Vierailija
Poiminta

Mitkä eri murteiden sanat herättävät teissä hilpeyttä? Kertokaa sana, mitä murretta se on, jos tiedät ja mitä se yleiskielellä tarkoittaa.

Minua naurattaa aina pohjanmaalla, kun kuulen seuraavia sanoja:

punkka = kylpyamme (itse sanon vanna)

nyysiä = haistella

köppänen = pieni, huono

räivä, räiväillä = ilkeä, olla ilkeä

jatkakaa listaa!

• ylös 23
  • alas 70

Sivut

Kommentit (564)

Vierailija

punkka = kylpyamme (itse sanon vanna)

nyysiä = haistella

Minusta taas vanna kuulostaa todella oudolta. Nyysiä tarkoittaa mielestäni varastamista..

• ylös 350
  • alas 9

Ehdoton ykkönen on intissä "Käet pois taskuista!", johon Seinäjokiset "Ei oo käkiä!".

Muutama hauska:

ookko nää

pelekääkkönää

mihnä, kuhna

• ylös 86
  • alas 11
Sisältö jatkuu mainoksen alla

olen ennenkin taalla kertonut mutta... olin paivakodissa toissa jossa lastenhoitaja oli pohjanmaalta. han luki lapsille elainkirjaa. koiran kuva ja han "miten koira panee?" hiukkasen  ihmettelin kunnes han 'hau hau'. ja sitten lehman kuva 'miten lehma panee?' 'muu muu'. Joopa, ei ollut siita panemisesta kysymys mita mina ajattelin. 

• ylös 222
  • alas 6

Mäkin oon pari kertaa sanonut jollekin, että meen pesee käet :D mutta sehän ei oo yhtä paha kuin jossain päin sanotaan että "pestään käret verellä" :D 

• ylös 133
  • alas 6

Nyysiä tarkoittaa pöllimistä ja punkka sänkyä. Punkkaminen väliaikaista asumista. Noita kahta muuta en tunne. Mihinä? on kiva sana. en nyt muista oliko se missä vai mihin, joku voisi valaista.

• ylös 157
  • alas 8

tämä ei ole murretta, mutta yksi sukulaiseni, joka on ruotsista, kysyy aina vierailta, että saako ollaa pullaa vai seksiä kahvin kanssa? kyllä naurattaa, en tiedä edes tajuaako hän, kun on vanha nainen.

• ylös 97
  • alas 8

Pohjois-Kainuun murteessa on paljon hauskaa, se koko asenne ja kieli on niin ihanaa.

Vaikea eritellä ja vaikea selittää.

• ylös 50
  • alas 1
Vierailija

Itikka on aiheuttanut hämmennystä. 

jep, itikkalaumoja voi löytyä yllättävistä paikoista..

• ylös 58
  • alas 3

Vaasalaisten pulttu = housun lahje ja lesta = pyörän satula. Olen itse kotoisin oulun murteen alueelta joten mulle tuo lesta on perinteisesti tarkoittanut lestadiolaista. Istu siinä sitten lestan päällä ja lähde polkemaan... :)

Pahki on myös hauska. Meni pitkään ennen kuin opin käyttämään kiertoilmaisuja törmäämiselle muutettuani Pohjois-Pohjanmaalta muualle.

• ylös 114
  • alas 1

Oulun murre on hauskaa kokonaisuudessaan.

"Pennut kartanolle!" (mikä ihmeen kartano se piha muka on?)

puntit = lahkeet (mulle puntit on esim. käsipainot)

kouransilimä = kämmen

pölijä = hölmö

• ylös 84
  • alas 6
Vierailija

mites se tuima, tarkoittaako oikeasti jossain muualla muuta kuin vahvaa tai sellaista?

Mulle ainakin tuima tarkoittaa vihaista tai ankaraa.

• ylös 135
  • alas 0
Vierailija

mites se tuima, tarkoittaako oikeasti jossain muualla muuta kuin vahvaa tai sellaista?

Savolainen mummoni taivasteli usein että kyllä on tuimaa (ruoka) ja ropsutteli suolaa reippaasti päälle :D eli suolatonta / mautonta tarkoitti.

Sanoi myös ettein hän kehtoo (kehtaa) tehdä sitä tai tätä ja tarkoitti ettei viitsi.

Näitä ihmettelin lapsena kun itse puhun turkua ;D 

Täällä länsirannikolla päin tuo seksi / keksi -juttu on aika yleinen varsinkin vanhemman väen keskuudessa. Ihme vitsi josta on tullut melkein vakiintunut hokema.

• ylös 77
  • alas 1
Vierailija

kouransilimä = kämmen

pölijä = hölmö

Kartanosta tuli mieleen että mun savolaismummoni sanoi aina että tulukee pihhaan, ja tarkoitti että tulkaa SISÄLLE taloon. Loogista ;D

T.16

• ylös 71
  • alas 1
Vierailija

Nappo

Räpsä

Molemmat kivan kuuloisia lausua.

mikä on räpsä?

nappoa sanotaan meillä päin kuupaksi.

• ylös 39
  • alas 1
Vierailija

kouransilimä = kämmen

pölijä = hölmö

Oululaisia kohteliaisuuksia:

"Ookkonää aivan pölijä?",

"Ekkö nää näe" tai "Ekkö nää näje" (joka ei välttämättä liity näkemiseen, vaan ymmärtämiseen)

"Tosa" (ole hyvää ei tarvita)

Olen samaa mieltä Oulun murteesta. Lisäksi tykkään muutenkin pohjois-pohjanmaalaisesta puheesta ja kuinka hienoisesti muuttuu Keskipohjanmaalta Oulua lähestyttäessä. 

• ylös 59
  • alas 6

Mulle ei oo vieläkään selvinnyt mitä ystäväni tarkoittaa kun hän aina sanoo että "mennää jos vaa suinnii koppeuvvuttaa". Kuullostaa minusta kopealta :D

• ylös 44
  • alas 8

Tollonkoppi on suosikkini. (tyhmä, älytön ihminen)

Haaristelu on myös hirmuisen hauska sana! (haarat levällään kulkeminen, makoilu tms)

Pohjois-Pohjanmaalta nämä.

• ylös 37
  • alas 4

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.