hauskimmat murresanat?
Mitkä eri murteiden sanat herättävät teissä hilpeyttä? Kertokaa sana, mitä murretta se on, jos tiedät ja mitä se yleiskielellä tarkoittaa.
Minua naurattaa aina pohjanmaalla, kun kuulen seuraavia sanoja:
punkka = kylpyamme (itse sanon vanna)
nyysiä = haistella
köppänen = pieni, huono
räivä, räiväillä = ilkeä, olla ilkeä
jatkakaa listaa!
Kommentit (623)
Luin äskettäin päiväkirjamerkintöjäni ja siellä luki, että äitini oli keskustellessamme käyttänyt sanaa
'kanhela'
En kuitenkaan ollut merkinnyt muistiin, missä yhteydessä hän sitä oli käyttänyt. Se on mitä ilmeisemmin asian/esineen/persoonan laatua ilmaiseva...tai sitten jotain aivan muuta.
Mahtaako joku esim Pohjanmaalla asuva tietää sanan merkityksen? Kiitän jo etukäteen :)
Rasappärkyää kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö mikä on pilikkumi?
Pilikkumia ei enää nykyään tarvita, ku joka huushollis on sisällä hyysi. Ennen sitä tarvittihin. Soli sellaanen fati sängyn alla johonka kustihin, kun yöllä tuli hätä.
Pilkkumi on kyllä yleensä tarkoittanut mitä tahansa posliinikulhoa, en ole kuullut sillä yöastiaa/pottaa tarkoitettavan.
- Mitä tänään syötäisiin?
- kalloo
läpisuoli=ihminen joka syö koko ajan
huutosuoli=ihminen joka kailottaa äänekkäästi
Vierailija kirjoitti:
Meillä läpisuoli = läpiruikkoo (vrt. sanaan ruikku)
(Eteläpohjanmaa)
Oottako työ..olen olen sama duuni vieläkin.
Juotava pullo
Joku turkulainen vois sellttää, mistä on kyse?
pönttö = mikä tahansa säilyttämiseen tarkoitettu esine karkkirasiasta tynnyriin
Pohjalaiset tuntuvat käyttävän tuota pönttö-sanaa paljon.
porssia = harppoa lumihangessa
Kaakkoismurteiden alueella, josta itse ole kotoisin, tuota sanaa käytetään. Muualla sitä on ihmetelty.
ruutu = juomalasi
Lapsena Rauman seudulla ollessani törmäsin tähän erikoisuuteen.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Täällä on monesti tullut esille, että kehdata tarkoittaa viitsimistä idässä, eli jos "ei kehtaa", ei viitsi eli ei jaksa. Meillä päin, Oulusta hieman pohjoiseen se on ollut niin päin, että viitsiminen tarkoittaa kehtaamista. "Emmää viiti laittaa sitä paitaa" = En kehtaa laittaa sitä paitaa, se olisi noloa.
Olen kotoisin kaakonkulmalta enkä ole koskaan kuullut verbiä porssia. Meillä pohruttiin hangessa.
No tiedättekö, mitä ennen aikaan syötiin, kun pisteltiin röpsää, kovaohrasta ja punsaa? Tai nukuttiin kaattuvan alla?
röpsä = uunissa haudutettu ruispuolukkapuuro
kovaohranen = ohrajauhoista tehty hiivaton ohut ohrarieska
punsa eli tytinä = alatoopi, lihahyytelö
kaattuva = vällyt, todellinen "painopeite", jossa päällisenä oli luja kangas ja sisäpuolella lammaskarva
Ja lopuksi sana, jota lapsena inhosin ja jota ei enää onneksi kuule eli teiverä, joka tarkoitto kaikin puolin taitavaa, näppärää ja ahkeraa ihmistä, usein lasta
Tässä ketjussa puhutaan, että joissakin murteissa kehtaaminen tarkoittaa viitsimistä. Meilläkin on näin, mutta meillä myös viittiminen tarkoittaa kehtaamista. Siis jos minua ujostuttaa, en viiti, ja jos minua laiskottaa, en kehtaa. En oikein tiedä mistä nämä tulee. Isäni on Oulun itäpuolelta ja äitini Kainuun suunnalta.
Vierailija kirjoitti:
huutosuoli=ihminen joka kailottaa äänekkäästi
Meilläpäin lapissa/oulunseudulla sanottiin läpipasko, kun ihminen saa syödä mitä vaan, mutta ei liho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä38863 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tikkuri = kudottu villapaita
Missäpäin ? Loimaan seudulla yksi tikkuri on villalapanen ja tikkurit ovat lapaset.
Ainakin Oulun seudulla tikkuri on villapaita.
Tai tarkennetaan tätä sen verran, että P-Pohjanmaalla, jonkin verran Oulun alapuolella ainakin tikkuri on villapaita. Jos meinaan Oululaiset tykkää kyttyrää, (pari ainaki on tykänny paskaa, niinkö meillä sanotaan.)
Oulun Hailuodossa on neulottu tikkurivillapaitaa kalastajien lämmikkeeksi.
Mr47 kirjoitti:
Juotava pullo
Joku turkulainen vois sellttää, mistä on kyse?
Hiilihapotetuista virvoitusjuomista yleisesti
Tuolla tuli esiin sana teiverä. Se on minulle outo, mutta tarkoittaa samaa kuin vihmerä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kersa...missä päin niin sanotaan?
Vähän joka puolella Suomea... Eikö tämä ole melko yleinen nimitys lapsesta? Samoin kuin vaikkapa kakara, mikä tarkoittaa samaa.
Ainakin jyväskyläläisittäin kersa on positiivinen ilmaisu, mutta kakara haukkumanimi.
Huvittaa muuten 90-luvulta saakka vallinnut tapa sanoa lenkkimakkaraa kyrsäksi.
Kyrsähän on alunperin tarkoittanut leipää.
Makkaran ulkomuodosta kulee kai se toinen kyr.... mieleen.
Lutsake-hiirenloukku
Tolikat-aterimet