Minulla on HIV, kysy mitä vain...
Kommentit (288)
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 11:28"]
Ap.
Kirjoita tarinastasi kirja. Sinulla on selvästi kirjallista lahjakkuutta ja olisi kiinnostava lukea ajatuksistasi enemmän. Senhän voi tehdä nimimerkilläkin, niin ei tarvitse leimautua.
Olet vahva ja upea, toivon sinulle kaikkea hyvää. Itse hyväksyisin myös rakkaani HIV-tartunnan jos olisin hulluna rakastunut, ehkä löydät vielä sellaisen miehen. Uskon ja toivon, että löydät.
Älä välitä tuomitsevista kommenteista - jokaiselle yhden yön panolle ei tartunnasta tarvitse kertoa, sillä riski on kumin kanssa käytännössä olematon. Ihminen ottaa myös itse aina riskin mennessään vieraan kumppanin kanssa sänkyyn.
Kaikkea hyvää.
[/quote]
Ehkä joku kaunis päivä. Sitten kun tarinalle on onnellinen loppu.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 20:58"]
Kysy. Minä vastaan.
[/quote]
Mikä on elämän tarkoitus?
[/quote]
42? Eat, sleep and reproduce? Jättää maailma parempaan kuntoon kuin se oli saapuessasi sille?
Kiitos kaikista kannustavista kommenteista. Jos on vielä kysyttävää, vastailen vielä tänään. Sitten saa luvan riittää tämä av-palstalla roikkuminen.
Eiköhän rikos ole jo vanhentunutkin, joten turha enää paasata raiskaajan saamisesta vastuuseen.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 18:12"]
Eiköhän rikos ole jo vanhentunutkin, joten turha enää paasata raiskaajan saamisesta vastuuseen.
[/quote]
Niinpä.
HIV -positiivisille on olemassa omat deittisivunsa. En tiedä onko suomalaisille omansa, mutta ainakin jotain kansainvälisiä on olemassa. Minusta voisit kokeilla myös ihan tavallista deittisivua, kirjoitat sinne itsestäsi ja laitat myös HIV-statuksesi, niin huomaat että voit saada yhteydenottoja siitä huolimatta. Kuvaahan ei ole pakko laittaa eikä omaa nimeäkään, joten et häviä mitään.
Toinen asia mistä toivoisin sun mielipidettä on hoitohenkilökunnan käyttäytyminen. Eli miten he käyttäytyvät väärin ja miten toivoisit heidän käyttäytyvän?
Vähän ohis, mutta mrsa:n nyt voi saada ihan helposti mukaansa vaikkapa kauppakärryn työntöaisasta tai stokkan ovenrivasta.....
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 19:16"]
Vähän ohis, mutta mrsa:n nyt voi saada ihan helposti mukaansa vaikkapa kauppakärryn työntöaisasta tai stokkan ovenrivasta.....
[/quote]
MRSAn saa aika helposti myös matkoilta. Esim Intiassa käyneillä lähes puolilla on MRSA. Mutta kun aikaa kuluu, se katoaa iholta. Harvemmin MRSA ihan kasvaa veressä, ja jos onkin niin silloin on yleensä letkuissa sairaalassa. Oman tilansa voi käydä tarkistamassa, toisin kuin HIV MRSA tosiaan katoaa aika monilta ajan myötä.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 18:59"]
HIV -positiivisille on olemassa omat deittisivunsa. En tiedä onko suomalaisille omansa, mutta ainakin jotain kansainvälisiä on olemassa. Minusta voisit kokeilla myös ihan tavallista deittisivua, kirjoitat sinne itsestäsi ja laitat myös HIV-statuksesi, niin huomaat että voit saada yhteydenottoja siitä huolimatta. Kuvaahan ei ole pakko laittaa eikä omaa nimeäkään, joten et häviä mitään.
[/quote]
Olen tietoinen näistä STD-deittisivuistoista. Näitä vastaan on monet tutkijat ja lääkärit, sillä ne syrjäyttävät ja stigmatisoivat ihmisiä. Näiden lisäksi, tälläisten erillisten deittisivujen olemassa olo aiheuttaa ns. väärää turvallisuuden tunnetta ns. terveissä ja puhtaissa ihmisissä. Joiksi lasketaan ne jotka EIVÄT ole käyneet testeissä. Et tiedä, olet puhdas ja et ole vastuussa.
