Minulla on HIV, kysy mitä vain...
Kommentit (288)
137, entäpä jos sinulla ei olekaan HIViä? Elämäsi vaikuttaa painajaiselta. Ehkäpä sinulla ei ole koko tartuntaa, tai sitten elät taudin kanssa ja saat siihen hoitoa. Molemmat vaihtoehdot ovat huimasti parempia kuin nykyinen elämäsi!!???
137, mäkin ihmettelen sua. HIV on itse asiassa epätodennäköinen tarttuja, minkä lisäksi osa ihmisistä (erit. skandinaaveista) on sille jossain määrin tai kokonaan resistenttejä. On mahdollista, ettei sulla olekaan sitä.
Käy nyt ihmeessä testauttamassa itsesi.
Estolääkityksen jälkeen testataan vasta-aineet vielä 6kk jälkeen. Ilman lääkkeitä ja oireita voi elää pitkään myös Afrikassa. Pitkään tarkoittaa yli 20 vuotta. Hiv lääkkeet ja pitkäaikainen infektio aiheuttaa lipodystrofiaa ja sen voi erottaa tavallisesta keskivartaslo lihavuudesta. Ihon kuivuus helpottaa yleensä lääkityksen aloituksen jälkeen. Lapsia voi hakkia ja on paljon pariskuntia joissa toinen on positiivinen ja toinen negatiivinen. Kuivaiho EI ole hivin oire, jos nyt joku säikähti. hiv oireilee kaikilla omalla tavallaan ja omalla aikataululla. Joku kestää vuosi kymmeniä ilman lääkkeitä, joku toinen joutuu aloittamaan ne heti. Halusin vain täsmentää jotain asioita. Jokke oli jo muutenkin julkisuuden henkilö ja he Timpan kanssa valitsivat antavansa kasvot "aidsille". Heidän tarinansa oli Hivin alku aikaa. S@M
Moi!
Mistä nautit elämässäsi eniten/ mistä saat virtaa?!? Pelkäätkö tartuntatauteja, kuten influenssaa? Tai siis, voisiko sellainen romahduttaa kuntosi? Tiedätkö, mitä EHKÄ voisit tehdä? Voisitkohan alkaa käymään tansseissa? Siellä saa ihanasti läheisyyttä ilman mitään muita vaateita! ;)
Nuo ahdistuskaudet kuulostavat tosi pahalle. Toivon sydämestäni, että pääset jalkeillesi jonain päivänä vielä.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 13:16"]
Minulla on veriteitsekin leviävä infektio (ei hiv eikä hepatiitti) ja minua on kieltäydytty hoitamasta infektioni vuoksi. Olen siis päättänyt olla kertomatta asiasta kenellekään, mukaanluettuna hoitohenkilökunta (esim leikkaus toki poikkeustapaus). Kyllä pitäisi hoitoalalla olla lähtökohtaisesti kunnossa suojautuminen yms ettei tällaiset taudit vaikuta hoidon saamiseen/antamiseen! Oman tartuntani olen saanut 95% varmuudella jostain terveydenhoitotilanteesta, olisiko näin käynyt jos suojautuminen olisi aina ensiluokkaista? Kyseenalaistan Suomen terveydenhoidon hygieniatason.
[/quote]
Amen.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 12:46"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 03:14"]
voiko hiv tarttua näin: olet uimassa kylpylässä, saat haavan ja haava vuotaa veteen? entä jos joku vaikka vahingossa nielaisee vettä lähelläsi haavan vuotaessa. voiko eläimelle tulla hiv veritartunnassa?
hepatiitti potilaat saavat myös terveys puolella järkyttävää kohtelua, tutullani on se, hammaslääkärikin oli kaittanut tuplahanskat.
[/quote]
Syy siihen, että hammaslääkäri laittaa kahdet hanskat käteen tarttuvaa veritautia sairastavaa potilasta hoitaessaan, on se että monet instrumentit ja käytettävät välineet ovat todella teräviä. Pelkästään niiden käsittelystä voi saada hanskan läpi helpostikin viiltohaavan. Ja yleensä instrumenteissa on potilaan verta (paikkauksessa hampaan ympärille laitettava metallimuotti osuu aina ikeneen ja aiheuttaa verenvuotoa ja on verinen). Puudutusneulan vahinkoraapaisukaan ei välttämättä mene kahden hanskan läpi.
