Miksi te akateemiset työttömät ette opiskele jotain duunarihommaa?
Mun mies on akateeminen ja oli niissä töissä 6v kunnes firma jossa oli töissä meni konkurssiin. Meni työkkäriin ja selvisi että niihin töihin niin paljon hakijoita ja paikkoja vähän että olisi varmasti joutunut kenties vuosiakin olemaan työtön. Hänen isänsä on yrittäjä ihan duunarihommissa ja niinpä mies meni oppisopimuksella hänelle. Nyt tekee noita duunarihommia. Esim. monet naiset voisivat opiskella sairaanhoitajiksi yms. Ei kannata olla liian ylpeä. Minä olen miehestäni ylpeä että hän ymmärsi vaihtaa alaa.
Kommentit (175)
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 10:23"]
En ymmärrä tuota nillitystä naistutkimuksesta. Kaikki tuntemani naistutkimuksesta valmistuneet ovat hyvissä töissä; tutkijoina, journalisteina ja onpa moni päässyt niille erittäin himoituille paikoille erilaisiin YK-järjestöihinkin.
Ihmettelen myös, miksi akateemisen on samantien laman aikana heitettävä hanskat tiskiin ja unohdettava monen vuoden koulutus ja työkokemus? Miksi on ihan ok, että esimerkiksi raksamiehet makaavat talvet ja lamat kotona mutta vaikkapa VTM ei sitä saa tehdä?
t. Se VTM joka sai koulutusta vastaavaa työtä kaksi vuotta valmistumisesta
[/quote]
Jos makaa kotona omasta vapaasta tahdostaan niin sitten ei varmaan kantsi nillittää työttömyydestä tällä palstalla, eikö?
Eikö akateemisella ole oikeutta valittaa siitä, ettei monen vuoden työ heti tuota tulosta? Mistä saa valittaa? Mies hakkaa - oma vika, lähde kävelemään. Köyhyys - oma vika, olisit tehnyt vähemmän lapsia. Ja niin edelleen.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 10:25"]
Jos makaa kotona omasta vapaasta tahdostaan niin sitten ei varmaan kantsi nillittää työttömyydestä tällä palstalla, eikö?
[/quote]
Kuka täällä nillittää? Moni akateeminen on todennut, että on hankalaa saada töitä. Duunarithan täällä kummastelevat, mikseivät akateemiset mene mihin tahansa työhön heti välittömästi työttömäksi jäätyään.
Nykymaailmassa kannattaa hyväksyä, että joskus voi joutua olemaan hetken vailla työtä.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 10:25"]
[/quote]
Kuka täällä nillittää? Moni akateeminen on todennut, että on hankalaa saada töitä. Duunarithan täällä kummastelevat, mikseivät akateemiset mene mihin tahansa työhön heti välittömästi työttömäksi jäätyään.
Nykymaailmassa kannattaa hyväksyä, että joskus voi joutua olemaan hetken vailla työtä.
[/quote]
Koko ajanhan tääläl pyörii ketjuja joissa akateemiset masentuvat kun ei ole töitä.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 09:02"]
En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, kun pääaineenaan jotain kulttuuriantropologiaa, muinaisia kieliä,naistutkimusta, media-alaa tai vastaavaa opiskelleet valittavat, että ei löydy töitä valmistumisen jälkeen. On käsittämätöntä, miksi tällaisille aloille koulutetaan tässä maassa näin paljon porukkaa. Älkää käsittäkö väärin, en halveksi näitä tieteenaloja tai varsinkaan ihmisiä, jotka ovat näistä kiinnostuneita. Mutta opiskelijoille pitäisi tehdä selväksi opintojen alusta asti, että työllistyminen varsinkaan mihinkään oman alan hommiin on tällaisilla papereilla hyvin, hyvin vaikeaa.
Nuoria pitäisi jo opintojen alussa opastaa tämän maan työllisyystilanteeseen eri aloilla ja työelämän lakeihin ylipäätään. On toki tärkeää, että jokainen saa opiskella ihan juuri sitä, mikä kiinnostaa. En vaan tajua, mitä järkeä on yhteisön tai yksilön itsensä kannalta käyttää 6 vuotta aikaa ja valtion rahaa opiskellakseen jotain kivaa, jos lopputulos on työttömyys.
