Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulla on HIV, kysy mitä vain...

Vierailija
22.04.2013 |

Kysy. Minä vastaan.

Kommentit (288)

Vierailija
61/288 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin ettet ole töissä, ainakaan vakituisesti. Miten saat päiväsi kulumaan? Kai sinulla on ystäviä, joiden kanssa olet tekemisissä- tietävätpä he tartunnastasi tai eivät? Yritän vain kuvitella, millaista arkesi on. On kai sinulla harrastuksia? Eikö runsas tekeminen kuitenkin tuo voimia ja vie ajatuksia pois taudista?

Kiitos vastauksistasi, haleja :)

Vierailija
62/288 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni HIV pitäisi nähdä autoimmuuni- sairautta vastaavana sairautena joka ei periydy mutta tarttuu. Toisekseen sinuna aloittaisin hoidon samantien enkä odottaisi että vcd4 solusi laskevt alle  300:n.. koska silloin immuunivasteesti on kärsinyt jo peruttamatonta vahinko siten että suurin osa muistitietoa sisältävistä immuunisoluluista on tuhoutunut eli ne solut jotka muistavat esim. lapsena sairastetun vesirokon, olet sen jälkeen paljon alttiimpi yleensä kaikille sairauksille. 

Kolmanneksi suosittelisin osallistumaan tutkimushoitoihin esim. The body sivuston kautta. Sieltä löytyy linkkejä, sairaus saadaan kantasoluhoidolla ilman luuydinsiirräistäkin oireettomaksi eli elimistö opetetaan taistelemaan hallitusti virusta vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/288 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on trolli kirjoittaa joka palstalle

Vierailija
64/288 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän on hivistä tietoa. Ulkomaiset tutkimukset kertovat, että jos henkilö on lääkityksessä ja virusmäärä mittaamaton, henkilö ei tällöin ole tartuttava.On kuitenkin aina hyvä huolehtia ehkäisystä, sillä voi saada myös muita sukupuolitauteja. Esim. kuppa on Suomessa yleistynyt ulkomaisten myötä. Miksi kantaa traumaa asian johdosta, jolle ei voi mitään. Kannattaa hakeutua ammattilaisen puheille ja pyrkiä elämässään normaaliin arkeen. Hiviä hysterisoidaan liiaksi - koska tietoa on vähän. Samoin asenteemme on kumma. Voimme sanoa, ettemme koskaan olisi hiv posiyiivisen kanssa, mutta silti jaetaan paljaalla, suojaamattomana. Kumma asenne. Ei muuta kuin tsemppiä ja kohti iliista elämää!

Vierailija
65/288 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kai ei ole mitään ongelmaa. olet seurannassa ja lääkutys aloitetaan kun virusmääräsi nousevat jonkun rajan yli. ihme ettei lääkityksesi ole jo alkanut. suomen hoito on maailman huippuluokkaa joten turha murehtia. ehkä kannattaisi kääntyä psykologin puoleen ja kelata asioita luottamuksella ammattilaisen kanssa. oma mieheni on positiivinen. avioliittomme on hyvin onnellinen. tämä ei ole meille mikään ongelma, eikä se näy arjessamme muutoin kun, että hän ottaa pillerinsä päivittäin. kun henkilö on hoidossa ja virusarvit mittaamattomissa, tuolloin (vähintään 6kk), tällöin hän ei ole tartuttava. Emme käytä yhdynnöissä kondomia, enkä ole tartuntaa saanut, vaikka olemmevhyvin aktiivisia seksin suhteen.

Vierailija
66/288 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen urbaaneja kaskuja te oikein kuuntelette? Hiv+ voi kyllä elää ihan normi elämää lemmikkeineen, lapsineen ja kaikkineen kun lääkitys on ok.

