Mitä tehdä? Etäinen tuttu pyysi isoa palvelusta eilen ja nyt jatkaa painostamista - mitä mieltä tilanteesta ja miten kohteliaasti päästä irti tilanteesta?
Siis kyseessä henkilö, jonka olen tavannut tasan kaksi kertaa elämässäni. Ollut joitakin kertoja tämän lisäksi yhteydessä puhelimessa/mailitse. Tunnemme työasioiden parista.
En ollut kuullut hänestä oikeastaan mitään melkein vuoteen. Nyt yhtäkkiä otti yhteyttä - on perustanut oman life coaching -yrityksen, josta haluaa tehdä itselleen hänet elättävän bisneksen, ja pyysi keskustelua eilen sillä perusteella, että halusi neuvoja. Mihin suostuin, ajattelin että itsekin yrittäjänä voin nopeasti jutella ja kertoa omista kokemuksista, mitä olen oppinut ja antaa joitakin neuvoja. Mutta puhelussa kävikin ilmi, että hän haluaa minun ryhtyvän omaksi asiakkaakseen sekä hankkivan hänelle asiakkaita esittelemällä hänet sellaisille tutuilleni, jotka ostaisivat hänen palvelujaan.
Asiakkuus ei ole mikään ihan pieni juttu, kun sen pitäisi kestää vähintään 6 kuukautta, mielellään 12 kuukautta. Tapaamiset kaksi kertaa viikossa, aina kerrallaan jonkun sata - pari sataa euroa. Eli investointina sellaiset 200-400 euroa viikossa, eli 800 - 1600 euroa kuukaudessa. Sitoumus 6-12 kuukautta. Se on paljon pyydetty.
Ja haluaa minun nimenomaan esittelevän hänet sellaisille tutuilleni, jotka ovat yritysjohtajina toimivia naisia. Eli aika arvokkaille kontakteille.
Nyt oli laittanut aamulla taas viestiä ja haluaa pitää minulle parin tunnin valmennussession ensi viikolla ja painotti taas, että olettaa minun tukevan häntä bisneksensä rakentamisessa ja asiakkaiden hankinnassa.
Minusta tuo on vain ihan liikaa pyydetty eikä ole ok. Ei siis tarjonnut mitään korvaukseksi. En halua käyttää hänen kanssaan kahta tuntia ensi viikolla, olen valtavan kiireinen töissä. Eikä minulla yksinkertaisesti ole aikaa eikä halua ruveta esittelemään lähes täysin vierasta ihmistä omille tutuilleni, joista monet ovat minullekin vain työkuvioista tuttuja, jotta he ostaisivat häneltä valtavan kallista palvelua.
Mitä mieltä tilanteesta? Onko muiden mielestä tuollaisen vaatiminen lähes vieraalta ihmiseltä liikaa? Itse olin aika järkyttynyt, että joku edes pyytää/vaatii tuollaista.
Ja miten irti tilanteesta kohteliaasti? En haluaisi olla epäkohtelias enkä täysin rikkoa tuttavuussuhdettamme, vaikka kevyttäkin. Miten pääsen irti tästä tilanteesta kohteliaasti? Sanonko vain, että minulla ei ole aikaa?
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nyt oli laittanut aamulla taas viestiä ja haluaa pitää minulle parin tunnin valmennussession ensi viikolla ja painotti taas, että olettaa minun tukevan häntä bisneksensä rakentamisessa ja asiakkaiden hankinnassa."
Tässä kohdassa olisi pitänyt heti pysäyttää ja kysyä "Anteeksi siis MIKSI oletat minun tukevan sinua bisneksesi rakentamisessa ja asiakkaiden hankinnassa? Ilmaiseksi ja vielä MAKSAVAN sinulle jostain mitä en tarvitse."
Ei kukaan mitään bisneksen rakentajaa ja asiakkaiden haalijaa saa ilmaisesti, etenkään puolitutusta ihmisestä. Kysehän oli vain parista vinkistä kahvikupposen äärellä.
Toisaalta, mitä järkeä on edes lähteä tuollaiseen "miksi" -keskusteluun? Vie vain enemmän aikaa ja vaivannäköä ja toinen alkaa jankkaamaan ja jankkaamaan. Vain jättää kokonaan vastaamatta ja poistaa henkilön kontakteistaan eikä reagoi mihinkään viesteihin jatkossakaan.
Samaa mieltä. Eihän ap ole velkaa tuolle lähes ventovieraalle mitään selityksiä tai perusteluja.