[/quote]
Tämä minunkin mielestäni on pielessä. Ei kymmenen vuotta sitten lukiossa sanallakaan varoitettu, että kielten maisteri ilman opettajan papereita saa varautua epävarmaan pätkätyöelämään.
Toimittajan töitä hakiessa tosin sukupuolentutkimus on ollut sivuaineistani hyödyllisin, koska työssä tarvitaan kiinnostusta yhteiskunnallisiin asioihin ja kykyä käsitellä niitä eri näkökulmista. Opinnoista saadusta teoreettisestakin osaamisesta olen hyötynyt paljon työhön kuuluvan ideoinnin osalta. Sukupuolentutkimuksen opintoja oikeasti arvostetaan monenlaisissa tehtävissä, joten se niiden hyödyttömyydestä.
Vaikka haluankin tehdä ensisijaisesti koulutustani vastaavaa työtä, niin ei se sitä tarkoita, etten olisi valmis muuta tekemään. On tässä 16-vuotiaasta asti tullut työskenneltyä kahviloissa, puutarhoissa, mansikkapelloilla, henkilökohtaisena avustajana, mansikanmyyjänä yms. Näitä hommia olen kesätöikseni tehnyt ennen koulutustani vastaavien hommien saantia, vaikka ne ovatkin tuntuneet mielenkiinnottomilta ja toisinaan myös turhauttavilta. Valmistuttuani hain tietysti kaikkea mahdollista työtä yrittäen vakuuttaa, että tosissani haluan tehdä sellaista työtä.Turhaan.
En tiedä, mitä olen oikein tehnyt väärin, mutta kymmenistä paikoista minulle on sanottu suoraan, että minua ei palkata, koska maisterina saatan milloin tahansa karata koulutustani vastaavaan työhön. Siinä on ihan turha selittää, ettei niitä töitä juuri ole. Toivosin todella, että työnanatajatkin muuttaisivat asennettaan ja antaisivat akateemiselle työttömälle mahdollisuuden tehdä niitä duunarihommia.
Suhteilla se tietysti onnistuisi, mutta niitä minulla ei duunaritöihin ole.
Toisaalta minun ei ole mitään järkeä lähteä kouluttautumaan duunariksi. Ylikoulutettu minä silloinkin olisin. Myös koulutusta vastaavien töiden haku vie aina paljon aikaa, ja koska se tuottaa toisinaan tulostakin, niin haluan todella myös käyttää aikani työnhakuun sen sijaan, että opiskelisin itselleni sellaisen pakkoammatin, joka ei kiinnosta.
Tietysti veroja on maksettava ja siksihän haen jatkuvasti niihin hanttihommiinkin, joihin en ylikouluttautuneena pääse. Veroja maksan iloiten myös siitä keskisuuresta palkasta, jota toisinaan sijaisuuksien aikana saan. Saamani päivärahat lyhyinä työttömyysjaksoinani ovat lopulta aika pientä varojen kulutusta siihen verrattuna, että monet sairastelevat, pitävät vanhempainvapaita ja ravaavat äitiysneuvoloissa. Sairastua tietysti vielä ehdin terveellisistä elintavoista huolimatta, mutta lapsia en tee.
En ymmärrä, miksei elämäänsä saisi rakentaa mielekkääksi. Miksei voi pyrkiä tekemään sitä, mikä kiinnostaa? Sekö sitten panee jaksamaan, ettei työelämä anna muuta kuin elannon? Tosin tekeväthän monet lapsiakin, vaikka ne eivät niin kiinnostaisikaan... Jokainen voi ympärilleen katsoen päätellä, onko sellainen sitten hyvä valinta.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 10:42"]
En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, kun pääaineenaan jotain kulttuuriantropologiaa, muinaisia kieliä,naistutkimusta, media-alaa tai vastaavaa opiskelleet valittavat, että ei löydy töitä valmistumisen jälkeen. On käsittämätöntä, miksi tällaisille aloille koulutetaan tässä maassa näin paljon porukkaa. Älkää käsittäkö väärin, en halveksi näitä tieteenaloja tai varsinkaan ihmisiä, jotka ovat näistä kiinnostuneita. Mutta opiskelijoille pitäisi tehdä selväksi opintojen alusta asti, että työllistyminen varsinkaan mihinkään oman alan hommiin on tällaisilla papereilla hyvin, hyvin vaikeaa.
