Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miniä suuttui, kun en ota hänen lapsiaan edellisestä liitosta hoitoon

Vierailija
17.07.2020 |

Onko niin, että minun tehtävä olisi hoitaa muutkin lapset, kun lupaudun hoitamaan omaa lapsenlastani? Varsinkin, kun on menossa humputtelee. Hyvinkin ymmärrän kiireellisen työkeikan, mutta minä en ole ilmainen lapsenvahti.

Kommentit (340)

Vierailija
261/340 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ole pakko hoitaa. Kannattaa kuitenkin miettiä, onko järkevää alleviivata lapsille että he ovat sinulle niin eriarvoisessa asemassa. Jos kyse on yksittäisestä kerrasta, mikset voisi ottaa kaikkia lapsia?

Tietenkin ne on eriarvoisessa asemassa.

Veri on vettä sakeampaa.

Vierailija
262/340 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemman ja lapsen suhde on parhaimmillaan vahva kiintymyssuhde, todella erityinen ja merkityksellinen. Ja se rakentuu eikä vain synny tyhjästä. Jotenkin tuntuu hassulta että siihen samaan äkillisesti ikään kuin pakotetaan. Aletaan kutsumaan mummoksi tai papaksi kysymättä mitä mummo tai pappa tästä ajattelee, eihän sellaiseen sidokseen voi pakottaa. En minäkään haluaisi että aletaan yhtäkkiä äidiksi, siskoksi tai serkuksi kutsumaan, jos en sitä ole toiselle.

Olen kasvanut uusperheessä, eikä olisi tullut mieleenikään mennä veljeni toisille isovanhemmille (toiset oli yhteiset). Minusta hänellä oli oikeus siihen jakamattoman huomioon, mikä isossa perheessä oli harvinaista. Eroperheen lapsi joutuu joustamaan ja sopeutumaan niin paljon, onhan se aikamoinen muutos jos se tärkeä isovavanhempikin pitää yhtäkkiä jakaa.

Jokainen vanhempana varmaan ymmärtää, että on ihan eri asia viettää aikaa omien lasten kanssa, kuin ottaa hoitoon esim. lasten serkkuja. Vaikka he ovat rakkaita. Ja se käy voimille ihan eri tavalla. Kyllä minä ainakin ymmärrän, että se on isovanhemmalle erilaista hoitaa uuden liiton lapsia oman lapsenlapsen lisäksi, eikä välttämättä jaksa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/340 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei selkeästi ollut kyse mummin jaksamisesta, vaan itsekkyydestä. Pitäisi nähdä asiat isommassa kuvassa ja ymmärtää mitä tuollainen eriarvoistaminen tekee lapsille. Se näyttää huonoa mallia niille jotka saavat kaiken hyvän, jonkun toisen perheenjäsenen jäädessä varjoon. Se antaa kuvan lapsille, että toisten syrjiminen on ok. Mitä se tekee pidemmän päälle syrjityn lapsen itsetunnolle? Jos on kyse mummin jaksamisesta, niin tämän ketjun aloittaja kertoi, ettei ota tätä ulkopuolelle jätettävää lasta, koska vanhemmat haluavat viihteelle. Ei puhuttu sanallakaan omasta jaksamisesta. Jos taas ei fysiikka kestä, niin se on eri asia.

Kyllä joutuu mummut miettimään myös omaa jaksamistaan, ihan jo turvallisuussyistä, että jaksaa vahtia lapset kunnolla. Sillä mummulla voi olla raskas työ, useita lapsenlapsia, lemmikkejä ym ym. Ja joutuuko mummu lapsenlikaksi yksin, vai onko vaarikin hoitamassa. Useampaa lasta vahtiessa joutuu ihan oikeasti miettimään, että pystyykö. Kaikki ei ole mitään tarhantätejä tai perhepäivähoitajia, joilla on rutiinit hallussa isommankin katraan hoitamiseen. Myös lasten iät ratkaisee paljon. Helposti ottaa naapurinkin muksun reissuun mukaan, kun lapset ovat kouluikäisiä. Mutta pieniä vauvoja ja taaperoita ei kauhean montaa haalisi kerralla.

Vierailija
264/340 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna suuttua. Ei ole sinun tehtävä hoitaa.

Vierailija
265/340 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hurjaa. Kyllä mä ainakin ottaisin kaikki lapset ihan yhtälailla jos he kerta samassa perheessä elää ja ovat sisaruksia.

Tulipa surullinen olo tästä.

Kai se miniä sitten huolehtii bonusmummosta kun vanhuus iskee.

Vierailija
266/340 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isovanhemman ja lapsen suhde on parhaimmillaan vahva kiintymyssuhde, todella erityinen ja merkityksellinen. Ja se rakentuu eikä vain synny tyhjästä. Jotenkin tuntuu hassulta että siihen samaan äkillisesti ikään kuin pakotetaan. Aletaan kutsumaan mummoksi tai papaksi kysymättä mitä mummo tai pappa tästä ajattelee, eihän sellaiseen sidokseen voi pakottaa. En minäkään haluaisi että aletaan yhtäkkiä äidiksi, siskoksi tai serkuksi kutsumaan, jos en sitä ole toiselle.

