokrafirmat nauravat pihalle, vika on tällöin valitettavasti itsessä. Useimmiten joko sosiaaliset taidot ovat ruosteessa, tai sitten on liian nirso esimerkiksi palkkauksen tai työpaikan sijainnin suhteen. Olen itsekin kärsinyt kaikista edellämainituista, ja vasta myöhemmin ymmärtänyt, että vika olikin itsessäni. Sosiaalisia taitoja tarvitaan elämässä ihan yleisestikin, ja ilman riittäviä merittejä nirsoiluun ei ole varaa.

Jos uupuu tai sairastuu työputken tai stressin takia, ei ollut itselleen oikeassa työssä alunperinkään -> oma vika. Toki useimmiten joutuu tekemään töitä, jotka eivät pitkällä tähtäimellä sovellu itselle, mutta jos toteaa ettei se nykyinen työ ole se itselle pitkällä tähtäimellä sopiva sitten pitää vain samaan aikaan hakeutua sopivampaan työhön.

Se, joka menetti työnsä menestyneessä firmassa konkurssin takia pystyisi kyllä löytämään uuden työn aika nopeasti näin korona-aikanakin, olettaen että hän on hoitanut työnsä hyvin. Jos ei löydä, on joko liian nirso tai ollut huono työntekijä -> oma vika. Uuden työn ei tarvitse olla samantasoinen kuin edellinen.

Sitten tuo viimeinen terapiassa käynyt, muttei silti kykenevä kokoaikatöihin - joko terapeutti, oma asenne, ammatinvalinta tai kaikki ovat pielessä. Ja jos ei kerran millään kykene kokoaikatyöhön, ihan hyvin voi niitä töitä tehdä osa-aikaisenakin ja silti tienata tarpeeksi elämiseen. Etenkin, jos kyse on korkeakoulutusta vastaavista töistä.

Mitä yritän sanoa: ei pidä koskaan lopettaa yrittämistä, vaikka uupuisi. Uupumus on vain hidaste, ei este.

Mitenkään kokemuksiasi väheksymättä, sä et taida tietää mitä uupumus tarkoittaa.

Olen himpun verran pessimisti, mutta kaikille meille ei ole parinkymmenen vuoden päästä töitä.  Ei ainakaan sellaista työtä josta maksetaan mitään, vrt jenkkilä. Voihan sitä tietysti tosiaan tehdä vaikka kolmea työtä, ei siinä mitään. Ei se vaan ole sellainen yhteiskunta jonka haluan nähdä. 

Vierailija
408/717 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ympäröinyt itseni ammattilaisilla (mm. "Sopiva työ" -ohjelma), saadakseni esille parhaan potentiaalini työn- ja opiskelupaikanhaussa. On hiottu cv:t vimpanpäälle, tehty harjoitushaastatteluita ja en saanut mitään paikkaa. En päässyt edes perus duunariksi. Olen hakenut oman alani paikkaa yhteensä liki 10 kertaa, enkä ole koskaan päässyt edes haastatteluun.

Kaikki ei tosiaan ole itsestä, ahkeruudesta ja sinnikkyydestä kiinni. Siellä toisessa päässä on joku, joka tekee valintoja: vaikuttaen muiden ihmisten elämään. Ihan kylmä fakta.

Itselläni on oma suunnitelma ajaa elämä ja odotukset alas, enemmän se rikkoo kun haaveilee etenevänsä elämässä ja aina tulee seinä vastaan. Minä en etene yhtään mihinkään.

Vierailija
409/717 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanokaas te "jokainen on oman onnensa seppä, kaikesta selviää, kun vaan on ahkera ja asenne kohdillaan" -tyypit, että onko teistä esim. itsem*rhan tekijät vaan laiskoja, jotka ei ollut tarpeeksi ahkeria eikä ollut asenne kohdillaan?

En ymmärrä rinnastustasi. Itsetuhoisuus ja pärjääminen eivät ole toisensa poissulkevia pitkän elämän saatossa. Minä olen yrittänyt nuorempana aivan tosissani itsemurhaa ja olisin päässyt paljon helpommalla mikäli se olisi onnistunut. Sen jälkeen olen sinnitellyt vaikeuksien kautta ja nyt jo eläkeiän kynnyksellä hyvässä työssä kohtalaisella palkalla ja elämän perushankinnat tehtyinä. Olen mielestäni pärjännyt heikoista lähtökohdista huolimatta kohtalaisesti, en tuurilla vaan päättäväisydellä ja ankarasti yrittäen.

Vierailija
410/717 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh tullut taas näitä samoja väärinymmärryksiä ja käsityksiä, joita en vaan enää jaksa oikoa. Olen vääntänyt niitä rautalangasta jo monta kertaa aiemmin tässä ketjussa. Taidan lähteä nyt keräämään marjaa tuosta läheltä. Että kyllä minäkin muuta teen kuin "nillitän sängyn pohjalta" heh :D

-ap-

Se on varmasti ihan jokaisen todettavissa, että yrittänyt olet. On satoja viestejä todisteena. Ei voi väittää vastaan, mutta ET silti onnistunut yhdenkään luupään mustavalkoista maailmaa muuttamaan miksikään.

