Miniä suuttui, kun en ota hänen lapsiaan edellisestä liitosta hoitoon
Onko niin, että minun tehtävä olisi hoitaa muutkin lapset, kun lupaudun hoitamaan omaa lapsenlastani? Varsinkin, kun on menossa humputtelee. Hyvinkin ymmärrän kiireellisen työkeikan, mutta minä en ole ilmainen lapsenvahti.
Kommentit (340)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on välit poikki mun veljen kanssa tämmösen tilanteen takia. Eli mun veljellä on yksi lapsi, joka on mun kummilapsi. Mä matkustan aika paljon työkseni, niin aika on välillä muutenkin kortilla. Olen sit aina tehnyt kummilapsen kanssa jotain kun olen kerennyt. Hän on ollut sitten yleensä aina yötä tämän jälkeen mulla. No veljen uusi puoliso vaati, että otan myös hänen lapsensa. En suostunut ja selitin hänelle, että haluan antaa kummilapselleni tämän extran jne. Uusi puoliso suuttui, koska laitoin lapset eri asemaan. Sitä kautta mun veli suuttui ja uhkasi, etten saa nähdä lasta. En jaksanu kuunnella sitä vaan soitin veljen exälle, joka sanoi, että totta kai saan nähdä ja otan sit häneen yhteyttä, jos veljeni kiukuttelee.
Tämä on aivan eri asia, ei voi verrata.
Mummolassa sisarusten kesken kesälomalla vietetty aika, elinikäiset muistot lapsille. Tätä ei ap halua mahdollistaa.
No eikö se lapsi voi viettää mummonsa kanssa aikaa ja toiset lapset oman mummonsa kerran mummola on niin tärkeä paikka?
Voi ja varmasti viettääkin, jos on elossa olevat normaalit isovanhemmat. Mutta se on ihan epäolennaista tässä. Kyllä mummo(tai vaari) - iässä olevan ihmisen kuuluisi jo osata nousta tällaisten asioiden yläpuolelle ja kunnioittaa sitä, että oman lapsen perheessä on nyt osallisena kumppaninkin lapsi tai lapsia. Ja heitä voi perheen tasavertaisina jäseninä huomioida.
On kyllä jotenki jännä, että toisen olet tuntenut vauvasta asti ja hoitanut häntä, hän oman lapsesi lapsi. Toista olet ehkä nähnyt muutaman kerran ja nyt pitäisi samalla tavalla jakaa aikaansa jne. Jokainen tietää, että homma ei ihan noin toimi. On ihan ok haluta viettää aikaa sen oman lapsenlapsen kanssa.
Eikä tämä tietenkään koskaan voi tullakaan läheiseksi, koska eihän vieraalle voi aikaa antaa. Joten aina voi vedota siihen. Kätevää.
Tietenkin ne on eriarvoisessa asemassa.[/quote]
Onpas kamala asenne. Onneksi meillä mummi ja papat viettävät kaikkien lastenlasten kanssa yhtä paljon aikaa ja ovat jokaisen kanssa keksineet juttunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on välit poikki mun veljen kanssa tämmösen tilanteen takia. Eli mun veljellä on yksi lapsi, joka on mun kummilapsi. Mä matkustan aika paljon työkseni, niin aika on välillä muutenkin kortilla. Olen sit aina tehnyt kummilapsen kanssa jotain kun olen kerennyt. Hän on ollut sitten yleensä aina yötä tämän jälkeen mulla. No veljen uusi puoliso vaati, että otan myös hänen lapsensa. En suostunut ja selitin hänelle, että haluan antaa kummilapselleni tämän extran jne. Uusi puoliso suuttui, koska laitoin lapset eri asemaan. Sitä kautta mun veli suuttui ja uhkasi, etten saa nähdä lasta. En jaksanu kuunnella sitä vaan soitin veljen exälle, joka sanoi, että totta kai saan nähdä ja otan sit häneen yhteyttä, jos veljeni kiukuttelee.
Mummolassa sisarusten kesken kesälomalla vietetty aika, elinikäiset muistot lapsille. Tätä ei ap halua mahdollistaa.