Kyseessä ei ole siis mikään "en uskalla istua samalla vessanpöntöllä kuin HIV- tai hepatiittipotilas"-juttu tai "kiusaanpa nyt tuota ihmistä ja yritän saada hänet tuntemaan itsensä saastaiseksi", vaan ihan potentiaalisen tartuntatien estämisyritys.
Ja hepatiitti itseasiassa tarttuu helpommin kuin HIV.
Joten siis kaikki tarttuvaa veritautia sairastavat, kiltit, ilmoittakaa asiasta aina hoitavalle hammaslääkärille tai muulle terveydenhuollon työntekijälle (älkää luottako että lukee kissankokoisilla kirjaimilla joka paperissa).
Itse olen hoitanut näkyvästi viimeisilläni raskaana potilasta, joka ei sairauksia kysyttäessä tullut maininneeksi c-hepatiittiaan. Asia tuli ilmi vasta myöhemmin muussa yhteydessä lääkkeiden yhteisvaikutuksia selvitettäessä. Hän siis oli altistanut minut ja syntymättömän lapseni vakavalle sairaudelle (raskaana ollessa estohoidot eivät kai ole mahdollisia). Tämä on mielestäni välinpitämätöntä. Itse en kuitenkaan koskaan ole kieltäytynyt hoitamasta veritautia sairastavaa potilasta tai kohdellut mitenkään poikkeavasti. Olen vain suojannut itseni suositusten mukaan tekemättä mitään erityistä numeroa siitä.
[/quote]
Tottakai pitää ja saa suojautua. Mutta niin pitää tehdä jokaisen potilaan kohdalla. Jos sinä pelkäät tauteja ja sairaita ihmisiä, niin terveydenhoitoala ei välttämättä ole sinun juttusi.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 15:41"]
Moi!
Mistä nautit elämässäsi eniten/ mistä saat virtaa?!? Pelkäätkö tartuntatauteja, kuten influenssaa? Tai siis, voisiko sellainen romahduttaa kuntosi? Tiedätkö, mitä EHKÄ voisit tehdä? Voisitkohan alkaa käymään tansseissa? Siellä saa ihanasti läheisyyttä ilman mitään muita vaateita! ;)
[/quote]
Mistä saan virtaa? En oikein tiedä. Harjoitan paljon todellisuuspakoa, luen ja katson elokuvia ja dokkareita. Puhelimessa juoruilu. Musiikki. Ne auttaa viemään ajatukset pois. En pelkää mitään tartuntatauteja vaikka potentiaalisesti sellainen voisikin romahduttaa kunnon mutta sekin olisi väliaikaista.
Tanssimassa käyn toisinaan ja se todellakin piristää minua AINA! Kukapa nainen ei tanssimisesta tykkäisi.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 12:54"]
Ymmärsinkö oikein, että kyseessä on raiskaus? Jos näin suosittelen soittamaan poliisille, vaikka mainitsit, että luotto heihin on nolla. Mies kulkee vapaana koko ajan...
" Tartunnan sain yhden illan jutusta jossa mies puski sisään väkisin ilman kumia. "
[/quote]
Niin minäkin ajattelin että kunhan pahin kaaos on ohi, teen sen ilmoituksen mutta se kaaos ei ole lähtenyt minnekään, pahenee vain. Raiskaukseksi sitä tuskin määritellään kun sitä edelsi jo yksi yhdyntäkerta, kumin kanssa. Tosin jos joku tietää jonkun empaattisen konstaapelin täältä pääkaupunkiseudulta, niin kertokaa. Saatan sitten ehkä uskaltaakin sen ilmoituksen tehdä.
Pidätkö ulkonäköä tärkeänä? Huolehditko itse siitä?
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 16:15"]
Oletko kaunis?
[/quote]
:D En kaunis mutta kai hyvännäköinen. Paitsi aamulla.