Kertoisin statukseni normiprofiilissa? Mistä minä tiedän että se kiva tyyppi, joka väitti olevansa okei asian kanssa onkin joku joka näkee asiakseen opettaa minulle vähän tapoja. Entä sitten jos me aletaankin seurustelemaan? Se miten laki on muotoiltu, antaa tämän saman miehen, joka vielä viikko sitten vannoisi rakkauttaan minuun, oikeuden nostaa syytteen minua vastaan. Vaikka hän suostuu ja tietää, minulla on vastuu ja hänellä kaikki valta.
Tästä minä palaan siihen että eikö sitä yksilön vastuuta pidä vaatia kaikilta? Ei yhtä tautia voi näin laittaa erityisasemaan varsinkaan kun kaikista mahdollisista taudeista HIV ei ole se vaarallisin. Tämä singleing out on vain vallankäytön väline.
Monet teistä vetoavat siihen että teillä on halu ja oikeus tietää. Oikeus miksi? On paljon asioita mitä minä haluan tietää mutta ei se tee siitä automaattisesti oikeutettua vaatimusta. Ai senkö takia että laki niin sanoo? Suomen laki sanoo ja jättää sanomatta monta asiaa mutta se ei tee niistä oikeutta eikä kohtuutta. Otetaan esimerkiksi se isä joka vastikään sai 2 vuoden ehdollisen vankeusrangaistuksen raiskattuaan lapsiaan vuosikausia. Suomen lain mukaan tuomio on kohtuullinen mutta oliko se oikeus ja kohtuus? Teidän mielestä minä olen tehnyt väärin kun olen harrastanut suojattua seksiä täysikäisten miesten kanssa muutaman kerran 8 vuoden aikana. Suomen lain mukaan, jos joku heistä haastaisi minut oikeuteen, minut tuomittaisiin vuosiksi vankilaan.
Toisin kuin lapsenraiskaaja.
Yhtä asiaa en ymmärrä. Miten tuntuu että nykypäivänä ilman lääkitystäkin voi elää hyvin HIVin kanssa, mutta ennenvanhaan siihen kuoltiin nopeammin? Vai olenko käsittänyt ihan väärin?
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 18:59"]
Toinen asia mistä toivoisin sun mielipidettä on hoitohenkilökunnan käyttäytyminen. Eli miten he käyttäytyvät väärin ja miten toivoisit heidän käyttäytyvän?
[/quote]
Minä toivoisin etteivät he mainitse asiaa ollenkaan. Ei mitään vittuilua siitä ettei ole toisinaan töitä. Ei mitään erityisnumeroa joka ikinen kerta, ei mitään uteluita ja painostamista kertomaan mistä taudin sain. Jos minä sanon että minulla on HIV, se on sen takia että jos joudutaankin määräämään jotain voimakkaampia antibiootteja tai tarvitsenkin pitemmän sairasloman, se tieto tarvitaan vain sillä hetkellä, ei ikuisiksi ajoiksi kirjattavaksi ja toistettavaksi joka ikisen lääkärikäynnin yhteydessä. Ja toivoisin että he suojautuisivat JOKAISEN potilaan kohdalla ja pesisivät kädet jokaisen potilaan jälkeen.
Mun mielestä on silkkaa itsekkyyttä olla kertomatta. Välität vain omista oikeuksista, etkä yhtään mieti miten muita kohtelet. Ihmettelet miksi toisella on oikeus saada tietää! Tuokin vastaus jonka kirjoitit tolle deittipalsta-ehdottajalle, oli aika tylyn oloinen. Varmaan hän halusi vain auttaa.
Kerro ihmeessä kuinka muuttuisit lainsäädäntöä tai oikeusjärjestelmän toimintaa.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 19:59"]
Yhtä asiaa en ymmärrä. Miten tuntuu että nykypäivänä ilman lääkitystäkin voi elää hyvin HIVin kanssa, mutta ennenvanhaan siihen kuoltiin nopeammin? Vai olenko käsittänyt ihan väärin?
[/quote]
Tähän on monia syitä mutta heitän tähän vähän omia arveluita. Silloin kun tuli AIDS-epidemia, porukoilla oli ollut HIV jo pitkään. Tosin silloin ei vielä tietty että HI-virus aiheuttaa AIDSia ja luultiin että se on yhtäkkiä hyökkäävä ja tappava tauti.
