Minulla on HIV, kysy mitä vain...
Kommentit (288)
Hei ap!
Luin koko ketjun. Kaikkiin mielessäni pyörineisiin kysymyksiin olet jo vastannut.
Vaikutat erittäin fiksulta ja älykkäältä ihmiseltä.
Toivon sinulle kaikkea hyvää sekä paljon läheisyyttä ja rakkautta!
Jumalan siunausta elämääsi.
Sinä olet tärkeä.
Kiitos ap, että olet vastaillut kysymyksiin täällä. Ainakin itselleni tämä kuvailemasi maailma on ollut täysin uusi ja ketju on saanut ajattelemaan yhteiskuntaa ja elämää HIV-positiivisen kannalta.
Tuo sairaaloissa koettu halveksunta on kyllä julmaa ja äärimmäisen epäammattimaista. Vihaksi pistää.
Sinulle toivon elämässäsi kaikkea hyvää vastaisuudessa.
voiko hiv tarttua näin: olet uimassa kylpylässä, saat haavan ja haava vuotaa veteen? entä jos joku vaikka vahingossa nielaisee vettä lähelläsi haavan vuotaessa. voiko eläimelle tulla hiv veritartunnassa?
hepatiitti potilaat saavat myös terveys puolella järkyttävää kohtelua, tutullani on se, hammaslääkärikin oli kaittanut tuplahanskat.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 03:14"]
voiko hiv tarttua näin: olet uimassa kylpylässä, saat haavan ja haava vuotaa veteen? entä jos joku vaikka vahingossa nielaisee vettä lähelläsi haavan vuotaessa. voiko eläimelle tulla hiv veritartunnassa?
hepatiitti potilaat saavat myös terveys puolella järkyttävää kohtelua, tutullani on se, hammaslääkärikin oli kaittanut tuplahanskat.
[/quote]
Vastaan, vaikka en ole ap.
Tuo kylpylässä tapahtuva tarttuminen on käytännössä mahdoton. HIV tarttuu ihan yhdynnässäkin huonosti ihmisestä toiseen ja kehon ulkopuolelle päästyään virus kuolee hyvin nopeasti. Eli tuosta ei oikeasti ole pelkoa.
Jotkut eläimet voivat teoriassa saada HIVin ihmiseltä, toisilla virus kuolee elimistössä sopivan kasvualustan puutteessa.
Tuosta hepatiittipotilaiden huonosta kohtelusta en ollut kyllä kuullut. :(
miten voit sanoa että harvemmin tarttuu miehestä naiselle, kun itse sait juuri mieheltä ja olet nainen, mitä teet? on järkyttävää mitä sinulle tapahtui, mutta miksi teet lähes saman muille ihmisille. mikä semmoinen että jos kondomi rikkoutuisi hommaisit miehelle lääkityksen? MIKSI LUULET ETTÄ SINULLA ON OIKEUTTA VAARANTAA TOISEN IHMISEN terveyttä näin? eikä ole mikään puolustus että kumppanin täytyy alusta alkaen epäillä yhdenyön jutuvaarallisiksi joten omapa syy. HÄN EI TIEDÄ. SINÄ TIEDÄT. MIKSI OTAT OMALLETUNNOLLESI SELLAISEN TAAKAN? SINULLA EI OLE OIKEUTTA VAIN MIES VOI PÄÄTTÄÄ HALUAAKO RYHTYÄ RISKIIN RIKKOUTUUKO KONDOMI VAI EI. sinulla on vielä koko elämä edessä. tähän on jo löydetty hoito jonkun vuoden päästä hiv voidaan jo ehkä parantaa kaikilla. älä ota enää vääriä päätöksiä
voit tehdä oikeita päätöksiä, voit löytää miehen joka jonkun ajan vain ystävinä olemisen jälkeen haluaa suhteeseen kanssasi vaikka tietääkin totuuden, voit myös vaikka netin avulla löytää ihmisiä jotka joutuivat kokemaan saman, ja voisit tavata miehen joka olisi ehkä se oikea, muutaman vupden päästä voit ehkä päästä lääkitykseen ja parannut se on täysin mahdollista kun jo nyt parannuskeino on olemassa ( voit muuten netin kautta etsiä yrittää lähetellä emaileja maailman luokan lääkäreille keskustella mahdollisista hoidoista saada enemmän selvää koko hoitoasiasta, varo vain joutumasta huijareiden kiikkiin varmista että lääkäreiden ja tutkijoiden nimet on tunnettuja) sinulla on monia mahdollisuuksia, ja et koskaan tiedä mistä voi löytää rakkauden, mutta mitä teet kun et kerro yhdenyönjutulle asiasta se on niin väärin