Vierailija
67/288 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten pitäisi ymmärtää, että kaikista vaarallisimpia tartuttajia ovat ne, joiden tartunta ei ole tiedossa. Virustasojen seuranta ja lääkitys pienentävät tartuntariskiä huomattavasti, joten ne hanskat tulisi laittaa käteen jokaisen potilaan kohdalla. Ennen labrassa oli merkitty verotartuntavaaralliset putket omalla tarralla, mutta nykyään ko. käytäntö on kielletty, koska kaikki näytteet voivat tartuttaa ja se vaarallisin näyteputki on joku niistä, missä ole sitä tarraa.

Se sairaaanhoitaja, joka itki sitä c-hepatiittipotilastaan riskeerasi ihan itse itsensä, jokaisen potilaan kanssa on oltava yhtä varovainen.

Sairaalabakteereista sen verran, että en terveenä missään nimessä halua, että ko. bakteereja minulta seulottaisiin. Ikuinen merkintä papereihin (vaikka tartunnasta voi päästä eroon) ja tämä aiheuttaa sitten eristyshuoneeseen joutumista sairaalareissuilla. Tieto lisää tässä tapauksessa tuskaa, ja usein jos vanhemmalla on mrsa niin se on kaikilla lapsillakin.

Ongelmia tulee kuitenkin vasta siinä vaiheessa kun esim. leikkaushaava infektoituu. Ne kaikki sairaalabakteerin kantajat (tarttuu kosketuksessa) valikoivat marketin hedelmähyllyiltä hedelmiä ja sanovat käsipäivää. Sairaala ei siia ole ainoa paikka, missä tätä jaetaan.

Vierailija
68/288 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 09:11"]Ihmisten pitäisi ymmärtää, että kaikista vaarallisimpia tartuttajia ovat ne, joiden tartunta ei ole tiedossa. Virustasojen seuranta ja lääkitys pienentävät tartuntariskiä huomattavasti, joten ne hanskat tulisi laittaa käteen jokaisen potilaan kohdalla. Ennen labrassa oli merkitty verotartuntavaaralliset putket omalla tarralla, mutta nykyään ko. käytäntö on kielletty, koska kaikki näytteet voivat tartuttaa ja se vaarallisin näyteputki on joku niistä, missä ole sitä tarraa.

Se sairaaanhoitaja, joka itki sitä c-hepatiittipotilastaan riskeerasi ihan itse itsensä, jokaisen potilaan kanssa on oltava yhtä varovainen.

Sairaalabakteereista sen verran, että en terveenä missään nimessä halua, että ko. bakteereja minulta seulottaisiin. Ikuinen merkintä papereihin (vaikka tartunnasta voi päästä eroon) ja tämä aiheuttaa sitten eristyshuoneeseen joutumista sairaalareissuilla. Tieto lisää tässä tapauksessa tuskaa, ja usein jos vanhemmalla on mrsa niin se on kaikilla lapsillakin.

Ongelmia tulee kuitenkin vasta siinä vaiheessa kun esim. leikkaushaava infektoituu. Ne kaikki sairaalabakteerin kantajat (tarttuu kosketuksessa) valikoivat marketin hedelmähyllyiltä hedelmiä ja sanovat käsipäivää. Sairaala ei siia ole ainoa paikka, missä tätä jaetaan.

[/quote]

Mrsa ei selviä terveen ihmisen limakalvoilla paria päivää enempää. Se ei siis todellakaan löydy lapsilta eikä kantajuus ole ikuinen terveellä.

Vierailija
69/288 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 13:43"]Täällä yksi joka ei ole niin rohkea kuin ap... Minä en ole koskaan uskaltanut mennä testeihin ja olen elänyt selibaatissa siitä asti kun tartuntariski tapahtui, 17 vuotta jo.

