Mitä tehdä? Etäinen tuttu pyysi isoa palvelusta eilen ja nyt jatkaa painostamista - mitä mieltä tilanteesta ja miten kohteliaasti päästä irti tilanteesta?
Siis kyseessä henkilö, jonka olen tavannut tasan kaksi kertaa elämässäni. Ollut joitakin kertoja tämän lisäksi yhteydessä puhelimessa/mailitse. Tunnemme työasioiden parista.
En ollut kuullut hänestä oikeastaan mitään melkein vuoteen. Nyt yhtäkkiä otti yhteyttä - on perustanut oman life coaching -yrityksen, josta haluaa tehdä itselleen hänet elättävän bisneksen, ja pyysi keskustelua eilen sillä perusteella, että halusi neuvoja. Mihin suostuin, ajattelin että itsekin yrittäjänä voin nopeasti jutella ja kertoa omista kokemuksista, mitä olen oppinut ja antaa joitakin neuvoja. Mutta puhelussa kävikin ilmi, että hän haluaa minun ryhtyvän omaksi asiakkaakseen sekä hankkivan hänelle asiakkaita esittelemällä hänet sellaisille tutuilleni, jotka ostaisivat hänen palvelujaan.
Asiakkuus ei ole mikään ihan pieni juttu, kun sen pitäisi kestää vähintään 6 kuukautta, mielellään 12 kuukautta. Tapaamiset kaksi kertaa viikossa, aina kerrallaan jonkun sata - pari sataa euroa. Eli investointina sellaiset 200-400 euroa viikossa, eli 800 - 1600 euroa kuukaudessa. Sitoumus 6-12 kuukautta. Se on paljon pyydetty.
Ja haluaa minun nimenomaan esittelevän hänet sellaisille tutuilleni, jotka ovat yritysjohtajina toimivia naisia. Eli aika arvokkaille kontakteille.
Nyt oli laittanut aamulla taas viestiä ja haluaa pitää minulle parin tunnin valmennussession ensi viikolla ja painotti taas, että olettaa minun tukevan häntä bisneksensä rakentamisessa ja asiakkaiden hankinnassa.
Minusta tuo on vain ihan liikaa pyydetty eikä ole ok. Ei siis tarjonnut mitään korvaukseksi. En halua käyttää hänen kanssaan kahta tuntia ensi viikolla, olen valtavan kiireinen töissä. Eikä minulla yksinkertaisesti ole aikaa eikä halua ruveta esittelemään lähes täysin vierasta ihmistä omille tutuilleni, joista monet ovat minullekin vain työkuvioista tuttuja, jotta he ostaisivat häneltä valtavan kallista palvelua.
Mitä mieltä tilanteesta? Onko muiden mielestä tuollaisen vaatiminen lähes vieraalta ihmiseltä liikaa? Itse olin aika järkyttynyt, että joku edes pyytää/vaatii tuollaista.
Ja miten irti tilanteesta kohteliaasti? En haluaisi olla epäkohtelias enkä täysin rikkoa tuttavuussuhdettamme, vaikka kevyttäkin. Miten pääsen irti tästä tilanteesta kohteliaasti? Sanonko vain, että minulla ei ole aikaa?
Kommentit (206)
Voi ap. Oletko nainen? Niin minäkin. Ja sinä olet kiltti sellainen. Kenenkään satunnaisen tutun takia ei tarvitse tuntea yhtään mitään syyllisyyttä. Sen kuin toteat että tämä diili ei palvele sinun tarpeitasi. Kuuntelitko? Toteat hänelle, että et ole kiinnostunut. Sinulle on jokin kiltin ihmisen tauti ja nyt opettelet siitä irti.
Anna kontaktisi hänelle, mutta sano itse realististisesti asiasta, jos ei ole aikaa tai kiinnostusta.
Vierailija kirjoitti:
Anna kontaktisi hänelle, mutta sano itse realististisesti asiasta, jos ei ole aikaa tai kiinnostusta.
