Miniä suuttui, kun en ota hänen lapsiaan edellisestä liitosta hoitoon
Onko niin, että minun tehtävä olisi hoitaa muutkin lapset, kun lupaudun hoitamaan omaa lapsenlastani? Varsinkin, kun on menossa humputtelee. Hyvinkin ymmärrän kiireellisen työkeikan, mutta minä en ole ilmainen lapsenvahti.
Kommentit (340)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapset ovat asuneet pitkään yhdessä ja ovat läheisiä, niin eikö heistä tunnu aika mälsältä, että toinen ei tulekaan mummolaan? Tämä lapsia valikoiva mummo on aika ikävän kuuloinen ja jääköhän yksinäiseksi.
Ei todellakaam, sanoo lapset todella nauttivat, kun saavat olla edes hetken mummin ja ukin vauvoja ja vieraat kalarat eivät ole määrittämässä tahtia. Myös mummi tykkää olla ikioman lapsenlapsensa/lapsenlastensa kanssa ilman ventovieraita ihmisiä, olivat he miten mukavia vain. Jokainen ihminen tarvitsee omaa aikaa ja omaa tilaa ympärilleen edes joskus.
Mitkä vieraat kakarat?
Mun lapsi oli 1v kun löysin nykyisen mieheni. Ollaan oltu 10v naimisissa joten ei tämä mun lapsi nyt kovin vieras ole appivanhemmille.Pienen lapsen tulo perheeseen on täysin eri asia kuin vaikka jonkun 10 vuotiaan tai teinin. Ymmärrät sen varmasti itsekin.
Mitäpä jos aloittajan tapauksessakin on pieni lapsi?
Pitäisikö siis aloittajalla hoitaa vierasta pientä lasta lapsenlapsensa ohella mahdollisesti yön yli vasten tahtoaan vain koska lapsen äiti haluaa baariin?
Miten niin vieras?
Kai se nyt on vieras, jos on muutaman kuukauden ikäinen ja suhde uusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapset ovat asuneet pitkään yhdessä ja ovat läheisiä, niin eikö heistä tunnu aika mälsältä, että toinen ei tulekaan mummolaan? Tämä lapsia valikoiva mummo on aika ikävän kuuloinen ja jääköhän yksinäiseksi.
Ei todellakaam, sanoo lapset todella nauttivat, kun saavat olla edes hetken mummin ja ukin vauvoja ja vieraat kalarat eivät ole määrittämässä tahtia. Myös mummi tykkää olla ikioman lapsenlapsensa/lapsenlastensa kanssa ilman ventovieraita ihmisiä, olivat he miten mukavia vain. Jokainen ihminen tarvitsee omaa aikaa ja omaa tilaa ympärilleen edes joskus.
Mitkä vieraat kakarat?
Mun lapsi oli 1v kun löysin nykyisen mieheni. Ollaan oltu 10v naimisissa joten ei tämä mun lapsi nyt kovin vieras ole appivanhemmille.Pienen lapsen tulo perheeseen on täysin eri asia kuin vaikka jonkun 10 vuotiaan tai teinin. Ymmärrät sen varmasti itsekin.
Mitäpä jos aloittajan tapauksessakin on pieni lapsi?
Pitäisikö siis aloittajalla hoitaa vierasta pientä lasta lapsenlapsensa ohella mahdollisesti yön yli vasten tahtoaan vain koska lapsen äiti haluaa baariin?
Miten niin vieras?
Kai se nyt on vieras, jos on muutaman kuukauden ikäinen ja suhde uusi.
Onko ap näin kirjoittanut?
Noh. Minusta isovanhemmat eivät ole lastenhoitoautomaatteja.
Ensisijainen hoitovastuullinen on lasten isä, sitten voi kysyä nyksää.
Toki jos anoppi voi auttaa, niin mikä jottei. Kiltteydellä yleensä ostaa vastavuoroisuutta. JOS miniä on mölö eikä ymmärrä olla kiitollinen, niin väännä ap rautalangasta: "voin vahtia lapsia, tuletko sinä vastavuoroisesti siivoamaan kotini ensi lauantaina?"