Minun tapauksessa ei yhden yön suhde vaan seurustelu ulkomaalaisen miehen kanssa. Käytimme alkuun kumia, mutta koska seksielämä oli aktiivista, päätin hankkia e-pillerit ja alettiin olla ilman kumia. 2 vuotta seurusteltiin, sitten jätin miehen erilaisten kulttuurierojen takia. En todellakaan epäillyt että minulla olisi mitään sukupuolitautia, saati HIViä, kunnes puoli vuotta eron jälkeen mies soitti tuohtuneena, ja syytti minua että olen tartuttanut häneen HIVin. Hänellä se oli todettu, ja hän oli minun jälkeeni ollut vain yhden naisen kanssa. Minulta mies ei voinut sitä kyllä saada, koska hän oli ensimmäinen sukupuolikumppanini. Mutta tajusin, että on hyvin mahdollista ja jopa todennäköistä, että miehellä on ollut HIV jo kun hän oli minun kanssani. 

Lopulta angstailun jälkeen päätin, että en mene testeihin enkä halua tietää mahdollisesta HIVistäni. Tämän hintana hyväksyn loppuiän selibaatin osaksi elämääni. Muutenkin minusta on tulltu melkoinen erakko. Minulla on myös päätös että en ota lääketieteellistä apua mahdollisiin tuleviin sairauksiin vaan kuolen sitten kun luonto niin käskee. En ole käynyt lääkärissä enkä hammaslääkärissä pariinkymmeneen vuoteen enkä aio käydä, joten ei ole tartuttamisriskiä noissakaaan tilanteissa.

[/quote]

Voi hyvää päivää. Ja sitten kun sitä hiviä ei ole alunalkaen ollutkaan niin siinä on koko elämä seisty jäissä. Mitä sä kuvittelet saavas päätöksestäsi?

Miten ihmiset voi olla näin undulaatteja? Miten sun elämä muka muuttuis siitä tiedätkö vai et? Epätietoisuus on rasittavaa....

Vierailija
70/288 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko viestisi provoja?

Vierailija
71/288 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 19:52"][quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 18:59"]

HIV -positiivisille on olemassa omat deittisivunsa. En tiedä onko suomalaisille omansa, mutta ainakin jotain kansainvälisiä on olemassa. Minusta voisit kokeilla myös ihan tavallista deittisivua, kirjoitat sinne itsestäsi ja laitat myös HIV-statuksesi, niin huomaat että voit saada yhteydenottoja siitä huolimatta. Kuvaahan ei ole pakko laittaa eikä omaa nimeäkään, joten et häviä mitään.

[/quote]

Olen tietoinen näistä STD-deittisivuistoista. Näitä vastaan on monet tutkijat ja lääkärit, sillä ne syrjäyttävät ja stigmatisoivat ihmisiä. Näiden lisäksi, tälläisten erillisten deittisivujen olemassa olo aiheuttaa ns. väärää turvallisuuden tunnetta ns. terveissä ja puhtaissa ihmisissä. Joiksi lasketaan ne jotka EIVÄT ole käyneet testeissä. Et tiedä, olet puhdas ja et ole vastuussa.

Kertoisin statukseni normiprofiilissa? Mistä minä tiedän että se kiva tyyppi, joka väitti olevansa okei asian kanssa onkin joku joka näkee asiakseen opettaa minulle vähän tapoja. Entä sitten jos me aletaankin seurustelemaan? Se miten laki on muotoiltu, antaa tämän saman miehen, joka vielä viikko sitten vannoisi rakkauttaan minuun, oikeuden nostaa syytteen minua vastaan. Vaikka hän suostuu ja tietää, minulla on vastuu ja hänellä kaikki valta.

Tästä minä palaan siihen että eikö sitä yksilön vastuuta pidä vaatia kaikilta? Ei yhtä tautia voi näin laittaa erityisasemaan varsinkaan kun kaikista mahdollisista taudeista HIV ei ole se vaarallisin. Tämä singleing out on vain vallankäytön väline.