minua harmittaa kaikkien HIV-tartunnan saaneiden puolesta ihmisten tietämättömyys kyseistä virusta kohtaan. luullaan että se tarttuu suudellessa ja kätellessäkin tai yleisestä vessasta. ihmistä kartetaan kuin ruttoa. lisäksi tuo, että tartunnan saa vain mustilta miehiltä. voi jeesus... kyllä niitä vaaleillakin on. mm. venäjältä tulee suomeen paljon hiv:tä ja sitten suomalaiset tartuttavat keskenään toisiaan. sivistykää ihmiset. ei hiv ole enää pelkkien homojen, mustien ja narkkien tauti eikä siihen automaattisesti kuolla. nämä ihmiset kykenee elämään hyvinkin normaalia ja pitkää elämää, tiettyjen rajoitteiden kanssa. hävettää tuollainen tuomitseminen.
älä tee enää vääriä päätöksiä, siitä ei kumminkaan voi seurata tai alkaa mitään hyvää, elä vastuullisesti ja kaikki tulee olemaan hyvin. tsemppiä ja pidä nokka pystyssä kyllä asiat järjestyy, mutta vain jos tekee oikein ja kantaa vastuunsa.
Hyi... Sydäntä kylmäsi. Olin vastaavanlaisessa tilanteessa muutama vuosi sitten. Raiskaus ja mies katosi jonnekin. Kuulin puskaradion kautta, että mies huutaa hiviänsä pitkin katuja sympatian toivossa. Jotain kuoli sisällä ja vietin koko kevään sekavana yksin kotona puntaroimassa erinäisiä asioita. Kannattaako ottaa lääkitystä, mitä, jos vahingossa tartutan jonkun ja sitä kautta pilaan jonkun elämän yms. Olin täysin päättänyt lopettaa elämäni, vaikken ollut vielä edes tuomiota saanut testien perusteella. Sain epäilyksen hivistä ja jäädyin vaan kotiin, eli ei ollut ketään muuta siinä välissä. Yritin lukea sitä positiiviset ry palstaa, mutta se nosti vaan itkuisen tuskanhien pintaan ja koko helvetin maailma oli sekaisin. Vihasin kaikkia tasapuolisesti. Sukulaiseni kuitenkin raahasi minut väkivallalla testeihin ja sain negatiiviset paperit, mutta ei ne poistanut sitä kuukausien jahkailua ja sisällä kökkimistä, kun tunsi itsensä halpa-arvoiseksi luuseriksi ja tahattoman vaaralliseksi, eikä pystynyt edes katsomaan ketään silmiin.
Ap, olet jumalattoman kovaa tekoa! Harva nainen pysyy edes tuon vertaa tolpillaan! Jos susta nyt tuntuu, että sä olet hoitanut hommasi heikosti ja et jaksa kamppailla pahuutta vastaan, niin se on harhaluulo. Täällä on yksi, joka lamaantu ihan kokonaan pelkästä ajatuksesta. Voimia <3
Kaikki respektit AP:lle! Alkaa tässä omat 'murheet' laimenemaan kun tätä ketjua lukee. Olet vahva.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 06:05"]
miten voit sanoa että harvemmin tarttuu miehestä naiselle, kun itse sait juuri mieheltä ja olet nainen, mitä teet? on järkyttävää mitä sinulle tapahtui, mutta miksi teet lähes saman muille ihmisille. mikä semmoinen että jos kondomi rikkoutuisi hommaisit miehelle lääkityksen? MIKSI LUULET ETTÄ SINULLA ON OIKEUTTA VAARANTAA TOISEN IHMISEN terveyttä näin? eikä ole mikään puolustus että kumppanin täytyy alusta alkaen epäillä yhdenyön jutuvaarallisiksi joten omapa syy. HÄN EI TIEDÄ. SINÄ TIEDÄT. MIKSI OTAT OMALLETUNNOLLESI SELLAISEN TAAKAN? SINULLA EI OLE OIKEUTTA VAIN MIES VOI PÄÄTTÄÄ HALUAAKO RYHTYÄ RISKIIN RIKKOUTUUKO KONDOMI VAI EI. sinulla on vielä koko elämä edessä. tähän on jo löydetty hoito jonkun vuoden päästä hiv voidaan jo ehkä parantaa kaikilla. älä ota enää vääriä päätöksiä
[/quote]
AP:han sanoi just päinvastoin: harvemmin tarttuu naiselta miehelle.