Nuoria pitäisi jo opintojen alussa opastaa tämän maan työllisyystilanteeseen eri aloilla ja työelämän lakeihin ylipäätään. On toki tärkeää, että jokainen saa opiskella ihan juuri sitä, mikä kiinnostaa. En vaan tajua, mitä järkeä on yhteisön tai yksilön itsensä kannalta käyttää 6 vuotta aikaa ja valtion rahaa opiskellakseen jotain kivaa, jos lopputulos on työttömyys.
[/quote]
Tämä minunkin mielestäni on pielessä. Ei kymmenen vuotta sitten lukiossa sanallakaan varoitettu, että kielten maisteri ilman opettajan papereita saa varautua epävarmaan pätkätyöelämään.
Toimittajan töitä hakiessa tosin sukupuolentutkimus on ollut sivuaineistani hyödyllisin, koska työssä tarvitaan kiinnostusta yhteiskunnallisiin asioihin ja kykyä käsitellä niitä eri näkökulmista. Opinnoista saadusta teoreettisestakin osaamisesta olen hyötynyt paljon työhön kuuluvan ideoinnin osalta. Sukupuolentutkimuksen opintoja oikeasti arvostetaan monenlaisissa tehtävissä, joten se niiden hyödyttömyydestä.
Vaikka haluankin tehdä ensisijaisesti koulutustani vastaavaa työtä, niin ei se sitä tarkoita, etten olisi valmis muuta tekemään. On tässä 16-vuotiaasta asti tullut työskenneltyä kahviloissa, puutarhoissa, mansikkapelloilla, henkilökohtaisena avustajana, mansikanmyyjänä yms. Näitä hommia olen kesätöikseni tehnyt ennen koulutustani vastaavien hommien saantia, vaikka ne ovatkin tuntuneet mielenkiinnottomilta ja toisinaan myös turhauttavilta. Valmistuttuani hain tietysti kaikkea mahdollista työtä yrittäen vakuuttaa, että tosissani haluan tehdä sellaista työtä.Turhaan.
En tiedä, mitä olen oikein tehnyt väärin, mutta kymmenistä paikoista minulle on sanottu suoraan, että minua ei palkata, koska maisterina saatan milloin tahansa karata koulutustani vastaavaan työhön. Siinä on ihan turha selittää, ettei niitä töitä juuri ole. Toivosin todella, että työnanatajatkin muuttaisivat asennettaan ja antaisivat akateemiselle työttömälle mahdollisuuden tehdä niitä duunarihommia.
Toisaalta minun ei ole mitään järkeä lähteä kouluttautumaan duunariksi. Ylikoulutettu minä silloinkin olisin. Myös koulutusta vastaavien töiden haku vie aina paljon aikaa, ja koska se tuottaa toisinaan tulostakin, niin haluan todella myös käyttää aikani työnhakuun sen sijaan, että opiskelisin itselleni sellaisen pakkoammatin, joka ei kiinnosta.
Tietysti veroja on maksettava ja siksihän haen jatkuvasti niihin hanttihommiinkin, joihin en ylikouluttautuneena pääse. Veroja maksan iloiten myös siitä keskisuuresta palkasta, jota toisinaan sijaisuuksien aikana saan. Saamani päivärahat lyhyinä työttömyysjaksoinani ovat lopulta aika pientä varojen kulutusta siihen verrattuna, että monet sairastelevat, pitävät vanhempainvapaita ja ravaavat äitiysneuvoloissa. Sairastua tietysti vielä ehdin terveellisistä elintavoista huolimatta, mutta lapsia en tee.
En ymmärrä, miksei elämäänsä saisi rakentaa mielekkääksi. Miksei voi pyrkiä tekemään sitä, mikä kiinnostaa? Sekö sitten panee jaksamaan, ettei työelämä anna muuta kuin elannon? Tosin tekeväthän monet lapsiakin, vaikka ne eivät niin kiinnostaisikaan... Jokainen voi ympärilleen katsoen päätellä, onko sellainen sitten hyvä valinta.
