Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulla on HIV, kysy mitä vain...

Vierailija
22.04.2013 |

Kysy. Minä vastaan.

Kommentit (288)

Vierailija
221/288 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pelkäsin aikoinani ihan hirveesti että olin saanut tartunnan. Mulla oli myös aika selkeät "alkutartunnan oireet", kurkku tosi kipeä ja kova kuume. Panikoin asiaa monta vuotta kunnes tulin raskaaksi ja sinne hiv-testiin oli pakko mennä. Onneksi oli negatiivinen! Kannnattaa käydä testeissä oman mielenrauhan takia. Mulla meni monta vuotta elämästä aivan turhaan stressaamiseen, kun olisin heti voinut testissä käydä ja saada tiedon negatiivisuudesta.

Vierailija
222/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 06:05"]

miten voit sanoa että harvemmin tarttuu miehestä naiselle, kun itse sait juuri mieheltä ja olet nainen, mitä teet? on järkyttävää mitä sinulle tapahtui, mutta miksi teet lähes saman muille ihmisille. mikä semmoinen että jos kondomi rikkoutuisi hommaisit miehelle lääkityksen? MIKSI LUULET ETTÄ SINULLA ON OIKEUTTA VAARANTAA TOISEN IHMISEN terveyttä näin? eikä ole mikään puolustus että kumppanin täytyy alusta alkaen epäillä yhdenyön jutuvaarallisiksi joten omapa syy. HÄN EI TIEDÄ. SINÄ TIEDÄT. MIKSI OTAT OMALLETUNNOLLESI SELLAISEN TAAKAN?  SINULLA EI OLE OIKEUTTA VAIN MIES VOI PÄÄTTÄÄ HALUAAKO RYHTYÄ RISKIIN RIKKOUTUUKO KONDOMI VAI EI. sinulla on vielä koko elämä edessä. tähän on jo löydetty hoito jonkun vuoden päästä hiv voidaan jo ehkä parantaa kaikilla. älä ota enää vääriä päätöksiä

[/quote]

Jos kirjoitin että tarttuu huonosti miehestä naiseen, tarkoitin kyllä ihan toistepäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksena noille joiden mielestä olen tehnyt väärin yhden illan juttujen suhteen...Tästä päästään siihen että miksi kaikki vastuu on minulla? Niitä jotka ei tiedä olevansa positiivisia on Suomessa jo ainakin satoja. Heillekö seksi on okei? Entä ne joilla on muut sukupuolitaudit? Onko oikein että heillä ei ole mitään vastuuta? Miehillä ylipäätään, eikö heillä ole vastuuta? Koko aikuisen elämäni aikana, miehet ovat yrittäneet vältellä kumin käyttöä. Aina sellainen kuitenkin löytynyt mutta halu panna ilman kumia on lähinnä miesten juttu. Kun eihän heillä mitään voi olla ja jos onkin, niin naisen vika. 

En koe laittaneeni kenenkään elämää alttiiksi vaaralle. Tunnen niin, että joku joka syyttää minua vastuuttomuudesta on juuri sellainen joka ei näe vastuuta omassa elämässään millään osa-alueella.

Vierailija
224/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 03:14"]

voiko hiv tarttua näin: olet uimassa kylpylässä, saat haavan ja haava vuotaa veteen? entä jos joku vaikka vahingossa nielaisee vettä lähelläsi haavan vuotaessa. voiko eläimelle tulla hiv veritartunnassa?

hepatiitti potilaat saavat myös terveys puolella järkyttävää kohtelua, tutullani on se, hammaslääkärikin oli kaittanut tuplahanskat.

[/quote]

Tuohon tartunta juttuun joku toinen vastasikin hyvin. 

Tämä kohteluasia ON todella rasittavaa. Tuplahanskojen käyttö on ihan ok, mutta se numero mikä siitä tehdään joka ikinen kerta...AI PITÄÄ TEILLÄ SUOJAUTUA? No niin pitää. JOKAISEN POTILAAN kohdalla. Minua se kylmää ihan vain sen takia että jos eritteitä käsittelevät hoitajat ja lääkärit käyttää hanskoja vain sen mukaan mikä tauti heitä itseään ällöttää, kuinka paljon muita tauteja ja bakteereja leviää ihan hoitohenkilökunnan ammattitaidottomuuden takia.

Ai niin. Mikäs se olikaan se sairaalabakteerikuolleisuus Suomessa?