Olen kasvanut uusperheessä, eikä olisi tullut mieleenikään mennä veljeni toisille isovanhemmille (toiset oli yhteiset). Minusta hänellä oli oikeus siihen jakamattoman huomioon, mikä isossa perheessä oli harvinaista. Eroperheen lapsi joutuu joustamaan ja sopeutumaan niin paljon, onhan se aikamoinen muutos jos se tärkeä isovavanhempikin pitää yhtäkkiä jakaa.

Jokainen vanhempana varmaan ymmärtää, että on ihan eri asia viettää aikaa omien lasten kanssa, kuin ottaa hoitoon esim. lasten serkkuja. Vaikka he ovat rakkaita. Ja se käy voimille ihan eri tavalla. Kyllä minä ainakin ymmärrän, että se on isovanhemmalle erilaista hoitaa uuden liiton lapsia oman lapsenlapsen lisäksi, eikä välttämättä jaksa.

No entäpä se lapsi joka on pakotettu uusperhekuvioon ja jolla ei ole isovanhempia? Jätetään yksin kotiin ja ikää on 7 vuotta? Aika säälimättömiä olette.

Vierailija
267/340 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia mennä koko perheenä kylään kuin matkalle isovanhemman kanssa, tai hoitoon ilman vanhempia.

Vierailija
268/340 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki teet itse päätöksesi. Varaudu siihen ettet näe biologisia lapsenlapsiasi enää.

T. Sivusta seurannut isoäiti

Onko tosiaan ihan ok kiristää miehensä äitiä hoitamaan lapsiaan edellisistä suhteista?

Ei ole kyse kiristämisestä vaan ihan luonnollisesta erkaantumisesta siinä kohtaa, kun ihmisiä kohdellaan eriarvoisesti.

Minulle on kelvannut kaikki lapset hoitoon omien voimavarojen mukaan, niin tyttären miehen lapsi kuin heidän yhteinen ja tyttären oma lapsi.

En tee eroa heidän välillään, rakkaita ovat kaikki.

Toiselle isoäidille ei kelvannut, ja nyt lapset eivät edes itse halua mennä sinne, ei vävyn oma, eikä heidän yhteinen koska heidän sisarpuolensa eriarvoistettiin siellä.

Sellaista se on, jokainen tekee päätöksensä itse, mutta jos muut reagoivat siihen negatiivisesti niin sen kanssa on elettävä. Lapset ovat fiksuja, lapset huomaavat tuollaiset.

T. Isoäiti

Vierailija
269/340 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä tätä inhoa nimenomaan uusperheen lapsia kohtaan. Useimmat ihmiset kuitenkin ovat jossain määrin lapsirakkaita, poislukien vannoutuneet velat. Ollaan valmiita auttamaan ja hoitamaan pyydettäessä vähän vieraampaakin lasta satunnaisesti, jos sillä voidaan tämän vanhemman taakkaa helpottaa.

Mutta auta armias, jos oma lapsi sitten hankkii puolison, jolla on lapsi jonkun muunkin kanssa. Tuo lapsi on kamala ja vieras ja tunkeilija ja vaikka mitä. Vaikka siinä olisi isovanhemmallekin mahdollisuus luoda merkityksellinen ihmissuhde pieneen ihmiseen..

En minä mitään hoitovelvollisuutta tässä peräänkuuluta, vaan tätä yleistä asennetta vaan sitä kohtaan, että juuri uusperheessä se lapsi on kammotus, vaikka muuten lapsista yleisesti pitääkin.

Vierailija
270/340 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No entäpä se lapsi joka on pakotettu uusperhekuvioon ja jolla ei ole isovanhempia? Jätetään yksin kotiin ja ikää on 7 vuotta? Aika säälimättömiä olette.

No sillä lapsella on luultavasti toinen vanhempi. Tai sitten oma vanhempi ei humputtele vaan hoitaa lastaan, ei siihen puolison vanhempia voi velvoittaa. Kas kun uusperhe ei ole pelkkää onnea ja autuutta vaikka onnellinen uuspari kuvitteleekin että kaikki on yhtä suurta sukua heidän kanssaan

Vierailija
271/340 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei mun anoppi haluais kaikkia lapsia hoitaa, eipä tuo saisi hoitaa omaa lapsenlastaankaan, veisin hänet omalle äidilleni samalla kun ne muutkin lapset. Mikä järki siinä on ripotella kaikki lapset eri osoitteeseen hoitoon

Vierailija
272/340 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, suuttuiko oikeasti vai tulkitsitko vain niin? Kyllä hän varmaan ymmärtää, ja jos ei ymmärrä niin ei voi mitään. Ei minuakaan huvittaisi hoitaa muuta kuin omia lapsenlapsia.