[/quote]
Voi kultapieni, sua on kusetettu työhaastattelussa :D Meillä on töissä(It-ala) montakin korkeakoulun käynyttä jotka eivät ole omalla alallaan ja heidät on palkattu siksi että ovat olleet työhön muilta osin sopivia ja hyviä tyyppejä. Hyvin ovatkin hommansa hoitaneet. Sulle on höpötetty liian hyvästä koulutuksesta kun et oikeasti ole vaan ollut haluttujen listalla.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 09:41"]
Voi tulla hiki kun aletaan fyysistä duunia tekemään, siksi, ja siksi, kun kaikki fyysinen työ on oppimattomien huonosti koulutettujen ja sivistymättömien hommaa. Tämän kuvan olen saanut korkeasti koulutettujen ajatuksen lennosta....Kertokaa jos olen väärässä.
[/quote]
Voi kuule, kyllä valtaosa akateemisen tutkinnon hankkineista on paiskinut niitä duunareiden hommia opiskeluaikoinaan vaikkapa kauppojen kassoilla tai siivoojina. Eihän sillä opintotuella eletä. Ja muuten, myös opintotuesta maksetaan veroja. Että kyllä ne akateemiset ovat itsekin opintojensa maksuun verojen kautta osallistuneet.
Itse olin vuosikausia lomat kolmivuorotyössä tehtaassa. Mutta mikä järki olisi opiskella ensin vuosikausia ja sitten lyödä hanskat tiskiin parin kuukauden kuluttua ja palata tehtaalle töihin? Sehän se vasta olisikin yhteiskunnan varojen haaskausta! Samalla veisin työpaikan joltain vähemmän kouluja käyneeltä.
Olen akateeminen pätkätyöläinen ja luotan siihen, että ura jossain vaiheessa urkenee taas kunnolla. Itse asiassa akateeminen vakityökin minulla oli, mutta se oli ulkomailla se. Ja sekin oli tavallaan yhteiskunnan varojen haaskausta, kun opiskelin Suomessa ja vein veroni ulkomaille. Mutta jostain sitä alan työkokemusta oli hankittava. ;)
Sitten sekin vielä, että kyllä ainakin meille tolkutettiin opintojen alusta saakka, että esimerkiksi verkostoituminen ja sivuaineet ovat erittäin tärkeitä tulevaisuuden työllistymisen kannalta, kun ei se pääaine sinällään valmista mihinkään yhteen selvään ammattiin.
[/quote]
[/quote]
Saa yrittää ja voi pyrkiä, mutta jos yrityksestä huolimatta kukaan ei halua maksaa siitä itsensä toteuttamisesta, täytyy tilanne vain hyväksyä ja tehdä jotain vähemmän mielekkäämpää työtä ja toteuttaa itseään sitten vapaa-ajalla, niin kuin iso osa ihmisistä tälläkin hetkellä tekee. Vai ajatteletko samoin kuten se eräs syrjäytynyt nuori tässä taannoin, joka sanoi haluavansa tehdä vain musiikkia, ja että onko hänen pakko tehdä muuta, jos ei halua, vaikkei musiikinteko elättäisikään?
"Voi kultapieni, sua on kusetettu työhaastattelussa :D Meillä on töissä(It-ala) montakin korkeakoulun käynyttä jotka eivät ole omalla alallaan ja heidät on palkattu siksi että ovat olleet työhön muilta osin sopivia ja hyviä tyyppejä. Hyvin ovatkin hommansa hoitaneet. Sulle on höpötetty liian hyvästä koulutuksesta kun et oikeasti ole vaan ollut haluttujen listalla."
Äääh.. Älä jaksa kullitella, se ei kuulosta kauhean fiksulta tässä yhteydessä. En ole tää jolle kullittelit mutta kerrohan miksi ihmeessä työnantaja valehtelee? Miksi ne vetoaa siihen että tyyppi on liian koulutettu jos ei kerran ole? Miksei ne voi kertoa todellista syytä? Tuollainen selkärangaton valehtelu ei hyödytä ketään.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 10:46"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 10:42"]
[/quote]
[/quote]
Voi kultapieni, sua on kusetettu työhaastattelussa :D Meillä on töissä(It-ala) montakin korkeakoulun käynyttä jotka eivät ole omalla alallaan ja heidät on palkattu siksi että ovat olleet työhön muilta osin sopivia ja hyviä tyyppejä. Hyvin ovatkin hommansa hoitaneet. Sulle on höpötetty liian hyvästä koulutuksesta kun et oikeasti ole vaan ollut haluttujen listalla.