Etäinen tuttu, tavannut pari kertaa. Sanot asiallisesti ja selkeästi, että kiitos, en ole kiinnostunut ja ei ole minun juttuni ollenkaan.
Pojalleni kävi myös kerran niin, että lapsuuskaveri joka ei ollut pitänyt yhteyttä eikä tavannut pitkään aikaan soitti ja sanoi, että tavataan ja jutellaan, juodaan vaikka kahvit. Poikani ei yhtään ymmärtänyt miksi nyt yhtäkkiä kiinnostus, mutta kohteliaana ihmisenä meni "kahville". Sitten ilmenikin, että tämä kyseinen kutsuja oli liittynyt ja ryhtynyt verkostomarkkinointiin ja haki ihmisiä mukaan siihen. Onneksi kieltäytyi heti.
Näissä ohjeissaan on nimenomaa, että kaikki etäisestikin tuttuihin pitää ottaa kontakti ja yrittää tuputtaa keinolla millä hyvänsä.
Et siis ole ihmisenä tälle etäisesti tutulle millään tavalla tärkeä vaan ainoastaan hänen bisneksessä vuoksi.
Ei siis tarvitse miettiä ja pelätä miten sanot kohteliaasti ei.
"Ei" on kokonainen lause ja vastaus.
Puhelinmyyjätkin alkavat joskus ihmetellä ja tiukata, miten on mahdollista, että puheluun vastannut henkilö ei halua ostaa myytävää tuotetta. Voi vaan sanoa ei kiitos, ei tarvitse keksiä sataa tekosyytä.
Millä tavalla tämä ihminen voisi mitenkään neuvoa ketään muuta elämässä, jos itsekin vain valittaa miten oma elämä on surkeaa ja vaikeaa ja vaatii muilta neuvoja ja apua? Hän itsehän sitä apua tarvitsee. Mutta ei se ole kenenkään ventovieraan velvollisuus sitä antaa. Sitä varten ovat läheiset, ystävät ja ammattilaiset. Tai sitten pitää vain itse selvittää ne omat ongelmat.
Tuohan kuulostaa muuten ihan joltain feissarin tai kerjäläisen taktiikalta. Kerjätään sääliä, syyllistetään, ja sitten vaaditaan rahat.
Inhottavaa toimintaa.
Kuukaudessa 1600euroa jollekin life-coachingista?
Hi -- and goodbye !
Jos ei olisi amerikkalainen kyseessä, olisin luullut, että olet törmännyt isosiskooni. Hän tyrkytti painokkaasti, sitkeästi ja säännöllisen epäsäännöllisesti, väkisin, ystävällisesti tai ovelasti tai ihan miten vaan kaiken maailman tavaraa ja "palveluja", joita en ollut pyytänyt, en tarvitse, enkä halua tai joista olin jo aikaisemmin selvästi kieltäytnyt ja joista suurin osa olisi ollut minulle jopa haitaksi ja peräti suorastaan vanhingoksi. Hänelle ne olisi tietenkin hyödyksi. Isosiskoni on narsisti ja pistin nyt jo monta vuotta sitten erittäin pitkän pohdinnan ja suuren henkisen työn tuloksena välit poikki, enkä kadu, päinvastoin. Tee itsellesi palveluksen ja pistä tuo peli poikki NYT.
Vierailija kirjoitti:
Etäinen tuttu, tavannut pari kertaa. Sanot asiallisesti ja selkeästi, että kiitos, en ole kiinnostunut ja ei ole minun juttuni ollenkaan.
Pojalleni kävi myös kerran niin, että lapsuuskaveri joka ei ollut pitänyt yhteyttä eikä tavannut pitkään aikaan soitti ja sanoi, että tavataan ja jutellaan, juodaan vaikka kahvit.
Poikani ei yhtään ymmärtänyt miksi nyt yhtäkkiä kiinnostus, mutta kohteliaana ihmisenä meni "kahville". Sitten ilmenikin, että tämä kyseinen kutsuja oli liittynyt ja ryhtynyt verkostomarkkinointiin ja haki ihmisiä mukaan siihen. Onneksi kieltäytyi heti.
Näissä ohjeissaan on nimenomaa, että kaikki etäisestikin tuttuihin pitää ottaa kontakti ja yrittää tuputtaa keinolla millä hyvänsä.