Tässä ketjussa on jo tullut esiin monta erittäin hyvää syytä olla antamatta kontaktien yhteystietoja. Sitäpaitsi, näin koronakeväänä ja -kesänä monella (lähes jokaisella) yrittäjällä on "vähän" muuta mietittävää oman bisneksen selviytymiseksi, kuin joku ulkomaalaisen amatöörin tarjoama life coaching -palvelu. Tuskin nainen edes osaa suomea, koko ylihinnoiteltu höskä pitäisi todennäköisesti läpikäydä englannin kielellä.
Vierailija kirjoitti:
Jos hankit hänelle asiakkaita ja töitä, teet töitä hänelle mistä kuuluu maksaa palkkaa. Kerro hänelle oma provikkasi per hankittu asiakas ja kysy, kiinnostaako sitten vielä yhteistyö kanssasi. Ala myydä palvelujasi yhtä painokkaasti kuin hänki sinulle 😊 Tuohan on ihan laskuttamisen arvoista konsultointityötä mitä hän pyytää!
Huono idea. Provikkapohjalla tyypin nimenomaan kannattaisi ottaa diili. Hän saa rahaa vastaan varman asiakassuhteen eikä hänellä ole mitään hävittävää.
Ap; Toivon ettet ole antanut aiemmin liian pätevää käsitystä auttamismahdollisuuksistasi. Tällöin itsellä on kynnys romauttaa toisen käsitys sinusta. En näe tässä tilanteessa kuitenkaan vaihtoehtoja, koska vain ehdoton kieltäytyminen on mahdollista.
Ohis: Jos ostaisin life coachingia, tässä on kielen suhteen sama kuin vaikkapa terapiassa: haluaisin käydä henkilökohtaiset ja intiimit keskustelut ns tunnekielelläni eli äidinkielelläni. Suomessa kun ollaan, tähän on runsaasti mahdollisuuksia. En keksi yhtään hyvää syytä miksi valitsisin sen ainoan ylihinnoitellun vasta-alkajan, joka sanelee jopa käytettävän kielen muuksi kuin äidinkielekseni.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kirjoitit 100% tunnistettavasti tästä henkilöstä, joten toivon että hän lukee tämän ketjun ja tajuaa tyhmyytensä. Loukkaantuu toki, kuten kaikki vähälahjaiset.
Ei ole suomalainen ihminen kyseessä vaan USAn kansalainen. Epäilen kovin, että hän hengailisi täällä av:lla jo kielimuurinkin takia.
"Nyt oli laittanut aamulla taas viestiä ja haluaa pitää minulle parin tunnin valmennussession ensi viikolla ja painotti taas, että olettaa minun tukevan häntä bisneksensä rakentamisessa ja asiakkaiden hankinnassa."
Haluaa ja vaatii ja olettaa kovin päällekäyvästi ja itsekkäästi. Rouvan businekset eivät ole muille maailman napa, vaikka hän ehkä omassa päässään niin luulottelee. Vinkkaa start up -palveluista, netistä löytää googlettamalla reilun annoksen lisäinfoa. Jenkin on aika oppia, että meillä Suomessa on vähän erityyppinen bisneskulttuuri kuin armaassa kotimaassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen tästä tyypillinen kysyjät ja arvaajat - tilanne: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2010/may/08/change-life-asker-…
Kulttuurieroista johtuen toinen siis voi pyytää jotain tosi vaivaannuttavaa, ja silloin pitää vain heti ja ehdottomasti kieltäytyä, jos ei kiinnosta. Selittelyt vain hankaloittavat tilannetta.
Ilman kulttuurierojakin osa ihmisistä vain on sellaisia, että he kokevat keskustelun kilpailuksi, jossa pitää yrittää kääntää toisen pää. Tällaisen ihmisen kanssa pääsee helpommalla, jos ei antaudu hänen peliinsä vaan kieltäytyy yksinkertaisesti sanomalla ettei käy.
Jos alkaa selitellä miksei käy, niin tällainen ihmistyyppi kokee että hän on velvollinen osoittamaan miksei selitys ole validi.
A: Ei ole aikaa.
B: Saat järjestettyä aikaa, tämä on tärkeää jne.Älä ole kohtelias sellaisille ihmisille, jotka eivät kohteliaita sinua kohtaan.