Eli selkeät vaihtoehdot. Jos joku katsoo lapsia seuraavaan aamuun, 2-3 h viikkosiivo on hyvä vaihtari.
Työtä se on lastenhoitokin.
Tosi kauhea ketju. Mä haluisin, että kaikki sijais -äiskät. iskät, mummut, paapat, tädit, enot pitäis huolta lähimmäisistä. Varsinkin niistä pienistä.
En ymmärrä, miten tästä saadaan eriarvoisuuskysymys. Lapset varmasti tietävät, ketkä ovat heidän oikeat isovanhempansa ja ovat myös heihin eniten kiintyneitä. Sama toisinpäin. Eli kun mennään sisarpuolten mummolaan - puolin ja toisin - tuskin kukaan lapsi odottaakaan samanlaista suhtautumista kuin oman, biologisen isovanhemman kanssa ollessa.
Uskon, että on nyt paljon enemmän aikuisten ongelma tämä. Voivathan sisarpuolet mennä kaikki omille isovanhemmilleen hoitoon. Tällöin kaikki saisivat todellista laatuaikaa tuttujen isovanhempien seurassa. Tämäkin on oikeasti tosi tärkeää, mielestäni on karmivaa lasten kannalta jos kaikki pitää tehdä aina yhdessä väkisin. Tarvitaan omaa aikaa myös oman isän ja äidin, ja isovanhempien seurassa. Todella montaa uusperhettä olen seurannut, jossa tämä unohtuu ja ollaan koko ajan yhdessä, kun aikuiset ovat keskenään niin onnellisia. Lapset taas selvästi kaipaisivat rauhaa ja esim. oman vanhemman kanssa oleilua.
Vierailija kirjoitti:
Tosi kauhea ketju. Mä haluisin, että kaikki sijais -äiskät. iskät, mummut, paapat, tädit, enot pitäis huolta lähimmäisistä. Varsinkin niistä pienistä.
Toki lapsista pitää huolehtia, mutta isovanhempia ei voi pitää minään lastenvahtiautomaatteinakaan.
Jos äiti haluaa hoitoapua, hän korvaa sen jotenkin.
246
Vierailija kirjoitti:
Miksei miniä kärrää lapsiaan omien vanhempiensa niskoille baarireissunsa ajaksi?
Missä lapsien isä? Mitäs jos hän hoitaisi? ( Jos miniä jäänyt leskeksi, niin sitten ymmärrän ja olen pahoillani sanoistani)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeastiko minun täytyy ottaa poikani exän uuden perheen lapset meille, jotta perheen lapsille syntyy yhteisiä muistoja.
Tässä tapauksessa meille tulee poikani lapsi Kalle 4v, joka on ainoa biologinen lapsenlapseni. Lisäksi tulee Maija 2v, joka on Kallen äidin ja tämän uuden miehen Stigin lapsi. Lisäksi tulisi Stigin poika Peter 6v, jota en ole koskaan tavannut, mutta joka on siis tämän Maijan veli samalla tavalla kuin Kallekin. Kallen äidillä (siis tällä ex-miniällä) on edellisestä liitostaan Raiko 10v ja Kuura 8v, tietenkin myös heidän tulee olla mukana. Ja kyllä, miniän nyxän exällä on 4 kk ikäinen vauva, siis tämän Peterin sisko(puoli), joka on osa Peterin perhettä ja siten myös Maija perhettä ja sitä kautta osa Kallen perhettä.
Että tämmöistä kesäleiritystä nyt sitten nykyisin isovanhemmilta edellytetään, että syntyisi niitä kivoja muistoja!Ei ollut kysymys pojan exästä vaan nyxästä. Nyxällä on vanhasta liitosta lapsi tai kaksi, Nämä jo vanhempia. Sitten on tämä uusi pikkuinen, mummon mussukka, joka saa mennä mummolaan, mutta pojan vaimon vanhemmat lapset eivät ole tervetulleita.
