Raskauden yrittäminen - kauanko yrititte esikoista?
Olemme mieheni kanssa jo jonkun aikaa yrittäneet raskautta, olemme molemmat kolmikymppisiä. Raskaus ei ole alkanut ja tämä kuukausittaisessa syklissä eläminen turhauttaa ja väsyttää. Menkkojen alkamisaikaan saa jännittää ja lopulta pettyä, kun menkat alkaa. Sen jälkeen on pari viikkoa ns. normaalia elämää ja sitten yrittämistä ovulaation aikoihin. Yrityksen jälkeen elän seuraavien kuukautisten alkuun niin kuin olisin raskaana, jotta en ruokavaliolla tm. vahingoittaisi mahdollista raskautta. Kuukautisten lähestyessä pohdin, ovatko oireet raskausoireita vai kuukautisiin liittyviä. Kun kuukautiset taas alkaa, niin harmittaa ja olen pettynyt. Kauanko te muut yrititte esikoista? Miltä teistä tuntui, jos lasta ei kuulunut?
Kaipaisin tähän ketjuun vertaistukea. Raskaus on meille molemmille toivottu asia, joten en kaipaa kommentteja, että kannattaisi jättää lapset tekemättä.
Ap
Kommentit (516)
Ensimmäinen raskaus alkoi ehkäisyn läpi ekasta kerrasta. Toinen alkoi 7kk yrittämisen jälkeen, mutta tuli keskeytynyt keskenmeno rv12, Kolmas raskaus alkoi 5 vuoden odotuksen jälkeen ICSI hoidolla. Kaksi ihanaa lasta.
Puolitoista vuotta meni, minä silloin 20 ja mies 21. Yrittämällä yritettiin ja tärppäsi sitten, kun oltiin päätetty hetkeksi unohtaa koko juttu (ei otettu ehkäisyä käyttöön)
Kuparikierukan poistamisen jälkeen raskauduin heti, mutta meni kesken varhaisilla viikoilla. Nyt odottelemme, että saisimne yrittää uudelleen.
Oli raju ja surullinen kokemus. Miten sitä olikin varautunut siihen pettymykseen, että testi olisi negatiivinen, mutta ei siihen, että keskenmeno osuisi omalle kohdalle - vaikka niin yleistä onkin.
Tsemppiä kaikille niille, jotka lasta yrittävät!
Me saatiin lapset (3) nuorena ja tulin heti raskaaksi ekalla tai tokalla yrittämällä.
Tasan vuosi. Olin 28 v. Kun aloitettiin.
Monta lasta ja jokainen ekasta yrityskierrosta reilun kymmenen vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Kommentteja lukiessa näyttää siltä että mammoilla raskaus alkaa kertalaakista tai sitten venaillaan jopa vuosia.
Luultavasti tähän vastaa vähän enemmän heitä, jotka joutuneet odottamaan pidempään. On ihan yleistä kuitenkin, että raskaus alkaa myös hyvin nopeasti.
3 vuotta on nyt yritystä takana, nyt toista kertaa alkuraskaus menossa, katotaan nyt saataisko vihdoin se esikoinen.
2kk joka kerta. Luomusti vielä 45v.
Meillä kesti ensin 10 kk ja siitä tuli keskenmeno noin vko 7 ja sitten 5 kk ja nyt ihanat terveet kaksoset!
6 kk, jonka sisällä oli yksi varhainen keskenmeno. Molemmat vajaa 30 v.
Olin syönyt pillereitä lähes 15v, ja aloitimme aktiivisen raskautumisyrityksen pillereiden lopettamisen jälkeen. Kuukautiset tuli heti säännöllisesti, ja meni 4kk ennen kuin raskauduin. Olimme tuolloin 30v ja 32v.
Esikoiseen meni nelisen kuukautta, mutta se meni kesken 8. viikolla. Yli 10 vuoden jälkeen nelikymppisenä kehoni päätti olla tarpeeksi kypsä kantamaan terveen lapsen loppuun saakka.
Toisesta kierrosta tulin raskaaksi. Olin lukenut, että raskaaksi tuleminen voi kestää vuosiakin joten seurasin tarkkaan ovulaatiota ja sen ympärillä tuli sitten touhuttua aika ahkerasti. Olin yllättynyt, että tulin raskaaksi tästä kierrosta, mutta sen myös jotenkin tunsi. Minulla on monia ystäväpariskuntia, jotka ovat yrittäneet jo vuoden päivät. En voi edes kuvitella, kuinka rankkaa on toistuvasti "pettyä", kun kuukautiset alkavat.
Me olemme molemmat terveitä ja hyväkuntoisia (31 v. & 33 v.). Helposti vikaa etsitään äidistä, vaikka ilmeisesti miehenkin ylipaino ja elintavat vaikuttavat merkittävästi sperman laatuun. Toivon kovasti, että teillä tärppää. Jatkakaa aktiivista yrittämistä, ovulaation tikuttamista ja samalla yrittäkää parantaa elintapojanne (etenkin miehesi osalta). Hoitoihinkin kannattaa hakeutua ajoissa, moni on saanut sieltä avun.
Vierailija kirjoitti:
Esikoiseen meni nelisen kuukautta, mutta se meni kesken 8. viikolla. Yli 10 vuoden jälkeen nelikymppisenä kehoni päätti olla tarpeeksi kypsä kantamaan terveen lapsen loppuun saakka.
Vau, varmasti aika mieletön tunne. Onneksi olkoon! :-)
Kolme lasta olen saanut ensimmäisestä yrityskierrosta, neljättä yritettiin kolme kuukautta. Ensimmäisen lapsen sain 24 vuotiaana. Neljännen kohdalla olin 32-vuotias. Tiedän olevani onnekas, kaikki raskaustesti-plussat olen saanut syliin asti terveinä.
Ap täällä!
Huomasin, että kesän alussa tekemäni ketju on nostettu esiin. Me saatiin iloisia uutisia heinäkuussa ja meille on tulossa kevätvauva!😊💛
Ap
Olin 25 kun aloin odottaa esikoista, kun jätin pillerit pois kesti 2 kk ennen kuin kuukautiskierto taas käynnistyi, mutta sitten tulinkin heti siitä ekasta kierrosta raskaaksi.
Nyt lapsia on kolme ja kun heitä on yritetty, ovulaation ajankohdan olen aina testannut mutta en ole elänyt kuin olisin raskaana sen jälkeen. Olen juonut viiniä ja elänyt aivan normaalisti kunnes on positiivinen raskaustesti tehty. Mielestäni se käy henkisesti liian raskaaksi pidemmän päälle muuten, pakko saada muuta ajateltavaa.
Oltiin 29 ja 31 kun esikoinen sai alkunsa. Tämä oli 2,5kk häiden jälkeen. Ei yrittämällä yritetty, mutta ei myöskään käytetty ehkäisyä. Tämän ensimmäisen lapsen jälkeen ei myöskään yrittämällä yritetty, mutta ei myöskään käytetty ehkäisyä ja ei tullut lapsia tämän ensimmäisen jälkeen. (Ja uskallan sanoa että tulos on nyt lopullinen kun olen jo 50 ja kohtu on poistettu.)