Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastensuojelun sosiaalityöntekijät

Vierailija
21.07.2020 |

Miksi lastensuojelun sosiaalityöntekijät ovat niin omituisia, kaikki asiat vääristellään ja kirjoitetaan raportit asian vierestä? Ollaan niin huolissaan, mutta sitten kuitenkin voimavarat keskitetään muihin kuin Viljaeerika-tyyppisiin tapauksiin. Onko täällä ketään ketä tekee sitä työkseen?

Kommentit (723)

Vierailija
381/723 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Voisitko lopettaa noista huostaanotoista jauhamisen?" 

Ketjun aihe : "lastensuojelun sosiaalityöntekijät"- ei, en voi. Mene itse muualle, jos et kestä edes anonyymia kirjoittelua-miten ihmeessä kestätä tehdä työtäsi, jos olet sosiaalialalla? Huh.

Niin.

Aihe on lastensuojelun työntekijät.

Huostaanotot on vain pieni osa lastensuojelua.

Vierailija
382/723 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun suurin haave on päästä lastensuojelun pariin töihin. Tämän keskustelun myötä tuntuu, että mutkin on jo lynkattu huonona ihmisenä vaikken ole vielä valmistunut. Vähän jännittää mitä tuleman pitää...

Hätkähdyttävintä oli huomata, miten siellä opinnoissa jo opetetaan se viha vanhempia kohtaan ja se miten uhriudutaan jo ennen kuin edes ollaan töissä...

Mulla ei ole mitään vihaa apua tarvitsevia vanhempia kohtaan. Mulla on halu auttaa perheitä niin, että selviäisivät haastavilta tuntuvista/vaikeista tilanteista. Se vain hämmästyttää, että osa vanhemmista on jo valmiiksi vihamielisiä apua antavaa tahoa kohtaan.

Ongelma onkin se että puolwt niistä ilmoituksista on aiheettomia.

Silti sinäkin jo valmiiksi leimaat kaikki ne täysin syyttömät vanhemmat joista joku on keksinyt huolestua tai josta joku hullu tai kiusaaja on tehnyt sem ilmoituksen

Ja edelleenkään kukaan sossu ei ole edes kyennyt kertomaan mitä se apunsa edes on.

Millä tavalla leimaan?

Ja se apu on aina yksilöllinen, ei ole mitään valmista kaavaa. Ja miten sen perättömän ilmoituksen voi perättömäksi todeta, jollei sitä tarkasteta?

Et edes muistanut koko ihmisryhmää.

Vaan leimaat saman tien kymmenet tuhannet syyttömät samaan mössöön.

Terve järki auttaisi jo pitkälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/723 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. Työntekijät ovat kuitenkin vähiten syyllisiä kenenkään ongelmiin.. -

Millä kristallipallolla sinä voit väittää noin? On olemassa lukuisia tapauksia lastensuojelun toiminnasta, joista suomi on saanut myös EIT tuomion. Maamme lastensuojelu on todella karmeassa jamassa ja sinä suljet silmäsi? Etpä taida tietää juuri mistään paljonkaan. 

Vierailija
384/723 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun suurin haave on päästä lastensuojelun pariin töihin. Tämän keskustelun myötä tuntuu, että mutkin on jo lynkattu huonona ihmisenä vaikken ole vielä valmistunut. Vähän jännittää mitä tuleman pitää...

Noo, kyllä se siitä, opit pian talon tavoille: kirjaamaan mutu-tuntumiasi ilman mitään pitävää näyttöä, urkkimaan potilastietoja, valehtelemaan omista tekemisistäsi, tekemään huoli-lausumia ihan-vaan-koska-mä-voin ja panettelemaan lapsen vanhempia ilman mitään häpeää oikeuttaaksesi toimesi, olivat ne tarpeen tai eivät. Toivottavasti sinulle siunaantuu järkevä,älykäs ja maanläheinen työpari useammin, kuin virkaintoinen kyylä, joka ei leipääntymisensä takaa näe metsää puilta. Ja toivottavasti olet kyllin kypsä ymmärtämään, että tässä maailmassa tapetaan,raiskataan,murhataan,laiminlyödään ja niin edelleen siihen malliin, että eriparisukat ovat melko pieni juttu siihen nähden. Kriittisyyttä toivon sinulle kollegoidesi toiminnan ja kirjausten suhteen ja riittävää päättäväisyyttä tarttua toimeen kun todellinen tarve on. Älä laita työkaverien kanssa vietettyä mukavaa juttuseuraa perheiden edun edelle ja kuuntele mitä perheet sinulle sanovat, älä toista edeltäjiesi virheitä.