[/quote]
Voi kultamussukka, kun en ole päässyt edes työhaastatteluihin. Olen puhunut työpaikan yhteyshenkilöiden kanssa antaakseni itsestäni kiinnostuneen vaikutelman ja kysyäkseni lisätietoja työnkuvasta laatiakseni mahdollisimman hyvän hakemuksen. Tässä kohdin yhteyshenkilö on kiinnostunut myös minusta ja kysynyt koulutuksestani ja työkokemuksestani. En ole valehdellut koulutustani, joten sitten olen saanut kuulla, että minun on turha hakea heille. Joskus olen kuitenkin lähettänyt hakemuksen siitä huolimatta, että puhelimessa sen on sanottu olevan turhaa. Toisinaan olen ottanut yhteyttä puhelimitse vasta hakemuksen lähettämisen jälkeen tiedustellakseni, missä vaiheessa hakuprosessi on. Tällöin olen saattanut kysyä syytä, miksen tullut valituksi, ja syyksi on sanottu tutkintoni.
Kerrohan sitten, mitä minun pitäisi oikein tehdä, että saisin esim. sitä siivoustyötä. Ihan oikeasti, otan ilomielin vastaan asiallisia vinkkejä, että pääsisin niihin muihin töihin silloin, kun en onnistu nappaamaan koulutustani vastaavaa pätkää. Lista käytännön töistä CV:ssäni on pitkä ja monipuolinen, suosittelijatkin löytyvät ja olen saanut hyvää palautetta tunnollisena ja ahkerana työntekijänä. Ja todella haluan mitä tahansa työtä, joten motivaatiota löytyy.
Luuleeko ihmiset tosissaan, että hoitajat ammattiin vaaditaan kutsumusta? Vai vedotaanko kutsumukseen vain sen takia, että voidaan sen puutteella perustella, miksi ei hakeuduta hoitoalalle alan hyvästä työllisyystilanteesta huolimatta?
Tunnen paljon hyviä sairaan- ja lähihoitajia, mutten ole varma tunnenko ketään, joka tekisi työtä kutsumuksen vuoksi - mitä se oikeastaan edes tarkoittaa? Että oltaisiin valmiita hoitamaan toisia omasta hyvinvoinnista piittaamatta, hinnalla millä hyvänsä?
Hoitajan työssä pärjää varmasti, jos pärjää muunlaisessa asiakastyössä, ei se ole sen kummempaa. Eikä kukaan hoitaja nauti eritteiden kanssa puuhailusta, mutta siihen tottuu. Työkenttä on myös laaja, joten toisilla työpaikoilla työ on ihan yhtä siistiä ja "eritevapaata" työtä kuin vaikkapa toimistotyöläisellä.
Kenenkään ei ole mikään pakko hakeutua hoitoalalle, mutta älkää perustelko alalle hakeutumattomuuttanne sillä, ettei teillä ole siihen kutsumusta. Älkääkä myöskään luulko sairaalassa ollessanne, että teitä hoitava hoitaja tekisi sitä jotenkin suurella sydämen palolla. Hän hoitaa teitä, koska hän saa siitä rahaa.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 10:56"]
"Voi kultapieni, sua on kusetettu työhaastattelussa :D Meillä on töissä(It-ala) montakin korkeakoulun käynyttä jotka eivät ole omalla alallaan ja heidät on palkattu siksi että ovat olleet työhön muilta osin sopivia ja hyviä tyyppejä. Hyvin ovatkin hommansa hoitaneet. Sulle on höpötetty liian hyvästä koulutuksesta kun et oikeasti ole vaan ollut haluttujen listalla."
Äääh.. Älä jaksa kullitella, se ei kuulosta kauhean fiksulta tässä yhteydessä. En ole tää jolle kullittelit mutta kerrohan miksi ihmeessä työnantaja valehtelee? Miksi ne vetoaa siihen että tyyppi on liian koulutettu jos ei kerran ole? Miksei ne voi kertoa todellista syytä? Tuollainen selkärangaton valehtelu ei hyödytä ketään.
