Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskauden yrittäminen - kauanko yrititte esikoista?

Vierailija
03.06.2020 |

Olemme mieheni kanssa jo jonkun aikaa yrittäneet raskautta, olemme molemmat kolmikymppisiä. Raskaus ei ole alkanut ja tämä kuukausittaisessa syklissä eläminen turhauttaa ja väsyttää. Menkkojen alkamisaikaan saa jännittää ja lopulta pettyä, kun menkat alkaa. Sen jälkeen on pari viikkoa ns. normaalia elämää ja sitten yrittämistä ovulaation aikoihin. Yrityksen jälkeen elän seuraavien kuukautisten alkuun niin kuin olisin raskaana, jotta en ruokavaliolla tm. vahingoittaisi mahdollista raskautta. Kuukautisten lähestyessä pohdin, ovatko oireet raskausoireita vai kuukautisiin liittyviä. Kun kuukautiset taas alkaa, niin harmittaa ja olen pettynyt. Kauanko te muut yrititte esikoista? Miltä teistä tuntui, jos lasta ei kuulunut?

Kaipaisin tähän ketjuun vertaistukea. Raskaus on meille molemmille toivottu asia, joten en kaipaa kommentteja, että kannattaisi jättää lapset tekemättä.

Ap

Kommentit (516)

Vierailija
81/516 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi. Joka sisälsi 3 ihan alun keskenmenoa. Neljäs siis onnistui keltarauhashormonin avulla. Pillerit on lopettanut jo vuosi ennen yrittämisen alkua, käytettiin muuta ehkäisyä.

M34 ja N33 silloin

Vierailija
82/516 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisestä kierrosta 29-vuotiaana. Sitä ennen keskeytetty yhdyntä ehkäisykeinona yli vuoden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/516 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä yritettiin 1 vuosi 2 kk. Meillä oli ihan alussa keskenmeno viikolla 10. Sitten meni vuosi, ennenkuin tärppäsi. Ikää silloin minä 29 ja mies 26 v. Toista lasta yritettiin 8 kk (minä silloin 32 v) ja kolmatta odoteltiin 10 vuotta. Siinä oli välissä kaksi keskenmenoa. Eli kolme on niitäkin tullut koettua.

Ei sitten kannata kauan odotella sinun iässä lääkärille lähtöä, jos vuodessa ei ota onkeen, menkää tutkimuksiin ja toisekseen, elä ihan normaalist, koska nyt stressaat ja se voi vaikuttaa raskaaksituloon.

Vierailija
84/516 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen sai alkunsa 6. yrityksellä.

Toka sai alkunsa heti ekasta kierrosta ilman ehkäisyä.

Kolmas sai alkunsa toka kierrosta.

Ennen lapsia mulla oli monenlaisia hormonitoiminnan häiriöitä, esim. PCO, akne, rinnat kasvoi vielä aikuisenakin selvästi ja menkat oli välillä pitkiä aikoja poissa. (Olen silti normaalipainoinen.) Luulin että raskautuminen tulisi omalla kohdallani olemaan tosi hankalaa ja olin salaa kateellinen kavereilleni, joilla oli kellontarkat kuukautiset, hyvä iho+hiukset ja kaikki kehossa toimi moitteetta.

Ekaa yritettiin ikuisuudelta tuntuva aika, olin tuolloin 27 kun vihdoin tärppäsi. Tuolloin kierto saattoi olla mitä tahansa 28-42 päivän välillä ja aika monet raskaustestit ehdin tehdä ja itkut vuodattaa. Hedelmöityshoidotkin jo googletin kun en itsekään jaksanut uskoa raskautuvani luonnollisesti.

Ekan raskauden myötä nämä hormonitoiminnan häiriöt on kuitenkin "parantuneet" ja olen tullut nopeasti raskaaksi kun ollaan jätetty ehkäisy pois. Kierto on muuttunut säännölliseksi ja iho hyväksi. Munasarjatkin voi kuulemma hyvin.

Ystäväpiirissä lapsettomuutta on kuitenkin aika paljonkin ja jaksan vaan ihmetellä, kuinka minä olen onnistunut raskautumaan jo kolmesti ja moni ystäväni ei tule raskaaksi millään.

Vierailija
85/516 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätettiin ehkäisy (kuparikierukka) pois, kun minä olin 30v ja mies 40v. Raskauduin ensimmäisestä kierrosta! Tuo raskaus tosin meni spontaanisti kesken rv9. Keskenmenon jälkeen kiertoni oli aivan sekaisin, aina ennen niin tasainen syklini olikin ihan mitä sattuu 21-31 päivän välillä... Keskenmenon jälkeen meni noin 3,5 kk kunnes tärppäsi taas. Tällä kertaa kaikki meni hyvin <3 toivottavasti seuraavat raskaudet alkaa yhtä helposti....

Vierailija
86/516 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

E-pillereiden lopettamisen jälkeen meni 2 vuotta. Muutama yrityskerta jäi kyllä ihan tarkoituksella väliin, että ei tarvinnut "stressata". Ja ironista kyllä, raskaus alkoi kuitenkin sitten juuri silloin, kun olin ihan varma, että siitä kierrosta en enää voi raskaaksi tulla.[/quot

Ensimmäinen muutama kuukausi. Toinen heti kun mieheni pääsi armeijasta. Onneksi sillä en voinut tulla enää raskaaksi. eikä ollut tarkoituskaan. Raskautta ei pidä yrittääkään, vaan rakastellaan rauhassa vanhaksi asti ja nauttikaa.

Vierailija
87/516 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kivaa tietä mikä on yritysten meridiaani eikä keskiverto. Omassa piirissä just näitä heti tärpääjiä (minä myös) sekä yli kaksi vuotta yrittäneitä. Mielestäni harvaLla kestää 5-9kk, menee joko ali tai yli.

Vierailija
88/516 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli vuosi meni esikoisessa. Seuraava tärppäsi nopeasti.

Vierailija
89/516 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.vaestoliitto.fi/tieto_ja_tutkimus/vaestontutkimuslaitos/tie…

Tuossa palkkikaaviossa asia havainnollistetaan hyvin keskiarvoihin perustuen. :)

90/516 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kuukautiskiertoa siihen meni. Mulla on munasarjojen monirakkulaisuusdiagnoosi teini-iältä, jonka myötä mulla saattoi tulla menkat kerran puoleen vuoteen. Unettomuus+ahdistus jatkui jonnekin 24 ikävuoteen ja sen jälkeen sain pääni kuntoon ja mielen rauhalliseksi ja kuukautiskiertokin asettui 33-35 päiväiseksi.

Mulla ja miehellä ikää 28v ja 27v nyt. Viime vuonna ekalla yrityskerralla asuin vielä opiskelun vuoksi toisella paikkakunnalla ja ilmeisesti ovulaatio ei osunut viikonlopun kans yhteen (eli kun teimme miehen kans talletuksia). Toisessa kierrossa käytin ovulaatiotikkuja ja ajoin vahvan positiivisen myötä samana iltana työharjoittelupäivän päätteeksi miehen luokse 200km päähän keskellä viikkoa. Laskettu aika on parin viikon päästä. Muutin joulun alla miehen luokse kun sain opinnot suoritettua.

Vierailija
91/516 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekasta kierrosta raskaaksi.

Vierailija
92/516 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolitoista vuotta esikoista yritettiin ilman ainokaistakaan plussaa. Kun lapsi syntyi olin 23v

Vierailija
93/516 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisesta kierrosta molemmilla kerroilla, olin 32 ja 38 vuotta.

Vierailija
94/516 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 28 ja mies 29 kun jätimme ehkäisyn pois. Raskauduin saman tien, mutta sain keskenmenon hyvin varhaisilla viikoilla, vain pari päivää positiivisen testin jälkeen. Heti seuraavasta kierrosta syntyikin sitten terve lapsi. 

Hyvällä ystävälläni oli vaikeuksia tulla raskaaksi (mutta onnistui lopulta ja ihan kaksin kappalein) ja hänellä oli monia vinkkejä hedelmällisyyden lisäämiseksi tutkittuaan aihetta enemmänkin. En tiedä auttoivatko nämä merkittävästi omaa nopeaa onnistumista, mutta aloin syömään sinkkiä heti kun päätimme, että vauva saa tulla. Samoin siirryin täysrasvaisiin maitotuotteisiin, lopetin pahimmat rääkkitreenit ja aloitin rauhallisemman liikunnan, otin käyttöön laadukkaat monivitamiinit ja vehnänalkioöljyn. Siinä on erityisen paljon E-vitamiinia, joka on naisille hyvin tärkeää ja jonka puutoksesta moni tietämättään kärsii. E-vitamiinin puutos vaikuttaa hormonitoimintaan ja vaikeuttaa raskautumista. 

Otin ruokalusikallisen joka aamu ja tapa on jäänyt käyttöön raskauden ja imetyksen loputtuakin. Tuntuu, että hiukseni ja ihoni voivat paremmin ja hormonitoimintani palautui nopeammin. Vehnänalkioöljy auttaa kuulemma myös vaihdevuosiin, suosittelen kokeilemaan! :)

Vierailija
95/516 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärppäsi heti, moni asia puolsi onnistumisen mahdollisuutta. Olen aina ollut terve, en tupakoi, käytän hyvin vähän alkoholia, en ole koskaan käyttänyt mitään pillereitä tms joka voi ”sekoittaa” hormoneja tai kiertoa, normaalipainoinen (ei painon vaihteluitakaan), lähes kellontarkka kierto, tunnistettava ovulaatio. Olin 32, mies 40.

Olen tästä kiitollinen, aina. Jos näin helpolla päässyt on jännittänyt raskautta ja sen epävarmoja viikkoja, en osaa kuvitella edes miltä tuntuu, kun on yrittänyt kauan. Lähetän kaikille yrittäjille voimia ja pidän peukkuja.

Vierailija
96/516 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen raskaus sai alkunsa ekasta yrityksestä, mutta päättyi keskenmenoon. Seuraava alkoi kans ekasta, mutta väliin jätettiin yksi kierto eskenmenon jälkeen tarkoituksella että menkat tulis.

Vierailija
97/516 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä 8 vuotta. Ehkäsynä vaan kortsut. Ekasta kerrasta molemmat. Ei muita yrityksiä, raskauksia, keskenmenoja.

Vierailija
98/516 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista "tehtiin" 1,5 vuotta ennenkuin tärppäsi. Meillä oli jo lähete hoitoihin. Kun raskauden yrittäminen alkoi niin oli 25v ja mies 28v.

Toisella kerralla meni taas 1,5 vuotta ennenkuin aloin odottamaan kuopusta. Tämän 1,5 vuoden aikana oli 1 alkuraskauden km ja 1 tuulimunaraskaus josta jouduin kaavintaan.

Lapset perusterveitä ja ihania. Lapsiluku on täysi.

Vierailija
99/516 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi meni ennen kuin ekan kerran onnisti, mutta siinä kävi huonosti :(

Nyt on yritystä takana taas puoli vuotta ja mitään ei tapahdu. Minä 34v, mies 35v

Suru menetetystä lapsesta iskee joka kerta uudelleen kun menkat alkaa.

Vierailija
100/516 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 kk. Olin 27 v.

Toinen 1,5 v. Ja olin 32 v.

Meidän kaveripiirissä ei ole kovin helposti tullut.