Monet teistä vetoavat siihen että teillä on halu ja oikeus tietää. Oikeus miksi? On paljon asioita mitä minä haluan tietää mutta ei se tee siitä automaattisesti oikeutettua vaatimusta. Ai senkö takia että laki niin sanoo? Suomen laki sanoo ja jättää sanomatta monta asiaa mutta se ei tee niistä oikeutta eikä kohtuutta. Otetaan esimerkiksi se isä joka vastikään sai 2 vuoden ehdollisen vankeusrangaistuksen raiskattuaan lapsiaan vuosikausia. Suomen lain mukaan tuomio on kohtuullinen mutta oliko se oikeus ja kohtuus? Teidän mielestä minä olen tehnyt väärin kun olen harrastanut suojattua seksiä täysikäisten miesten kanssa muutaman kerran 8 vuoden aikana. Suomen lain mukaan, jos joku heistä haastaisi minut oikeuteen, minut tuomittaisiin vuosiksi vankilaan.
Toisin kuin lapsenraiskaaja.

[/quote]

Mun mielestä tuon oikeudellisen vastuun voi kiertää aika helposti allekirjoitetulla sopimuksella siitä, että itse olen tehnyt valinnan maata hiv-positiivisen kanssa enkä voi haastaa oikeuteen. Jos tuonkaltaiset sopparit onnistuu mm. Pahoinpitely tapauksissa joissa sovitaan ettei lisäkanteita voida nostaa niin miksei tässäkin...

Se olisi vähän "avio-ehto". Tuon muotoseikan takia ei kannata parisuhteita hylätä.

Vierailija
72/288 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka huutelette ettei hiv juuri koskaan edes tartu!: kuinka moni teistä suostuisi harrastamaan seksiä hiv pos.yhdenillantutun kanssa? Kortsulla tai ilman?

Vierailija
73/288 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan toivottaa voimia ap:lle sekä muille ketjuun kirjoittaneille tartunnan saaneille. 

Te jotka epäröitte testiin menoa, niin annan vain omakohtaisen vinkin: MENKÄÄ TESTIIN!!! Olin itse suojaamattomassa sukupuoliyhteydessä henkilön kanssa, joka oli puhdas kuin pulmunen. Tältä henkilöltä tarttui sitten muu sukupuolitauti, jonka sain hoidettua onneksi pois. Tämän jälkeen aloin pelkäämään että mitäs muuta siellä voisikaan olla ja tuli käytyä HIV -testissä. Testiä odotellessa tuntui että netistä löytyvät ensioireet löytyivät kaikki minulta ja ahdistuin sekä masennuin paljon. Ihmismieli on omituinen laitos, eli sain psykosomaattisia oireita, jotka muistuttivat pahasti ensioireita. 

Miksi testeihin:

A) saatte itsellenne mielenrauhan ja voin taata että sadepäiväkin tuntuu elämänne parhaalta päivältä!

B) voitte henkisesti ja fyysisesti paremmin, KUN saatte asiaan varmuuden. Negatiivinen tulos: elämä hymyilee / positiivinen tulos: lääkärin kanssa voitte keskustella hoito-ohjelmasta ja saada näin verenne kannan kuntoon, jossa tartuntaa ei synny muille ihmisille eikä oma tautinne välttämättä koskaan etene ajoissa aloitetun lääkityksen ansiosta AIDS -vaiheeseen. Tällöin voitte elää elämänne normaalisti loppuun asti, koska kuolette muuten: vanhuuteen, kolarissa, syöpään tms.

C) HIV ei tartu edes suojaamattomassa sukupuoliyhteydessä kovinkaan helposti! Rovaniemeläinen kaveri oli harrastanut seksiä yli 30 naisen kanssa ja kolmeen oli tarttunut tauti. Todennäköisesti voi olla että nämäkin tartunnat tapahtuivat anaaliseksin yhteydessä, koska peräsuolessa on ohuempi limakalvo. Vaikka toisella olisikin siis tartunta niin normaaliseksissä, joka olisi suu- ja emätinseksiä ilman kondomia, on todennäköisempää ettei tartuntaa ole syntynyt kuin se että on tarttunut. 

