Miniä suuttui, kun en ota hänen lapsiaan edellisestä liitosta hoitoon
Onko niin, että minun tehtävä olisi hoitaa muutkin lapset, kun lupaudun hoitamaan omaa lapsenlastani? Varsinkin, kun on menossa humputtelee. Hyvinkin ymmärrän kiireellisen työkeikan, mutta minä en ole ilmainen lapsenvahti.
Kommentit (340)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö laki muuttaa siten, että bonuslapsenlapset ovat rintaperillisiä perintökaaressa?
Ei pitäisi. Nyt on kyse siitä, miten eläessään kohtelee muita ihmisiä.
Hyvä ihminen = hoitaa aina kaikkien lapset, kun vanhemmat niin haluaa. Jännä näkökulma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on välit poikki mun veljen kanssa tämmösen tilanteen takia. Eli mun veljellä on yksi lapsi, joka on mun kummilapsi. Mä matkustan aika paljon työkseni, niin aika on välillä muutenkin kortilla. Olen sit aina tehnyt kummilapsen kanssa jotain kun olen kerennyt. Hän on ollut sitten yleensä aina yötä tämän jälkeen mulla. No veljen uusi puoliso vaati, että otan myös hänen lapsensa. En suostunut ja selitin hänelle, että haluan antaa kummilapselleni tämän extran jne. Uusi puoliso suuttui, koska laitoin lapset eri asemaan. Sitä kautta mun veli suuttui ja uhkasi, etten saa nähdä lasta. En jaksanu kuunnella sitä vaan soitin veljen exälle, joka sanoi, että totta kai saan nähdä ja otan sit häneen yhteyttä, jos veljeni kiukuttelee.
Tämä on aivan eri asia, ei voi verrata.
Mummolassa sisarusten kesken kesälomalla vietetty aika, elinikäiset muistot lapsille. Tätä ei ap halua mahdollistaa.
No ei sit verrata, vaikka mielestäni kertonee juurikin uusperheiden ongelmista, koska voidaan myös todeta, että siskoni eikä toinen veljeni ole koskaan pyytänyt, että heidän lapsensa pääsevät luokseni tällöin.
Mutta todetaan tähän, että se ei ole sen bonuslapsen mummola, eikä he ole sisaruksia. Tämä on uusperheissä vialla, että vaikka aikuiset on rakastunut, niin lapset ovat toisilleen ventovieraita, joita koitetaan pakottaa sisarusten rooliin. Myös kaikkien muiden tulisi ottaa heidät osaksi perhettä, vaikka oikeasti heitä tulee vaan kohdella asiallisesti. Se, että te olette päättäneet laittaa kaiken yhteen ja olla perhettä, ei tarkoita sitä, että kaikkien muiden tarvii hypätä. Eikä kukaan voi pakottaa alkaa rakastaa vierasta lasta ja tuntea hänet jotenkin "omakseen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on välit poikki mun veljen kanssa tämmösen tilanteen takia. Eli mun veljellä on yksi lapsi, joka on mun kummilapsi. Mä matkustan aika paljon työkseni, niin aika on välillä muutenkin kortilla. Olen sit aina tehnyt kummilapsen kanssa jotain kun olen kerennyt. Hän on ollut sitten yleensä aina yötä tämän jälkeen mulla. No veljen uusi puoliso vaati, että otan myös hänen lapsensa. En suostunut ja selitin hänelle, että haluan antaa kummilapselleni tämän extran jne. Uusi puoliso suuttui, koska laitoin lapset eri asemaan. Sitä kautta mun veli suuttui ja uhkasi, etten saa nähdä lasta. En jaksanu kuunnella sitä vaan soitin veljen exälle, joka sanoi, että totta kai saan nähdä ja otan sit häneen yhteyttä, jos veljeni kiukuttelee.
Mummolassa sisarusten kesken kesälomalla vietetty aika, elinikäiset muistot lapsille. Tätä ei ap halua mahdollistaa.