Kuulostaa, että sinulla on pitkä ja kattava kokemus sosiaalityöntekijöistä. Ehkä kannattaa myös katsoa peiliin ja miettiä miksi....? Siis sen sijaan, että arvostelee muita, mietti miten itse voi edistää tilanetta..

Vierailija
385/723 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hätkähdyttävintä oli huomata, miten siellä opinnoissa jo opetetaan se viha vanhempia kohtaan ja se miten uhriudutaan jo ennen kuin edes ollaan töissä...

Mulla ei ole mitään vihaa apua tarvitsevia vanhempia kohtaan. Mulla on halu auttaa perheitä niin, että selviäisivät haastavilta tuntuvista/vaikeista tilanteista. Se vain hämmästyttää, että osa vanhemmista on jo valmiiksi vihamielisiä apua antavaa tahoa kohtaan.

Silti sinäkin jo valmiiksi leimaat kaikki ne täysin syyttömät vanhemmat joista joku on keksinyt huolestua tai josta joku hullu tai kiusaaja on tehnyt sem ilmoituksen

Ja edelleenkään kukaan sossu ei ole edes kyennyt kertomaan mitä se apunsa edes on.

Millä tavalla leimaan?

Ja se apu on aina yksilöllinen, ei ole mitään valmista kaavaa. Ja miten sen perättömän ilmoituksen voi perättömäksi todeta, jollei sitä tarkasteta?

"Apu on yksilöllistä"on sitä löpinää jolla yritetään välttyä kertomasta MITÄ se apu konkreettisesti on koska se paljastaisi koko homman surkeuden. Eli lähinnä perheen valvontaa tai lapsen poistamista perheestä se lasun "apu".

Vierailija
386/723 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noo, kyllä se siitä, opit pian talon tavoille: kirjaamaan mutu-tuntumiasi ilman mitään pitävää näyttöä, urkkimaan potilastietoja, valehtelemaan omista tekemisistäsi, tekemään huoli-lausumia ihan-vaan-koska-mä-voin ja panettelemaan lapsen vanhempia ilman mitään häpeää oikeuttaaksesi toimesi, olivat ne tarpeen tai eivät. Toivottavasti sinulle siunaantuu järkevä,älykäs ja maanläheinen työpari useammin, kuin virkaintoinen kyylä, joka ei leipääntymisensä takaa näe metsää puilta. Ja toivottavasti olet kyllin kypsä ymmärtämään, että tässä maailmassa tapetaan,raiskataan,murhataan,laiminlyödään ja niin edelleen siihen malliin, että eriparisukat ovat melko pieni juttu siihen nähden. Kriittisyyttä toivon sinulle kollegoidesi toiminnan ja kirjausten suhteen ja riittävää päättäväisyyttä tarttua toimeen kun todellinen tarve on. Älä laita työkaverien kanssa vietettyä mukavaa juttuseuraa perheiden edun edelle ja kuuntele mitä perheet sinulle sanovat, älä toista edeltäjiesi virheitä.

Kuulostaa, että sinulla on pitkä ja kattava kokemus sosiaalityöntekijöistä. Ehkä kannattaa myös katsoa peiliin ja miettiä miksi....? Siis sen sijaan, että arvostelee muita, mietti miten itse voi edistää tilanetta..

Ei siihen tarvita kuin perätön ilmoitus ja horna saattaa alkaa.

Vierailija
387/723 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä kristallipallolla sinä voit väittää noin? On olemassa lukuisia tapauksia lastensuojelun toiminnasta, joista suomi on saanut myös EIT tuomion. Maamme lastensuojelu on todella karmeassa jamassa ja sinä suljet silmäsi? Etpä taida tietää juuri mistään paljonkaan. 

No harvoin sos.työntekijät haalivat asiakkaita randomisti. Joku syy asiakkuudelle löytyy.

Vierailija
388/723 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko tätä paremmin sanoa?

Vierailija
389/723 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu. Siis olette huomanneet ettei vanhemmat halua "apuanne"? Onpa outo juttu ja outoja vanhempia. Vai olisko teissä ja teidän "avussanne" jotain pahasti vialla? Jos sitä ei kukaan halua.