Nyt naurattaa :D
Miten paljon ajattelet HIViä päivässä, tuleeko joskus päiviä, jolloin koko tauti ei edes käväise mielessä?
Ja kiitos siitä, että vastailet edelleen.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 16:17"]
Pidätkö ulkonäköä tärkeänä? Huolehditko itse siitä?
[/quote]
Kyllä. Mutta on ollut pitkiä kausia jolloin pelkkä suihkussa käyminen on vaatinut suuria ponnistuksia. Miksi kyselet ulkonäöstäni? Yritätkö parittaa minua jollekin?
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 16:18"]
Miten paljon ajattelet HIViä päivässä, tuleeko joskus päiviä, jolloin koko tauti ei edes käväise mielessä?
Ja kiitos siitä, että vastailet edelleen.
[/quote]
On minulla ollut paljonkin kausia etten ole ajatellut asiaa tai ainakin olen voinut ajatella muita asioita isompana ja positiivisempana. Tosin nyt on taas kausi etten muuta ajattelekaan. Syynä ehkä se että minulla on tänä keväänä ollut todella paljon lääkärikäyntejä vaikkakin ihan HIViin liittymättömistä syistä.
Ei mitään, kiva että kysytte.
Sinultahan sai kysyä mitä vain ;)! Ei mulla ole mielessä mitään "kieroa" :).
Hahmottelen vain mielikuvaa sinusta, koska vaikutat rohkealta, eteenpäin menevältä ja kaikesta huolimatta positiiviselta ihmiseltä! (Olen itsekin nainen, enkä yritä edes iskeä.. ;)).
Mutta hauskaa, että sain sinut nauramaan kommenteillani =).
Hyvää päivänjatkoa sinulle!
Mikä lista? Kysymys "onko tauteja" kattaa kaikki. Ja sitten jos toinen sanoo kyllä, ei tarvitse enää kysyä mitä/mitkä niistä. Kokoaa kamppeensa ja lähtee pois paikalta.
Kyllä. Olemme täysin samaa mieltä tuosta satunnaisesta seksiseikkailuista. Tosin minun näitä muutamaa kertaa ei voi oikein seikkailuiksi sanoa. Ne oli ihan perusseksiä perustarpeeseen. Ei mitään 50 shades of gray-intohimoa.
Mikään ei voita pitkän parisuhteen tuomaa läheisyyttä ja kokemusta. Toivoisinkin että ihmiset arvostaisi kumppaneitaan ja niitä mahdollisuuksia mitä hyvän ihmisen kanssa oleminen tuo. Tosin kun kerran tuohon luottamuksen piiriin on astuttu niin sitä pitää kunnioittaa. Siksi näen niin että sinkut saa pitää mölyt mahassaan ja parisuhteessa...No silloin ei petetä ja jos petetään niin pitää kertoa. Siinä on minulle se ero. Mainitsinkin tämän vastauksessani miten haluaisin lain olevan. Suojaamaton sukupuolinen kanssakäyminen rikokseksi samoin kuin vakituisen partnerin vaarantaminen petettäessä. Siksi ei, en ajattele että Maijan tarvitsee kysyä Matilta joka ilta että kävitkö pettämässä ja saitko tauteja kun lähtöoletus vakituiselle suhteelle on luottamus. Ajattelen siis luottamuksesta eri lailla satunnaisissa suhteissa ja vakituisissa suhteissa näkemättä niissä mitään ristiriitaa.
En edelleenkään allekirjoita sitä että salailu luo ennakkoluuloja. Tuntemattoman pelko luo. Minkä sitten voi luokitella tuntemattomaksi on taas debaatin paikka. Voiko länsimainen ihminen vedota siihen kun meillä kuitenkin on erittäin hyvät välineet etsiä tietoa ja sitä kautta pelätä vähemmän. Pelko ei ole ennakkoluulon synonyymi. Ennakkoluulo on luuloa ennakkoon. Nyt on vuosia toitotettu HIV-sitä ja HIV-tätä. Vankilatuomioita siellä, vankilatuomioita täällä. Osa ansaittu, osa ei mutta niitä käytetään oikeutuksena omaan syrjivään asenteeseen ilman mitään miettimistä tai asian tutkimista omalla taholla. Miksi?
