Omakannassa vääriä tietoja / pitkiä tekstejä, voiko poistaa?
Mulla oli vuosia sitten hankalaa aikaa suhteessani, ja kävin siitä juttelemassa.
Nykyään se suhde on jo ollutta ja mennyttä, mutta omakannassa on todella pitkiä tekstejä siitä mitä olen puhunut. Suhteestani, seksuaalisuudesta, perheestä jne.
Ei nyt ihan sanasta sanaan, mutta melkein.
Myös gynen merkinnöissä on väärä tieto.
Kysymys, voiko niitä poistaa mitenkään?
Ymmärrän että siellä jokin tiivistelmä on, että missä on käynyt ja mistä puhuttu, mutta siellä on ihan liian pitkää tekstiä nyt oikeasti sivukaupalla vanhoista asioista, joita en enää itseeni haluaisi yhdistää.
En ainakaan ihan noin tarkkaan kuvailtuna.
Mulle se on läpi käyty nyt ja taakse jätetty, enkä haluaisi että aivan kaikesta intiimistä mitä olen kertonut on kirjallinen lyhyt romaani siellä, periaatteessa kenen tahansa luettavissa jos vain joutuu vääriin käsiin.
Kommentit (137)
Ei voi poistaa. Teksteihin voi pyytää oikaisua, mutta se on aika hankala prosessi. Lisäksi niistä jää aina vanha versio näkyviin.
ei saa poistettua. typerä käytäntö mutta ei voi mitään, painin saman ongelman kanssa.
Vaikka kiellät sen luovuttaminen niin sitä tekstiä voi lukea edelleen vaikka siinä sairaalassa jossa se on kirjattu kaikilla osastoilla.
Vierailija kirjoitti:
Tekstit saa piilotettua niin, että ne eivät näy. En muista ulkoa, mistä kohdasta tämä tehdään, mutta tutkaile hiukan Oma kantaa. Itse piilotin sellaisen lausunnon, josta kävi ilmi, että lääkäri oli ymmärtänyt asioita väärin, eikä pyyntöni korjata asiaa auttanut yhtään, vaan suorastaan pahensi tilannetta.
Piilotit ne itseltäsi. Helpottaa sekin tietysti vähän.
Tuo on sellanen asia että asiakkaan pitäisi tietää terapeutilla ollessa että mitä hän kirjaa. Kaikkea ei ole järkevää kirjata koska niitä ei enää saa tosiaan muutettua. Ja jos puhuu mitä sattuu luullessa asioiden olevan samantekevää niin ei se ole niin. Ei kannata puhua mitä sattuu. Ne tosiaan kirjataan ylös. Kaikki ei tiedä sitä. Ne on periaatteessa kaikkien hoitajien luettavissa jos sulle tulee joskus hoitojakso.
Samantekevistä löpinöistä voi olla suurta haittaa. Terapeutilla ollessa ne jutut ei tavallaan ole sinun ja terapeutin välisiä kuitenkaan. Ne jää kantaan. Muista se ja harkitse mitä puhut. Jos valehtelet niin ne on totta kannassa.
Mitä se haittaa vaikka ne ovat siellä? Jos ovat vanhoja asioita, eivät vaikuta elämääsi mtenkään eli niiden ei pitäisi haitata. Nyt vaikuttavat eli taitaa kuitenkin olla vielä käsiteltävää.
Väärät tiedot voi pyrkiä oikaisemaan, googlaamalla löydät lomakkeen. Se toimitetaan siihen yksikköön, jossa kirjaus on tehty.
juuri tämmöisten takia omakantaa ei pitäisi olla edes.
Jos puhut mitä sattuu niin siitä voi myöhemmin olla haittaa koska ne kirjataan tosiaan ylös. Myöhemmin on turha selittää ettei kaikki ollut ihan niinkuin olit sanonut. Ne on sillä tavoin kirjattu ja hoitohenkilökunnalle silloin totta. Jos valehtelet jotain niin se on kannassa totta. Noi on vakavia asioita etenkin joillekin psykiatreille. Siellä on enää turha selittää ettei asiat välttämättä ole niin mitä oot sanonut joskus. Noista asioista ei kerrota asiakkaalle lainkaan. Ei kerrota kirjausmenetelmistä. Puheistasi voi olla jopa vahinkoa joillekin jos ymmärrät. Jos leviää.