Hurja juttu. :( Itse olen elänyt hivin pelossa vuosia kahden miehen raiskattua minut, kun olin 23 vuotias. Teko jätti ikuiset arvet, mutta myös sen hivin pelon, vaikka testeissä tuolloin kävinkin asianmukaisesti ja nyt 7 vuotta myöhemmin olen raskaana ja kun hiv-testi otettiin, jännitin sitä, vaikka tiesinkin olevani puhdas siltä osin, kuten olinkin.
Nuo asiat jättävät arpensa jo itsessään, puhumattakaan siitä, kuinka sinulle ap kävi asian kanssa.
Vaikka hiv varjostaa elämäsi loppuun, toivon Sinulle paljon onnea elämään ja uskon kyllä, että löydät vielä elämänkumppanin rinnallesi, joka näkee sinussa sen kaiken hyvän, mitä olet. Sairaudelle, oli se mikä vaan, ei voi mitään ja sen kanssa oppii vuosien kanssa elämään ja vaikka rajoituksia sinulla on, ennen pitkää toivon sinun näkevän elämässäsi kaikkea muuta, kuin tuon hivin. Se on sinun tämän elämän taakka kannettavana, mutta se ei onneksi estä sinua elämästä! Tsemppiä ja jaksamista!!!! :)
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 23:52"]Huh, lemmikkejäkään ei voi ottaa nuin vain?
Tosi ikävää kyllä mitä sulle on sattunut. Itse oon jännännyt kans muutamia kertoja, mutta onneksi testit on aina näyttäny negaa! Ihan järkyttävää miten kelle tahansa meistä voi käydä jotain nuin kauheeta... Tosi paljon tsemppiä sulle ja muista että on niitä muitakin tauteja jotka voi olla todella rankkoja kantajalleen. Itse tunnen esim. monia ms tautia ja syöpää sairastavia, eikä se niidenkään meno mitään herkkua näytä olevan.
Voima hali!
[/quote]
Hah!ei todellakaan voi käydä kelle tahansa noin. Hankkikkaa se yks mies ja eläkää sen kanssa loppuelämänne. Niinhän sen oikeesti kuuluukin mennä! että oma vika,kun yhen illan juttuja harrastaa.sanon minä!
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 23:52"]Huh, lemmikkejäkään ei voi ottaa nuin vain?
Tosi ikävää kyllä mitä sulle on sattunut. Itse oon jännännyt kans muutamia kertoja, mutta onneksi testit on aina näyttäny negaa! Ihan järkyttävää miten kelle tahansa meistä voi käydä jotain nuin kauheeta... Tosi paljon tsemppiä sulle ja muista että on niitä muitakin tauteja jotka voi olla todella rankkoja kantajalleen. Itse tunnen esim. monia ms tautia ja syöpää sairastavia, eikä se niidenkään meno mitään herkkua näytä olevan.
Voima hali!
[/quote]
Hah!ei todellakaan voi käydä kelle tahansa noin. Hankkikkaa se yks mies ja eläkää sen kanssa loppuelämänne. Niinhän sen oikeesti kuuluukin mennä! että oma vika,kun yhen illan juttuja harrastaa.sanon minä!
