Miten vanhoja tavaroita teillä on jokapäiväisessä käytössä
Sellaisia jotka olette ostaneet uutena tai uudehkona, ei mitään vintage-kirppislöytöjä vuodelta 1906...
Minulla on talvitakki 90-luvun puolivälistä. Huonekaluja on vanhempiakin, mutta eiväthän ne kulu samalla lailla.
Kommentit (64)
Pyyhkeitä 80-luvulta. Aterimet samoin samalta vuosikymmeneltä, lahjaksi saatu uutena.
Radio 70-luvulta, miehen ostos omassa nuoruudessaan.
Lipasto, jonka sain kun muutin omaan huoneeseen, myös 70-luvulta. Muistan kun käytiin isän kanssa se ostamassa.
Aterimet on häälahja vuodelta,-67,Pehtoori kahvipannu samalta vuodelta. Mehulinko pari vuotta nuorenpi,Valurautapadat on ehkä muutaman vuoden uudempia, käytetään kyllä harvoin.
Voi että näitä on ihana lukea, tässä kertakäyttökulttuurissa mikä nyt vallitsee! Jatkakaa samaan malliin ja nytpä innostuin minäkin :)
- auto 10 v, tv 7 v, taitaa olla vanhimmat, leipäkone 15 v ja kahvinketin mocca master 15 v
No siis voi höh.... mulla on tässä läppärin alla sohvapöytänä puulaatikko, jonka tekijä on kuollut vuonna 1948. Eli kyseessä on isoäitini siskonmiehen tekemä muuttolaatikko, jolla kuskasivat evakkotavaroitaan ympäri etelä-Suomea. Pitkään tätä hipelöin äitini vintillä ja nyt kun saatiin takkahuone pönttöuuneineen valmiiksi...niin heti keksin, että tänne se laatikko sopii. Pyörät alle ja maalia pintaan. Laatikon sisällä on ipanan lelujemma... mm. Lundbyn nukkekoti vuosimallia -78. Ja mä tuossa aiemmin mietin tuota pikkusälää, enkä tätä oikeasti vanhaa muistanut ollenkaan :)
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 15:35"]
60-70 -lukujen vaihteesta tavaraa, jotka mun vanhemmat on ostaneet uutena. Enimmäkseen vähän käytettävää keittiötavaraa (omenapora, sosemylly, valurautapata ja -pannu). Sitten mun 5-vuotiaalla on esim mun vanha kylpytakki vuodelta 1975, joitain leluja (legoja, nukkeja) 70-luvulta.
90-luvun alusta on paljon... silloin muutin omilleni. Tällä viikolla hankin uuden imurin, 1994 hankittu ei ihan jaksanut toimia 20 vuotta :)
[/quote]
Ihan älyttömästi on ihmisillä vanhaa tavaraa! Luulin, että olisin ainoa. Talo on vuodelta 18??, huonekalut melkein kaikki talosta löytyneitä tai muuten perittyjä, tai viimeistään ostettuja nuoruudessa 1980-luvulla, auto vuodelta 2000, polkupyörä vuodelta 1986 ja Philips Ahkera -yleiskone mallia 1990. Astiat miltei kaikki samoin perittyjä tai sitten vanhoja, kirppareilta ostettuja. Vaatteita on varmaan kanssa parinkymmenenkin vuoden takaa. Ja mies! Sekin yliparinkymmenen vuoden takainen.
Kolmekymmentä vuotta palvelleita kattiloita ja kulhoja käytän edelleen. Ostin ne aikoinaan, kun muutin ensimmäiseen omaan kotiin.
Kylppäristä löytyy muovinen hammasmuki.
Sain sen uutena neljäkymmentäkolme vuotta sitten.
Maailman paras pöytägrilli, eli acosta mallia DDR
Mun vanhimmat pikkuhousut on ajalta, jolloin olin yläasteelta. Oon nyt 30. Ihan hyvät on vielä.
70-vuotias piano. Oli ostettu isän syntyessä ja isovanhempien kuollessa 6 v ennen mun syntymää siirtyi isälle ja mun muuttaessa lapsuudenkodista mulle. Oikea ikä pianolla on varmaan lähempänä sataa, mutta 70 vuotta se on ollut meidän perheessä.
Ehkä 40 vuotta lasinen appelsiinipuristin. Sen päälle on hyvä istahtaa välillä.
Pipo vuodelta 1999. 100-vuotias piano. 8-vuotias näyttö (olen graafinen suunnittelija). 70-luvun kenwood-yleiskone.
Yöpaitana valtava t-paita Pori jazzeilta -91 ostettu. Äitini oli silloin viimeisillään raskaana minä mahassa. Nyt paita on minulla. Eikä ole erityisen kulunut edes!
Kovin vanhaa ei löydy. Keinuhevonen ja pöytä + tuolit -setti 90-luvun alusta omasta lapsuudestani taitavat olla vanhimmat.
Lundiahylly 80-luvulta, Artekin tuoli 70-luvulta. Mummon vanha arkku 1790-luvulta, senkki 1900- luvun alkupuolelta... Rakastan kaikkea vanhaa. Onkin sanonut, että meillä ei ole muuta uutta kuin iPad ja tv! Sitten on kaiken moista saatua lähivuosikymmeniltä ja 10 v takaa jne. Se on toi kierrätys ihan parasta!!
1966 ostettu Jopo, edelleen käytössä, itse omilla rahoilla hankittu. 1968 hankittuja Lokki-valaisimia 2kpl, samoin sohvapöytä samalta vuodelta yms.
Ostan aina uutta vasta, jos vanhasta on tullut käyttökelvotonta.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 00:04"]
Sain 20 v sitten valmistujaislahjaksi vedenkeittimen. Hyvin pelittää vaikka nykykoneihin verrattuna onkin hidas.
[/quote]
sama homma. Veljeni silloinen tyttöystävä, nykyinen vaimon alkoi ostelee mulle vst aina lahjaksi.
sain mm vedenkeittimen, leivänpaahtimen ja vaa an. Vaaka tippui jossain muutossa ja meni rikki mutta muut toimii. Vedenkeitin on jo saanut väriä, esim kaatonokan kohta ei ole siisti ja hidashan toi on.
mutta niin kauan kun toimii, en aio uutta ostaa.
Ai siis sori, olisit halunnut vain uutena ostettuja. No tuo mikro sitten :) paitsi, että senkin sain lahjaksi mummiltani, joka oli käyttänyt sitä alle vuoden. t nro 21