Jos kuvittelet että puheesi jää vain sinun ja terapeutin väliseksi niin asia ei ole niin. Tästä pitäisi mainita asiakkaalle ennen terapian aloitusta. Vasta asiakas tietää missä mennään ja mitä voi sanoa. Todellisuudessa ne tekstit voi olla kymmenien ihmisten luettavissa. Typerät puheet kannattaa jättää kokonaan sanomatta. Ne ei ole leikin asia.
Lapsen tiedoissa oli väärät astmalääkkeet, hieman ennen kotiutusta sairaalasta ne vaihdettiin toisiin. Päivitystä epikriisiin ei saanut, koska korjauksen voi tehdä vain tekstin kurjoitanut lääkäri enkä ko. keikkalääkäriä enää tavoittanut.
Mies loukkasi oikean kätensä pahoin, epkriisissä puhutaan välillä oikeasta ja välillä vasemmasta kädestä. Käden nähdessä on ihan selvää mikä on loukkaantunut käsi.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi poistaa. Teksteihin voi pyytää oikaisua, mutta se on aika hankala prosessi. Lisäksi niistä jää aina vanha versio näkyviin.
Jep, teksti voidaan korjata mutta vanha kirjaus jää myös tietoihin. 578
Entäs yksityisellä puolella kirjatut tekstit - näkyykö julkisella puolella?
Kanta on masentava tässä muutos-mielessä. Eräässä tapauksessa kysyttiin potilaalta alkoholin käytöstä, potilas sanoi pari kertaa vuodessa käyttävänsä, tekstiin oli kirjattu pari kertaa viikossa. Lääkäri voi tässä tapauksessa sanella vain korjaustekstin.
Mutta toihan on ihan järkyttävää?
Mä kuvittelin että siinä luottamuksellisesti nyt puhutaan ja on turvallinen paikka purkaa tuntojaan. Ymmärsin, että tosiaan joku maininta, mutta siellä lukee ihan nyt kaikki se mitä oon sanonut.
Olisin todellakin halunnut tietää että sinne kaiken kansan luettavaksi kirjoitetaan kaikki.
Nyt huijattu ja likainen oli, vaikka en tiedä olisinko siinä tilassa silloin ymmärtänyt mitä se tarkoittaa jos sanon että saa laittaa omakantaan.
Voiko siihen auttaa jos kirjoitan sinne missä kävin?
Vierailija kirjoitti:
Jos kuvittelet että puheesi jää vain sinun ja terapeutin väliseksi niin asia ei ole niin. Tästä pitäisi mainita asiakkaalle ennen terapian aloitusta. Vasta asiakas tietää missä mennään ja mitä voi sanoa. Todellisuudessa ne tekstit voi olla kymmenien ihmisten luettavissa. Typerät puheet kannattaa jättää kokonaan sanomatta. Ne ei ole leikin asia.
Jos lapsesta tehdään lasu, sossulla on oikeus tutkia kaikki noi tekstit joten varokaa mitä puhutte. Ei todellakaan merkityksetöntä.
Eikö siitä uudesta tietosuojauudistukestakaan ole mitään apua tai hyötyä?
Mäkin haluaisin tietää. Mulla on siellä sairaus mitä mulla ei ole.
Tekstit saa piilotettua niin, että ne eivät näy. En muista ulkoa, mistä kohdasta tämä tehdään, mutta tutkaile hiukan Oma kantaa. Itse piilotin sellaisen lausunnon, josta kävi ilmi, että lääkäri oli ymmärtänyt asioita väärin, eikä pyyntöni korjata asiaa auttanut yhtään, vaan suorastaan pahensi tilannetta.