No eikö se lapsi voi viettää mummonsa kanssa aikaa ja toiset lapset oman mummonsa kerran mummola on niin tärkeä paikka?
Voi ja varmasti viettääkin, jos on elossa olevat normaalit isovanhemmat. Mutta se on ihan epäolennaista tässä. Kyllä mummo(tai vaari) - iässä olevan ihmisen kuuluisi jo osata nousta tällaisten asioiden yläpuolelle ja kunnioittaa sitä, että oman lapsen perheessä on nyt osallisena kumppaninkin lapsi tai lapsia. Ja heitä voi perheen tasavertaisina jäseninä huomioida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei sit verrata, vaikka mielestäni kertonee juurikin uusperheiden ongelmista, koska voidaan myös todeta, että siskoni eikä toinen veljeni ole koskaan pyytänyt, että heidän lapsensa pääsevät luokseni tällöin.
Mutta todetaan tähän, että se ei ole sen bonuslapsen mummola, eikä he ole sisaruksia. Tämä on uusperheissä vialla, että vaikka aikuiset on rakastunut, niin lapset ovat toisilleen ventovieraita, joita koitetaan pakottaa sisarusten rooliin. Myös kaikkien muiden tulisi ottaa heidät osaksi perhettä, vaikka oikeasti heitä tulee vaan kohdella asiallisesti. Se, että te olette päättäneet laittaa kaiken yhteen ja olla perhettä, ei tarkoita sitä, että kaikkien muiden tarvii hypätä. Eikä kukaan voi pakottaa alkaa rakastaa vierasta lasta ja tuntea hänet jotenkin "omakseen".
Ei kukaan käske ottamaan omakseen ja rakastamaan. Mutta siitä pitää yrittää mennä yli, että kyseessä olisi *vieras* lapsi ja pyrkiä lähentymään. Kaikki muu on aivan pikkumaista, jos nyt ylipäänsä lapsista pitää.
Meillä äitini uusi mies hoitaa minun lapsia, vaikka ei siis ole biologinen isoisä.
i uusi vaimo hoitaa lapsia, vaikka ei ole biologinen isoäiti.
Exän uuden puolison äiti hoitaa myös meidän lapsia, vaikka ei ole näiden biologinen isoäiti.
Koskaan en keneltäkään mitään ole pyytänyt, itse tahtovat ja heille on kaikille kyllä muodostunut hyvin läheinen suhde meidän lapsiin. Meidän lapset on siis tosiaan erolapsia, mutta eron myötä he ovat kyllä saaneet aika kadehdittavan arsenaalin huippuja isovanhempia.. 😂 Eli jotain positiivistakin.
Minusta se on ihan ok jos ei halua tai ei vaikka jaksa. Nykyään lapsia varmaan tehdään niin vähän tai niin myöhään, että löytyy kuitenkin näitä innokkaita bonuspappoja/ bonusmummojakin, kun he ovat vielä siinä iässä että jaksavat touhuta ja olla lasten kanssa..
Minust sinul on turhan tärkiä miniä, kauhiaa ku pojat ottaa tollassii hirviöi akkoi🤣
Oman tyttäreni miehellä on lapsi (heillä on myös 2 yhteistä) ja olen alusta alkaen halunnut, että miehenkin lapsi on osa perhettä, eikä tunne oloaan ulkopuoliseksi. Välillä olen hoitanutkin häntä ja vuosien mittaan suhde on syventynyt ja todella rakastan tätä lasta ihan kuten muitakin.
En ymmärrä millä muulla tavalla tätä voi ajatella.
Jos hinnasta sovitaan, niin mikä jottei.
En jaksanut kaikkia lukea, sori siitä. Mun vanhemmat otti tosi ihanasti mun yh-iskän pojan omaksi lapsenlapsekseen meidän yhteisen lisäksi. Meidän lapset on sisaruksia ja käyvät tietysti yhdessä mummolassa. Olen siis pojan äitipuoli ja nykyään jo hänen kahden lspsensa mummopuoli. Täällä on kyllä ikävän oloisia ihmidiä, mikä sinänsä ei ollut mikään yllätys. Pieni on teidän sydämenne ja pieni on maailmanne.