[/quote]
Entä jos "se yks mies" käy vieraissa ja tuo tuliaisena tarttuvan sairauden?
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 20:49"]
Eiköhän jokainen hoitoalan ammattilainen laita hanskat käteen ja huolehdi tarpeellisesta potilasturvallisuudesta. On ikävää että meilläkin näkyy välillä työharjoittelussa sellaisia ihmisiä, jotka eivät todellakaan sovellu hoitoalalle. Onneksi monet näistä lopettavatkin koulun kesken ja siirtyvät muualle töihin. Ala on rankkaa eikä todellakaan sovi kaikille.
Hyvä että HIV -potilaat saavat hyvää hoitoa ja ihmisten ennakkoluulot alkavat pikkuhiljaa muuttumaan. Tosin itseäni pelottaa nuo piilossa olevat taudin kantajat. Uskoisin että kymmenen vuoden sisällä tulee paukkumaan aika paljon tartuntoja julki, kun ihmiset siirtyvät AIDS -vaiheeseen. Sitä ennenhän ei suurin osa oireile mitenkään ja tauti pysyy oireettomana. Lääkkeet maksavat yhteiskunnalle paljon, mutta kyllä maksan veroja turhempaankin käyttöön. Pidän ilmaislääkitystä tarpeellisena, mutta vielä tarpeellisempana pitäisin kansakunnan tasolla pakollista HIV -testiä jokaisella maassa olevalle. Status pitäisi saada selville ja valistuksen myötä lisätartunnat kuntoon. Suurimpia ongelmia aiheuttaa seksiturismi ja sen myötä tulevat tuliaiset. Tuojina on sekä miehet että naiset yhtä paljon ja heidän seksikumppaneiden myötä viesti siirtyy eteenpäin.
[/quote]Moni ei todella siirry mihinkaan AIDS vaiheeseen. Kantavat virusta mutta elavat saman elaman kuin kuka vain. Leukemia potilas parantui myos hiv :sta ! Googlatkaa!
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 01:31"]
Eikös HIV-positiivisen ole kuitenkin ihan mahdollista saada omia lapsia ilman että tartuttaa heitä raskauden aikana? Olen joskus ollut näin lukevinani..
[/quote]Ei se tartunta raskauden aikana edes tapahtuisi.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 23:55"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 23:48"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 23:40"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 23:34"]
Oletko tietoinen siitä, että Saksassa on parannettu potilas kokonaan HIV:stä kantasoluhoidon avulla?
[/quote]
Minä toivon, ettei HIV:iin tule koskaan kunnon parannuskeinoa (olen lukenut tosin tuon samaisen eli parannuskeino on olemassa, mutta superkallis). Maapallo on niin ylikansoitettu, että on vaan hyväksi ekosysteemille, että osa kuolee nuorena.
[/quote]
Kiitos tästä. HIViin ei kuolla nuorena ja vaikka kuolisikin, onko tämä juuri se oikea keino karsia ihmiskuntaa? Miten ois ehkäisy, koulutus jne?
[/quote]
Kyllä HIV:iin kuollaan nuorena, varsinkin ne joilla ei ole varaa/mahdollisuutta lääkitykseen. Kuolleisuuteen vaikuttaa myös HIV-kanta, osa tappaa hyvinkin nopeasti.
[/quote]Hiv laakkeet ovat ilmaisia kaikkialla. Ja mika hiton kanta? Et todella taida tietaa omaa infoasi typeraksi!
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 02:25"]
Aika harvoin. Luulin, että parin kuukauden välein. Ahdistaako vielä? :/
[/quote]
Ahdistaa ja seuraava käynti on kesäkuussa. En jaksais mennä mutta yritän yhdistää sen vaikka Suomenlinnan reissuun ettei tulis täysin paskaa päivää. Se ahdistus tulee eniten ehkä siitä että Aurorassa minua kohdellaan kuin ihmistä ja se kontrasti muihin sairaaloihin/terveyskeskuksiin ja hoitohenkilökuntaan on niin valtava. Olisi helpompaa jos tulisi niin sanotusti aina turpiin eikä välillä olisi näitä muistutuksia että asiat voisi olla toisin.