Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä? Etäinen tuttu pyysi isoa palvelusta eilen ja nyt jatkaa painostamista - mitä mieltä tilanteesta ja miten kohteliaasti päästä irti tilanteesta?

Vierailija
30.05.2020 |

Siis kyseessä henkilö, jonka olen tavannut tasan kaksi kertaa elämässäni. Ollut joitakin kertoja tämän lisäksi yhteydessä puhelimessa/mailitse. Tunnemme työasioiden parista.

En ollut kuullut hänestä oikeastaan mitään melkein vuoteen. Nyt yhtäkkiä otti yhteyttä - on perustanut oman life coaching -yrityksen, josta haluaa tehdä itselleen hänet elättävän bisneksen, ja pyysi keskustelua eilen sillä perusteella, että halusi neuvoja. Mihin suostuin, ajattelin että itsekin yrittäjänä voin nopeasti jutella ja kertoa omista kokemuksista, mitä olen oppinut ja antaa joitakin neuvoja. Mutta puhelussa kävikin ilmi, että hän haluaa minun ryhtyvän omaksi asiakkaakseen sekä hankkivan hänelle asiakkaita esittelemällä hänet sellaisille tutuilleni, jotka ostaisivat hänen palvelujaan.

Asiakkuus ei ole mikään ihan pieni juttu, kun sen pitäisi kestää vähintään 6 kuukautta, mielellään 12 kuukautta. Tapaamiset kaksi kertaa viikossa, aina kerrallaan jonkun sata - pari sataa euroa. Eli investointina sellaiset 200-400 euroa viikossa, eli 800 - 1600 euroa kuukaudessa. Sitoumus 6-12 kuukautta. Se on paljon pyydetty.

Ja haluaa minun nimenomaan esittelevän hänet sellaisille tutuilleni, jotka ovat yritysjohtajina toimivia naisia. Eli aika arvokkaille kontakteille.

Nyt oli laittanut aamulla taas viestiä ja haluaa pitää minulle parin tunnin valmennussession ensi viikolla ja painotti taas, että olettaa minun tukevan häntä bisneksensä rakentamisessa ja asiakkaiden hankinnassa.

Minusta tuo on vain ihan liikaa pyydetty eikä ole ok. Ei siis tarjonnut mitään korvaukseksi. En halua käyttää hänen kanssaan kahta tuntia ensi viikolla, olen valtavan kiireinen töissä. Eikä minulla yksinkertaisesti ole aikaa eikä halua ruveta esittelemään lähes täysin vierasta ihmistä omille tutuilleni, joista monet ovat minullekin vain työkuvioista tuttuja, jotta he ostaisivat häneltä valtavan kallista palvelua.

Mitä mieltä tilanteesta? Onko muiden mielestä tuollaisen vaatiminen lähes vieraalta ihmiseltä liikaa? Itse olin aika järkyttynyt, että joku edes pyytää/vaatii tuollaista.

Ja miten irti tilanteesta kohteliaasti? En haluaisi olla epäkohtelias enkä täysin rikkoa tuttavuussuhdettamme, vaikka kevyttäkin. Miten pääsen irti tästä tilanteesta kohteliaasti? Sanonko vain, että minulla ei ole aikaa?

Kommentit (206)

Vierailija
1/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua miten röyhkeä tyyppi. Sano ettei sinulla ole aikaa hankkia hänelle asiakkaita kun omatkin työt tehtävänä. Jos ei usko niin ignooraa täysin ja säilytä KAIKKI viestit jos suuttuu ja alkaa herjaamaan.

Vierailija
2/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa. " Hei, valmennusta en tarvitse, mutta kuten alunperin lupasin, yrittäjyydestä voin joskus antaa pari vinkkiä."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On liikaa vaadittu. 

Yritä mahdollisimman kohteliaasti mutta jämäkästi sanoa hänelle, että olet harkinnut hänen ehdotustaan, mutta sinulla ei ole tarvetta hänen palveluilleen, eikä aikaa/rahaakaan laittaa niihin. 

Vierailija
4/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla muka joku yritys, jos et ole tottunut tämmöisiin tilanteisiin? Sanot vaan hymyillen, että ei sulla ole tarvetta tämmöiselle investoinnille.

Vierailija
5/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

periaatteessa sinun on pakko olla asiakkaansa. Ei tästä ole muuta tietä ulos. 

Vierailija
6/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että tuo ystäväsi tarvitsee sitä life coachia itse. Ja asiakaskunnasta päätellen aikoo hankkia tietotaitoa asiakkailtaan samalla, kun laskuttaa heiltä. Ei ihan surkea idea, mutta toteutus on aika heikkotasoista ja läpinäkyvää. Taitaa tyyppi unohtaa, että Suomi ei ole 'Murica, missä mikä tahansa hölmö palvelu saattaa löytää ostajan, mutta sielläkin vain, jos markkinointiosaaminen on kunnossa, eikä se tuttavallasi todellakaan ole.

Vetoa vaikka kiireiseen elämääsi, ja sanoa, että palaat asiaan, jos aikaa on joskus. Ja sen jälkeen, jos yrittää palata asiaan, niin sanot, että asia on jo loppuun käsitelty. 

Vierailija
7/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoisin kohteliaasti että voin muuten neuvoa mutta en asiakkaita ala haalimaan enkä ehdi tai ole edes varaa moiseen ryhtyä.