Et siis ole ihmisenä tälle etäisesti tutulle millään tavalla tärkeä vaan ainoastaan hänen bisneksessä vuoksi."Täsmälleen samoin tehtiin itselleni, suostuin ilahtuneena normi-kahvitteluun ja minut kärrättiinkin sen sijaan keskelle vämmäys-kokousta verkostomarkkinointiin. Poistuin vaivihkaa tilaisuudesta.
Puhdasta hyväksikäyttöä .
Näille ihmisille jokainen tuttu tai tutuntuttu on potentiaalinen hyväksikäytettävä.
Miten joku (ap) voi olla noin lapanen.
Aloituksesss antat ymmärtää, että olet menestynyt, mutta kaikki muu puhuu täysin sen puolesta, ettei tuollainen ihminen voi mitenkään olla menestynyt.
Ilmoitat, ettei ole aikaa etkä ole muutenkaan kiinnostunut.
En lukenut noita kommentteja, mutta siis ainoa mitä voit tehdä on haistattaa pitkät. Miksi siis halusitkaan edes pitää minkäänlaisia välejä tuollaiseen? Hyväksikäyttäjät ja lokkeilijat joutaakin romukoppaan. Ei hän ole mikään raukka joka tarvitsee kipeästi apuasi, vaan hän on laskelmoiva kus*pää, joka yrittää törkeästi viilata sua linssiin. Vai mitä ihmettä on työ (eli asiakkaiden hankkiminen hänelle), josta sä joudut maksamaan pomollesi(eli tuolle tutulle)? Mietipä nyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojalleni kävi myös kerran niin, että lapsuuskaveri joka ei ollut pitänyt yhteyttä eikä tavannut pitkään aikaan soitti ja sanoi, että tavataan ja jutellaan, juodaan vaikka kahvit.
Poikani ei yhtään ymmärtänyt miksi nyt yhtäkkiä kiinnostus, mutta kohteliaana ihmisenä meni "kahville". Sitten ilmenikin, että tämä kyseinen kutsuja oli liittynyt ja ryhtynyt verkostomarkkinointiin ja haki ihmisiä mukaan siihen. Onneksi kieltäytyi heti.
Et siis ole ihmisenä tälle etäisesti tutulle millään tavalla tärkeä vaan ainoastaan hänen bisneksessä vuoksi."Täsmälleen samoin tehtiin itselleni, suostuin ilahtuneena normi-kahvitteluun ja minut kärrättiinkin sen sijaan keskelle vämmäys-kokousta verkostomarkkinointiin. Poistuin vaivihkaa tilaisuudesta.
Puhdasta hyväksikäyttöä .
Näille ihmisille jokainen tuttu tai tutuntuttu on potentiaalinen hyväksikäytettävä.
Luulisi tuollaisen olevan tehokas keino menettää kaverit ja tutut. Itselläni yksi kaveri lähti verkostomarkkinointiin kun halusi lisää rahaa. Otin heti etäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksesss antat ymmärtää, että olet menestynyt, mutta kaikki muu puhuu täysin sen puolesta, ettei tuollainen ihminen voi mitenkään olla menestynyt.
Ei kohteliaisuudessa ole mitään lapasmaista. Ymmärrän hyvin ap:ta. Eihän hän miettinyt, suostuuko vaatimuksiin vai ei. Vaan miten kohteliaasti ilmoittaa henkilölle, että "älä nyt hemmetissä kehtaa enää häiritä minua senkin törkeä akka". Kun varmaan tuollaisessa tilanteessa on kova halu sanoa suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ymmärsinkö oikein? Joku oikeasti kuvittelee, että voi vetää valtavat rahasummat sillä, että "valmentaa toisia elämässä". Käsittämätöntä huijausta ja noloa edes yrittää tuollaista. Siis että ihmiset käyttäisivät tavallisen kuukausipalkan verran siihen, että juttelisivat kaksi kertaa viikossa jollekin täysin vieraalle ihmiselle, jolla ei ole mitään koulutusta mihinkään, jotta tämä kertoisi heille miten elää? Hulluinta mitä olen kuullut.
Samaa mieltä. Ja oli juttu tosi tai ei, onhan se ainakin huvittava. Jos tosi, niin todella huvittava. Ja siinä tapauksessa, ap, kerro sille amerikkalaiselle naiselle, että Suomessa ihmiset ovat liian järkeviä höynähtääkseen tuollaiseen.
.