No eikö se lapsi voi viettää mummonsa kanssa aikaa ja toiset lapset oman mummonsa kerran mummola on niin tärkeä paikka?
Voi ja varmasti viettääkin, jos on elossa olevat normaalit isovanhemmat. Mutta se on ihan epäolennaista tässä. Kyllä mummo(tai vaari) - iässä olevan ihmisen kuuluisi jo osata nousta tällaisten asioiden yläpuolelle ja kunnioittaa sitä, että oman lapsen perheessä on nyt osallisena kumppaninkin lapsi tai lapsia. Ja heitä voi perheen tasavertaisina jäseninä huomioida.
On kyllä jotenki jännä, että toisen olet tuntenut vauvasta asti ja hoitanut häntä, hän oman lapsesi lapsi. Toista olet ehkä nähnyt muutaman kerran ja nyt pitäisi samalla tavalla jakaa aikaansa jne. Jokainen tietää, että homma ei ihan noin toimi. On ihan ok haluta viettää aikaa sen oman lapsenlapsen kanssa.
Eikä tämä tietenkään koskaan voi tullakaan läheiseksi, koska eihän vieraalle voi aikaa antaa. Joten aina voi vedota siihen. Kätevää.
Aika on elämässä rajallista. Kukaan ei voi toisille sanoa, että miten sitä tulisi jakaa.
Miksi kenenkään "kuuluisi" ottaa lastenlapsia tai uusioperheen lapsia hoitoon? Olemme vaimon kanssa tehneet selväksi molempien tyttärille, että kun he päättävät pukata lapsia, niin ei kannata automaattisesti olettaa, että meidän "tehtävämme" olisi katsoa niiden perään silloin kun he haluavat "vähän omaa lomaa". On meilläkin oma elämä ja lisäksi on täysin hullua tehdä lapsia ja olettaa muiden auttavan lastenhoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan voisikin, mutta isolla lapsiporukalla mummolassa on aivan erilaista olla, kuin yksin. Jos siis lapset on kavereita ja viihtyvät keskenään.
Mummo voisi joustaa lasten riemun tähden, muttei halua.
Ei niin halua koko ei-biologista katrasta, koska on vanha ja käy viekä töissäkin ja loma menisi toisten lapsia hyysätessä. Mummo ei ole ilmainen hoitola, johon lykätään kokotienoon vahinkolapset.
Vierailija kirjoitti:
Mietin tässä, että mites se lapsenlapsi? Onko hänen nyt vaan taivuttava, että mummolaan(kin) tulee tämä bonuslapsi. Onko kukaan kysynyt että miltä hänestä tuntuu?
No aika outo lapsi jos ei halua oman siskon tai veljen tulevan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysyä, että miten usein se oma biologinen lapsenlapsi on niiden ei-biologisten bonuslasten isovanhemmilla hoidossa, että miten usein miniän ex-miehen vanhemmat ovat ottaneet nykyisen miehen lapsen hoitoonsa. Jos vastaus on, että nolla kertaa, voi kohottaa toista kulmakarvaansa ja kysyä, että miksi meille sitten pitäisi ottaa lapsia hoitoon, jos ei siellä miniän lasten puolellakaan olla tätä yhtä ottamassa hoitolaiseksi. Ei ne miniän ensimmäisen liiton lapset ole meille sen läheisempiä kuin on meidän lapsenlapsemme miniän lasten isän vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, lapsi on ikuisesti se "vieras lapsi", vaikka perhe olisi pitänyt yhtä vuosia.
Meillä on uusperhe (jo 10 vuotta yhdessä) ja mieheni vanhemmat ovat aivan ihanasti tukeneet meitä koko ajan. Ovat ihan tietoisesti halunneet tavata minun kahta lastani myös ilman miehen lasta, ja nähneet vaivaa tutustumisen eteen. Arvostan todella paljon
Omat vanhempani valitettavasti eivät ole olleet kovinkaan ystävällisiä mieheni lapselle. Nyt kun kaikki ovat jo lähellä aikuisikää, kummeksuvat asetelmaa kovasti ja omatkin lapseni ovat vieraantuneet heistä lähes kokonaan.