Jos tuttavuus sen takia loppuisi niin ei se ihminen halunnut sinuun itseesi tutustua, ainoastaan kontakteihin mitä sinulla on.

Vierailija
8/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että et halua sllaistua tuohon. Voithan sanoa, että mielenkiintoinen idea, mutta kiitos ei.

Mitä sinä oikein pelkäät?

Voithan sanoa ihan suoraan mielipiteesi. Sellaista arvostaa. Valheellisuus on huono.

Jos bisnes kuulostaa hyvältä, niin ketrro se ja. jos se ei kuulosta hyvältä, niin kerro se.

Kyllä sä voit sanoa ihan suoraaan, että oletko mukana vai et.

Vai voitko? 

Miksi ihmeessä et voisi?

Sitäpaitsi, jos et tuohon halua mukaan, niin et mene.

Eihän se, että joku pyytää. tarkoita että pitää mennä.

Mielenkiintoinen tilanne. Vai aistiiko se sun kaksi kertaa tapaamasi tuttu, että sä olet heikko luonne pitämään oman linjasi?

Vierailija
9/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä miettimistä tossa on? Sanot ettei sua kiinnosta ja se siitä. Mitä väliä sillä on mitä joku etäinen tuttu siitä ajattelee, ei ole sun murheesi.

Vierailija
10/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan, että ei kiitos. Ei muuta.

Vierailija
11/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että puolisosi/lakimiehesi/terapeuttisi/astrologisi kielsi.

Vierailija
12/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kyse hyväksikäyttöyrityksestä, en miettisi sitä loukkaantuuko kyselijä. Voit varsin hyvin sanoa ettei sinulla ole aikaa. On niin törkeä ihminen, että huh huh.

Vierailija
13/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän ihmeestä tämä etäinen tuttusi on bisnesmallinsa repäissyt? Sen life oaching on niin kallista ja niin aikaavievää ja niin pitkäkestoista, että enusko kellääm yrittäjällää olevan tuollaiseen mahdollisuutta. 2 kertaa viikossa! Herranen aika! Puoli vuotta! Tuskin....

Oisko tää kuitenki provo kokoo juttu?

Vierailija
14/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa provolta. Kuka edes kuvittelisi maksavansa jostain höpöhöpö-"valmennuksesta" ylipäätään, saati tuollaisia tähtitieteellisiä euromääriä.

Vierailija
15/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot ihan suoraan:"Voin antaa sinulle vinkkejä, mutta en voi enkä halua osallistua liiketoimintaasi. Ensimmäinen vinkkini on se, että älä painosta tuttaviasi mukaan omaan bisnekseesi. Hyvää tulevaa kesää!"

Vierailija
16/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoolaista pisnestä tarina-tädin satuilemana.

Vierailija
17/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole provo. Itse en tunne life coaching -konseptia muuta kuin että tiedän sellaista olevan, joten oletan että joku siitä maksaa. Tilannetta voi selittää se, että palvelusta pyytänyt nainen on Suomessa asuva amerikkalainen, joten kenties kulttuurierot selittävät. En tiedä.

Ja kyllä, toki olen myyntiyrityksiin tottunut, mutta harvoin joku lähestyy puhuen kaveruudesta ja sitten heittää ihan noin ison vaatimuksen sekä toimii kuin se olisi ihan normaalia. Siitä ällistyin. Ehkä se Yhdysvalloissa on.

- ap

Vierailija
18/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro vain, että voit heti antaa yhden hyödyllisen neuvon yrittämisestä: Ilmaisia palveluksia on hyvin harvoin olemassa etkä oikein näe mitä hyötyä tämä yhteistyö sinulle toisi.

Sinäkin olet yrittäjä ja olet liian kiltti jos alat tekemään töitä toiselle ilmaiseksi. Tämä on ehkä sinusta liian tylysti sanottu, mutta tämä nyt vain on totta.

Kyllä yrittäjän on vain pakko ajatella omaa toimeentuloaan, eikä tehdä ilmaisia palveluksia muille. Pyytäjiä kyllä varmasti on jonoksi asti. Tämän varmasti kaikki yrittäjät tietävät.

Vierailija
19/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole provo. Itse en tunne life coaching -konseptia muuta kuin että tiedän sellaista olevan, joten oletan että joku siitä maksaa. Tilannetta voi selittää se, että palvelusta pyytänyt nainen on Suomessa asuva amerikkalainen, joten kenties kulttuurierot selittävät. En tiedä.

Ja kyllä, toki olen myyntiyrityksiin tottunut, mutta harvoin joku lähestyy puhuen kaveruudesta ja sitten heittää ihan noin ison vaatimuksen sekä toimii kuin se olisi ihan normaalia. Siitä ällistyin. Ehkä se Yhdysvalloissa on.

- ap

Hän on kuulemma käynyt Suomesta käsin nyt tuossa coaching -valmennuksessa parin kuukauden välin USA:ssa, joten ehkä siellä on tällaista lähestymistä suositeltu. Ehkä se toimii siellä. Nyt on ilmeisesti vaikea tilanne hänellä, kun ei pääse matkustamaan, siksikin ehkä nyt pyysi apua.

- ap

Vierailija
20/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot suoraan, että sinulla ei ole tarvetta life coachaukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi