hauskimmat murresanat?
Mitkä eri murteiden sanat herättävät teissä hilpeyttä? Kertokaa sana, mitä murretta se on, jos tiedät ja mitä se yleiskielellä tarkoittaa.
Minua naurattaa aina pohjanmaalla, kun kuulen seuraavia sanoja:
punkka = kylpyamme (itse sanon vanna)
nyysiä = haistella
köppänen = pieni, huono
räivä, räiväillä = ilkeä, olla ilkeä
jatkakaa listaa!
Kommentit (623)
Olin keikkalääkärinä Etelä-Pohjanmaalla, kun mies tuli valittamaan, että hänellä on kuves puhki.
Seuraava valitti, että linkat on kipiät.
Sitten oli yksi äiti alle 1-v lapsen kanssa. Kysyin miten lapsi on kehittynyt. Äiti vastasi: Kova se on kaahimaha ylähä.
Kärri= kärry
Pottu= potta
(Pohjois-karjala)
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 20:31"][quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 23:23"]
Lounaismurteiden alueelta nämäkin:
solko = soma, sievä
pinni = pippeli
kaste = kastike
myteri = äkillinen rajuilma
sukkela = 'sukkela suustaan' eli kertoo hauskoja juttuja
prunni = katuoja, viemäri, ränni
puntti = lahje
punkka = amme
[/quote]
Vanha lainaus, mutta sukkela on kyllä monikäyttöisempi sana. "Simmone sukkela näköne" voitaisiin sanoa myös melkein mistä tahansa kränkhärvelistä. Tai mikä tahansa persoonallisesti muotoiltu tavara näyttää sukkelalt. Ja sukkela tarkoittaa myös ihan vain nopeaa, ripeää. "Sepäs tulki tavallise sukkelaa" jos kirje on perillä jo seuraavana päivänä lähettämisestä.
Prunni tarkoittaa myös kaivoa, lähdettä tai mitä tahansa märkää paikkaa. "Nii plinisavee koko kuraprunni et toine saapas haukkas liaju ja toine jäi pohjaa kii" kun kerrotaan sitkeästä ja märästä kaivuutyömaasta. Ränninä (rakennuksen) en ole kuullut käytettävän.
Kuka osaa paikantaa tarkemmin kartalle nykykielenkäytöstä omien havaintojeni mukaan kadonneen "kute" eli "kun ei"? Esim: "Kävelleen mentii kute hevostakaa ollu ja auto ol viäl keksimät". Jossain tuolla Rauman ja Turun välissä tämä on elänyt. Vai eläneekö vieläkin?
[/quote]
Uudenkaupungin seudulta kotoisin olevat isovanhempani sanoivat "kote": "Kuis me ny prasu tehrä kote klapejakka ol". (Mitenköhän nyt saisimme tulen takkaan kun polttopuut ovat loppu).
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 23:52"]
Oululainen murresanonta:
"Älä rääkkää sitä koiraa"
" Ehämmää rääkääkkää"
[/quote]
Kaenuulaesittaen: "Elä reäkkeä sitä koeroa" "Emminä reäkkeäkeä" ;)
Täälläkin tuo pottu=potta.
Polli=pallo
Poojanmulukku=pikkupoika
T: savolainen
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:10"]Kärri= kärry
Pottu= potta
(Pohjois-karjala)
[/quote]jatkuu..
Hyö = he
Työ= te
Kumisaapas = kumikenkä
[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 17:08"]
Kurraos
Koppeotua tai kopehtua
Völjätä
Kainuulaisia sanoja. Tietääkö joku merkityksen?
[/quote]
Kaenuulaenen yrittää aottaa! Kurraoshan on kurraos... :D Semmonen... Nyt unehtu. Kerron ku muistan, ellei joku muu ehi ensin. Liittyy juomisseen.
Koppeotuo jo maenittu sinne päen. Se on sitä viihtimistä tae jossaen tappaoksissa ehtimistä. Ja völjätä esim. matkuuvessaan. Völjäötyö jonkun mukana. Kulettaa, kulukeotuo.
Ja yks lempisannoesta löytyy omasta murteesta: noetuo. Tarkottaa kirroilemista (kiroilemista).
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 22:36"][quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 22:30"]
Oulun murre on hauskaa kokonaisuudessaan.
"Pennut kartanolle!" (mikä ihmeen kartano se piha muka on?)
puntit = lahkeet (mulle puntit on esim. käsipainot)
kouransilimä = kämmen
pölijä = hölmö
[/quote]
Kartanosta tuli mieleen että mun savolaismummoni sanoi aina että tulukee pihhaan, ja tarkoitti että tulkaa SISÄLLE taloon. Loogista ;D
T.16
[/quote]
Itä-Suomessa sanotaan "mennään mökille." Eli kotiin. :)
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 22:09"]
punkka = kylpyamme (itse sanon vanna)
nyysiä = haistella
[/quote]
Minusta taas vanna kuulostaa todella oudolta. Nyysiä tarkoittaa mielestäni varastamista..
Ehdoton ykkönen on intissä "Käet pois taskuista!", johon Seinäjokiset "Ei oo käkiä!".
Muutama hauska:
ookko nää
pelekääkkönää
mihnä, kuhna
olen ennenkin taalla kertonut mutta... olin paivakodissa toissa jossa lastenhoitaja oli pohjanmaalta. han luki lapsille elainkirjaa. koiran kuva ja han "miten koira panee?" hiukkasen ihmettelin kunnes han 'hau hau'. ja sitten lehman kuva 'miten lehma panee?' 'muu muu'. Joopa, ei ollut siita panemisesta kysymys mita mina ajattelin.
Mäkin oon pari kertaa sanonut jollekin, että meen pesee käet :D mutta sehän ei oo yhtä paha kuin jossain päin sanotaan että "pestään käret verellä" :D
Nyysiä tarkoittaa pöllimistä ja punkka sänkyä. Punkkaminen väliaikaista asumista. Noita kahta muuta en tunne. Mihinä? on kiva sana. en nyt muista oliko se missä vai mihin, joku voisi valaista.
tämä ei ole murretta, mutta yksi sukulaiseni, joka on ruotsista, kysyy aina vierailta, että saako ollaa pullaa vai seksiä kahvin kanssa? kyllä naurattaa, en tiedä edes tajuaako hän, kun on vanha nainen.
Itikka on aiheuttanut hämmennystä.
Nappo
Räpsä
Molemmat kivan kuuloisia lausua.
Pohjois-Kainuun murteessa on paljon hauskaa, se koko asenne ja kieli on niin ihanaa.
Vaikea eritellä ja vaikea selittää.
Taksari=makkaraperunat :D
Jyväskylä...