Nykyään ihmiset ovat muutenkin enemmän terveystietoisia. Ihmisilla on parempi peruskunto ja syövät terveellisemmin. Joten olettaisin että tällöin pärjää ilman lääkitystäkin pitempään. Tosin tämäkin vaihtelee ja se on ihan tuurista kiinni. Joku vasta tartunnan saanut adonis saattaakin joutua aloittamaan lääkkeet heti kun taas joku sohvaperuna ;) selviää vuosiakin ilman. Sen lisäksi psyykkinen terveys vaikuttaa todella paljon. Mutta senhän tietää jo kaikki vähän vakavammin sairastuneet tai onnettomuudesta toipuvat.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 13:43"]
Täällä yksi joka ei ole niin rohkea kuin ap... Minä en ole koskaan uskaltanut mennä testeihin ja olen elänyt selibaatissa siitä asti kun tartuntariski tapahtui, 17 vuotta jo.
Minun tapauksessa ei yhden yön suhde vaan seurustelu ulkomaalaisen miehen kanssa. Käytimme alkuun kumia, mutta koska seksielämä oli aktiivista, päätin hankkia e-pillerit ja alettiin olla ilman kumia. 2 vuotta seurusteltiin, sitten jätin miehen erilaisten kulttuurierojen takia. En todellakaan epäillyt että minulla olisi mitään sukupuolitautia, saati HIViä, kunnes puoli vuotta eron jälkeen mies soitti tuohtuneena, ja syytti minua että olen tartuttanut häneen HIVin. Hänellä se oli todettu, ja hän oli minun jälkeeni ollut vain yhden naisen kanssa. Minulta mies ei voinut sitä kyllä saada, koska hän oli ensimmäinen sukupuolikumppanini. Mutta tajusin, että on hyvin mahdollista ja jopa todennäköistä, että miehellä on ollut HIV jo kun hän oli minun kanssani.
Lopulta angstailun jälkeen päätin, että en mene testeihin enkä halua tietää mahdollisesta HIVistäni. Tämän hintana hyväksyn loppuiän selibaatin osaksi elämääni. Muutenkin minusta on tulltu melkoinen erakko. Minulla on myös päätös että en ota lääketieteellistä apua mahdollisiin tuleviin sairauksiin vaan kuolen sitten kun luonto niin käskee. En ole käynyt lääkärissä enkä hammaslääkärissä pariinkymmeneen vuoteen enkä aio käydä, joten ei ole tartuttamisriskiä noissakaaan tilanteissa.
[/quote]
Hei 137! Missä päin asut? Mä tulen sun kanssa terveyskeskukseen, päästään asiassa eteenpäin. Suunnitellaan yhdessä. Tiedäthän, että sinulla on täysi valinnan vapaus hoitosi suhteen, vaikka HIV todettaisiinkin. Ei tarvi ottaa lääkitystä. HIV on kuitenkin äärimmäisen harvoin 17 vuotta oireeton, jos koskaan. Jos oot noin neljissä kymmenissä, saat vielä elämääsi sellaiseen malliin, että sinulla on mukavampi olla.
Asun Helsingissä, mutta voin siis tulla sun kanssa käymään lääkärissä, jos asut missä vain Etelä-Suomessa.
-rv42-
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 20:09"]
Mun mielestä on silkkaa itsekkyyttä olla kertomatta. Välität vain omista oikeuksista, etkä yhtään mieti miten muita kohtelet. Ihmettelet miksi toisella on oikeus saada tietää! Tuokin vastaus jonka kirjoitit tolle deittipalsta-ehdottajalle, oli aika tylyn oloinen. Varmaan hän halusi vain auttaa.
Kerro ihmeessä kuinka muuttuisit lainsäädäntöä tai oikeusjärjestelmän toimintaa.
[/quote]
Minä en välitä vain omista oikeuksista, minä välitän kaikkien oikeuksista todella paljon. Minä voisin hyväksyä tuon kertomisen jos sitä vaadittaisiin kaikilta. Tajuatko miten monta naista/miestä tässä maassa on, jotka kärsivät jostain sukupuolitaudista vain sen takia että heidän kumppaninsa kävi vähän etelänmatkalla hurvittelemassa? Tai "palaverissa" Levillä?
