Miten vanhoja tavaroita teillä on jokapäiväisessä käytössä
Sellaisia jotka olette ostaneet uutena tai uudehkona, ei mitään vintage-kirppislöytöjä vuodelta 1906...
Minulla on talvitakki 90-luvun puolivälistä. Huonekaluja on vanhempiakin, mutta eiväthän ne kulu samalla lailla.
Kommentit (64)
Mikro 14 v, samoin ruokapöytä tuoleineen ja sänky (kaikki siis ostettu v. 2001 kun erosin). Jokapäiväisessä käytössä mummoni 50 vuotta vanha astiasto, Arabian polaris. EI mikään nätti, mutta kestää konepesun. Ompelukone on yli 20 vuotta vanha, uutena ostettu. Vanhin itse ostettu vaatekappale on suuri, kasmirkuvioinen villainen huivi, hankittu v. 1979.
Leipätiinu 1920- luvulta, leivän juurikin kymmeniä vuosia vanha. Vene 1950-luvulta.
Electroluxin yleiskone 70-luvulta. Samaa ruotsalaista konetta tehdään edelleenkin, toisella nimellä. Kaikki varusteet käyvät systerin uuteen koneeseen, mitä meidän äidiltä perittyyn.
Aterimia, lautasia ja mukeja yli 20 vuotta vanhoja. Useita koriste-esineitä jotka ovat 20-30 vuotta vanhoja.
Ostin vuonna 1978 oranssin ja vihreän muovikulhon. Vatkaan niissä kakkutaikinat ja munakkaat edelleen. Samalta vuodelta, jolloin muutin pois kotoa, on myös muutamia Arabian Krookus-lautasia sekä Savonia-ruokailuvälineitä. Myös koruja on 1970-luvulta jäljellä, rippilahjaksi saatu sydänriipus silloin tällöin käytössäkin. Ensimmäiset Lundia-hyllyni ostin vuoden 1979 alussa, ja ne ovat edelleen käytössä.
27, tässä kysyttiin itse uutena ostettuja tavaroita, ei perintökaluja. Ne ovat eri asia.
Sain 20 v sitten valmistujaislahjaksi vedenkeittimen. Hyvin pelittää vaikka nykykoneihin verrattuna onkin hidas.
Just köllin maailman ihanimmissa lakanoissa, eli 70-luvun Finlaysoneissa. Pahoin pelkään että pian ne jo kuluvat puhki, mutta vielä toimivat oikein hyvin ja ovat unelmanpehmeät ja täysin nypyttömät! Uskomatonta laatua!! Nämä olivat jo lapsena lempilakanani ja edelleen mieluiten nukun näissä. Toinen pari on myös olemassa, yhteensä siis 4 pussilakanaa, jotka ovat kestäneet pian 40 vuotta!
Minulla on edelleen, hyväkuntoisena 5-vaihteinen Helkama Kaunotar -polkupyörä, jonka isäni osti minulle vuonna 1976 eli se on siis jo 37 vuotta vanha!
Ai niin ja jos ei nyt päivittäin niin viikoittain kuitenkin on käytössä sähköinen käsivatkain, jonka sain lahjaksi kun muutin ekaan omaan opiskelijakämppään melkein 20 v sitten. Saman sarjan paahdin ja kahvinkeitin ovat jo hajonneet, mutta vatkain on kestänyt ihmeen hyvin.
70-lukulaisia purkkeja ja purnukoita on myös käytössä päivittäin, eivät ole menneet miksikään.
Äidilläni on käytössä todella hyvä ja järeä metallinen Kenwoodin yleiskone 70-luvulta. se varmaan säilyisi naarmuitta vaikka ydinsodasta.
T. 31
- 35v mummon virkkaama poytaliina
- vauvallamme on kaytossa villapeitto, joka oli mieheni, kun han oli vauva eli peitto on n. 33v vanha
- 17v kampa, jolla edelleen kampaan paivittain hiukseni
- lisaa on lahinna keittiotavaroita, leluja, joitakin vaatteita tms. Joillakin on sentimentaalista arvoa, niin paljon etta vaikka rikki/ puhki menisi, tuntuisi haikealta heittaa pois, ennemmin sita korjaisi jos vain voisi.
Pussiakana 70 -luvulta omasta lapsuudenkodista, lumpputäkit mökiltä samalta vuosikymmeneltä:D Ekat tuparilahjapyyhkeet, Finlaysonin vuodelta -79. Silloin oli vielä laatukamaa!! Ensimmäisen avioliiton häälahjakattila sekä Kenwood chef talouskone vuodelta -81.
Ekaan kotiin v -79 käytettynä ostettu pesukone annettiin edelleen toimivana eteenpäin vasta 5 vuotta sitten.... hyvin palveli lähes päivittäisessä käytössä mökillä.
Huonekaluja nyt tietty 1800 -luvulta saakka
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 08:19"]
Pussiakana 70 -luvulta omasta lapsuudenkodista, lumpputäkit mökiltä samalta vuosikymmeneltä:D Ekat tuparilahjapyyhkeet, Finlaysonin vuodelta -79. Silloin oli vielä laatukamaa!! Ensimmäisen avioliiton häälahjakattila sekä Kenwood chef talouskone vuodelta -81.
Ekaan kotiin v -79 käytettynä ostettu pesukone annettiin edelleen toimivana eteenpäin vasta 5 vuotta sitten.... hyvin palveli lähes päivittäisessä käytössä mökillä.
Huonekaluja nyt tietty 1800 -luvulta saakka
[/quote]
35 jatkaa - siis onhan meillä astioita 40- luvulta lähtien mutta niitä en ole uutena tietenkään ostanut vaan perinyt kuten hopeitakin.
Ihan itse ostamista on tallella pikkupyyhkeitä 90-luvun alusta, alkavat kyllä jo olla aika kulahtaneita. Nyt päällä on huppari vuodelta -94, se on ihan siisi edelleen, vain sisäpuolelta saumojen kohdalta näkee että vanhasta vaatteesta on kyse. Joitain kattiloita yms. on myös samalta vuosikymmeneltä, hankin silloin tavaraa Ihan Ensimmäiseen Omaan Kotiin.
Pakko kysyä 37:lta että onko se huppari säilyttänyt muotonsa ja värinsä moitteettomana? Uskomattoman hyvää laatua. =) Ite ostin viime kesänä hupparin jota ei edes ole paljon käytetty (eikä siten pestykään) ja nyt on jo muodoton ja värit haalistuneet. Siivous- ja pihapuuhissa sitä enää viitsii käyttää.
Mulla on R-collectionin huppari ehkä vuodelta -93. Kotivaatteena se kestänee hautaan. Lisäksi villatakkeja 90-luvulta, siistejä edelleen.
Oon käyttänyt valurautapannuja eli samoja mitä äiti käytti kun olin lapsi.
N. 50 vuotta vanhoja.
Ja 34 vuotta palvellut hiustenkuivaaja.
Alle 5 vuotta kaikki. Astiatkin koitan vaihtaa uusiin parin vuoden välein.