Lopulta aika pienellä panostuksella homma olisi voinut mennä aivan toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin tässä, että mites se lapsenlapsi? Onko hänen nyt vaan taivuttava, että mummolaan(kin) tulee tämä bonuslapsi. Onko kukaan kysynyt että miltä hänestä tuntuu?
No aika outo lapsi jos ei halua oman siskon tai veljen tulevan mukaan.
Mikä sisar? 🤔
Mä olen isosta perheestä. Parasta oli olla kummitädillä yksin yötä
Saman arvoisia kaikki lapset ovat samassa perheessä. Mielestäni tuossa kannattaisi ajatella lapsia. Veikkaan tätä provoksi jokatapauksessa.
Ihan normaalia. Kysyikö kukaan mummilta, haluaako bonusmummiksi? Tai onko kukaan kysynyt lapsiltakaan? Nämä uusperheet ovat kahden itsekkään ihmisen aikaansaannoksia, jotka sekoittavat monta elämää ja olettavat, että muut sopeutuvat tilanteeseen.
Asun bonusperheen naapurissa. Kaoottista on meno ja hermot kireällä aikuisilla koko ajan.
Täällä jankataan sisarusten kanssa vietetystä ajasta. En mä ainakaan halunnut olla kovin "äitipuoleni" lasten kanssa tekemisissä, enkä laskenut sisaruksiksi. Isäni ja "äitipuoli" tekivät lapsen, joka on minulle sisarus.
Vierailija kirjoitti:
Saman arvoisia kaikki lapset ovat samassa perheessä. Mielestäni tuossa kannattaisi ajatella lapsia. Veikkaan tätä provoksi jokatapauksessa.
Lakikaan ei pidä kaikkia lapsia saman arvoisina samassa uusperheessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lakihan onkin hyvä asia, mihin vedota ihmissuhteissa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lakihan onkin hyvä asia, mihin vedota ihmissuhteissa :D
Lapsen äitikö se sitten päättää, kuka henkilö pitää hänen lastaan yhtä tärkeänä kuin biologista sukulaista?
Ap:lle olis ollut varmaan ihana tilanne, jos poikansa olisi nainut jonkun serkkunsa, ettei vaan pääse lurahtamaan vieraita geenejä perheyhteisöön ;D
Eikös nuo sukulaisten luona vierailut yleensä hoideta niillä viikoilla, kun bonuslapset ovat toisilla vanhemmillaan? Mitä varten sinne anoppilaan pitää tunkea silloin, kun on edellisen suhteen lapset mukana?
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeastiko minun täytyy ottaa poikani exän uuden perheen lapset meille, jotta perheen lapsille syntyy yhteisiä muistoja.
Tässä tapauksessa meille tulee poikani lapsi Kalle 4v, joka on ainoa biologinen lapsenlapseni. Lisäksi tulee Maija 2v, joka on Kallen äidin ja tämän uuden miehen Stigin lapsi. Lisäksi tulisi Stigin poika Peter 6v, jota en ole koskaan tavannut, mutta joka on siis tämän Maijan veli samalla tavalla kuin Kallekin. Kallen äidillä (siis tällä ex-miniällä) on edellisestä liitostaan Raiko 10v ja Kuura 8v, tietenkin myös heidän tulee olla mukana. Ja kyllä, miniän nyxän exällä on 4 kk ikäinen vauva, siis tämän Peterin sisko(puoli), joka on osa Peterin perhettä ja siten myös Maija perhettä ja sitä kautta osa Kallen perhettä.
Että tämmöistä kesäleiritystä nyt sitten nykyisin isovanhemmilta edellytetään, että syntyisi niitä kivoja muistoja!
Ei ollut kysymys pojan exästä vaan nyxästä. Nyxällä on vanhasta liitosta lapsi tai kaksi, Nämä jo vanhempia. Sitten on tämä uusi pikkuinen, mummon mussukka, joka saa mennä mummolaan, mutta pojan vaimon vanhemmat lapset eivät ole tervetulleita.
No ei todellakaan. Silloinhan jotkut perisivät neljä isovanhempaa, jotkut kahdeksan. Tämä ei olisi tasapuolista.