Vierailija
225/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitko harrastanut seksiä tämän tartuttajasi kanssa, jos olisit tiennyt että hänellä on hiv mutta kondomia olisi käytetty asianmukaisesti?

Vierailija
226/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 07:02"]

Hyi... Sydäntä kylmäsi. Olin vastaavanlaisessa tilanteessa muutama vuosi sitten. Raiskaus ja mies katosi jonnekin. Kuulin puskaradion kautta, että mies huutaa hiviänsä pitkin katuja sympatian toivossa. Jotain kuoli sisällä ja vietin koko kevään sekavana yksin kotona puntaroimassa erinäisiä asioita. Kannattaako ottaa lääkitystä, mitä, jos vahingossa tartutan jonkun ja sitä kautta pilaan jonkun elämän yms. Olin täysin päättänyt lopettaa elämäni, vaikken ollut vielä edes tuomiota saanut testien perusteella. Sain epäilyksen hivistä ja jäädyin vaan kotiin, eli ei ollut ketään muuta siinä välissä. Yritin lukea sitä positiiviset ry palstaa, mutta se nosti vaan itkuisen tuskanhien pintaan ja koko helvetin maailma oli sekaisin. Vihasin kaikkia tasapuolisesti. Sukulaiseni kuitenkin raahasi minut väkivallalla testeihin ja sain negatiiviset paperit, mutta ei ne poistanut sitä kuukausien jahkailua ja sisällä kökkimistä, kun tunsi itsensä halpa-arvoiseksi luuseriksi ja tahattoman vaaralliseksi, eikä pystynyt edes katsomaan ketään silmiin.

Ap, olet jumalattoman kovaa tekoa! Harva nainen pysyy edes tuon vertaa tolpillaan! Jos susta nyt tuntuu, että sä olet hoitanut hommasi heikosti ja et jaksa kamppailla pahuutta vastaan, niin se on harhaluulo. Täällä on yksi, joka lamaantu ihan kokonaan pelkästä ajatuksesta. Voimia <3

[/quote]

Nuo meikälaisten keskustelupalstat aiheuttaa kyllä paljon toivottomuuden tunteita. Luen välillä muiden maiden palstoja mutta sitä tulee vain vihaiseksi kun näkee miten aktiivisia esim. oikeuksien suhteen siellä ne järjestöt on ja täällä taas järjestö huutelee että voisko joku kääntää ilmaiseksi jotain konferenssipapereita. No voisitteko vaikka te kun te siellä konferenssissa olitte ja oletettavasti käytitte sen ajan informaation keräämiseen eikä rannalla makoiluun.

Sukulaisesi teki ihan oikein raahatessaan sinut testiin ja miten onnellisesti siinä kävikään!!! Tuo häpeän tunne on valtava ja se syö sisältä ihmistä todella paljon. Ja jos yrität olla tuntematta sitä, joku kyllä aina ilomielin tulee ja muistuttaa (lääkärit, hoitajat) että äläpäs unohda paikkaasi.

Toisin kuin silloin alussa, minä olen nyt jumittunut kotiin. En pysty enää liikkumaan kaupungilla koska onnellisten parien näkeminen on niin tuskallista. Se joka sanoi että voi ystävyyden kautta löytää parisuhteen, minäkin uskoin ennen niin mutta ei miehet taida niin ajatella. Jos alkaa kirjoittelemaan netin kautta, treffit halutaan mahdollisimman pian ja siellä tentataan kaikki ja sänkyynkin pitää mennä jo parin treffikerran jälkeen. 

Seuraavaksi joku ehdottaa parin löytämistä harrastusten ja töiden parista. Vastaus kuuluu: mitkä harrastukset? Kertoisin statukseni työkaverilleni? Samalla voinkin laittaa jo irtisanomispaperit menemään.

Niille jotka sanovat minun tekevän väärin. Todistakaa minulle argumentoinnin keinoin ettette toimisi tismalleen samalla tavalla.

Vierailija
227/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, tsemppiä sinulle! Uskomatonta, että olet kestänyt 8 vuotta käytännössä yksin tämän asisan kanssa. On mahtava juttu, että hoidot ja lääkkeet ovat kehittyneet ja tartunta ei enää tarkoita automaattisesti kuolemantuomiota.

Sinula on elämä, tässä ja nyt! Onnea matkaan!

Vierailija
228/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 11:36"]

Olisitko harrastanut seksiä tämän tartuttajasi kanssa, jos olisit tiennyt että hänellä on hiv mutta kondomia olisi käytetty asianmukaisesti?