D) Elämä jatkuu ja todennäköisesti 5-10 -vuoden päästä tähänkin löydetään jokin pysyvästi tehokas hoitomuoto. Kyllähän aikoinaan esim. nämä muut sukupuolitaudit olivat yhtä tappavia, mutta lääkitys on löydetty. Jos et käy testeissä etkä pääse aloittamaan lääkitystä niin on vaarana ettet koskaan saa mahdollisuutta parantua tästä tartunnasta.

VOIMIA SEKÄ JAKSAMISTA KAIKILLE TARTTUNEILLE SEKÄ HEILLE JOTKA TARTUNTAA EPÄILEVÄT! 

Vierailija
74/288 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 19:39"]

Te jotka huutelette ettei hiv juuri koskaan edes tartu!: kuinka moni teistä suostuisi harrastamaan seksiä hiv pos.yhdenillantutun kanssa? Kortsulla tai ilman?

[/quote]

Niinpä! Kaipaisin vastuuta jokaiselta ihmiseltä sekä myös terveyskeskuksilta. Yleensähän otetaan testit vain klamydiasta ja tippurista, koska HIV:in tarttumisen todennäköisyys on niin pientä ettei haluta kuormittaa labran väkeä vaikka tällä tiedolla voitaisiin saada kyseisen epäilijän työkykyä kohennettua kummasti, kun epätietoisuus poistuisi. 

Eniten pelottaa oireettomat tartuttajat, jotka voivat olla varattuja tai vapaita. Onneksi kolmas maailmansota karsii muutenkin kohta rankalla kädellä niin tuskin kukaan on elämässä noin pitkälle.

Vierailija
75/288 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä AP:lle kuuluu nykyisin? Menikö tämän vuoden kesäkuun testit siten ettei lääkitystä ole vieläkään tarvinnut aloittaa?

Vierailija
76/288 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Aika moni. Muistan nuoruudestani kuinka Steven Thomasia nussittiin aika avoimesti ja montaa muutakin mamua. Otettiin baareissa suihin ns harrastuksena jne ja tauteja oli varmaan jokaisella, ei välttämättä HIV:ä, mutta ei suomalaisilla tytöillä siihen aikaan ainakaan ollut mitään järkeä päässä enkä usko menon ainakaan paremmaksi muuttuneen. 

Vierailija
77/288 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 02:32"]

[/quote]

Muistan nuoruudestani kuinka Steven Thomasia nussittiin aika avoimesti ja montaa muutakin mamua.

Otettiin baareissa suihin ns harrastuksena jne ja tauteja oli varmaan jokaisella, ei välttämättä HIV:ä, mutta ei suomalaisilla tytöillä siihen aikaan ainakaan ollut mitään järkeä päässä... 

[/quote]

hyvää meininkiä... 

Steven Thomas alias "Doggy Steve" (s. 1961) on yhdysvaltalainen mies, joka tuli Suomessa tunnetuksi tartutettuaan tietoisesti HI-viruksen useisiin suomalaisnaisiin vuosina 1993-1996.

Thomasin tekemiset tulivat julki tammikuussa 1997. Poliisi julkaisi hänen kuvansa useissa lehdissä ja tiedotti Thomasin tartuttaneen lukuisiin, jopa satoihin, suomalaisnaisiin HIV:n. Lopulta vain 17 naista tunnusti sukupuoliyhteyden Thomasin kanssa.