Näillähän on usein ihan valmiit vastauskaavio näille
”A: Ei ole aikaa.
B: Saat järjestettyä aikaa, tämä on tärkeää jne.”
A: En osaa myydä
B: Konseptiin kuuluu koulutus ja sitten osaat + esimerkki jostain keksitystä totaaliurposta josta tuli miljonääri
A: ei ole rahaa
B: Kuule just siks tämä on kuin tehty sulle. Ihan pieni alkupanostus ja kohta sulla se vene tossa rannassa ja instabaet pyllistää just sulle...
eli kaikki tekosyyt taklataan.
Paras on sanoa, ettei kiinnosta. Sitä on vaikea taklata.
Kohteliaasti eroon?? Eipä tuo muija itsekään ollut kohtelias odottaessaan sinulta ties mitä palveluja ja konsultointia, ja vieläpä periaatteella 'artisti maksaa'. Ajoitus on myös omituinen, sillä nykyiseessä kireässä taloustilanteessa yrittäjillä ei taida olla ylimääräistä kassanpohjalla laitettavaksi joihinkin valmennussessioihin. Tai aikaa, pari kertaa viikossa usean kuukauden ajan on tosi paljon.
Vaikuttaa kyllä niin amerikkalaiselta. Siellähän tuollainen on aika tavallista.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa kyllä niin amerikkalaiselta. Siellähän tuollainen on aika tavallista.
Tässä hauska juttu tuosta: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2016/jan/28/professional-life-…
Ihmiset siellä oikeasti maksavat sen parisataa tunnilta vain jutellakseen jollekulle elämästään. Uskomatonta.
Vierailija kirjoitti:
Kohteliaasti eroon?? Eipä tuo muija itsekään ollut kohtelias odottaessaan sinulta ties mitä palveluja ja konsultointia, ja vieläpä periaatteella 'artisti maksaa'. Ajoitus on myös omituinen, sillä nykyiseessä kireässä taloustilanteessa yrittäjillä ei taida olla ylimääräistä kassanpohjalla laitettavaksi joihinkin valmennussessioihin. Tai aikaa, pari kertaa viikossa usean kuukauden ajan on tosi paljon.
Ainakaan johonkin höpöhöpö-roskaan.
Siis ymmärsinkö oikein? Joku oikeasti kuvittelee, että voi vetää valtavat rahasummat sillä, että "valmentaa toisia elämässä". Käsittämätöntä huijausta ja noloa edes yrittää tuollaista. Siis että ihmiset käyttäisivät tavallisen kuukausipalkan verran siihen, että juttelisivat kaksi kertaa viikossa jollekin täysin vieraalle ihmiselle, jolla ei ole mitään koulutusta mihinkään, jotta tämä kertoisi heille miten elää? Hulluinta mitä olen kuullut.
Vähän epäilen että osaisiko hän soveltaa life coaching -oppinsa meikäläisiin oloihin. Amerikkalainen meininki ei toimi täällä sellaisenaan eli valmennukseen sitoutuminen on iso riski, kun sisällöstä ja tasosta ei ole mitään näyttöä. Veikkaan että coachingin sijaan nainen yrittäisi sinnikkäästi pumpata tietoja ja yritysmaailman oppeja asiakkaaltaan. Tai siltä se näin ulkopuolisen silmiin vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis ymmärsinkö oikein? Joku oikeasti kuvittelee, että voi vetää valtavat rahasummat sillä, että "valmentaa toisia elämässä". Käsittämätöntä huijausta ja noloa edes yrittää tuollaista. Siis että ihmiset käyttäisivät tavallisen kuukausipalkan verran siihen, että juttelisivat kaksi kertaa viikossa jollekin täysin vieraalle ihmiselle, jolla ei ole mitään koulutusta mihinkään, jotta tämä kertoisi heille miten elää? Hulluinta mitä olen kuullut.
Samaa mieltä. Ja oli juttu tosi tai ei, onhan se ainakin huvittava. Jos tosi, niin todella huvittava. Ja siinä tapauksessa, ap, kerro sille amerikkalaiselle naiselle, että Suomessa ihmiset ovat liian järkeviä höynähtääkseen tuollaiseen.
