Elämän "pieniä" iloja! :) sain hankittua pienellä rahalla..
Mökkitontin, missä on kylläkin huonossa kunnossa, ehkä purkukunnossa, oleva päärakennus, mutta hyvässä kunnossa olevat sauna ja aitta. Olen niin onnellinen! En kuvitellut että oma mökki olisi itselleni ikinä mahdollinen, mutta nyt pääsin kuitenkin mökkeilyn alkuun pihan, saunan ja aitan avulla, ja päärakennuksen kanssa etenen sitten joskus tilanteen mukaan. Mitä pieniä tai vähän suurempiakin elämän iloja teillä muilla on juuri nyt meneillään? :)
Kommentit (408)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmmm.... tämä aloitus sai miettimään. Voisikohan ostaa purkukuntoisen mökin, muuttaa osoitteen poste restanteksi ja alkaa asua teltassa tai vaikka jossain kontissa omalla tontillaan.
Voi tietenkin. Yleensä purkukuntoiset ovat vielä ihan asuttava jos ei kaipaa luksusta ja ainakin voittavat telttailun. Monet vanhat talot ovat lisäksi rekisteröityjä asuinkäyttöön, eli asuminen niissä ei ole muutenkaan ongelma. Miksi poste restante?
Jos olisi semmoinen mökki, mikä ei ole asumiskäyttöön, niin voisi tavallaan kiertää sen olemalla "asunnoton".
Juu no siinä tapauksessa! Kunhan ei ole liian uteliaita naapureita. Jossain maaseudulla ihmisiä ei yleensä kiinnosta vähääkään, mutta pelkällä mökkialueella mökkeilijät voivat enempi nähdä vaivaa konttiasujista. Mutta valitsemalla sopivan paikan ei varmasti mitään ongelmaa. Omavaraisuusko kiinnostaa vai?
Joo omavaraisuus ja nyt tässä maailman tilanteessa mahdollisimman vähällä pärjääminen ja miksei vähän "piiloutuminen" myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmmm.... tämä aloitus sai miettimään. Voisikohan ostaa purkukuntoisen mökin, muuttaa osoitteen poste restanteksi ja alkaa asua teltassa tai vaikka jossain kontissa omalla tontillaan.
Voi tietenkin. Yleensä purkukuntoiset ovat vielä ihan asuttava jos ei kaipaa luksusta ja ainakin voittavat telttailun. Monet vanhat talot ovat lisäksi rekisteröityjä asuinkäyttöön, eli asuminen niissä ei ole muutenkaan ongelma. Miksi poste restante?
Jos olisi semmoinen mökki, mikä ei ole asumiskäyttöön, niin voisi tavallaan kiertää sen olemalla "asunnoton".
Jos se on joskus asumiskäytössä ollut rakennus, niin voithan sinä muuttaa siihen, mutta asua vaikka asuntovaunussa pihalla.
Itse ajattelin ensin, että ehkä purkaisin huonokuntoisen päärakennuksen. Mutta sitten jos siihen tilalle rakentaisikin uuden, ei olisi varaa tehdä siitä uusien määräysten mukaista asuinrakennusta, vaan olisi pakko muuttaa käyttötarkoitus mökkeilyksi. Niinpä olen päättänyt säilyttää vanhan päärakennuksen, kun tarpeeksi vanhoja rakennuksia ei sido, ainakaan vielä, energiavaatimukset, ja kuitenkin tontilla voisi tarvittaessa myös asua jos tulisi joku yllättävä tarve... :)
Ap
Olen ehkä ilonpilaaja, mutta tuo otsikko tällä palstalla (pientä iloa pikku rahalla) ja ap kirjoitus 10 k€ mökkiostoksesta ei nyt ihan napannut.
Luulin ensin että joku on keksinyt pilkan aiheen.
Kiva sinulle ja varmasti olet onnellinen että sait oman mökin. Mökiksi tuo oli puoli-ilmainen.
Mutta kellä normi ihmisellä on edes varaa ostaa kymppitonnin mökkiä. Kellä on lymppitonni ylimääräistä. ???