Onhan tällaista Suomessakin, kuten muutakin valmennusta, tosin luultavasti hintapyynnöt ei ole noin hurjia. Yksi samassa työpaikassa kanssani kauan sitten ollut ryhtyi alalle, oli myöhemmin jossain tv-sarjassakin yksi valmentajista, jotka auttoivat osallistujia laittamaan elämäänsä kuntoon. Toiselle kaudelle tämä yleistsemppaaja oli sitten jätetty pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ymmärsinkö oikein? Joku oikeasti kuvittelee, että voi vetää valtavat rahasummat sillä, että "valmentaa toisia elämässä". Käsittämätöntä huijausta ja noloa edes yrittää tuollaista. Siis että ihmiset käyttäisivät tavallisen kuukausipalkan verran siihen, että juttelisivat kaksi kertaa viikossa jollekin täysin vieraalle ihmiselle, jolla ei ole mitään koulutusta mihinkään, jotta tämä kertoisi heille miten elää? Hulluinta mitä olen kuullut.
Samaa mieltä. Ja oli juttu tosi tai ei, onhan se ainakin huvittava. Jos tosi, niin todella huvittava. Ja siinä tapauksessa, ap, kerro sille amerikkalaiselle naiselle, että Suomessa ihmiset ovat liian järkeviä höynähtääkseen tuollaiseen.
.
Onhan tällaista Suomessakin, kuten muutakin valmennusta, tosin luultavasti hintapyynnöt ei ole noin hurjia. Yksi samassa työpaikassa kanssani kauan sitten ollut ryhtyi alalle, oli myöhemmin jossain tv-sarjassakin yksi valmentajista, jotka auttoivat osallistujia laittamaan elämäänsä kuntoon. Toiselle kaudelle tämä yleistsemppaaja oli sitten jätetty pois.
Joo, tuo oli muodikasta Suomessa joskus 10 vuotta sitten. Silloinkin se oli ihan selkeää huuhaata, vaikkakin paljon tuota amerikkalaista halvemmalla. Suomessahan tuota markkinoidaan elämäntaitovalmennuksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Joo, tuo oli muodikasta Suomessa joskus 10 vuotta sitten. Silloinkin se oli ihan selkeää huuhaata, vaikkakin paljon tuota amerikkalaista halvemmalla. Suomessahan tuota markkinoidaan elämäntaitovalmennuksena.
Jep, mutta se leimattiin niin täysin huuhaaksi että hävisi paljolti kuvasta sittemmin. Samaa luokkaahan tuo on jonkin astrologin palvelun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Jep, mutta se leimattiin niin täysin huuhaaksi että hävisi paljolti kuvasta sittemmin. Samaa luokkaahan tuo on jonkin astrologin palvelun kanssa.
Astrologeillakin taitaa olla kysyntää tai ainakin joskus ennen oli, ehkä se on mennyt muodista myös.
Suomessa elämäntaidonvalmentajat ovat tällaisia:
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/voi-hyvin/psykologia/ohjaako-li…
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/01/20/osallistuin-saara-aallon-ilmai…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kohteliaisuudessa ole mitään lapasmaista. Ymmärrän hyvin ap:ta. Eihän hän miettinyt, suostuuko vaatimuksiin vai ei. Vaan miten kohteliaasti ilmoittaa henkilölle, että "älä nyt hemmetissä kehtaa enää häiritä minua senkin törkeä akka". Kun varmaan tuollaisessa tilanteessa on kova halu sanoa suoraan.
Joku oikeuttaa itselleen toisen hyväksikätön ja sun mielestä ei ole kyse lapasesta. Heh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä. Noinko sinä sanoisit "tärkeä akka..." Etkö muuta sanottavaa keksisi.
Ap/sinä olette auttamatta myöhässä, kun pitää jälkikäteen keksi kieltäytymistapoja. Se pitää sanoa heti eikä kierrellä, jos ei kiinnosta ja pysyä siinä. Ap/sinä olette jo antaneet ymmästää alkuvaiheessa, että teitä kiinnostaa, koska tilanne on mennyt jo noin pitkällä. Onnea, nyt on vaikeampi tie edessä.
Ap olet soppas keittänyt. Kieltäydy ensi kerralla heti.
No todellakin. Olisin itse purskahtanut nauruun viimeistään tuossa kohdassa ja päättänyt puhelinkeskustelun ystävällisesti mutta päättäväisesti. Pitääkö tämä jenkkidaami suomalaisia helppoina uhreina vastaavalle painostukselle. Kun eivät ne osaa sanoa EI jos toimii ja puhuu riittävän päällekäyvästi. Erittäin huono piirre yrittäjälle, jonka pitää osata lukea asiakkaita ja kohdella heitä kunnioittavasti.