NIMENOMAAN-viisas ihminen ottaa virheistään opiksi kyetäkseen toimimaan paremmin seuraavalla kerralla, mutta sosiaalityöntekijä löytää miljoon tekosyytä, miksi juuri hänen ei tarvitse muuttaa käytöstään ja asenteitaan. Ei kai tuo ole ihme- miten sitä saisi yöllä edes unta, jos käsittäisi, miten valtavan tuhoisaa on se "apu" jota sitä tarvitsemattomille perheille pakotetaan. Paranna itse itsesi, parantaja, sanoi joku..

Vierailija
390/723 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaan tähän ketjuun nyt entisenä kunnan/ kuntien sossuna. Voin sanoa, että olen nähnyt työssäni sellaista järjettömyyttä ja uusavuttomuutta, että ei tosikaan. Ja tosiaan, en enää tee niitä töitä, oma terveys ei kestä sitä. Olen valtiotieteiden maisteri ja Valviran hyväksymä sossu, mutta kunnan palvelukseen en enää ikinä mene. Voin antaa teille esimerkkejä sos.toimen asiakkaiden toiminnasta (kuntaa tai kuntia, joissa olen toiminut, en kerro):

- Nuori somaliäiti kulki kuukausia lapsensa kanssa avatusta olohuoneen ikkunasta, kun oman asunnon ulko-oven avain oli hävinnyt. Asuivat ensimmäisessä kerroksessa.

- Vaikeavammainen poika tarvitsi apua, häntä hoisi Venäjältä tullut vanha mummo. Isä oli ehkä vankilassa Norjassa. Äidillä neljä lasta. Mummo vastuussa koko poppoosta.

- Vankilajätkä, joka vaati sossulta rahaa, maksusitoumuksia. Soitti noin tunnin puheluita vastaajaan, jos hänelle ei vastannut. Soitti vastaajaan täyteen musiikkia. Perjantaina klo 15.00 jälkeen hänellä oli rahat loppu, ja poti saada maksari ruokaan.

- Mielenterveysongelmainen keski-ikäinen tantta, joka soitti joka ikinen päivä yli tunnin puheluita, jos hänelle ei heti vastannut, niin soitettiin johtajat ja presidentit läpi.

- Maahanmuuttajaperhe, joka nukkui patjoilla, äiti näkövammainen, lapsia tuli, mutta isä asui muualla.

- Maahanmuuttajaperhe, jossa kaikki olivat vammaisia, isä asui äidin mukaan "uuden tyttöystävänsä luona".

- Alkoholisti, joka paskoi ja kusi kämppänsä aina putken aikana. (Kaikista kivoin asiakas kuitenkin.)

- Alkoholistipoika, joka asui vanhan äitinsä luona ja narkkarikaverit kävivät aina eläkepäivänä heittämässä postilaatikosta palavia papereita. Hankin alkoholistipojalle uuden paikan.

- Olen ollut huostaanoton kuulemisessa, jossa äiti antaa "vanhan liittonsa tyttären" huostaan, kun uuden liiton lapsi tarvitsee niin paljon hoivaa.

- Olen ollut järjettömissä kokouksissa, joissa muijat tulkitsevat alaikäisen lapsen piirustusta, jossa miehellä on iso penis, onko kyseessä ex-miehen lapsiinsekaantuminen.

Tätä listaa voisi jatkaa ja jatkaa. 

Terveisin entinen kunnan sossu

P.S. Kiitosta en koskaan saanut muilta kuin noilta alkoholisteilta.

Nyt kyllä herää paljon kysymyksiä. Siis onko lastensuojelun suurin huoli oikeasti se jos joku kielitaidoton avaimensa hukannut m amu kulkee näppäränä ikkunasta???? Ihan oikeesti. Tuskin lapsi siitä traumatisoitui. Luulis vähän isompia ongelmia olevan ne joihin teitä tarvitaan.

Mikä näissä oli se ongelma? Vaikuttaa siltä että olet nähnyt järkyttävänä ongelmana joko ma agan muuttajuuden tai vammaisuuden ja yksinhuoltajuuden. Olet sairas jos ne tekevät sinun silmissäsi ihmisestä ongelman.

"Maahanmuuttajaperhe, joka nukkui patjoilla, äiti näkövammainen, lapsia tuli, mutta isä asui muualla.

- Maahanmuuttajaperhe, jossa kaikki olivat vammaisia, isä asui äidin mukaan "uuden tyttöystävänsä luona".

Noo, täällä oli varmaan ainakin 10-sivuinen ketju, jossa nähtiin lastensuojeluasiaksi se, että osa perheen lapsista nukkui patjoilla. Sängyn puute oli hyvä peruste lasulle. Mutta ilmeisesti vain kantisperheille?