Jos poika ja nyxsä eroavat, jatkavatko nyxsän lapset exän vanhempien luona käymistään? Tuleeko kenties uusi nyxän anoppi tilalle, jolle "hauskien muistojen vuoksi" viedään myös nyk. nyxsän, eli tulevaisuuden exän lapset hoitooon. Ovathan sisaruksia, siinä missä nyxän aiemmat ja tulevat lapset. Mitä jos tehtäisiin lapsia vaan yhden ja saman kumppanin kanssa. Tai ei ollenkaan, jos noin s**t*n*n vaikeata.
Jos olisin tuo miniä, päättelisin, ettei perheenä kannata tulla ollenkaan kylään. Eli juhlapyhinä mentäisiin vain niille sukulaisille, joille pääsee perheenä. Poika vierailkoon milloin jaksaa äitinsä luona.
Tosi kylmä olet,Miks ihmisten pitää aina olla tommosia?hoidan vaa omaa ynms..minä,minä ja minä ja minun..en tois sulle edes sitä omaa lapsen lasta hoitoon.
Minun mielestäni kannattaisi yrittää olla tasapuolinen. Lapset eivät ole valinneet sosiaalista ympäristöään ts. uusperhettä. Tässä en tarkoita perinnönjakoa vaan sitä että ketään lasta ei jätetä ulkopuolelle. Lapselle on tosi rankkaa se että samassa kodissa asuva sosiaalinen ”sisko”tai ”veli” pääsee mummolaan joka viikko ja itse on yksin kotona. Sanotaan että vieköön oma mummo. Entä jos oma mummo on sairas tai kuollut tai alkoholisti tai ei vaan välitä? Minun ala-asteikäisellä lapsellani ei ole isovanhempia. Minun vanhempani ja mieheni vanhemmat ovat kuolleet, tämä on mahdollista jos lapset on saatu kahdessa sukupolvessa peräkkäin n 35 v. ikäisenä ja on ollut sairautta isovanhemmilla. Ei ole yleistä mutta on mahdollista. Myös exän eli lapsen isän äiti on kuollut ihan vanhuuteen, exän isä ei pidä yhteyttä, on erkaantunut menneestä perheestään jo parikymmentä vuotta sitten. Onneksi lapseni ei ole saanut sisarpuolta joka olisi saman ikäinen ja eriarvoisessa asemassa. Olemme päinvastoin joutuneet ottamaan etäisyyttä sukulaisiin jotka eivät voi ymmärtää ja jaksavat valittaa miten lapsi edes pärjää ilman isovanhempia (kuka sitä vie harrastuksiin, hoitaa kesälomalla, tulee seuraksi kun lapsi on kipeä jne.). Kyllä pärjää kun sitä osattomuutta ei hierota naamaan, kun vieressä ei ole toista joka saa karkkipussin ja huomiota kun itse ei saa. Koettakaa kerrankin asettua itse sen lapsen asemaan joka on jo joutunut kokemaan vanhempiensa eron ja sitten päälle tulee vielä kiusaamiselta tuntuvaa eriarvoistamista.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni kannattaisi yrittää olla tasapuolinen. Lapset eivät ole valinneet sosiaalista ympäristöään ts. uusperhettä. Tässä en tarkoita perinnönjakoa vaan sitä että ketään lasta ei jätetä ulkopuolelle. Lapselle on tosi rankkaa se että samassa kodissa asuva sosiaalinen ”sisko”tai ”veli” pääsee mummolaan joka viikko ja itse on yksin kotona. Sanotaan että vieköön oma mummo. Entä jos oma mummo on sairas tai kuollut tai alkoholisti tai ei vaan välitä? Minun ala-asteikäisellä lapsellani ei ole isovanhempia. Minun vanhempani ja mieheni vanhemmat ovat kuolleet, tämä on mahdollista jos lapset on saatu kahdessa sukupolvessa peräkkäin n 35 v. ikäisenä ja on ollut sairautta isovanhemmilla. Ei ole yleistä mutta on mahdollista. Myös exän eli lapsen isän äiti on kuollut ihan vanhuuteen, exän isä ei pidä yhteyttä, on erkaantunut menneestä perheestään jo parikymmentä vuotta sitten. Onneksi lapseni ei ole saanut sisarpuolta joka olisi saman ikäinen ja eriarvoisessa asemassa. Olemme päinvastoin joutuneet ottamaan etäisyyttä sukulaisiin jotka eivät voi ymmärtää ja jaksavat valittaa miten lapsi edes pärjää ilman isovanhempia (kuka sitä vie harrastuksiin, hoitaa kesälomalla, tulee seuraksi kun lapsi on kipeä jne.). Kyllä pärjää kun sitä osattomuutta ei hierota naamaan, kun vieressä ei ole toista joka saa karkkipussin ja huomiota kun itse ei saa. Koettakaa kerrankin asettua itse sen lapsen asemaan joka on jo joutunut kokemaan vanhempiensa eron ja sitten päälle tulee vielä kiusaamiselta tuntuvaa eriarvoistamista.