Minusta ei kenelläkään ei ole oikeutta tietää toisen sairaskertomuksesta mitään. Sukupuolitautien leviäminen on kuitenkin ongelma mutta ne ei tule koskaan katoamaan koska ihminen ei voi elää ilman seksiä. Kohtuullinen laki olisi sellainen joka kriminalisoisi suojaamattomat sukupuoliyhteydet satunnaisissa suhteissa JA jos tämän satunnaisen suhteen toinen osapuoli on parisuhteessa, vakituisen kumppanin vaarantamisen. Ja tämä koskisi ihan kaikkia. Terveitä, HIV+, kuppaisia, herpesläisiä (oma sana).
Samoin haluaisin että vanhemmille tulisi pakolliseksi lastensa seksuaalisesta terveydestä huolehtiminen. Esim. 12-vee neuvolassa (jos sellainen on) voitaisiin tarkistaa onko kotona käyty läpi nämä asiat. Tästä on keskusteltu jo tässä ketjussa miten miehet yrittää luikerrella vastuusta/kumin käytöstä kaikenlaisilla tekosyillä joten varsinkin heidän "koti" opetuksessa on paljon toivomisen varaa. Ostakaa niille lapsille/teineille kumeja, erilaisia merkkejä ja laatuja ja antakaa vaikka tehdä niistä vesipalloja. Kunhan oppivat koskemaan niihin ja olemaan pelkäämättä niitä.
Ei vaikuta siltä että välität kaikkien oikeuksista, koska et koe että siinä olisi mitään väärää että harrastat seksiä kertomatta sairaudestasi. Ei se, ettei joku muukaan tee niin, poista omaa vastuutasi. Miten olisit reagoinut itse jos niin olisi käynyt sinulle ennen sairastumista? Et siis olisi loukkaantunut? Uskallatko varmuudella sanoa niin?
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 20:51"]
Ei vaikuta siltä että välität kaikkien oikeuksista, koska et koe että siinä olisi mitään väärää että harrastat seksiä kertomatta sairaudestasi. Ei se, ettei joku muukaan tee niin, poista omaa vastuutasi. Miten olisit reagoinut itse jos niin olisi käynyt sinulle ennen sairastumista? Et siis olisi loukkaantunut? Uskallatko varmuudella sanoa niin?
[/quote]
Tuo minun oikeuskommentti ei liity pelkästään tähän asiaan vaan halusin tuoda esille sen että minä haluaisin poistaa monia epäoikeudenmukaisuuksia vaikka ne eivät vaikuttaisikaan minuun tänä päivänä mitenkään.
On hyvin mahdollista että minä olen harrastanut seksiä jonkun kanssa jolla on jokin tauti varsinkin nyt kun tietää enemmän tilastoja jne. En voi valittaa enää jälkikäteen ja ei ole mitään syytäkään kun kumia on käytetty. Siis saanhaan minä suuttua niin paljon kuin minä haluan. Vaatia päitä vadille jne. mutta kun kumin kanssa suostuin seksiä harrastamaan, niin kaikki on ok. Jos se oli silloin ookoo niin täytyyhän sen tänäänkin olla. Eli uskallan sanoa varmuudella sanoa olisin varmasti suuttunut mutta en olisi voinut syyttää kumppania yhtään mistään. Suojaamattomaan seksiin en ole ikinä suostumustani antanut.
Haluaisin tietää sukupuolijakauman näiden kommenttien suhteen.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 20:19"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 13:43"]
Täällä yksi joka ei ole niin rohkea kuin ap... Minä en ole koskaan uskaltanut mennä testeihin ja olen elänyt selibaatissa siitä asti kun tartuntariski tapahtui, 17 vuotta jo.