Thomas tiesi olevansa HI-viruksen kantaja ja hänen todettiin tarkoituksella olleen suojaamattomissa sukupuoliyhteyksissä useiden suomalaisnaisten kanssa. Thomasin tekojen aikaan tahallinen HI-viruksen levittäminen rangaistiin oikeudessa tapon yrityksenä. Nykyään rikosnimike on törkeä pahoinpitely tai sen yritys, mikäli kohde ei saa tartuntaa.
Thomas tuomittiin Helsingin käräjäoikeudessa 10. heinäkuuta 1997 14 vuodeksi vankeuteen seitsemästätoista tapon yrityksestä. Tuomio herätti keskustelua oikeusoppineiden keskuudessa, sillä Thomas sai heidän mukaansa liian ankaran vankeusrangaistuksen. Suomen lain mukaan suurin sallittu vankeusrangaistus useista tapon yrityksistä on 12 vuotta. Eduskunnan oikeusasiamies Lauri Lehtimaja antoi myöhemmin käräjäoikeuden tuomarille huomautuksen virkavelvollisuuden rikkomisesta.
Helsingin hovioikeus alensi tuomion joulukuussa 1997 11 vuodeksi ja kuudeksi kuukaudeksi vankeutta. Rangaistukseen yhdistettiin lisäksi kolme aiemmin ehdonalaisena määrättyä tuomiota pahoinpitelyistä. Tapauksen asiakirjat julistettiin salaisiksi 40 vuoden ajaksi.
Thomas oli ennen rikoksia työskennellyt muun muassa ovimiehenä useissa helsingiläisissä ravintoloissa. Lisäksi hän esiintyi rap-artistina nimellä Doggy Steve.

Vierailija
78/288 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 13:16"]Minulla on veriteitsekin leviävä infektio (ei hiv eikä hepatiitti) ja minua on kieltäydytty hoitamasta infektioni vuoksi. Olen siis päättänyt olla kertomatta asiasta kenellekään, mukaanluettuna hoitohenkilökunta (esim leikkaus toki poikkeustapaus). Kyllä pitäisi hoitoalalla olla lähtökohtaisesti kunnossa suojautuminen yms ettei tällaiset taudit vaikuta hoidon saamiseen/antamiseen! Oman tartuntani olen saanut 95% varmuudella jostain terveydenhoitotilanteesta, olisiko näin käynyt jos suojautuminen olisi aina ensiluokkaista? Kyseenalaistan Suomen terveydenhoidon hygieniatason.
[/quote]
näin käy kun labrassa pistetään edellisen asiakkaan neulalla. Uutta putkea vaan....liian kiire? Ajatus ei ehdi mukaan.... ja hommat menee lihasmuistilla.

Vierailija
79/288 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jokainen hoitoalan ammattilainen laita hanskat käteen ja huolehdi tarpeellisesta potilasturvallisuudesta. On ikävää että meilläkin näkyy välillä työharjoittelussa sellaisia ihmisiä, jotka eivät todellakaan sovellu hoitoalalle. Onneksi monet näistä lopettavatkin koulun kesken ja siirtyvät muualle töihin. Ala on rankkaa eikä todellakaan sovi kaikille.

Hyvä että HIV -potilaat saavat hyvää hoitoa ja ihmisten ennakkoluulot alkavat pikkuhiljaa muuttumaan. Tosin itseäni pelottaa nuo piilossa olevat taudin kantajat. Uskoisin että kymmenen vuoden sisällä tulee paukkumaan aika paljon tartuntoja julki, kun ihmiset siirtyvät AIDS -vaiheeseen. Sitä ennenhän ei suurin osa oireile mitenkään ja tauti pysyy oireettomana. Lääkkeet maksavat yhteiskunnalle paljon, mutta kyllä maksan veroja turhempaankin käyttöön. Pidän ilmaislääkitystä tarpeellisena, mutta vielä tarpeellisempana pitäisin kansakunnan tasolla pakollista HIV -testiä jokaisella maassa olevalle. Status pitäisi saada selville ja valistuksen myötä lisätartunnat kuntoon. Suurimpia ongelmia aiheuttaa seksiturismi ja sen myötä tulevat tuliaiset. Tuojina on sekä miehet että naiset yhtä paljon ja heidän seksikumppaneiden myötä viesti siirtyy eteenpäin. 

Vierailija
80/288 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 01:41"]

Mitä AP:lle kuuluu nykyisin? Menikö tämän vuoden kesäkuun testit siten ettei lääkitystä ole vieläkään tarvinnut aloittaa?

[/quote]

Minuakin kiinnostaisi tämä kysymys.