Jos poikasi kohtelee bonuslapsiaan kuin omiaan, niin miksi sinä kohtelisit oman lapsenlapsesi sisaruksia niinkuin he olisivat tartuttavia?
Toimillasi estät myös poikaasi lähtemästä ulos parantamaan parisuhdettaan, joten mieleen tulee väkisinkin että pidätkö miniästäsi aidosti vai onko hän jostain syystä mielestäsi väärä valinta pojallesi...
Itse veisin omat lapseni sellaiseen paikkaan jossa he kaikki olisivat tervetulleita, vaikka se sitten johtaisi siihen että lapsi näkee biologista isovanhempaansa vain juhlissa.
Toimillasi vieraannutat itseäsi poikasi perheestä, onko periaatteistasi kiinni pitäminen sen arvoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö se lapsi voi viettää mummonsa kanssa aikaa ja toiset lapset oman mummonsa kerran mummola on niin tärkeä paikka?
Voi ja varmasti viettääkin, jos on elossa olevat normaalit isovanhemmat. Mutta se on ihan epäolennaista tässä. Kyllä mummo(tai vaari) - iässä olevan ihmisen kuuluisi jo osata nousta tällaisten asioiden yläpuolelle ja kunnioittaa sitä, että oman lapsen perheessä on nyt osallisena kumppaninkin lapsi tai lapsia. Ja heitä voi perheen tasavertaisina jäseninä huomioida.
On kyllä jotenki jännä, että toisen olet tuntenut vauvasta asti ja hoitanut häntä, hän oman lapsesi lapsi. Toista olet ehkä nähnyt muutaman kerran ja nyt pitäisi samalla tavalla jakaa aikaansa jne. Jokainen tietää, että homma ei ihan noin toimi. On ihan ok haluta viettää aikaa sen oman lapsenlapsen kanssa.
Vieras lapsi voi käydä äitinsä kanssa kylässä. Omat lapsenlapset hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Tättähäärä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä anoppi hoitaa mun edellisen liiton lapsia. Ostaa myös vaatteita jne.[/quote ihana anoppi. Lapsille aivan mahtavaa että ei tehdä eroa kuka nyt oikea lapsenlapsi ja kuka ei. Arvostan
Tämä on optimaalinen tilanne jos se vain onnistuu. Itselläni oli lähipiirissä tapaus, missä isovanhemmilla oli ollut perinteenä ostaa lapsenlapsillee ylioppilaslahjaksi ulkomaan matka. No, nuorimman lapsenlapsen perhekuvio muuttui siten että siihen tuli kolme bonussisarta, kaikki teini-ikäisiä. Uusperheen vanhemmat halusivat että lapsia kohdeltaisiin tasapuolisesti. Isovanhemmat olivat sitten ongelmatilanteessa, tulisiko heidän ostaa ulkomaanmatkat näille kaikille lapsille (bonuslapset heille melko etäisiä) vai jättää omalta lapsenlapselle matka ostamatta ja asettaa hänet eriarvoiseen asemaan serkkujensa kanssa? Bonussisarten suvussa ei oltu yhtä avokästistä lahjontaa harrastettu.
Ylioppilaaksi pääsevä on täysikäinen eli aikuinen ihminen, ei mikään lapsi enää. Kyllä isovanhemmat voivat aikuiselle lapsen lapselleen ostaa ulkomaanmatkan halutessaan. Aikuiset tämän ymmärtävät. Kyse ei ole mistään pikkulasten synttäreistä, jolloin bonussisaruksille ostetaan myös lahjat ettei lasten tule paha mieli.
Eihän isovampien perintöäkään aikanaan jaeta bonuslapsille.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen naisen kannattaisi miettiä, alkaako väsäämään uusia lapsia uuden miehen kanssa. Mieluummin yh-äiti ja lapset kuin uusperhe!