Eturistiriidoista keskusteleminen on kyllä hyvä juttu mutta jos sinä uskot että minä argumentoin näin vain koska minä olen positiivinen, asia ei ole niin. Mietin asiaa myös niiden kannalta jotka tänäkin vuonna tartunnan saa. Miten heidän tulevaisuutensa käy? Haluanko että he kärsivät yksinäisyydessä samanlailla kuin minä? Vaikutanko sellaiselta naiselta joka ei paskaakaan välitä muista?
Mielipiteen esittäminen on sallittua totta kai, itsekin teen sitä tässä koko ajan. Toivon vain että jos joku bongaa ristiriitaisuuksia minun argumentoinnissa, se minulle sanottaisiin niin voin korjata asian. Vaikka olen käyttänyt pronomineja kuten minä ja sinä, argumentointini taustalla on tavoite yleistää asia sellaiseksi että sitä voi soveltaa moneen eri tilanteeseen. Siitähän pätevän argumentin tunnistaa, eikö?
Haluan lainsäädännön muuttuvan, tottakai. Kun katsot asiaa isommasti, toivottavasti näet että miksi se olisi hyvä juttu. Se miten se laki on muotoiltu ei todellakaan ole oikeus ja kohtuus kun se koskee vain yhtä sairautta ja miten se rajoittaa yhtä ihmisen perustarpeista, seksiä ja toisen ihmisen kosketusta. On ihmisiä jotka pärjäävät ilmankin. Mutta suurin osa ei. Kun viallista yksilöä ei haluta partneriksi, voi sentään yhdeksi illaksi vetää normaalin ihmisen naamion kasvoille ja saada sitä kautta helpotusta. Yhden illan jutut ei ole minunkaan ykkösvaihtoehto mutta ilman niitä sekoaisin lopullisesti.
Haluaisin tietää mitä kaikkea pitää kertoa satunnaiselle seksipartnerille, että hän voi itse harkita "riskin"oton? Entä jos on ollut vaikka 5v.sitten lomasuhde, onko se riski jollekin tartunnalle ja pitääkö se kertoa? Mikä on se riskiprosentti joka ylittää sen, että on velvollisuus kertoa? 1% ? Pitääkö kertoa aina kun on teoreettinen riski olemassa? Kuka määrittelee sen teoreetisen riskin? Pelkääjä vai ihminen joka tuntee hivin? Tajuttomien potilaidenkin oikeudet ovat voimassa, vaikka potilaat eivät tiedosta ympäristöään.
Ihmettelen sitä, että jotkut täällä vaativat ap:tä kertomaan taudistaan yhden illan jutuilleen.
Itse en luottaisi KOSKAAN tuntemattomaan, että kertoisin. En kerro edes omasta herpeksestäni, vaikka se teoreettisesti tarttuu kondomista huolimatta ja ollessaan ei-aktiivinen, oireileva. Minulla on ollut pitkäaikaisiakin poikaystäviä, kondomia on käytetty ajoittain. On ollut paljon seksiä ilman kondomia (miehet tienneet tartunnasta). Kun virus oireilee, en harrasta seksiä ollenkaan. En ole kuullut 10-15 vuoden päästäkään, että miehille olisi tullut herpesoireita tai että he olisivat sen jälkeisiä kumppaneitaan tartuttaneet. Olen yhä ystävä heidän kanssaan. Häissäkin mukana ollut.
En todellakaan kertoisi kenellekään miehelle, johon en luota 100% tästäkään sairaudesta. Joku ääliö saattaisi levittää asiaa eteenpäin, vaikka kokonaiselle baarille ollessaan kännissä.
137, entäpä jos sinulla ei olekaan HIViä? Elämäsi vaikuttaa painajaiselta. Ehkäpä sinulla ei ole koko tartuntaa, tai sitten elät taudin kanssa ja saat siihen hoitoa. Molemmat vaihtoehdot ovat huimasti parempia kuin nykyinen elämäsi!!???