[/quote]
Jospa ne eivät halunneet sanoa suoraan että et vain sovi tehtävään. Mistäs minä sen tiedän.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 11:21"]
[/quote]
Jospa ne eivät halunneet sanoa suoraan että et vain sovi tehtävään. Mistäs minä sen tiedän.
[/quote]
Luuletko että valehtelusta olisi etua edes sille työnanatajalle? Aika kaukaa haettua, että joku valehtelisi ilman järkevää motiivia.
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 10:47"]
Voi tulla hiki kun aletaan fyysistä duunia tekemään, siksi, ja siksi, kun kaikki fyysinen työ on oppimattomien huonosti koulutettujen ja sivistymättömien hommaa. Tämän kuvan olen saanut korkeasti koulutettujen ajatuksen lennosta....Kertokaa jos olen väärässä.
[/quote]
Ja muuten, myös opintotuesta maksetaan veroja. Että kyllä ne akateemiset ovat itsekin opintojensa maksuun verojen kautta osallistuneet.
[/quote]
Auts :D
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 11:25"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 10:47"]
[/quote]
Ja muuten, myös opintotuesta maksetaan veroja. Että kyllä ne akateemiset ovat itsekin opintojensa maksuun verojen kautta osallistuneet.
[/quote]
Auts :D
[/quote]
Samaa sanoo kaverini, joka on elämäntapatyötön: että siis kyllähän hänkin maksaa veroja työttömyystuestaan, että miks kaikki valittaa, että hän vaan kuluttaa yhteiskunnan varoja!
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 11:24"]
[/quote]
[/quote]
Luuletko että valehtelusta olisi etua edes sille työnanatajalle? Aika kaukaa haettua, että joku valehtelisi ilman järkevää motiivia.
[/quote]
MIten sä sitten perustelet sen, että tunnen monta korkeakoulun käynyttä jotka ovat päässeet töihin ihan eri alalle? Miksi heidät on otettu töihin eikä ole pelätty että lähtevät heti "paremman" paikan saatuaan?
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 11:24"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mä kuvittelen kuinka tällainen todella huippuälykäs ja korkeasti koulutettu, logiikallaan ja analyyttisella ajatusmallillaan ylivoimainen av-mamma palaa kotiin työhaastattelusta ja huokaisee, että "taaskaan ei tullut töitä kun olen niiiin ylikoulutettu." Ilman että huomaa mitään mätää tilanteessa :D
[/quote]
[/quote]
Koska koulutukseen on helpompi vedota kuin alkaa selittelemään kautta kiven ja kannon kuinka hakijan persoona tms ei sovi työyhteisöön/tehtävään.
t.henkilöstöpäällikkö
k[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 09:24"]
[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 08:41"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 17:36"]
Juuri siksi en mennyt ammattikouluun, kun sieltä ei löytynyt minua kiinnostavaa alaa. Hoitotyökin sopii vain tietynlaisille ihmisille eikä se ole kenenkään etu, jos hoitajalla ei ole työhönsä kutsumusta, aitoa kiinnostusta. Niin sama pätee myös muihin duunarialoihin.
[/quote]
minä minä ja minun napa.. luuletko ihan oikeasti, että kaikki työssäkäyvät ovat kiinnostuneita omasta työstään?
Yhteiskunnassa jokaisen työikäisen ja kykyisen velvollisuus on tehdä työtä ja osallistua yhteiskunnan palveluiden ylläpitämiseen. Myös sinun velvollisuus on omalta osaltasi tehdä työtä ja rahoittaa mm. sitä koulutusjärjestelmää josta olet itsekin hyötynyt, puhumattakaan sitten kaikesta muusta (infrastruktuuri, sairaanhoito, sosiaaliturva/palvelut ym.ym.ym)
Aivan sama onko kiinnostusta vai ei, töitä on tehtävä. Kiinnostuksia varten on sitten harrastukset.
Tuntuu nykyään olen kovasti vallalla ajatus, ettei tarvitsisi itse osallistua yhteiskunnan "talkoisiin" kun ei vaan kiinnosta eikä ole sitten kivaa koko ajan.
Pitäkää kivaa mutta tehkää se sitten kun siihen on oikeasti varallisuutta niin paljon ettei tarvitse tukia nostella ja voi yhteistä hyvää rahoittaa vaikka hyväntekeväisyydellä.