Eli ei yrittäminen, sitkeäkään, aina tuota tulosta. Ihan turha muuta väittää, kun tämä ketju on todiste.

Vierailija
411/717 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko mielekästä myydä ihmisille puhelimessa lehtiä, arpoja, hivenaine-ja vitamiinivalmisteita, joita he eivät halua?

Voitaisiin ajatella myös työn eettistä puolta.

Pitääkö mennä tekemään tuollaista turhaa duunia siksi, että se on ainoa työ, johon pääsee?

Onko siinä kuviossa järkeä?

Elämässä pitää lähtökohtaisestikin vaan yksinkertaisesti tehdä asioita, joita ei haluaisi. Eihän se puhelinmyynti sinänsä mitään kovin mielekästä ole, mutta se on silti rehellistä työtä, jolla ihminen voi elättää itsensä. Jos ei muuta saa, sitten on vain tehtävä just sitä, tai ryhdyttävä yrittäjäksi. Jos haluaa pois ahdingosta, on unohdettava kaikki eettiset ajattelut ainakin aluksi. Surullista, mutta totta.

Elättää itsensä huijaamalla muita? 

Taidan alkaa kasvattamaan hamppua koska oma etu ensin. Ja joku sen niille kuitenkin kasvattais ja jotku varastelee autojakin. 

Vierailija
412/717 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap-

Esimerkiksi voisi lopettaa työttömiä kollektiivisesti syyllistävien artikkeleiden ja kirjoitusten julkaisemisen mediassa. Monet näistä on esitetty juuri siinä muodossa, että esitellään joku esimerkki, joka on onnistunut saamaan työtä tai luomaan uraa ja asetetaan hänet jalustalle, että noniin, tehkääs muut perässä.

Aitoa tasapuolisuutta ja ymmärrystä siitä, ettei ole olemassa yhtä oikeaa reseptiä onnistumiseen, ja että myös niillä, jotka eivät tuota mitään, on oikeus elää tässä yhteiskunnassa.

Valitettavasti uskon ja itse asiassa myös tiedän, että Suomessa on ihan tänä päivänä paljon ihmisiä, joiden mielestä kaikki työttömät tulisi esimerkiksi laittaa jonkinlaiselle työleirille ja myös sellaisia, joiden mielestä tuottamattomat yksilöt kuten pitkäaikaissairaat, voisi jättää omaisten huomaan tai viedä suoraan saunan taakse, jos omaisia tai muita hyväntekijöitä ei ole.

Vierailija
413/717 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap-

No tässä muutama vinkki

-jätetään ne "muuta asennettasi ja yritä enemmän" -kommentit pois ellei henkilöllä ole selvästi asennevamma

-jos kohtaat masentuneen tai muuten vaikeuksia kokeneen ihmisen tai työtön kertoo sulle, ettei vieläkään ole tärpännyt työnhaussa, älä mene huutelemaan, kuinka "no mutta sen kuin menet sinne töihin ja ota lisää vastuuta itsestäsi, niin kyllä se siitä"

-jos sulla on läheinen, joka on kokenut jonkun ison vastoinkäymisen, pyydä häntä kahville, ilahduta pienellä yllätyksellä ja käykää kävelyllä. Kuuntele äläkä päsmäröi.

-yritä ymmärtää ja laajentaa omaa ajatusmaailmaa omasta navasta. Sen usein huomaa, jos ihmisellä on kykyä asettua toisen asemaan ja ymmärtää toisen vaikeuksia.

Suomalaiset ovat tutkimustenkin mukaan todella epäempaattista kansaa ja sen huomaa, kun näitä pitää ihan kädestä pitäen opetta....

Monet toimivat noin, mutta ilmeisesti huomaat vain ne, jotka eivät.

Jospa alkaisit huomata ne hyvät asiat, joita elämässäsi on, sen hymyn, jonka tuntemattomalta saat.

Vain itseltään voi vaatia.

Vierailija
414/717 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos kaikki tekevät niin, ja niitä paikkoja auringossa on vähemmän kuin hakijoita? Jos on yksi työpaikka ja sata hakijaa, niin sata ihmistä yrittää olla parempi kuin jokainen niistä muista? Kuka näistä sinä olisit? 

Vierailija
415/717 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap-

Voin vihjata täältä sivusta, että empatiaa ei ainakaan ole seuraavat pyytämättä annetut kommentit, ohjeet, neuvot, käskyt ja solvaukset:

1: Minäkin olin nönnön nöö mutta minä sentään otin niskasta itseäni kiinni nönnön nöö..

