Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

hauskimmat murresanat?

Vierailija
26.04.2013 |

Mitkä eri murteiden sanat herättävät teissä hilpeyttä? Kertokaa sana, mitä murretta se on, jos tiedät ja mitä se yleiskielellä tarkoittaa.

Minua naurattaa aina pohjanmaalla, kun kuulen seuraavia sanoja:

punkka = kylpyamme (itse sanon vanna)

nyysiä = haistella

köppänen = pieni, huono

räivä, räiväillä = ilkeä, olla ilkeä

jatkakaa listaa!

Kommentit (623)

Vierailija
21/623 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokryämäne, äitini sanastoa ja lounaismurretta. Joskus lipsahtaa itseltä, jo aikoja sitten Turusta pääkaupunkiseudulle muuttaneelta. Kukaan ei vaan ole vielä tiennyt merkitystä, tietääköhän täällä joku?

Vierailija
22/623 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 22:09"]

Mitkä eri murteiden sanat herättävät teissä hilpeyttä? Kertokaa sana, mitä murretta se on, jos tiedät ja mitä se yleiskielellä tarkoittaa.

nyysiä = haistella

köppänen = pieni, huono

jatkakaa listaa!

[/quote]

Pohjanmaan murretta puhuvana ymmärrän nuo kaikki muut, mutta "nyysiä" tilalta sanoisin nyyskätä. Esim. joku nyyskäälöö johonakin. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/623 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahtaaminen 

Vierailija
24/623 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lanttuloota porkkanaloota (Lanttulaatikko porkkanalaatikko)

Mää (minä)

Sää (sinä) 

Kahtomassa (katsomassa)

Linia-auto (linja- auto)

Riehtilä (paistinpannu)

Pohojois-pohojammaa (pohjois-pohjanmaa)

Vierailija
25/623 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoji = aitta
Kuoppa = maakellari
Torrakka = karahka, kuivunu puu
Pylly = pimppi
Mukkaan = mukaan

Pohojois-Pohojanmaalta

Vierailija
26/623 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 01:24"]Pohjanmaalla poika taitaa olla "kläppi".
[/quote]

Kloppi. Pojankloppi. Ja flikat eli tyttäret!

Mihinä/mihnä on kyl ihan arkisana ja meinaa "missä" :D samoin johnaki eli johnain eli jossain :D

Muita ihan arkisia e-p murresanoja on äitee ja issee. "Ka!" eli katso. Punkka on sänky tai se lasten amme. Koppa on sänky. Konhottaa, ryskätä, pöllöttää = riehua ja leikkiä vähä päättömästi. Kivoja sanoja !

Vierailija
27/623 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämöinti=mekastus
falskata=vuotaa
faari=vaari
tummu=mummu
(f)riski=roteva,voimakas
haka=hyvä (jossain) "oot aika haka tässä"
kropsu=paistos/piirakka
Näin Kokkolan kupeesta :) Välillä täytyy ihan miettiä, että mitkä sanat on murresanoja ja mitkä ei!

Vierailija
28/623 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

rotvallia sanotaan paikoin myos kanttariksi. Toysalainen serkku oli paasannu halkoja, eli siirtany ison maaran puita. Tatin mies kaytti sanaa kaahimalavitta, mies kayttaa samasta apuvalineesta nimea teikat, jossain se on emannan jatke, ma sanon porrasjakkara tai keittiojakkara. Kanisteri on miehen perheessa lontti, vesilontti (mobiili: pisteet ton o:n paallle). lumipalloa joku sanoi lumikopiksi. Sateella tulee (vesi)putteja eli latakoita. Ja mieheni on aina yhta ilahtunu jalki-istuntoa tarkoittavasta sanasta potka (taas ne pisteet o:n ja a:n paalle).

Vierailija
29/623 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 23:01"]Tiedättekös missä mennään, kun mennään ritsalla?

Itse en tiennyt, mihin mennä, kun piti matkustaa repsikassa. Eikä saanut törmätä rotvalliin! Enkä edes tiedä, miksi itse kutsuisin rotvallia.. en varmaan miksikään :D onko sille joku toinen sana?
[/quote] Kanttari, Etelä-Suomi

Vierailija
30/623 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 23:19"]Kittanaa en ole koskaan kuullut, mutta kippanaa käytetään täälläpäin :)
[/quote] ja kikkana täällä :D

Vierailija
31/623 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 11:18"]

Pahki = törmätä johonkin "kunnolla" ja usein vahingossa. "Ajoin seinään pahki", oikeasti hyvä sana saisi levitä eteläänkin. Jööti= Kunnon, jämäkkä, raskas jne. Myrryttää=mököttää

[/quote]

Jööti = 95-S-58:n sirpalekranaatti.
[/quote] Iso paska se kyllä täällä on :D es

Vierailija
32/623 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 22:12"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 22:09"]

nyysiä = haistella

[/quote]

Minusta taas vanna kuulostaa todella oudolta. Nyysiä tarkoittaa mielestäni varastamista..

[/quote]

Punkka taas on täällä pohjois-Savossa sänky :) ja amme on vanna täälläkin päin. Ja nyysiminen on pöllimistä, varastelua.

Vierailija
33/623 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurraos = vetoketju?

Vierailija
34/623 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-raatasin seppua kirkolla

Vierailija
35/623 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stonga ja pakkari ja skrode!

Vierailija
36/623 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 11:31"][quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 22:09"]

nyysiä = haistella

köppänen = pieni, huono

jatkakaa listaa!

[/quote]

Pohjanmaan murretta puhuvana ymmärrän nuo kaikki muut, mutta "nyysiä" tilalta sanoisin nyyskätä. Esim. joku nyyskäälöö johonakin. :D
[/quote]

meillä nyysiä on varastaa. Tampere.

Vierailija
37/623 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 23:26"]Nyt täytyy lopettaa ja mennä kohlimaan pirrastetut herneet.

Anyone? :)
[/quote]

kerämään mullin mallin levitetyt herneet.

Vierailija
38/623 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilapäenen alapiäromanssi

Vierailija
39/623 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itäsuomalaisena en ymmärtänyt sanontaa "lähteä följyhyn", (lähteä mukaan).
Punkka on täällä sänky.

Vierailija
40/623 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen keskustelu!

Täällä päin nappo = kauha, vanna = saavi, puntit = lahkeet, punkka = sänky, nyysiä = pölliä eli varastaa, räpsä = pesäpalloräpylä, tuima = tiukka (siis kun puhutaan henkilöstä, esim tuima katse), kuuppa = pää ( esim kuuppa sekaisin), sukkela = sanavalmis tai mennä sukkelasti/mennä sukkelaan = mennä nopeasti, miettiä päänsä pahki = miettiä päänsä puhki, viruttaa = huuhdella, kittana/nafti = liian tiukka vaate, köpöttää = kävellä pienillä askeleilla, kinkata = hyppiä yhdellä jalalla tai kävellä ontuen, ripa = kahva, jööti = paska, lahdata = tappaa. Voin myös laittaa nukkumaan, eli mennä nukkumaan.

Tiedättekös mitä tarkoittavat esim taksari, linkki, paakki, lälli?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi