Järkyn kokoiset kimalaiset talossa
Olen tappanut tai saatellut ulos parin päivän aikana viisi järkyn isoa (ainakin 2,5 cm pitkiä) kimalaista puutalostamme. Niitä on ollut sekä ala- että yläkerrassa. Miten ihmeessä ne pääsevät sisälle, kun ovat vielä noin julmetun kokoisia eikä ovia tai ikkunoita ole pidetty auki?! Eikös kimalaiset yleensä pesi maassa? Viime kesänä näin parvekkeemme tuntumassa pienempiä kimalaisia usein, voisivatko ne pesiä katon rajassa?
Kommentit (58)
Meillä on 2 kpl ollut sisällä ja ulkona näin viikonloppuna vaikka kuinka monta. Mulla kukkii siniset kevättähdet jo kukkapenkissä ja niissä kävi kova pörinä.
🇺🇦🇮🇱
Meilläkin tulee mehiläiset sisälle. Jostain kolosta varmaan pääsevät.
Ollaan viety joitain mukin ja lehden avulla takaisin ulos 🐝
Eikös nuokin ole melkein häviämässä? :(
Älä helkkarissa tapa niitä, vaan nappaa kiinni ja heitä pihalle!
En voi käsittää, että vielä on juntteja, jotka tappavat ötököitä.
Myös ampiaisilla on tärkeä tehtävä!
Vierailija kirjoitti:
https://www.weekendbee.fi/blogs/bee-friendly-blogi/meidan-yhteinen-miss…
"Kannustammekin jokaista teistä ottamaan pienen asiekeleen mehiläisten puolesta ja kasvattamaan kukkia. Tämä on ehdottomasti helpoin tapa auttaa."
Pörinää kuuluu kirjoitti:
Ollaan viety joitain mukin ja lehden avulla takaisin ulos 🐝Eikös nuokin ole melkein häviämässä? :(
Yks päivä vietiin viisi mehiläistä takaisin, ellei ollut sitten sama :D
Pörriäisiä pitää suojella. Koska muuten saadaan pian pölyttää kasvit itse pienellä pensselillä.
Tuuletusikkunoihin ja muihin aukkoihin verkot niin pysyvät paremmin pihalla.
Kesä tulossa taas, kauhulla odotan taas kaikenlaisia isoja ötököitä. Joskus tuli nähtyä sellainen punainen lentävä noin 5cm pitkä kuoriainen.
Miksi kimalaiset meidän pihalla hyökkäilevät päälle ilman mitään syytä ja yrittävät pistää nimenomaan päähän?
Vierailija kirjoitti:
Pörinää kuuluu kirjoitti:
Ollaan viety joitain mukin ja lehden avulla takaisin ulos 🐝Eikös nuokin ole melkein häviämässä? :(
Yks päivä vietiin viisi mehiläistä takaisin, ellei ollut sitten sama :D
Tänään mukin ja pahvinpalan avulla vein yhden mehiläisen ulos 🌺🐝
T. Sama kommentoija
Vierailija kirjoitti:
Miksi kimalaiset meidän pihalla hyökkäilevät päälle ilman mitään syytä ja yrittävät pistää nimenomaan päähän?
Mehiläiset ovat leppoisampia 🐝
Ydinsäteily varmaan tehnyt niistä noin isoja, kohta on linnutkin koiran kokoisia...
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/04/01/polyttajien-maara-on-romahtanu…
Itse kuuntelin tänään melkoista konserttia, olin pihassa jossa on kolme isoa vaahteraa ja sadat kimalaiset pöristelivät niissä ympäriinsä, syömässä ja pölyttämässä. Noustessani autosta kuulin heti sen surinan ja luulin ensin että jossain ihan vieressä on ampiaispesä mutta kimalaisethan ne siellä vaahteroissa olivat täydessä työn touhussa!
Kotona niitä eksyy joskus sisälle, silloin autan varovasti pörriäisen postikortilla pahvimukin kyytiin ja vien takaisin pihalle.
Minä olen vienyt tänään kolme kimalaiskuningatarta ulos pörisemään. Jostain torpan rakenteista heräilevät ja tunkevat sisään.
Meiltä kans kaks tällaista pörröistä kaveria pelastin ulos (n. 2,5 cm pitkiä) ja eivät siis ole herhiläisiä. Tulevat varmaan kylpyhuone-sauna suunnalta sisään. Nyt se ovi pidetään kiinni jotteivät eksy yöllä huusholliin.
Kimalainen voi tehdä pesänsä vuorivillaan, googlettakaa kimalaisen pesä.
Meillä on vanha talo ja tuli yksi kesä mustia ampiaisia sisälle alakertaan. Olen allerginen niiden pistoille. Ihmeteltiin mistä ne tulee, kunnes tajuttiin että pesä on piipussa ja ne tulee peltien kautta sisälle. Ei muuta kuin mies kävi katolla ampumassa myrkyt pesään ja minä pistin tulet keittiön puulieteen. Hellettä oli muutenkin 27 astetta, niin hiki valui!
Mutta ampparit lähti.