Tai sit siihen toisen lapsen asemaan, joka on joutunut kans luultavasti kokemaan vanhempiensa eron ja alkaa jakamaan kotinsa ventovieraiden kanssa. Voi olla, että isovanhempi on ns. ainut hänen omansa ja nyt hän joutuu jakamaan sen. Ei se ole tasapuolista, että astutaan vaan yhden lapsen asemaan
Kylläpä onkin nyt vatvottu aihetta oikein huolella. Noi lapset menee oikeille isovanhemmille hoitoon, ja problem solved. Lasten vika ei ole jos vanhemmat sekoilee, eikä ole myöskään mummojen ja pappojen.
Ihan ymmärrettävää.
Ei iäkkäistä ja usein raihnaisista ikäihmisistä ole hoitamaan lapsia.
Kannattaa kiivetä portaita ja nostaa vaikka painoja, niin lihaskunto ja vetreys lisääntyvät.
Voimia ja jaksamista ikääntyneelle aloittajalle! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat lapset ja vieraat kakarat... Siinä tämän keskustelun ydin. Onnitelkaa itseänne ja maailma on hyvä paikka.
Niin, sinähän voit vapaasti avata kotisi vaikka jokaiselle kaduntallaajalle, miksi et ole jo tehnyt näin kun olet niin paljon parempi ihminen kuin muut? Miksi et kestitse ja lahjo ja hoida kaikkien naapuriesi lapsia? Ei ne ”bonuslapset” eroa monille millään tavalla naapurin lapsista, itsekään en todellakaan koe äitini miesystävän lapsia sisaruksiseni vaikka ollaan tunnettu nyt 15 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ymmärrettävää.
Ei iäkkäistä ja usein raihnaisista ikäihmisistä ole hoitamaan lapsia.
Kannattaa kiivetä portaita ja nostaa vaikka painoja, niin lihaskunto ja vetreys lisääntyvät.
Voimia ja jaksamista ikääntyneelle aloittajalle! :)
Kevyt kahvakuula voi olla sopiva, samoin jumppakuminauhat.
Löllerökäsivarret ovat pian menneen talven lumia, suonikohjujalat solakoituvat ja roikkuva mahakin voi vähän pienentyä.
Tämä on aika monimutkainen kysymys, ja aloittaja ei kertonut ehkä riittävästi taustatietoja, jotka vaikuttavat asiaan. Ensin ajattelin, että "ei tietenkään pidä ottaa hoitoon", mutta toisaalta, riippuu eri tekijöistä.
Esim. kyseessä on miniän JA ALOITTAJAN OMAN POJAN humputtelumatkasta. Ovatko miniän edellisen suhteen lapset kiinteästi osa heidän perhettään? Kaatuuko humputtelumatka tähän anopin päätökseen? Missä lasten omat isovanhemmat asuvat - voivat asua satojen kilometrien päässä. Jne.
Voi olla, että jos anoppi ajattelee oman poikansa ja oman lapsenlapsensa parasta, hän toimii viisaasti, jos ottaa ne muutkin hoitoon. Kyse ei ole siis vain miniästä.
Naimisiinmeno ei ole adoptointia.