Varsinkin, jos vanhemmilla lapsilla ei ole isää/isän puoleista sukua, niin se voi olla lapselle aika julmaa.
Isäpuolen sukulaiset kohtelivat eri tavalla biologisia lapsia, itse olen ikuisesti katkera. Myöskin perheen sisällä olimme eriarvoisia. Ihan turha mulle heidän alkaa ikinä mitään lässyttämään nyt kun olen aikuinen, muistan ikuisesti kuinka meitä "toisen lapsia" (oma isämme oli kuollut) kohdeltiin.
Tälle mummolle joka hoitaa vain oman poikansa lapset, olet ihmishirviö!
Jos on kerran äidiksi syntynyt,
Hän äiti on kaikkien lasten,
Ja kaikkia maailman lapsia,
Hän on painanut rintaansa vastenJa maailman lasten itkua
Hän on korvissaan alkanut kuulla,
Sillä maailman lapset puhuvat
Hänen omien lastensa suulla.- Anne-Mari Kaskinen -
Tuntuu että olet jäänyt katkeraksi. Ihannetilanteessa olisit ollut samanlainen osa isäpuolen perhettä kuin biologiset sukulaiset. Mutta mitään velvollisuutta isäpuolen sukulaisilla ei ollut kohdella sinua biologisena sukulaisena. Toivottavasti peruskohteliaan kohtelun kuitenkin sait. Yritä päästä katkeruudestasi ajattelemalla että olit / olet osa omaa perhettänne ja sinulla oli/on omat biologiset sukulaisesi. Isäpuolen suku oli/ on sinulle vain tuttavia, heillä ei ole sinulle mitään velvoitteita kuten ei sinullakaan heille.
Niin se vaan menee. Miniä voi vaatia mitä tahansa miehensä äidiltä, mutta itse ei voi olla kohtelias ja ymmärtäväinen miehensä äitiä kohtaan, koska miniöillä kuuluu palstan mukaan vihotella anopille.
Siis oikeastiko minun täytyy ottaa poikani exän uuden perheen lapset meille, jotta perheen lapsille syntyy yhteisiä muistoja.
Tässä tapauksessa meille tulee poikani lapsi Kalle 4v, joka on ainoa biologinen lapsenlapseni. Lisäksi tulee Maija 2v, joka on Kallen äidin ja tämän uuden miehen Stigin lapsi. Lisäksi tulisi Stigin poika Peter 6v, jota en ole koskaan tavannut, mutta joka on siis tämän Maijan veli samalla tavalla kuin Kallekin. Kallen äidillä (siis tällä ex-miniällä) on edellisestä liitostaan Raiko 10v ja Kuura 8v, tietenkin myös heidän tulee olla mukana. Ja kyllä, miniän nyxän exällä on 4 kk ikäinen vauva, siis tämän Peterin sisko(puoli), joka on osa Peterin perhettä ja siten myös Maija perhettä ja sitä kautta osa Kallen perhettä.
Että tämmöistä kesäleiritystä nyt sitten nykyisin isovanhemmilta edellytetään, että syntyisi niitä kivoja muistoja!
Vierailija kirjoitti:
Oman tyttäreni miehellä on lapsi (heillä on myös 2 yhteistä) ja olen alusta alkaen halunnut, että miehenkin lapsi on osa perhettä, eikä tunne oloaan ulkopuoliseksi. Välillä olen hoitanutkin häntä ja vuosien mittaan suhde on syventynyt ja todella rakastan tätä lasta ihan kuten muitakin.
En ymmärrä millä muulla tavalla tätä voi ajatella.
Ainahan on poikkeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan voisikin, mutta isolla lapsiporukalla mummolassa on aivan erilaista olla, kuin yksin. Jos siis lapset on kavereita ja viihtyvät keskenään.
Mummo voisi joustaa lasten riemun tähden, muttei halua.
Mietin tässä, että mites se lapsenlapsi? Onko hänen nyt vaan taivuttava, että mummolaan(kin) tulee tämä bonuslapsi. Onko kukaan kysynyt että miltä hänestä tuntuu?