[/quote] 

En tiedä. Sitä koko iltaa ei olisi tapahtunut, ellei serkkuni olisi yllyttänyt minua lähtemään hänen matkaan (jonka hän teki koska oli hänellä oli paremmat bileet tiedossa jossain muualla muttei halunnut jättää minua yksin) ja minä lähdin mukaan ihan yksinäisyyttäni.

Vierailija
229/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 03:14"]

voiko hiv tarttua näin: olet uimassa kylpylässä, saat haavan ja haava vuotaa veteen? entä jos joku vaikka vahingossa nielaisee vettä lähelläsi haavan vuotaessa. voiko eläimelle tulla hiv veritartunnassa?

hepatiitti potilaat saavat myös terveys puolella järkyttävää kohtelua, tutullani on se, hammaslääkärikin oli kaittanut tuplahanskat.

[/quote]

Syy siihen, että hammaslääkäri laittaa kahdet hanskat käteen tarttuvaa veritautia sairastavaa potilasta hoitaessaan, on se että monet instrumentit ja käytettävät välineet ovat todella teräviä. Pelkästään niiden käsittelystä voi saada hanskan läpi helpostikin viiltohaavan. Ja yleensä instrumenteissa on potilaan verta (paikkauksessa hampaan ympärille laitettava metallimuotti osuu aina ikeneen ja aiheuttaa verenvuotoa ja on verinen). Puudutusneulan vahinkoraapaisukaan ei välttämättä mene kahden hanskan läpi.

Kyseessä ei ole siis mikään "en uskalla istua samalla vessanpöntöllä kuin HIV- tai hepatiittipotilas"-juttu tai "kiusaanpa nyt tuota ihmistä ja yritän saada hänet tuntemaan itsensä saastaiseksi", vaan ihan potentiaalisen tartuntatien estämisyritys.

Ja hepatiitti itseasiassa tarttuu helpommin kuin HIV.

Joten siis kaikki tarttuvaa veritautia sairastavat, kiltit, ilmoittakaa asiasta aina hoitavalle hammaslääkärille  tai muulle terveydenhuollon työntekijälle (älkää luottako että lukee kissankokoisilla kirjaimilla joka paperissa).

Itse olen hoitanut näkyvästi viimeisilläni raskaana potilasta, joka ei sairauksia kysyttäessä tullut maininneeksi c-hepatiittiaan. Asia tuli ilmi vasta myöhemmin muussa yhteydessä lääkkeiden yhteisvaikutuksia selvitettäessä. Hän siis oli altistanut minut ja syntymättömän lapseni vakavalle sairaudelle (raskaana ollessa estohoidot eivät kai ole mahdollisia). Tämä on mielestäni välinpitämätöntä. Itse en kuitenkaan koskaan ole kieltäytynyt hoitamasta veritautia sairastavaa potilasta tai kohdellut mitenkään poikkeavasti. Olen vain suojannut itseni suositusten mukaan tekemättä mitään erityistä numeroa siitä.

Vierailija
230/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö oikein, että kyseessä on raiskaus? Jos näin suosittelen soittamaan poliisille, vaikka mainitsit, että luotto heihin on nolla. Mies kulkee vapaana koko ajan...

" Tartunnan sain yhden illan jutusta jossa mies puski sisään väkisin ilman kumia. "

Vierailija
231/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne vaikuttaa kyllä kinkkiseltä ja toivottomalta tietyllä tasolla. En ite pystyis edes ajattelemaan pariutumista, kun ahdistaisi niin syvästi, että mitä jos tartutan puolison. Ei tuota kohtaloa kenellekkään toivoisi. 

Minä en sen omakohtaisen läheltäpiti-tilanteen vuoksi ajattele, että hivissä olisi mitään pahaa, jos ystäväni/sukulaiseni tulisi kaapista ulos asian kanssa. Asian esilletulon kanssa on jo ihan tarpeeksi omia paineitaan, niin ei varmaan "ulkopuolisen" tarvitse erikseen asiasta ruveta mussuttamaan, että " nii nii mitäs siitä kumista on sanottu, hutsu". Varmasti pelottaa jollekin duunikaverille ruveta avautumaan, varsinkin, jos kyseessä on _vain_ työkaveri.