2: Minäkin olen tehnyt näin ja näin paljon nönnön nöötä, enkä ilmaiseksi mitään saanut nönnön nöö

3: Elämäntavat nönnön nöö ja uhriutuminen nönnön nöö

4: Tee mitä haluat, mutta minun verorahoillani ei nönnön nöötä saa kustantaa, ja parakkiin asumaan tuollaiset nönnön nööt ruokalipuilla

5: Miksi tuhlaat happea täällä, jos on noin vaikeaa nönnön nöö

6: Yritä enemmän, älä makaa, nönnön nöö, reipastu, nönnön nöö asenne asenne asenne nönnön nöö

-eri

Vierailija
416/717 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap-

Esimerkiksi voisi lopettaa työttömiä kollektiivisesti syyllistävien artikkeleiden ja kirjoitusten julkaisemisen mediassa. Monet näistä on esitetty juuri siinä muodossa, että esitellään joku esimerkki, joka on onnistunut saamaan työtä tai luomaan uraa ja asetetaan hänet jalustalle, että noniin, tehkääs muut perässä.

Aitoa tasapuolisuutta ja ymmärrystä siitä, ettei ole olemassa yhtä oikeaa reseptiä onnistumiseen, ja että myös niillä, jotka eivät tuota mitään, on oikeus elää tässä yhteiskunnassa.

Valitettavasti uskon ja itse asiassa myös tiedän, että Suomessa on ihan tänä päivänä paljon ihmisiä, joiden mielestä kaikki työttömät tulisi esimerkiksi laittaa jonkinlaiselle työleirille ja myös sellaisia, joiden mielestä tuottamattomat yksilöt kuten pitkäaikaissairaat, voisi jättää omaisten huomaan tai viedä suoraan saunan taakse, jos omaisia tai muita hyväntekijöitä ei ole.

Vastavoimana on paljon heitä, jotka eivät noin ajattele.

Vierailija
417/717 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppujen lopuksi 90 % on kiinni tuurista, siitä millaiseen perheeseen sattuu syntymään, millaiset geenit saa, miten selviää elämästä terveenä ja ennenkaikkea työnsaanti on pääasiassa tuuria. Jos aina valittaisiin paras, ei tapahtuisi työelämässä virheitä ja rikoksia, mutta niitähän tehdään koko ajan.

Vierailija
418/717 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ympäröinyt itseni ammattilaisilla (mm. "Sopiva työ" -ohjelma), saadakseni esille parhaan potentiaalini työn- ja opiskelupaikanhaussa. On hiottu cv:t vimpanpäälle, tehty harjoitushaastatteluita ja en saanut mitään paikkaa. En päässyt edes perus duunariksi. Olen hakenut oman alani paikkaa yhteensä liki 10 kertaa, enkä ole koskaan päässyt edes haastatteluun.

Kaikki ei tosiaan ole itsestä, ahkeruudesta ja sinnikkyydestä kiinni. Siellä toisessa päässä on joku, joka tekee valintoja: vaikuttaen muiden ihmisten elämään. Ihan kylmä fakta.

Itselläni on oma suunnitelma ajaa elämä ja odotukset alas, enemmän se rikkoo kun haaveilee etenevänsä elämässä ja aina tulee seinä vastaan. Minä en etene yhtään mihinkään.

Tämä on just se kohta, jossa aina töissä olleiden ymmärrys ei vaan mitenkään voi riittää: kun ihminen saa jatkuvasti kokea torjuntoja muiden taholta (eli tekee satoja tai tuhansia turhia hakemuksia), niin jossain vaiheessa se alkaa vaikuttaa mielenterveyteen. Siinä vaiheessa on luonnollinen reaktio suojella itseään sanoutumalla irti sellaisista yhteiskunnan arvoista, jotka uhkaavat tuhota ihmisen minäkuvan, eli lakata yrittämästä. Kyseessä on ihan luonnollinen itsesuojeluvaisto, ja vain psykopaatit säästyvät tältä reaktiolta.

Vierailija
419/717 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole kenellekään velkaa mitään.

Vierailija
420/717 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää olla nyt realisti, mutta maailma on ja tulee aina olemaan haastava ja vaikea paikka. Jos ei ole taitoja eikä kykyjä, niin sitten niitä ei ole. Heikkolahjaiset tulevat aina olemaan keskuudessamme. Ei näitä reppanoita voi kantaa mukana kunnolla ikinä, aina ne tulevat jäämään kyvykkäämpien jalkoihin. 

Et tuntunut oikein ymmärtävän jutun pointtia. Heikkolahjaisia on Suomessa jopa valtion kärkiviroissa ja huippulahjakkaita syrjäytyneinä, joten nämä ansiotta huipputehtäviin päässeet eivät aina olekaan päässet sinne lahjoillaan, vaan esimerkiksi manipuloimalla muita. Ongelma on empatian puute ja johtajat, joilla pissa nousee päähän ja kuvitellaan, että ollaan päästy asemaan ahkeruudella. Röyhkeät kyynärpäätaktikoijat ja kiusaajat ovat aina joukossamme, pudottakaamme heidät tehtävistään ihan vinkkinä vaikka seuraavissa eduskuntavaaleissa. Ei suojatyöpaikkoja näille reppanoille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi