Raskauden yrittäminen - kauanko yrititte esikoista?
Olemme mieheni kanssa jo jonkun aikaa yrittäneet raskautta, olemme molemmat kolmikymppisiä. Raskaus ei ole alkanut ja tämä kuukausittaisessa syklissä eläminen turhauttaa ja väsyttää. Menkkojen alkamisaikaan saa jännittää ja lopulta pettyä, kun menkat alkaa. Sen jälkeen on pari viikkoa ns. normaalia elämää ja sitten yrittämistä ovulaation aikoihin. Yrityksen jälkeen elän seuraavien kuukautisten alkuun niin kuin olisin raskaana, jotta en ruokavaliolla tm. vahingoittaisi mahdollista raskautta. Kuukautisten lähestyessä pohdin, ovatko oireet raskausoireita vai kuukautisiin liittyviä. Kun kuukautiset taas alkaa, niin harmittaa ja olen pettynyt. Kauanko te muut yrititte esikoista? Miltä teistä tuntui, jos lasta ei kuulunut?
Kaipaisin tähän ketjuun vertaistukea. Raskaus on meille molemmille toivottu asia, joten en kaipaa kommentteja, että kannattaisi jättää lapset tekemättä.
Ap
Kommentit (516)
Esikoista yritettiin puolitoista vuotta. Aloittaessamme olin 22 ja bmi 17.8 - jälkeenpäin olen miettinyt, että alhaisella painoindeksillä saattoi olla paljonkin tekemistä asian kanssa. Kuopusta yritettiin 3kk ennen kuin tärppäsi, olin 27 ja normaalipainoinen.
Vähän yli 2 vuotta. Epäsäännölliset kuukautiset joihin terolut toi lopulta avun.
Neljä raskautta alkanut ekasta yrityksestä. Lähisuvussa enimmäkseen naisia, joilla yritykset kestäneet kuukausista vuosiin, joten hyvin yksilöllistä tämä. Ja kyllä olen todella kiitollinen, että olemme olleet niitä onnekkaita.
Yritimme 1,5v ennenkuin tulin raskaaksi (pl km). Kun aloitettiin, tulin toisesta kierrosta raskaaksi, mutta se meni kesken rv 11. Ja toinen raskaus alkoi vasta kolmannella kierrolla kun olin aloittanut tukihormonihoidon, minulla todettiin ovulaatiohäiriö. Nyt rv 24 menossa, toivottavasti saan vauvan syliin saakka ja kaikki menee hyvin.
Puolitoista vuotta, siihen väliin mahtui kolme keskenmenoa. Eli raskaaksi tulin puolen vuoden yrittämisen jälkeen mutta kesken meni, toinen taas puolen vuoden päästä ja oli tuulimuna, neljä kk ja taas raskaana ja kas keskenmeno. Neljäs raskaus sitten toi vauvan syliin asti.
Välissä ei käytetty ehkäisyä ja ajatus oli että tulee jos tulee, no tulihan se raskaus alle vuodessa edellisestä synnytyksestä.
Ylipainoa on reilusti ja yksi perussairaus löytyy.
Esikoinen varmaan kolmannesta kierrosta, joskin eka kierto oli niin pitkällä, ettei siinä olisi millään ehtinyt hedelmöityäkään. Oltiin silloin 27 v.
Kakkonen taas tärppäsi kertalaakista, oltiin 31 v.
Noin 5 minuuttia kesti kaikkien lasten alkuun saaminen. Tarkoituksella siis ovulaation aikoihin harrastettiin seksiä.
Ehkäisynä aiemmin oli kondomi, joten mitään pillerihöyryjen poistumista ja hormonitoiminnan normalisoitumista ei hankkimispäätöksen jälkeen ollut. Epäilen että monilla joilla on vaikeuksia, osa syystä menee vuosien hormonaalisen ehkäisyn piikkiin.
Kaksi vuotta yritettiin esikoista. Sain hänet 28-vuotiaan enkä keksi syytä, miksi meni noin kauan tärppäämiseen. Seuraavaakin lasta yritettiin vuosi. Kolmas sai alkunsa yhdestä kerrasta (tiedän tämän varmasti) ja neljäs ja viides yhdestä kierrosta.
Ekaa 1v 3kk, tokaa 12kk, kolmatta 9kk. Alle 30v raskauksien alkaessa.
Ekalla kerralla käytettiin keskeytettyä yhdyntää pari vuotta ennen raskaaksi tulemista. Toisella kerralla napsahti kerrasta. Ikää oli molemmilla kerroilla alle 30v.
Vierailija kirjoitti:
Yritys päällä jo muutaman kuukauden. Mietin, vaikuttaako koronatilanne niin, etten edes ovuloisi jonkun alkukantaisen stressin takia?🤔
Jos sulla oli pillerit käytössä, voi ovulaation palautumisessa kestää jopa 6kk. Sen jälkeen kannattaa käydä verikokeissa jos ei vieläkään ole ovulaatiota edes varmasti bongattu.
Mulla kesti 4kk ovulaation palautumisessa minipillereiden lopettamisen jälkeen, ekasta varmasta ovulaatiosta tulin raskaaksi.
3-4kk ”aktiivista yritystä” (Ovulaatiotestit, greippimehu, äitiysvitamiinit) molemmilla kerroilla (2lasta)
10 kk. Toinen tuli laakista. Rakas kolmonen taas... Hmm. Ns. yrittämättä.
Mitä yrittämistä siinä on? Noita tulee riesaksi asti ihan muutenkin
Minulla meni 15 vuotta. Miehen vaihtamisen jälkeen muutama kuukausi. Poika kysyi kerran rakastanko sitä? Sanoin, että rakastan, koska odotin sinua 15 vuotta. Oli vähän hämillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen tulee raskaaksi yhdestä suojaamattomasta yhdynnästä.
Tää on muuten oikeasti aika huvittavaa, että terveystiedontunneilla ihan rautalangasta väännettiin, että aina voi tulla raskaaksi, jos ei ole käyttänyt ehkäisyä. Nyt sitten, kun oikeasti haluaa lapsen, niin on selvinnyt, kuinka vaikeaa se raskaaksi tuleminen onkaan. Vaikka osuisikin ovulaatioon, niin silti on vain 25 %:n mahdollisuus, että hedelmöitys onnistuu.
Ja silti ihmisiä tulee raskaaksi jopa oikeinkäytetyn ehkäisyn läpi. Meillä siis tehtiin lasta n. 2,5 - vuotta. Ehkäisyä käytettiin synnytyksen jälkeen tunnollisesti, ihan vaan varmuuden vuoksi kun ei uusi raskaus ollut suunnitelmissa.
Melkein pari vuotta synnytyksestä, niin tein positiivisen raskaustestin tuosta oikeinkäytetystä ehkäisystä huolimatta.
Todennäköisyyksiä kun alkaa miettiä, niin ei mahdu ainakaan omaan pieneen järkeeni.
Yritys päällä jo muutaman kuukauden. Mietin, vaikuttaako koronatilanne niin, etten edes ovuloisi jonkun alkukantaisen stressin takia?🤔