Ja näille " mieti nyt yöperhonen"-rajoittuneille: Joka ilta ennen kuutta kotiin ja tilataan ruoka turvakammion kautta kotiin, mielusti jostain salaluukusta, ettei vaan tarvitse törmätä mihinkään erilaiseen tai vaikkapa seikkailla? On se hienoa, jos elämän jännitykseksi riittää salkkarit, mutta voisitte vähän pitää pienempää ääntä. Ei kukaan ehdoin tahdoin lähde minnekkään aatteella "jee mut raiskataan" ja se on vaan yks vartti tai yks pimeä kuja, jonka unohdat tarkistaa ja TADAA olet kusessa. Joo kaikkea voi sattua, mutta kaikkea ei satu joka päivä yhdelle ihmiselle. Vaikka kuinka lukee uutisia, että maailma on kamala paikka, niin ei sitä vaan tuu mieleen, että tänään naapurinsetä voi napsahtaa ja tappaa koko perheensä. Vai olisitteko silloinkin lehden läheishaastatteluissa " no kyllä mä nyt arvasinkin, kun ne oli vähän tommosia"?

t. 116

Vierailija
232/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 11:23"]

Koko aikuisen elämäni aikana, miehet ovat yrittäneet vältellä kumin käyttöä. Aina sellainen kuitenkin löytynyt mutta halu panna ilman kumia on lähinnä miesten juttu.

[/quote]

Olen huomannut saman. Ikinä ei ole aloite kumin käyttöön tullut miehen puolelta.

Vierailija
233/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on veriteitsekin leviävä infektio (ei hiv eikä hepatiitti) ja minua on kieltäydytty hoitamasta infektioni vuoksi. Olen siis päättänyt olla kertomatta asiasta kenellekään, mukaanluettuna hoitohenkilökunta (esim leikkaus toki poikkeustapaus). Kyllä pitäisi hoitoalalla olla lähtökohtaisesti kunnossa suojautuminen yms ettei tällaiset taudit vaikuta hoidon saamiseen/antamiseen! Oman tartuntani olen saanut 95% varmuudella jostain terveydenhoitotilanteesta, olisiko näin käynyt jos suojautuminen olisi aina ensiluokkaista? Kyseenalaistan Suomen terveydenhoidon hygieniatason.

Vierailija
234/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 11:23"]

Vastauksena noille joiden mielestä olen tehnyt väärin yhden illan juttujen suhteen...Tästä päästään siihen että miksi kaikki vastuu on minulla? Niitä jotka ei tiedä olevansa positiivisia on Suomessa jo ainakin satoja. Heillekö seksi on okei? Entä ne joilla on muut sukupuolitaudit? Onko oikein että heillä ei ole mitään vastuuta? Miehillä ylipäätään, eikö heillä ole vastuuta? Koko aikuisen elämäni aikana, miehet ovat yrittäneet vältellä kumin käyttöä. Aina sellainen kuitenkin löytynyt mutta halu panna ilman kumia on lähinnä miesten juttu. Kun eihän heillä mitään voi olla ja jos onkin, niin naisen vika. 

En koe laittaneeni kenenkään elämää alttiiksi vaaralle. Tunnen niin, että joku joka syyttää minua vastuuttomuudesta on juuri sellainen joka ei näe vastuuta omassa elämässään millään osa-alueella.

[/quote]

Käsittääkseni tässä ketjussa kysytään aloittajalta asioita, eikä niiltä mahdollisilta muilta. Ja kyllä, kaikki irtosuhteita harrastavat ottavat tietoisen riskin ja heidän käyttäytyminen on paheksuttavaa. Samoin kuin ylinopeutta ajanut kuolonkolaristi ei voi valittaa, että "kun muutkin ajaa". Omasta käytöksestään on otettava vastuu, ja ap:n kohdalla vastuu olisi ollut siinä, että hän olisi tehnyt rikosilmoituksen raiskauksesta.

Vierailija
235/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 13:16"]

Minulla on veriteitsekin leviävä infektio (ei hiv eikä hepatiitti) ja minua on kieltäydytty hoitamasta infektioni vuoksi. Olen siis päättänyt olla kertomatta asiasta kenellekään, mukaanluettuna hoitohenkilökunta (esim leikkaus toki poikkeustapaus). Kyllä pitäisi hoitoalalla olla lähtökohtaisesti kunnossa suojautuminen yms ettei tällaiset taudit vaikuta hoidon saamiseen/antamiseen! Oman tartuntani olen saanut 95% varmuudella jostain terveydenhoitotilanteesta, olisiko näin käynyt jos suojautuminen olisi aina ensiluokkaista? Kyseenalaistan Suomen terveydenhoidon hygieniatason.