Oma kuopukseni nukkui ainakin vuoden patjalla ison siskon parven alla, koska halusi. Kun ensimmäisen kerran ilmaisi haluavansa sängyn, se ostettiin samana päivänä.

Mun kuopus nukkui vuoden siskonsa huoneessa vuodevaatelaatikossa. Hänellä oli omakin huone muttei halunnut sinne.

Tuo on kovin erilainen tilanne. Lapsellasi on sänky ja huone. Omasta kokemuksesta sanon että se on kovin ikävää jos ei sänkyjä riitä ja huoneita ei ole tarpeeksi.

Vierailija
391/723 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No harvoin sos.työntekijät haalivat asiakkaita randomisti. Joku syy asiakkuudelle löytyy.

Ja taas.

Puolet niistä ilmoituksen kohteista on ihan syyttömiä.

Ei he ole mitään asiakkaita.

Vierailija
392/723 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se Vantaan sossu hesarissa kertoi. Kun vaan joku huoli jollekin nousee mieleen ja pienenkin jutun ilmoittaa niin kyllä se kertoo että sossut löytää jotain mihin tarttua.

Vierailija
393/723 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan haalivat. Paljon paljon paljon materiaalia jota pyöritellä ja työllistää.

Vierailija
394/723 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on kyllä helppoa olla viranomainen. Voi tehdä ihan mitä tahansa, kun lampaat määkivät että "kyllä sille varmasti joku syy löytyy".

Huumepoliisin päällikkökin oli huumekauppias ja murhamies, ja sai jatkaa touhujaan vuosikymmenet lampaiden silmien alla.

Vierailija
395/723 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa lastensuojelun työntekijöistä oikeasti välittää ja haluavat auttaa, ainakin toivon niin. Heidän kuuluu kuitenkin toimia esimiehen ohjeiden mukaan ja noudattaa lakipykäliä vaitiolovelvollisuuden mukaisesti. Ja samalla noudattaa lastensuojelun näkökulman mukaan huolen aiheita. Peräänkuulutan sosiaalisten testien tekemistä koulutukseen pääsemiseksi. Sossuilla on oikeasti todellinen ja suuri valta muuttaa perheen ja siihen kuuluvien ihmisten elämät, jopa omien fiilisten mukaan, vaikka tosiasiallista aihetta tähän ei välttämättä ole.

Vierailija
396/723 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako täällä mainita sossutyyppien nimiä?

Vierailija
397/723 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla leimaan?

"Apu on yksilöllistä"on sitä löpinää jolla yritetään välttyä kertomasta MITÄ se apu konkreettisesti on koska se paljastaisi koko homman surkeuden. Eli lähinnä perheen valvontaa tai lapsen poistamista perheestä se lasun "apu".

No apuja on esim perhetyö, kotiapu, tukiperheet, rahallinen tuki.

Vierailija
398/723 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa lastensuojelun työntekijöistä oikeasti välittää ja haluavat auttaa, ainakin toivon niin. Heidän kuuluu kuitenkin toimia esimiehen ohjeiden mukaan ja noudattaa lakipykäliä vaitiolovelvollisuuden mukaisesti. Ja samalla noudattaa lastensuojelun näkökulman mukaan huolen aiheita. Peräänkuulutan sosiaalisten testien tekemistä koulutukseen pääsemiseksi. Sossuilla on oikeasti todellinen ja suuri valta muuttaa perheen ja siihen kuuluvien ihmisten elämät, jopa omien fiilisten mukaan, vaikka tosiasiallista aihetta tähän ei välttämättä ole.

Sulla on liian suuret luulot niistä testeistä. Ne on moneen kertaan todettu ihan hepposiksi.

Vierailija
399/723 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla leimaan?

No apuja on esim perhetyö, kotiapu, tukiperheet, rahallinen tuki.

Eli mitä se niin kuon sitten oikeasti on.

Soffalla kaffittelua, loputonta kyyläämistä ja kirjaamista ja vikojen etsintää ja painetta.

Mitään apua ei tuosta ole kenellekään.

Vierailija
400/723 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasun antama "apu" ja "tuki" on pääasiallisesti:

1. Sokerisilla sanoilla kuorrutettua valvontaa, jolla loukataan perheen yksityisyyttä ja jossa altistaa perheensä niille lähäreiden mutukirjauksille.

2. Sitä että lapsi tavalla tai toisella erotetaan vanhemmista

Minkälainen ihminen kuvittelee tuollaista avuksi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan