hauskimmat murresanat?
Mitkä eri murteiden sanat herättävät teissä hilpeyttä? Kertokaa sana, mitä murretta se on, jos tiedät ja mitä se yleiskielellä tarkoittaa.
Minua naurattaa aina pohjanmaalla, kun kuulen seuraavia sanoja:
punkka = kylpyamme (itse sanon vanna)
nyysiä = haistella
köppänen = pieni, huono
räivä, räiväillä = ilkeä, olla ilkeä
jatkakaa listaa!
Kommentit (623)
Pilikumi/pilikkumi, Pohjois- ja Keski-Pohjanmaan välimaastossa käytetty sana, tarkoittaa kuppia. Äitini kotoisin tuolta alueelta, täällä n. 100 km pohjoisempana tuota sanaa ei niinkään käytetä, ainakaan nykyään. Äiti oli kertonut veljelleni löytäneensä pihaa tonkiessaan pilikumin. Veli oli räjähtänyt nauruun. Käsittänyt sanan olevan pili-kumi eli kortonki. :)
punkka=amme
haukkoset=kun kumppareihin menee vettä kun lurkkii ojassa
kartano=piha
suvi=märkä lumi
ammata=hoitaa lasta
tooli=tuoli
nestuuki=nenäliina
Aina yhtä hassulta kuulostaa tämä "laittaminen". Laitan nukkumaan, laitoin auton.
Siis menen nukkumaan ja ostin auton. Tietääkö kukaan tuon laittamisen alkuperää?
Mä ihmettelen sitä ja jotenkin se myös ärsyttää.
Täällä Turussa ihmetellään, jos kylvetät lasta vannassa ja sitten vielä viet sen kiikkumaan... Itse olen Itä- Suomesta kotoisin.
Kurraos
Koppeotua tai kopehtua
Völjätä
Kainuulaisia sanoja. Tietääkö joku merkityksen?
Kittana = pieni (vaatteesta), myös kriikeli tarkoittaa samaa.
Jos vaate on iso, se on mohjale!
Kudotut villasukat = hipulit (tuleekohan tästä sanonta "hippulat vinkuen"?)
Kudotut lapaset = tikkurit
Levoton, ylivilkas lapsi = tättähäärä tai tärpästikkeli
Nämä sanat tuttuja Loimaan seudulta.
Arvuuttelenpa muutamia murresanoja minäkin.
luoma?
ruukata?
tyyrätä?
lusku?
Tuo 'luoma' oli vähän hankala selvittää, ja ajattelen, että se kannattaisi mainita täällä
ettei sen selitys katoaisi kokonaan. Eteläpohjalaiset luultavasti tuon luoman ainakin tietävät
ja pohjoispohjalaiset tuon luskun ;-D .
P.S. Mitä tarkoittaa 'vekari' (adjektiviivi)? Tiedustelen, että onko se yleisessä käytössä
esim. Pohjois-Savossa?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 22:09"]
Mitkä eri murteiden sanat herättävät teissä hilpeyttä? Kertokaa sana, mitä murretta se on, jos tiedät ja mitä se yleiskielellä tarkoittaa.
Minua naurattaa aina pohjanmaalla, kun kuulen seuraavia sanoja:
punkka = kylpyamme (itse sanon vanna)
nyysiä = haistella
köppänen = pieni, huono
räivä, räiväillä = ilkeä, olla ilkeä
jatkakaa listaa!
[/quote]
nyysiä on meilläpäin varastaa ja nussia tarkoittaa myös varastamista :D nussiminen onkin sitte eri juttu
Voi hitsi mulla on yks kaveri Etelä-Pohjanmaalta ja hän käyttää mitä ihmeellisimpiä sanoja välillä, mutta nyt ei tuu muuta mieleen kun että kun hän lapsena jossain muualla päin Suomea meni kioskille ja pyysi "pussin murua" niin kassa ei ymmärtänyt yhtään, mistä hän puhui. Muru tarkottaa sielläpäin siis karkkia :D Tuun kertomaan kyllä lisää jos vaan muistuu mieleen. Muutenkin se murre on niin erikoista, että jos tää kaveri vaikka vähän maistissa soittaa minulle niin en meinaa saada puolestakaan puheestaa mitään selkoa.
eiks punna ole sänky ja nyysiä varastaa
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 09:25"]Voi hitsi mulla on yks kaveri Etelä-Pohjanmaalta ja hän käyttää mitä ihmeellisimpiä sanoja välillä, mutta nyt ei tuu muuta mieleen kun että kun hän lapsena jossain muualla päin Suomea meni kioskille ja pyysi "pussin murua" niin kassa ei ymmärtänyt yhtään, mistä hän puhui. Muru tarkottaa sielläpäin siis karkkia :D Tuun kertomaan kyllä lisää jos vaan muistuu mieleen. Muutenkin se murre on niin erikoista, että jos tää kaveri vaikka vähän maistissa soittaa minulle niin en meinaa saada puolestakaan puheestaa mitään selkoa.
[/quote]
Ainiin ja Turussa on mielestäni hauska, kun joidenkin vefbien perään lisätään s-kirjain esimerkiksi tippui=tippus.
Ja kaikkihan tietysti tietävät
mitä kylymä tarkoittaa?
Tai kuluma? :-D
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 23:05"]Räpsä on räpylä!
Ja me mentiin aina ritsillä. :)
[/quote] me tarakalla
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 23:13"]Sinä sieviläinen tiedät varmaan mikä on lintti?
[/quote] en oo sievista, mutta siellapain suomuurain, hilla eli lakka on lintti, eikos muurain tarkoita jossain pain raakaa lakkaa?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 23:01"]Tiedättekös missä mennään, kun mennään ritsalla?
Itse en tiennyt, mihin mennä, kun piti matkustaa repsikassa. Eikä saanut törmätä rotvalliin! Enkä edes tiedä, miksi itse kutsuisin rotvallia.. en varmaan miksikään :D onko sille joku toinen sana?
[/quote]
Valkeakoskelaiset serkkuni ainakin tarkottavat ritsalla pyörän tarakkaa :)
Ilimanpilluu on savoa eikä liity seksin harrastamisen mitenkään...
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 23:01"]Tiedättekös missä mennään, kun mennään ritsalla?
Itse en tiennyt, mihin mennä, kun piti matkustaa repsikassa. Eikä saanut törmätä rotvalliin! Enkä edes tiedä, miksi itse kutsuisin rotvallia.. en varmaan miksikään :D onko sille joku toinen sana?
[/quote]
Ritsasta en ole varma, ite käytän vanhoista autoista ritsa nimikettä.
Repsikkaha on vänkäri eli shotgun eli appari eli apukuski.
Rotvalli on katujen reunakivetys eli kanttari.
Hutlaari = auton takakontti
Tilluukaat = villasukat
Ja klitsu!
t.nro109