"Ei kiitos". Miten voi olla niin vaikea osata sanoa "ei"?
Vierailija kirjoitti:
Musta sulla on pari vaihtoehtoa, jos et halua olla tyly:
1. Sanot, että kiitos tarjouksesta, mutta et koe, että nyt on aikaa tai tarvetta life coachingille. Toivotat onnea yritykselle ja se siitä.
2. Sanot edellisen ja huomautat, että suomalaisessa kulttuurissa noin suora lähestyminen voidaan tulkita helposti aggressiiviseksi. Varaudu keskustelun jatkamiseen.
Joka tapauksessa törkeän suoraan pyyntöön voi sanoa kohteliaan suoraan, että ei kiitos.
Kaksi asiaa:
1. Aina voi todeta, että henkilökohtaisista syistä minä en nyt pysty osallistumaan tähän millään lailla, kiitos ja hei. Kukaan ei ala udella henkiläkohtaisista syistä, tai jos utelee, niin silloin voi sanoa napakasti, että kyse on yksityisasioista, joista et puhu kuin lähimmillesi.
2. Vihellä peli poikki HETI. Se on todella inhottavaa toisellekin osapuolelle, jos hän kuvittelee että teillä on tulossa jotain yhteistyötä, ja sinä vaan roikotat löysässä lieassa. On merkittävästi reilumpaa tehdä pelin säännöt selväksi heti.
ja bonus: kun olet tuolla lailla selkeästi vähän vietävissä, niin ehdottomasti kannattaa sanoa vain tiukka ei, eikä yhtään lähteä kokeilemaan mitään. Tuo tyyppi on sen verran aggressiivisen oloinen, että sen jälkeen olisit koko ajan samassa tilanteessa, jossa sua lypsetään ja lypsetään.
Millainen "yrittäjä" ei osaa kohteliaasti kieltäytyä? Konkurssiin matkaava.
"Nyt oli laittanut aamulla taas viestiä ja haluaa pitää minulle parin tunnin valmennussession ensi viikolla ja painotti taas, että olettaa minun tukevan häntä bisneksensä rakentamisessa ja asiakkaiden hankinnassa."
Tässä kohdassa olisi pitänyt heti pysäyttää ja kysyä "Anteeksi siis MIKSI oletat minun tukevan sinua bisneksesi rakentamisessa ja asiakkaiden hankinnassa? Ilmaiseksi ja vielä MAKSAVAN sinulle jostain mitä en tarvitse."
Ei kukaan mitään bisneksen rakentajaa ja asiakkaiden haalijaa saa ilmaisesti, etenkään puolitutusta ihmisestä. Kysehän oli vain parista vinkistä kahvikupposen äärellä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kohdassa olisi pitänyt heti pysäyttää ja kysyä "Anteeksi siis MIKSI oletat minun tukevan sinua bisneksesi rakentamisessa ja asiakkaiden hankinnassa? Ilmaiseksi ja vielä MAKSAVAN sinulle jostain mitä en tarvitse."
Ei kukaan mitään bisneksen rakentajaa ja asiakkaiden haalijaa saa ilmaisesti, etenkään puolitutusta ihmisestä. Kysehän oli vain parista vinkistä kahvikupposen äärellä.
Toisaalta, mitä järkeä on edes lähteä tuollaiseen "miksi" -keskusteluun? Vie vain enemmän aikaa ja vaivannäköä ja toinen alkaa jankkaamaan ja jankkaamaan. Vain jättää kokonaan vastaamatta ja poistaa henkilön kontakteistaan eikä reagoi mihinkään viesteihin jatkossakaan.
Olettaa aloittajan tukevan häntä bisneksensä rakentamisessa ja asiakkaiden hankinnassa??! Onpa kohtuutonta ja härskiä edes ajatella tuollaista. Miksi hän muuten tahtoo koutsata nimenomaan naispuolisia yrittäjiä? Ovatko miehet liian kovaksikeitettyjä suostuakseen kupattaviksi. Erikoinen ihminen tämä pyynnön esittäjä, totta totisesti.