[/quote]

voisitko kertoa mikä tauti ja mistä epäilet saaneesi? itseäkin epäilyttää hoitotoimenpiteet, kaikki hoitajat/lääkärit eivät le yhtä tarkkoja..

Vierailija
236/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap tästä silmiäavaavasta ketjusta. Olen kuvitellut, että HIVin kanssa pystyy nykyään elämään ihan tavallista elämää, erottumatta sen suuremmin massasta. Olen siis ollut väärässä:(

Tsemppiä sinulle, toivottavasti löydät vielä toivoa ja onneakin elämääsi! Olet rohkea nainen!

Vierailija
237/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä. Mun miehellä oli C-hepatiitti, mutta tiesin sen kyllä jo kun aloimme seurustella. Hän kävi läpi raskaat hoidot, ja kun virusmäärä saatiin nolliin, teimme lapsen. Kunpa hiviinkin saataisiin aikanaan hoito, jolla on mahdollisuudet hävittää tartunta kokonaan. Ja varmasti vielä joskus saadaankin.

Vierailija
238/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi joka ei ole niin rohkea kuin ap... Minä en ole koskaan uskaltanut mennä testeihin ja olen elänyt selibaatissa siitä asti kun tartuntariski tapahtui, 17 vuotta jo.

Minun tapauksessa ei yhden yön suhde vaan seurustelu ulkomaalaisen miehen kanssa. Käytimme alkuun kumia, mutta koska seksielämä oli aktiivista, päätin hankkia e-pillerit ja alettiin olla ilman kumia. 2 vuotta seurusteltiin, sitten jätin miehen erilaisten kulttuurierojen takia. En todellakaan epäillyt että minulla olisi mitään sukupuolitautia, saati HIViä, kunnes puoli vuotta eron jälkeen mies soitti tuohtuneena, ja syytti minua että olen tartuttanut häneen HIVin. Hänellä se oli todettu, ja hän oli minun jälkeeni ollut vain yhden naisen kanssa. Minulta mies ei voinut sitä kyllä saada, koska hän oli ensimmäinen sukupuolikumppanini. Mutta tajusin, että on hyvin mahdollista ja jopa todennäköistä, että miehellä on ollut HIV jo kun hän oli minun kanssani. 

Lopulta angstailun jälkeen päätin, että en mene testeihin enkä halua tietää mahdollisesta HIVistäni. Tämän hintana hyväksyn loppuiän selibaatin osaksi elämääni. Muutenkin minusta on tulltu melkoinen erakko. Minulla on myös päätös että en ota lääketieteellistä apua mahdollisiin tuleviin sairauksiin vaan kuolen sitten kun luonto niin käskee. En ole käynyt lääkärissä enkä hammaslääkärissä pariinkymmeneen vuoteen enkä aio käydä, joten ei ole tartuttamisriskiä noissakaaan tilanteissa.

Vierailija
239/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä sinua ollenkaan 137. Miksi teet elämästäsi helvetin?

Vierailija
240/288 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 13:35"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 13:16"]

[/quote]

voisitko kertoa mikä tauti ja mistä epäilet saaneesi? itseäkin epäilyttää hoitotoimenpiteet, kaikki hoitajat/lääkärit eivät le yhtä tarkkoja..

[/quote]

Kyseessä on mrsa, jonka uskon saaneeni joko hammaslääkärikäynniltä, laboratoriosta tai ollessani joitain vuosia sitten sairaalassa osastohoidossa kaksi viikkoa. Erään kerran uteliaisuuttani pyysin (lue anelin, sillä näitähän infektioita ei mielellään seulota) tulla testatuksi ja hupsista, sieltähän se löytyi! 

Järkyttävää kuinka tietämättömiä ihmiset ovat näistä infektioista, enkä nyt puhu ainoastaan tavallisista tallaajista vaan myös hoitohenkilökunnasta. Ennen infektion tartuntaa ovat hoitaneet hygieniasiat miten lie ja tartunnan varmistuttua olen saanut aina kunnian päästä joko eristykseen, ellei sitten olla jätetty antamatta hoitoa ylipäätään! Olen tässä vuosien saatossa jo ehtinyt tehdä listan niistä paikoista, missä hoitoa saa ilman turhaa haloota ja missä sitä ei olla annettu ollenkaan/siitä on tehty numero. Helpottaa mukavasti, vaikka surullista tietää kuinka paljon ennakkoluuloja ja väärä tietoa alan ammattilaisilta löytyykään.