Monille uuden talvitakin ostaminen vaatii säästämistä puhumattakaan uusien silmälasien hankkiminen, se vaatii jo joustoluottoa.
Mutta, positiivisuutta tarvitaan ja kukin nauttii tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu no siinä tapauksessa! Kunhan ei ole liian uteliaita naapureita. Jossain maaseudulla ihmisiä ei yleensä kiinnosta vähääkään, mutta pelkällä mökkialueella mökkeilijät voivat enempi nähdä vaivaa konttiasujista. Mutta valitsemalla sopivan paikan ei varmasti mitään ongelmaa. Omavaraisuusko kiinnostaa vai?
Joo omavaraisuus ja nyt tässä maailman tilanteessa mahdollisimman vähällä pärjääminen ja miksei vähän "piiloutuminen" myös.
Kyllä tämän mökin myötä ja todella maailmantilanteen myötä itseänikin on alkanut omavaraisuus kiinnostaa... Yritän miettiä mökin laittelun kanssa kaikkea juuri tuosta omavaraisuuden näkökulmasta :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä ilonpilaaja, mutta tuo otsikko tällä palstalla (pientä iloa pikku rahalla) ja ap kirjoitus 10 k€ mökkiostoksesta ei nyt ihan napannut.
Luulin ensin että joku on keksinyt pilkan aiheen.Kiva sinulle ja varmasti olet onnellinen että sait oman mökin. Mökiksi tuo oli puoli-ilmainen.
Mutta kellä normi ihmisellä on edes varaa ostaa kymppitonnin mökkiä. Kellä on lymppitonni ylimääräistä. ???
Monille uuden talvitakin ostaminen vaatii säästämistä puhumattakaan uusien silmälasien hankkiminen, se vaatii jo joustoluottoa.
Niin, kukin tosiaan tyylillään. Ei tässä itsellenikään ylimääräisiä ollut, vaan lainalla ostin kuten ketjussa myöhemmin kerroinkin.
Mutta kyllä alle 10k on aivan älyttömän halpa hinta kiinteistöstä, eli mökin hankintaan se oli pikkuraha. Hinnat suhteutuu kohteen mukaan, ja 10k mökki on yhtä pikkurahalla kuin untuvatakki 10 eurolla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Kannattaa kuitenkin toteuttaa muutos pienissä erissä ettei tule liian iso kulttuurishokki. Kerrostalosta konttiin tai telttaan on aika hyppäys. Eli kannattaa ostaa se mökki heti ja alkaa harjoitella siellä asumista. Samalla säilyttää vakituisen kodin ja muuttaa vasta sitten kun on hommat hanskassa mökillä. Minä olen toteuttanut vähän samantapaisen siirtymän, mutta aikaa siihen meni kauemmin mitä alunperin ajattelin.
Minulla meni pari vuotta saada rutiinit pyörimään ja myös totutellessa uuteen paikkaan niin että koin sen lopulta kodikseni.
Vierailija kirjoitti:
Luulin ensin että joku on keksinyt pilkan aiheen.Kiva sinulle ja varmasti olet onnellinen että sait oman mökin. Mökiksi tuo oli puoli-ilmainen.
Onpas tosi positiivinen tuo sinun asenteesi että niistä asioista ei saa ääneen iloita mihin kaikilla ei ole varaa
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni et ole ilonpilaaja, vaikka ehkä tahtoisitkin olla.
Kateellinen, kyllä vain. Piti tulla sanomaan, jos joku vaikka pahastuisi.
Mutta, perinteitä tarvitaan ja kukin koittaa lytätä tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta mielummin mökitön maapala, niin vältyt kiinteistöverolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta mielummin mökitön maapala, niin vältyt kiinteistöverolta.