[/quote]
Paitsi että minä kyllä toivoisin että jos itse olen tai jos joku läheiseni on vaikka sairaana, tai elää vanhaksi ja joutuu vanainkotiin, niin häntä hoitaa sellainen jolla on edes jonkinasteinen kiinnostus asiaan ja joka siihen jotenkin soveltuu. Ihan oikeasti. Meikeinpä mieluummin maksan enemmän veroja kuin päädyn jonkun työtään vihaavan, piittaamattoman töksäyttelijän "hoiviin".
[/quote]
Tämä juuri nostattaa hiukseni pystyyn hoitajana. Työ on työtä, vaikka en mitään kutsumusta ole koskaan kokenut ihmisiä auttaakseni. En tee tätä ilmaiseksi ja olen kilpailuttanut työpaikat niin, että menin töihin sinne, missä maksetaan paras korvaus ammattitaidostani.
Et tee mitään ns empaattisella hoitajalla, joka ei ole ammattitaitoinen. Minä teen työni hyvin, olen asiallinen ja ystävällinen. En itke ja lääryä potilaiden kanssa ja vollota ja kanna murheita kotiin. En ole kutsumushoitaja vaan pätevä ammattilainen, joka on hyvä työssään.
Minä haluan omaisille hyvän ammattitaidon ja työkokemuksen omaavan hoitajan. En uhrautujaa, joka on täynnä kutsumusta.
[/quote
Anteeksi mitä? Kirjoitinko, että haluan itselleni ja omaisilleni kutsumusta täynnä olevan uhrautujan, jolla ei ole ammattitaitoa, joka tekee työnsä ilmaiseksi, vollottaa ja "lääryää"?
En kirjoittanut. Enkä -yllätys yllätys- myöskään tarkoittanut sitä.
Kirjoitin, että haluan hoitajan jolla on edes jonkinasteinen kiinnostus työhönsä ja joka siihen jotenkin soveltuu. Ne ovat kohtuullisia odotuksia. Jos olet pätevä, asiallinen ja ystävällinen, niin silloinhan sinä täytät nämä odotukset. Minulla ei olisi sinusta mitään valittamista, eikä sinunkaan hiustesi tarvisisi nousta pystyyn. Ammattitaitoa en erikseen maininnut, koska pidin sitä itsestäänselvyytenä. Työkokemusta ei tietenkään voi heti olla ja sen ymmärrän, jostainhan täytyy aloittaa. Minulla saa harjoitella.
Kirjoitin myös, että se mitä en halua, on työtään vihaava (kyllä, joistain ihmisistä se vihaaminen todella näkyy päältä), piittaamaton ja töksäyttelevä hoitaja. Nämäkin ovat kohtuullisia vaatimuksia. Empatiakyky ei tarkoita sitä että heittäydytään vollottamaan ja otetaan kaikki omiin uniin tai ollaan jotenkin holtittomia. Se tarkoittaa sitä, että pystytään kuvittelemaan miltä toisesta tuntuu ja toimimaan sen pohjalta jotenkin inhimillisellä tavalla toista kohtaan. Ominaisuus joka olisi hyvä olla ihan jokaisella ihmisellä ammattiin katsomatta. Ammattitaidon, pätevyyden ta palkkatoveiden kanssa se ei ole millään tavalla ristiriidassa.
Pelkään että jos ihmiset lähtevät hoitoalalle vain koska jonnekin on pakko hakea, työhönsä sopimattomat hoitajat lisääntyvät. Kenen etu se on? Jos arvostat omaa alaasi, niin tuskin sinäkään ajattelet että sen pystyy kuka tahansa hyvin hoitamaan?
En ymmärrä tuota nillitystä naistutkimuksesta. Kaikki tuntemani naistutkimuksesta valmistuneet ovat hyvissä töissä; tutkijoina, journalisteina ja onpa moni päässyt niille erittäin himoituille paikoille erilaisiin YK-järjestöihinkin.
Ihmettelen myös, miksi akateemisen on samantien laman aikana heitettävä hanskat tiskiin ja unohdettava monen vuoden koulutus ja työkokemus? Miksi on ihan ok, että esimerkiksi raksamiehet makaavat talvet ja lamat kotona mutta vaikkapa VTM ei sitä saa tehdä?
t. Se VTM joka sai koulutusta vastaavaa työtä kaksi vuotta valmistumisesta