Minun tapauksessa ei yhden yön suhde vaan seurustelu ulkomaalaisen miehen kanssa. Käytimme alkuun kumia, mutta koska seksielämä oli aktiivista, päätin hankkia e-pillerit ja alettiin olla ilman kumia. 2 vuotta seurusteltiin, sitten jätin miehen erilaisten kulttuurierojen takia. En todellakaan epäillyt että minulla olisi mitään sukupuolitautia, saati HIViä, kunnes puoli vuotta eron jälkeen mies soitti tuohtuneena, ja syytti minua että olen tartuttanut häneen HIVin. Hänellä se oli todettu, ja hän oli minun jälkeeni ollut vain yhden naisen kanssa. Minulta mies ei voinut sitä kyllä saada, koska hän oli ensimmäinen sukupuolikumppanini. Mutta tajusin, että on hyvin mahdollista ja jopa todennäköistä, että miehellä on ollut HIV jo kun hän oli minun kanssani.
Lopulta angstailun jälkeen päätin, että en mene testeihin enkä halua tietää mahdollisesta HIVistäni. Tämän hintana hyväksyn loppuiän selibaatin osaksi elämääni. Muutenkin minusta on tulltu melkoinen erakko. Minulla on myös päätös että en ota lääketieteellistä apua mahdollisiin tuleviin sairauksiin vaan kuolen sitten kun luonto niin käskee. En ole käynyt lääkärissä enkä hammaslääkärissä pariinkymmeneen vuoteen enkä aio käydä, joten ei ole tartuttamisriskiä noissakaaan tilanteissa.
[/quote]
Hei 137! Missä päin asut? Mä tulen sun kanssa terveyskeskukseen, päästään asiassa eteenpäin. Suunnitellaan yhdessä. Tiedäthän, että sinulla on täysi valinnan vapaus hoitosi suhteen, vaikka HIV todettaisiinkin. Ei tarvi ottaa lääkitystä. HIV on kuitenkin äärimmäisen harvoin 17 vuotta oireeton, jos koskaan. Jos oot noin neljissä kymmenissä, saat vielä elämääsi sellaiseen malliin, että sinulla on mukavampi olla.
Asun Helsingissä, mutta voin siis tulla sun kanssa käymään lääkärissä, jos asut missä vain Etelä-Suomessa.
-rv42-
[/quote]
137. Käy ainakin anonyymissä testissä. Aids-tukikeskuksen sivuilta näkee missä niitä saa. Silloin se tieto jää vain sinulle eikä mene mihinkään viralliseen tiedostoon haittaamaan sinua. Tosin uskon että olet negatiivinen kun näin pitkään olet ollut kunnossa.
Olen nainen ja sitä mieltä, että jokaisen tulee kantaa vastuu omista teoistaan. Mielestäni on jokaisen moraalinen velvollisuus kertoa (ja kenties juridinenkin?) Itse ainakin tuossa tilanteessa kertoisin. Sitten jokaisella kumppanilla olisi mahdollisuus päättää itse riskien ottamisesta, olkoon ne kuinka pieniä hyvänsä. Kumikin voi mennä rikki. Silloin seuraukset voi olla tuhoisat. Mun mielestä oma oikeus saada olla "leimautumatta" ei olisi tuota kumppanin tiedonsaantioikeutta tärkeämpi. Samoin jos jotain loukkaa että terveydenhoitohenkilökunta suojaa itsensä tehokkaammin (niin kuin täällä oli joku esimerkki) niin kyllä mun mielestä se on ihan ok suojautua tuollaisissa tilanteissa paremmin.
Kuten huomaat tässäkin ketjussa, niin pelkkä pelko siitä, että on saattanut altistua hiville saa ihmiset aivan suunniltaan. Se ei ole mitenkään epäluonnollista, vaan aika yleinen reaktio. En ota siihen kantaa onko se oikein vai ei, mutta sulta ei kyllä siihen heru tippaakaan ymmärrystä tuota sairastumisen pelkoa kohtaan. Kaikilla meillä on puuttemme ja vajavaisuutemme. Kuten aiemmin kirjoitin, niin on aivan eri asia, jos on saanut enemmän tietoa asiasta ja kypsytellyt asiaa jo pidemmän aikaa.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 11:45"]
Käsitinkö oikein että kävit ensimmäisessä HIV-testissä vain pari viikkoa ( vai päivää?) tartunnan jälkeen? Eikö sulle kerrottu että tulos on luotettava vasta muutaman kuukauden jälkeen? Vai luultiinko vielä 8 vuotta sitten että tulos näkyy heti?
[/quote]
Juuh, niin kävin. Ja sitä ensimmäistä ei meinattu ensi antaa taustatietojen perusteella.