Yleensä noissa vanhoissa taloissa ei kiinteistöverot päätä huimaa, ja niiden rakennusten vähäinenkin käyttöarvo on silti suurempi kuin kiinteistövero
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on joku 700 000 mökkiä ja vanhat talot päälle että niin monella on ainakin varaa. Useimmat mökit sitä paitsi maksavat moninkertaisesti aloittajan mökkiin verrattuna, että aika turhaa puhetta etteikö normi ihmisillä olisi varaa. Monella ei ole ja taas todella monella myös on.
Puhtaat ja ehjät, uudet pyyhkeet vanhojen repaleisten ja likaisten tilalle
Rannekellot halvalla - www.vuodenmies.com
Huh, 10 000, olipas pikkuraha.
Voi ku ois ees puolet tuosta käyttää johonkin mukavuuteen.
Ostaisin pyykkikoneen ja uuden fillarin, kävisin hammaslääkärissä ja maksaisin rästilaskut.
Mä sain ihan ilmaseks kaverilta raparperipiirakkaa, se olkoon mun ilajtumiseni tänään.
Sain keskusteltua vanhemman narsismista vertaistukiryhmässä 2h ja olen jokseenkin voimaantunut ja myös surullinen, miten sairaita tilanteita muilla(kin) on. en ole yksin. eikä maksanut pennin jeniä tuo tapaaminen. kaupasta nappasin kotimatkalla kauppaostokset ja linssisipsejä, joten siinä ilon aiheeni tänä maanantaina.
nyt taidan ottaa kännykkävapaata ja suljen puhelimen illaksi. sekin voimauttaa kun ei ole koko ajan saatavilla vaan voi olla kuten ennen vanhaan ennen kännyjä.
Oh uudet lakanat olisi kyllä ihan luksusta!
Mä en omista kumisaappaita...haluaisin kirkkaan punaiset kumpparit, se näyttäisi niin hauskalta keltaisen sadetakin kanssa, jonka ostin viime vuonna, noin 40€. Olin jättää ostamatta, kun mulla ei ole paljoa rahaa...
Tykkään hirveästi siitä sadetakista!!!Oikeen odotan aina sadetta, että voin käyttää sitä.
Pienensin nurmikkoa jakamalla perennoja, viime kesänä ostin ja istutin perhosperennoja. Nyt kasvavat.
Perennapenkkejä on paljon helpompi hoitaa kun nurmikkoa ja aina kukkii joku kasvi keväästä pakkasiin. Sipulikukat ensin. Perennapenkkiä ei tarvitse ajaa, muutama rikkaruoho joskus pois. Voi suunnitella vaikka millaisen perennapenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kukin tosiaan tyylillään. Ei tässä itsellenikään ylimääräisiä ollut, vaan lainalla ostin kuten ketjussa myöhemmin kerroinkin.
Mutta kyllä alle 10k on aivan älyttömän halpa hinta kiinteistöstä, eli mökin hankintaan se oli pikkuraha. Hinnat suhteutuu kohteen mukaan, ja 10k mökki on yhtä pikkurahalla kuin untuvatakki 10 eurolla.
Ap
Oletko teettänyt kuntotarkastuksen, vai OLETATKO vain, että kaikki on kunnossa? En jaksanut lukea aloitusta kokonaan, mutta ymmärsin, että siellä on ollut jokin purkukuntoinen rakennus ja lisäksi yksi tai kaksi omien sanojesi mukaan kunnossa olevaa rakennusta. Mutta ovatko OIKEASTI kunnossa myös pinnan alla?
Kannattaa aina suhtautua varauksella asioihin, jotka tuntuvat uskomattoman hyviltä.
Tämän päivän ihan ilmainen ilo oli kun löysin kirjaston ilmaislaarista kirjan, jota olin haeskennut nettiantikvariaatista enkä ollut löytänyt. Siellä se kirja odotteli minua kirjastossa. :-)
Välillä itsekin haaveilen että olisipa mökki sellainen missä voisi asua... Toisaalta kun käydään välillä satunnaisesti talvellakin mökillä ja yövytään yks kaks yötä kamiinan lämmössä, niin on sitten kiva taas palata kaupunkiin palveluiden pariin.. :D
Ap