hauskimmat murresanat?
Mitkä eri murteiden sanat herättävät teissä hilpeyttä? Kertokaa sana, mitä murretta se on, jos tiedät ja mitä se yleiskielellä tarkoittaa.
Minua naurattaa aina pohjanmaalla, kun kuulen seuraavia sanoja:
punkka = kylpyamme (itse sanon vanna)
nyysiä = haistella
köppänen = pieni, huono
räivä, räiväillä = ilkeä, olla ilkeä
jatkakaa listaa!
Kommentit (623)
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 23:07"]
Sukkela on ehdottomasti hauskin murresana - sekän tarkoittaa outoa ja omituista.
[/quote]
Sukkela on nopeaa toimintaa!
Eikös kläppi ole poika??? Oulun seudulla tms
Turussa psykiatri kuulemma saattaa kuulla potilaalta: "Mul on niin sukkela olo" (eli outo, erikoinen, kummallinen...)
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 23:31"]
Onko nämä teille tuttuja?
* julppi
* tramppu
* hillikäs
[/quote]
Ja näitä ei kukaan tiedä?
Mua naurattaa, kun eteläsuomalainen korvaa "kuka" tai "joka" -sanan sanomalla "ketä". En vain voi mitään, kuulostaa niin hassulta. "Kukaan" -sanan voi korvata muodolla "ketään".
"Ketä siellä on?"
"Mä oon sellanen mies, ketä ei pelkää mitään!"
"Nyt ei ketään sano enää mitään!"
"Ketään ei tiedä, ketä mä olen naisiani. Tai tietää yks, ketä vaikenee kyllä iäti."
Näin pohjoisempaa tulleelle nuo ovat aina yhtä hauskaa komediaa!
Itse sanon aina että mun pitäs nyt lähtä tai taidankin lähtä. Kun miettii niin tarkoittaako lähtä todellakaan mitään? :D
[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 01:11"]
Eikös kläppi ole poika??? Oulun seudulla tms
[/quote]
Kloppi se on. En ollut kyllä kuvitellut sitä Oululaiseksi.
Pohjanmaalla poika taitaa olla "kläppi".
Mä niin rakastan näitä murreketjuja! :D
Täällä Helsingissä bunkka on sänky, bunkata on nukkua.
Bunkata voi myös olla sama kuin budjata tai kiinata, eli asua tilapäisesti jonkun kaverin luona. "Meillon putkiremppa ja mä budjaan sen aikaa Marilla ku se on reissussa."
Suloisin pokauslause on oululainen "alakkonää mua?"
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 23:07"]
Sukkela on ehdottomasti hauskin murresana - sekän tarkoittaa outoa ja omituista.
[/quote]
Näinhän se on. Itse en ole sitä käyttänyt tuossa merkityksessä (olen Raumalla syntynyt ja kasvanut), mutta Luvialta kotoisin olleiden vanhempieni, varsinkin isäni, kielenkäytössä sukkela todellakin tarkoitti outoa ja kummallista.
Isän suku oli hyvinkin ruotsinkielistä alkuperältään (juuret Ahvenanmaan saaristossa) ja siksipä isän kielessä porkkanat olivat morottereita ja haarukat kaffeleita, ja samankaltaisia nimenväännöksiä löytyi paljon muitakin. Isän puhetta oli hauska kuunnella.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 00:30"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 00:26"]
Musta on jotenkin hauskaa, kun näihin murreketjuihin tormaa aina ensimmäisenä jonkun sortin pohjalaiset arvuuttelemaan :D :D
t. pohjalainen itsekin
[/quote]
Tarpeeton ja ikävä kommentti muuten hauskassa ketjussa.
[/quote]
Jaha. Näytätkö sitten vielä mulle mallia, että miten sen naaman saa kunnolla norsunvitulle, niin laitan sitten samalla tavalla. Sun ja mun hauska kun pitää olla samanlaista.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 02:21"]
Kläppi tai läppi on lapsi
[/quote]
Lapissa käytetään
[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 01:15"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 23:31"]
Onko nämä teille tuttuja?
* julppi
* tramppu
* hillikäs
[/quote]
Ja näitä ei kukaan tiedä?
[/quote]
Jos ei näitä kukaan tiedä (tai viitsi vastata) niin tässä:
* julppi = housujen etuvetoketju ja sen edessä oleva kangas
* tramppu = polkupyörän poljin
* hillikäs = hieno, ihana (jostain syystä myös hillitön tarkoitti joskus 70-luvulla samaa)
Nämä siis Vaasassa.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 01:24"]
[/quote]
Kläppi tarkoitti pohjoisessa äpärää.
Murteella puhuminen on hienoa. Mutta kirjoitettuna ne ovat vaivalloista ja aika pahaa myötähäpeää aiheuttavaa luettavaa. Mielelläni lukisin aina vain pelkkää asiasuomea, kiitos.
Mutta hauska murresana, meillä päin oli kölpö. Se tarkoitti vähän onnetonta, yleensä vanhempaa ja naisetonta miestä, vanhaapoikaa. Kölpöt olivat yleisiä naurunaiheita ja niitä sai vapaasti mm. heitellä pienillä esineillä.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 02:24"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 01:24"]
[/quote]
Kläppi tarkoitti pohjoisessa äpärää.
[/quote]
Ei ainakaan meillä päin pohjoisessa. Vanhemmat ihmiset käyttää läppi-sanaa kaikista lapsista
Mummini sanontoja:
"Viruttelin klepujani prunnilla" (Pesin vaatteitani lammella). Prunni tarkoittaa pientä lampea, lamparetta. Nämä ovat loimaalaisia murresanoja. Mummin pihapiirissä oli prunni. Siellä aina käytiin mattopyykillä.
Klepu ja prunni... suoraan ruotsista nämä sanat!