Raskauden yrittäminen - kauanko yrititte esikoista?
Olemme mieheni kanssa jo jonkun aikaa yrittäneet raskautta, olemme molemmat kolmikymppisiä. Raskaus ei ole alkanut ja tämä kuukausittaisessa syklissä eläminen turhauttaa ja väsyttää. Menkkojen alkamisaikaan saa jännittää ja lopulta pettyä, kun menkat alkaa. Sen jälkeen on pari viikkoa ns. normaalia elämää ja sitten yrittämistä ovulaation aikoihin. Yrityksen jälkeen elän seuraavien kuukautisten alkuun niin kuin olisin raskaana, jotta en ruokavaliolla tm. vahingoittaisi mahdollista raskautta. Kuukautisten lähestyessä pohdin, ovatko oireet raskausoireita vai kuukautisiin liittyviä. Kun kuukautiset taas alkaa, niin harmittaa ja olen pettynyt. Kauanko te muut yrititte esikoista? Miltä teistä tuntui, jos lasta ei kuulunut?
Kaipaisin tähän ketjuun vertaistukea. Raskaus on meille molemmille toivottu asia, joten en kaipaa kommentteja, että kannattaisi jättää lapset tekemättä.
Ap
Kommentit (516)
Ehkäisyn poisjättämisestä olin kahden kierron jälkeen raskaana. Tuli keskenmeno ja sen jälkeen komplikaatioita, jotka kestivät useamman kuukauden. Niiden päätyttyä meni viisi kiertoa ennen kuin tulin uudestaan raskaaksi. Kaiken kaikkiaan yrittämiseen meni vuosi ja kaksi kuukautta.
Ollaan parhaillaan yrittämässä.
Suomeksi sanottuna ollaan pistetty munaa pimppiin!
4v tosissaan, 2 viimeistä niistä käytiin lapsettomuushoidoissa. Onneksi aloitettiin heti kun olin 24v niin ehdittiin saada lapsia, vaikka ei ollut helppoa.
Kokeilkaa ovulaatiotikkuja ja aloita samantien raskausmonivitamiini. Myös rauta-arvot kannattaa tarkistaa ja/tai aloittaa lisärauta jo nyt. Raskausaikana siitä kuitenkin on puutetta. Samoin jos kilpirauhasarvot ja paastoverensokeri on pielessä, niin ne voi hankaloittaa raskautumista. Tuossa muutamia vinkkejä, joita voi olla, että olet jo kokeillut. Mielestäni ei ole väliä miten nopeasti kukakin on tullut raskaaksi, kun kaikilla tilanne niin erilainen.
Tsemppiä! Muistakaa myös toisenne ja parisuhde. Vaikka menisi aikaa raskautumiseen, niin silti pitää muistaa, että olette toisillenne ne tärkeimmät. Jos ei ala kuulua vauvaa, niin sitten vain lääkäriin/gyneen yhteys, niin saat sellaisen lääkkeen käyttöön, joka stimuloi munasolujen tuotantoa. Monella jo se auttaa.
T: äitiysneuvolan terkkari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen tulee raskaaksi yhdestä suojaamattomasta yhdynnästä.
Tää on muuten oikeasti aika huvittavaa, että terveystiedontunneilla ihan rautalangasta väännettiin, että aina voi tulla raskaaksi, jos ei ole käyttänyt ehkäisyä. Nyt sitten, kun oikeasti haluaa lapsen, niin on selvinnyt, kuinka vaikeaa se raskaaksi tuleminen onkaan. Vaikka osuisikin ovulaatioon, niin silti on vain 25 %:n mahdollisuus, että hedelmöitys onnistuu.
Kyllä! Ehkäisyvalistus on toiminut liiankin kanssa, kun miettii syntyvyyden laskua Suomessa! Itselle tuli näin aikuisena ihan yllätyksenä, kun vihdoinkin alkoi oikeasti kiinnostaa lapsen saaminen, että onnistumisprosentti onkin noin alhainen. Raskaaksitulo käytännössä mahdollista vain n. viikon ajan kuukaudesta. :( Nyt ollaan menossa hoitoihin. Vi***taa suorastaan.
35 ja 37v kun tärppäsi, noin 2v ennen tota kyllä oli onnen päivät, näitä hetkiä jään kaipaamaan. ei todellakaan enää ikinä paneskella tohon tahtiin enää ikinä. ja todellakin nautimme toisistamme, vaikka tällä paneskelulla oli tarkoitus
Hedelmöittymisen odottelu on kyllä piinaavaa.
Luin muuten, että tutkimusten mukaan kohtuullinen stressi ei merkittävästi vaikuta hedelmällisyyteen eli siitä ei kannata stressata ;D
Näihin taitaa innokkaimmin vastata ne, joilla "tärpännyt" (inhoan tuota sanaa) ekalla, tai viimeistään kolmannella kierrolla.
Onneksi olin ajoissa liikkeellä, eli yritys alkoi kun olin 24-vuotias, ainoa lapseni syntyi kun olin 27v. Eli sellaiset parisen vuotta.
On jo aikaa kulunut, mutta puolen vuoden jälkeen aloitettiin ikäni vuoksi hoidot.
Hormonien tarvetta oli. Käytin puoli vuotta ja lopetimme pillerit ja yrittämisen. Päätimme katsoa tilannetta kesän jälkeen eli adoptiota.
Ei tarvinnut, sillä alkukesästä jäin raskaaksi. Viitisen vuotta sitä koettelemusta oli.
Olin 38v. Nyt jo mummu kahdelle💕.
Sanoisin, älkää yrittäkö, vaan nauttikaa toisistanne muuten.