Vierailija
273/340 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei mun anoppi haluais kaikkia lapsia hoitaa, eipä tuo saisi hoitaa omaa lapsenlastaankaan, veisin hänet omalle äidilleni samalla kun ne muutkin lapset. Mikä järki siinä on ripotella kaikki lapset eri osoitteeseen hoitoon

Oisko nyt kuitenkin kohtuullista, että isoäiti saisi viettää aikaa omien lastenlasten kanssa.

Vierailija
274/340 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatushan on että hoitavat yhdessä parisuhdetta. Se on hyväksi myös sinun lapsenlapsille. Ja pojalle.

He kuitenkin luottavat kaikki lapset synnyn hoitoon, moni mummi suree että miniä antaa vain oman äitinsä hoitaa.

Minä hoidan välillä ystävän tai naapurin lasta ihan vain avuksi, ei mitään omaa etua siitä. Joskus voi ihan vain auttaa toisia, varsinkin jos on yhtään sukua.

Vierailija
275/340 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä riistä lapselta omaa mummua joka häntä haluaa hoitaa. Lähisukua ei ole koskaan liikaa.

Vierailija
276/340 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko nyt kuitenkin kohtuullista, että isoäiti saisi viettää aikaa omien lastenlasten kanssa.

No kyllähän hän vois meille tulla viettämään sitä aikaa. Jos tarvitaan hoitoapua, niin ei me todellakaan lähettäis lapsia repimään eri paikkoihin hoitoon.

Onneks oma anoppini ottaa mielellään kaikki lapset hoitoon.

Mutta jos ap kieltäytynyt hoitamasta kaikkia lapsia niin turha sitten vinkua jos miniä vie omalle äidilleen ne lapset hoitoon ja hän ei saakkaan sitä omaa lapsenlastaan hoitoon

Vierailija
277/340 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän hän vois meille tulla viettämään sitä aikaa. Jos tarvitaan hoitoapua, niin ei me todellakaan lähettäis lapsia repimään eri paikkoihin hoitoon.

Mutta jos ap kieltäytynyt hoitamasta kaikkia lapsia niin turha sitten vinkua jos miniä vie omalle äidilleen ne lapset hoitoon ja hän ei saakkaan sitä omaa lapsenlastaan hoitoon

Onpa itsekästä ajattelua.

Vierailija
278/340 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sillä lapsen isälläkin on jotain sanottavaa kuka hänen lastaan hoitaa. Vai onko tossu niin uuden p*llun lumoissa että myöntyy kaikkeen?

Vierailija
279/340 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ydinperheen äitinä minä kyllä ihmettelen tätä ap:n kimppuun hyökkäystä. Ei oma äitini jaksa hoitaa kerralla kaikkia kolmea omaakaan lastenlastaan, miten voisi vaatia että ottaa vielä jonkun muun lapset päälle? Tai uhkailla että sitten et saa ketään koskaan hoitoon? Eikä kaikki isovanhemmat ole erityisen lapsirakkaita. Minun äitini ei koskaan ollut. Hän rakastaa omaa lastaan ja lastenlapsiaan siksi että ne on omia, mutta hän ei persoonana ole mitenkään yleisesti lapsirakas enkä voi kuvitella hänen hoitavan kenenkään muun lapsia kuin minun.

Ihmettelen kyllä myös niitä munattomia miehiä, jotka antavat uuden vaimon kiristää äitiään lapsenlapsilla. Ei kai se lasten äiti sitä yksin päätä, isälläkin on oikeus vaikuttaa siihen pääseekö lapset mummolaan vai ei.

Muutenkin tuntuu oudolta tämä nykyajan meno, ettei se verisukululaisuus saisi enää merkitä yhtään mitään. Jossain toisessa ketjussa vaadittiin jopa äitipuolia kohtelemaan bonuslapsia täysin samalla tavalla kuin omiakin. Miten ihmeessä se, että on kantanut lasta 9 kk mahassa, imettänyt ja hoivannut vauvasta asti ja kasvattanut läpi lapsuuden voi merkitä joillekin ihmisille niin mitättömän vähän, että siihen voi kuka hyvänsä vieras mukula kiilata ohituskaistalta täysin samanarvoiseksi? Miten näin moni ei tajua tällaisten vaatimusten kohtuuttomuutta - suoranaista absurdiutta?

Vierailija
280/340 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa itsekästä ajattelua.

Olen eri, mutta mietin mitä itsekästä siinä on. Jos osallistuva mummi asuu vaikka 200km päässä ja hänelle vie lapset, kun hän heitä haluaa hoitaa. Eikai miniän velvollisuus ole raahata osaa lapsista sen mummon luokse joka ei kaikkia sinne halua? Varsinkin jos edes takas ajelua tulee useampi tunti sen vuoksi? Se on tuon haluamattoman mummon oma valinta olla ilman lapsenlapsiaan sitten, jos vain osa lapsista kelpaa.